تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

 

چهارشنبه 2 و پنج شنبه 3 دی ماه 1394 ـ  23 و 24 دسامبر 2015

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

آشنایی با مشاور فنی مجلس شورای اسلامی!

شاید خیلی از شما، و بقیه امت همیشه در صحنه که طی سه دههء گذشته شاهد پیشرفت های اقتصادی محیر العقول کشور بوده اید، تصور کنید تمام این پیشرفت ها و موفقیت ها ـ از تولید اتومبیل های سواری بی کیفیت (موسوم به «ارابهء مرگ») گرفته تا سقوط ارزش پول ملی و رکود اقتصادی و بی کاری سه نسل، و رسیدن قیمت پنجاه متر آپارتمان در علیشاه عوض به قیمت یک پنت هاوس در امپایر استیت نیویورک، و کوتاه شدن دست امت از خرید مواد غذایی و هزاران موفقیت دیگر از این دست،تنها  با تلاش و کوشش وزراء و روسای جمهور عادی و معجزه ای، حاصل شده و رساندن مملکت ربه ردیف کشورهایی نظیر زیمباوه و گینه بیسائو و سودان و اریتره فقط نتيجهء هوش و ذکاوت و قوه ابتکار مدیران و مسئولان برجسته بوده اس ؛ اگر اینطور فکر می کنید، و یا تا به حال فکر کرده اید، باید عرض کنم سخت در اشتباه هستید.  

مردم دربارهء رابطهء تهران - مسکو چه می‌گویند؟

حمید رضایی

یک شهروند بازنشستهء هفتاد و يک ساله معتقد است که مقصر اصلی مشکلات ایران خود مردم ایران هستند. او می‌گوید: «شاه باشد، آخوند باشد،.. تا این مردم، مردم نشوند، وضع مملکت درست بشو نیست. زمان شاه این مسائل بود، شاه رفت، آخوندها آمدند بدتر شد. قوز بالا قوز شد. خود مردم باید درست بشوند آقا. هرچه صبر بکنی، آدم بهتر نمی‌آید. حکومت باید از مردم بترسد، اگر بر عکس ‌اش باشد، حکومت پشت حکومت، به قول معروف، گوساله می‌آید و گاو می‌رود».

برخی از قوانین ایران

چندان تفاوتی با قوانین داعش ندارند

نرگس توسلیان

مطابق قانون مجازات اسلامی داعش، مجازات «سب الله» (توهین به خداوند)، «سب النبی» (توهین به پیامبر) و توهین به اسلام مرگ است. مجازات «زنای محصنه» (رابطه غیرمشروع کسی که همسر دارد) سنگسار و «زنای غیرمحصنه» (رابطه نامشروع شخصی که همسر ندارد) صد ضربه شلاق و تبعید به مدت یک سال است. برای عمل «لواط» (هم جنسگرایی مردان) مجازات مرگ برای هر دو طرف تعیین شده است. تمامی این جرایم و مجازات ها در بخش حدود قانون مجازات اسلامی ایران نیز منظور شده اند.

«خیابان انقلاب» در برلین؛ عابرکُشی در تهران

آزاده کریمی، علی اشتیاق

پیکان اصلی این نمایشگاه به سمت تغییرات آرام و «هدف‌دارِ» خیابان انقلاب، به عنوان مهم‌ترین و تاثیر گذار ترین خیابان پایتخت ایران، قرار گرفته است؛ تغییراتی که شهرهای مهم ایران را از فضایی برای زندگی انسانی به فضایی مناسب برای رفت و آمد اتومبیل‌ها بدل کرده است. در این بافت تازه، شهروندان فرصتی برای توقف یا گردهمایی ندارند و شهر برای آنها به محل گذر بدل می‌شود. این تغییرات از سال دو هزار و نه (سال تظاهرات موسوم به جنبش سبز) در تهران پدید آمد تا حدی که امکان دارد شاهراه‌های پیوستن جمعیت ها به يکديگر را مسدود کند.

