تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

 

جمعه 4 تا يک شنبه 6 دی ماه 1394 ـ  25 تا 27 دسامبر 2015

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

تخيلاتى به نام اسلام غير حكومتى و اسلام رحمانى

ف. م. سخن

اگر "مسلمانان روشنفكر" يا "اصلاح طلبان دينى و سياسى" زمام امور را در دست بگيرند چه خواهند كرد؟.. اگر اين دوستان در حكومت بعدى، قرآن و تمام احاديث و سنت پيامبر و كتب فقهى و غيره را كنار بگذارند، ديگر چه چيز از اسلام «مسلمانان روشنفكر» يا دين «روشنفكران دينى» باقى خواهد ماند و ديگر چه اصرارى ست به تأكيد بر اسلام و دين در نام ها؟ و اگر جز اين است، بايد گفت كه «حكومت و دولت و قدرت و قانون و حكم و جزا» مستقيم (مثل امروز) و غير مستقيم (مثل دوران پيش از انقلاب) به اسلام و قرآن و احاديث و كتب فقهى مربوط خواهد بود و هيچ كس نخواهد توانست اين رابطه را انكار كند مگر اين كه قصد فريب مردم را داشته باشد.

تقابل «برجام» با نیازهای دفاعی حکومت

رضا تقی زاده

پس از لغو قطعنامه ‌های شورای حکام آژانس علیه ایران، «برنامهء جامع اقدام مشترک» (برجام)، گام بزرگی به سمت اجرایی شدن برخواهد داشت. پیچیدگی‌ های «برجام» می‌تواند اجرای تعهدات متقابل ایران و جامعهء جهانی را از روز اعلام اجرا تا ده سال آینده با مشکلات متعدد روبرو سازد. بعد از فراز‌های مستقیماً مرتبط با فعالیت‌های اتمی، موضوع فعالیت‌های موشکی و ظرفیت دفاعی ایران حساس ‌ترین و پیچیده ‌ترین بخشی است که حتی قبل از اعلام روز اجرای «برجام»، تفاوت نظر‌های متعددی را برانگیخته است.

مردم دربارهء رابطهء تهران - مسکو چه می‌گویند؟

حمید رضایی

یک شهروند بازنشستهء هفتاد و يک ساله معتقد است که مقصر اصلی مشکلات ایران خود مردم ایران هستند. او می‌گوید: «شاه باشد، آخوند باشد،.. تا این مردم، مردم نشوند، وضع مملکت درست بشو نیست. زمان شاه این مسائل بود، شاه رفت، آخوندها آمدند بدتر شد. قوز بالا قوز شد. خود مردم باید درست بشوند آقا. هرچه صبر بکنی، آدم بهتر نمی‌آید. حکومت باید از مردم بترسد، اگر بر عکس ‌اش باشد، حکومت پشت حکومت، به قول معروف، گوساله می‌آید و گاو می‌رود».

برخی از قوانین ایران

چندان تفاوتی با قوانین داعش ندارند

نرگس توسلیان

مطابق قانون مجازات اسلامی داعش، مجازات «سب الله» (توهین به خداوند)، «سب النبی» (توهین به پیامبر) و توهین به اسلام مرگ است. مجازات «زنای محصنه» (رابطه غیرمشروع کسی که همسر دارد) سنگسار و «زنای غیرمحصنه» (رابطه نامشروع شخصی که همسر ندارد) صد ضربه شلاق و تبعید به مدت یک سال است. برای عمل «لواط» (هم جنسگرایی مردان) مجازات مرگ برای هر دو طرف تعیین شده است. تمامی این جرایم و مجازات ها در بخش حدود قانون مجازات اسلامی ایران نیز منظور شده اند.

آشنایی با مشاور فنی مجلس شورای اسلامی!