جای خالی جهان در ادبیات ایران

مسعود کدخدایی

اگر یکبار دیگر کثرت و اهمیت وقایعی را که در این سال‌ها در ایران اتفاق افتاده مرور کنیم، و به یاد بیاوریم که نویسندهء ایرانی همواره با مشکلاتِ سانسور حکومتی، عدم امنیت نوشتن و سختی دسترسی به اطلاعات سانسور نشده و دستِ اول روبرو بوده، و مشکل تعداد کم باسواد‌ها و تعداد زیاد کمسواد‌ها و بیسواد‌ها را به آن بیفزاییم و نیز «خطرِ خواندن» و «ترس از خواندن» و «نگهداری کتاب» را که خوانندهء ایرانی از‌‌ همان کودکی با آن روبرو می‌شود، از یاد نبرده باشیم، و ایضاً ببینیم که خطر زندان و از دست دادن شغل بهخاطر خواندنِ یک کتاب، به عنوانِ یک خطر بالقوه، واقعی، و جدی همواره وجود داشته و هنوز وجود دارد، و اگر این تصویر تاکنون ما را گیج نکرده باشد، می‌بینیم که در میان این همه مشکل و دغدغه، زیاد هم جای تعجب ندارد که نویسنده و خوانندهی ایرانی چندان توجهی به جهان بیرون از ایران نکرده باشد.

رقابت

حمیدرضا رحیمی

پنداری پا کردن در نعلینِ زردِ مقام معظم رهبری، کم کم دارد باب می شود، و معظم له نیز، البته بلحاظ دمکرات بودن ِ بیش از حدّ، بروی خود نمی آورد. بعنوان مستوره، فدوی مهملات داهیانهء بلاهت الاسلام والمسلمین سید داود موسوی، امام‌جمعه محمودآباد، را در پی می آورد:  «من نوهء هیتلر را مسلمان کردم! (سحام نیوز). باری، مقام معظم رهبری، اعلی الله تعالی شأنه و اعز انصاره و اعوانه، در این باب، از سرِ فروتنی چیزی نفرموده اند فلذا فدوی نیابتاً عرض می کند: اینکه چیزی نیست، معظم له "پوتین" را نه تنها مسلمان، که حزب اللهی فرموده اند!

«خر صالحان» در دستگاه صفویه و قاجاریه، و در عصر ما

محمد ارسی

واژهء «خر صالحان» را «محمد ‌هاشم آصف»، معروف به «رستم الحکماء» در کتاب «رستم التواریخ» به کار برده، که اشاره ای است به ملایان طمع‌کار و ریأیی و رجال نابکار اطراف شاه سلطان حسین صفوی که دولت پر شکوه و شوکت ایران آن دوره را به باد فنا دادند... گردونه دوباره‌زایى وقایع تاریخى، خرصالحان نابكار را باز هم پس انداخته، اسلاف این تاریک‌ فكران، سر خصومت مذهبى با عثمانى و سنى، آن شاهنشاهى بزرگ صفوى را به باد فنا دادند و ایران را لگد كوب محمود افغان كردند. ناصالحان عصر قاجارى هم با آن فتنه جهادبازى و مبارز طلبى قرارداد تركمانچاى را رقم زدند و استقلال ملى و بخشى از سرزمین‌هاى ایرانى را همراه با آبرو و حیثیت ملى فنا كردند. امروزه سرى سّوم این سفهاى بدمذهبى سر ستیز ه‌جویى كور با آمریكا را دارند و براى حفظ منافع فردى و گروهى‌ شان از فدا كردن ملت و تبدیل ایران به سوریه و عراق و لیبى دیگرى پروائى نخواهند داشت.

آیا «بهار عرب» بر باد رفته است؟

هيشام بن عبدالله العلوی

درسی که می باید از «بهار عرب» گرفت این است که تبدیل و تحول سیاسی و اجتماعی بیش از بسیج های مقطعی مورد نیاز است. نیروهای اپوزیسیون، حتی پس از موفقیت در سرنگون کردن مستبد ملعون، باید توانایی سازماندهی، کارآمدی سیاسی و دیدگاه نهادی مستحکم، منسجم و پایدار داشته باشند. این همان چیزی بود که اپوزیسیون مصر، پس از پیروزی کوتاه مدت سال دو هزار و يازده، به شدت از آن محروم بود. ناتوانی اپوزیسین در جلوگیری از بازگشت نظامیان در خاطرهء بسیاری از مردم به عنوان آغاز پایان «بهار عرب» حک شده است. واقعیت این است که، تقریباً در همهء کشورهای مربوطه، رهبران اپوزیسیون اشتباهات شوم مشابهی مرتکب شده اند. آیا آنها از آن اشتباهات درس گرفته و هنگامی که بهار بازگردد آمادگی بهتری خواهند داشت؟