شاید خیلی از شما، و بقیه امت همیشه در صحنه که طی سه دههء گذشته شاهد پیشرفت های اقتصادی محیر العقول کشور بوده اید، تصور کنید تمام این پیشرفت ها و موفقیت ها ـ از تولید اتومبیل های سواری بی کیفیت (موسوم به «ارابهء مرگ») گرفته تا سقوط ارزش پول ملی و رکود اقتصادی و بی کاری سه نسل، و رسیدن قیمت پنجاه متر آپارتمان در علیشاه عوض به قیمت یک پنت هاوس در امپایر استیت نیویورک، و کوتاه شدن دست امت از خرید مواد غذایی و هزاران موفقیت دیگر از این دست،تنها  با تلاش و کوشش وزراء و روسای جمهور عادی و معجزه ای، حاصل شده و رساندن مملکت ربه ردیف کشورهایی نظیر زیمباوه و گینه بیسائو و سودان و اریتره فقط نتيجهء هوش و ذکاوت و قوه ابتکار مدیران و مسئولان برجسته بوده اس ؛ اگر اینطور فکر می کنید، و یا تا به حال فکر کرده اید، باید عرض کنم سخت در اشتباه هستید.  

رقابت

حمیدرضا رحیمی

پنداری پا کردن در نعلینِ زردِ مقام معظم رهبری، کم کم دارد باب می شود، و معظم له نیز، البته بلحاظ دمکرات بودن ِ بیش از حدّ، بروی خود نمی آورد. بعنوان مستوره، فدوی مهملات داهیانهء بلاهت الاسلام والمسلمین سید داود موسوی، امام‌جمعه محمودآباد، را در پی می آورد:  «من نوهء هیتلر را مسلمان کردم! (سحام نیوز). باری، مقام معظم رهبری، اعلی الله تعالی شأنه و اعز انصاره و اعوانه، در این باب، از سرِ فروتنی چیزی نفرموده اند فلذا فدوی نیابتاً عرض می کند: اینکه چیزی نیست، معظم له "پوتین" را نه تنها مسلمان، که حزب اللهی فرموده اند!

فضای مجازی زیر سلطۀ رژیم های تمامیت خواه و مستبد

ن. نوری زاده

باید به این سخن که گفته می شود، با پیشرفت و سرعت سرسام آور وسائل ارتباطات جمعی، بازگشت رژیم های تمامیت خواه و مستبد به اریکۀ قدرت محال است، با شک و تردید نگریست. زیرا امروز رژیم های تمامیت خواه سلطه گر نشان داده اند که نه تنها خاصیت ارتجاعی و برگشت پذیری خود را از دست نداده اند بلکه توانایی آن را دارند تا در جهت تحکیم و تقویت خود کوشش کنند... رژیم های تمامیت خواه ضمن آنکه در فضای مجازی وجود خود را تثبیت کرده اند به فعالیت های برنامه ریزی شده مشغولند. این گونه فعالیت ها شامل شکل دهی، تاثیر گذاری، همکاری های چند جانبۀ منطقه ای، ارتقاء همکاری های بین المللی با رژیم های تمامیت خواه دیگر و تشریک مساعی و سهیم شدن در "پیشرفته ترین ابزار تکنولوژی و عملیاتی" است.

جنایت مشروع و قانونی علیه بشریت!

شهباز نخعی

به نظر نمی آید که حکومت آخوندی از آموزگار روزگار درس آموخته و قصد تجدید نظر در سیاست مخرب خود را در مورد سوريه داشته باشد. به گزارش سی ام آذر خبرگزاری حکومتی "ایسنا"، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، در گفتگو با یک نشریهء آمریکایی می گوید: «ما دربارهء مبارزه با داعش جدی هستیم. ما داعش و افراطی گری را تهدیدی برای همه در منطقه می دانیم... ما به درخواست دولت سوریه با مشاوران خود برای جنگ با افراطی گری کمک می کنیم. بنابراین، این کار هم قانونی و هم مشروع است»! 