«شب یلدا»؛ نمادِ پایداری در فرهنگ ایران
(با نظری به شعر فارسی)

م. سحر

شاعران بزرگ ما از این طولانی ترین شب سال، یعنی شب یلدا، بیش از دیگران تمثیلی برای پایداری و دوام و و بقا و نیز امید به فردای روشن و امید به پایان شب ظلمانی و دیجور هجران و دمیدن صبح وصال و پایان یافتن دوران های سیاه و رسیدن روز بهتر ساخته اند و شب سیاه و مظلم و دراز را پایان پذیر دانسته اند و انسان ها را در کوتاه کردن درازنای این شبان تیره و به روز رساندن آن ها شریک دانسته و به حرکت و جنبش دعوت و تشویق کرده اند.

مثال عشق؛ پيدايي و پنهانی

به مناسبت جشن یلدای نور و روشنایی

شکوه میرزادگی

دوباره یلدای بزرگ از راه می رسد، دوباره به یادمان می آورد که هر تاریکی و برودتی پایانی دارد، دوباره در گوش مان می خواند که: اگر چه «صحبت حکام ظلمت شب یلداست» اما تو «نور ز خورشید جوی بو که برآید» و مطمئن باش که پیروزی نور بر تاریکی، تردید ناپذیر است. دوباره ما انرژی ایستادگی در مقابل تاریکی ها و رنج ها را پیدا خواهیم کرد و دوباره پنهان و پیدا مقدم مهر و مهربانی و نور را شادباش می گوییم.

چرا رژیم جمهوری اسلامی قابلیت اصلاح ندارد؟

یاشار پارسا

آیا ما مایل هستیم که ارزش های غربی و «اروپا-محور» همچون آزادی بیان و اندیشه، دمکراسی، حاکمیت قانون، سکولاریسم، برابری شهروندان و تضمین عدالت را برای ایرانمان به ارمغان آوریم؟ یا اینکه با شیوه ای که هم اکنون کشورمان اداره می شود، قناعت کرده و از آن راضی هستیم! راه سومی وجود ندارد، یا به دنبال آزادی و دمکراسی هستیم، یا می‌خواهیم به همین منجلاب کنونی رضایت دهیم.

اوضاع سياسی کشور، محيط زيست و حذف علوم انسانی

حسن اعتمادی و هوشنگ لاهوتی

در برنامهء «آوای مردم» بمديريت سوزی ياشار

(به خصوص به دقيقهء 40 توجه کنيد)

مفاهيم نوين مهاجرت و مشکلات فرهنگی ناشی از آن

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در قسمت اول برنامهء تلويزيونی «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

انتخابات در نظام اهریمن و پرسشهای پیش رو

محسن بهزاد کریمی و شاهین سرتیپی

در برنامه ای از تلويزيون ميهن

چند خبر خوب و بد!

شهباز نخعی

هفته گذشته چند خبر نسبتاً مثبت و امیدوار کننده را در خود داشت... در کنار این خبرهای نسبتاً مثبت و امیدوار کننده، خبر دیگری هم بود که، به ویژه برای ایرانیان برون مرزی، چندان مثبت نبود.  هفتهء گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن اتباع  دو ملیتی سی و هشت کشوری که برای سفر به ایالات متحده نیاز به روادید ندارند، در صورتی که پس از ماه مارس سال دو هزار و يازده به یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفرکرده باشند، باید برای ورود به خاک آمریکا روادید دریافت کنند.

همراه با توضيحی از جانب نشريهء جنبش سکولار دموکراسی

 
   

کنگره سکولار دموکرات ها

   

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999