مفهوم تغيير و زمانه

سومين قسمت از سلسله گفتار های «در زمانهء تغيير»

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء «نگاه» به مديريت عليرضا ميبدی

اوضاع سياسی کشور، محيط زيست و حذف علوم انسانی

حسن اعتمادی و هوشنگ لاهوتی

در برنامهء «آوای مردم» بمديريت سوزی ياشار

(به خصوص به دقيقهء 40 توجه کنيد)

«خر صالحان» در دستگاه صفویه و قاجاریه، و در عصر ما

محمد ارسی

واژهء «خر صالحان» را «محمد ‌هاشم آصف»، معروف به «رستم الحکماء» در کتاب «رستم التواریخ» به کار برده، که اشاره ای است به ملایان طمع‌کار و ریأیی و رجال نابکار اطراف شاه سلطان حسین صفوی که دولت پر شکوه و شوکت ایران آن دوره را به باد فنا دادند... گردونه دوباره‌زایى وقایع تاریخى، خرصالحان نابكار را باز هم پس انداخته، اسلاف این تاریک‌ فكران، سر خصومت مذهبى با عثمانى و سنى، آن شاهنشاهى بزرگ صفوى را به باد فنا دادند و ایران را لگد كوب محمود افغان كردند. ناصالحان عصر قاجارى هم با آن فتنه جهادبازى و مبارز طلبى قرارداد تركمانچاى را رقم زدند و استقلال ملى و بخشى از سرزمین‌هاى ایرانى را همراه با آبرو و حیثیت ملى فنا كردند. امروزه سرى سّوم این سفهاى بدمذهبى سر ستیز ه‌جویى كور با آمریكا را دارند و براى حفظ منافع فردى و گروهى‌ شان از فدا كردن ملت و تبدیل ایران به سوریه و عراق و لیبى دیگرى پروائى نخواهند داشت.

آیا «بهار عرب» بر باد رفته است؟

هيشام بن عبدالله العلوی

درسی که می باید از «بهار عرب» گرفت این است که تبدیل و تحول سیاسی و اجتماعی بیش از بسیج های مقطعی مورد نیاز است. نیروهای اپوزیسیون، حتی پس از موفقیت در سرنگون کردن مستبد ملعون، باید توانایی سازماندهی، کارآمدی سیاسی و دیدگاه نهادی مستحکم، منسجم و پایدار داشته باشند. این همان چیزی بود که اپوزیسیون مصر، پس از پیروزی کوتاه مدت سال دو هزار و يازده، به شدت از آن محروم بود. ناتوانی اپوزیسین در جلوگیری از بازگشت نظامیان در خاطرهء بسیاری از مردم به عنوان آغاز پایان «بهار عرب» حک شده است. واقعیت این است که، تقریباً در همهء کشورهای مربوطه، رهبران اپوزیسیون اشتباهات شوم مشابهی مرتکب شده اند. آیا آنها از آن اشتباهات درس گرفته و هنگامی که بهار بازگردد آمادگی بهتری خواهند داشت؟

«شب یلدا»؛ نمادِ پایداری در فرهنگ ایران
(با نظری به شعر فارسی)

م. سحر

شاعران بزرگ ما از این طولانی ترین شب سال، یعنی شب یلدا، بیش از دیگران تمثیلی برای پایداری و دوام و و بقا و نیز امید به فردای روشن و امید به پایان شب ظلمانی و دیجور هجران و دمیدن صبح وصال و پایان یافتن دوران های سیاه و رسیدن روز بهتر ساخته اند و شب سیاه و مظلم و دراز را پایان پذیر دانسته اند و انسان ها را در کوتاه کردن درازنای این شبان تیره و به روز رساندن آن ها شریک دانسته و به حرکت و جنبش دعوت و تشویق کرده اند.

مثال عشق؛ پيدايي و پنهانی

به مناسبت جشن یلدای نور و روشنایی

شکوه میرزادگی

دوباره یلدای بزرگ از راه می رسد، دوباره به یادمان می آورد که هر تاریکی و برودتی پایانی دارد، دوباره در گوش مان می خواند که: اگر چه «صحبت حکام ظلمت شب یلداست» اما تو «نور ز خورشید جوی بو که برآید» و مطمئن باش که پیروزی نور بر تاریکی، تردید ناپذیر است. دوباره ما انرژی ایستادگی در مقابل تاریکی ها و رنج ها را پیدا خواهیم کرد و دوباره پنهان و پیدا مقدم مهر و مهربانی و نور را شادباش می گوییم.

 
   

کنگره سکولار دموکرات ها

   

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999