دوشنبه 11 و سه شنبه 12 مرداد 1395 ـ  1 و 2 ماه اگوست 2016

دعوتی عام به گردهمآئی بزرگ سکولار دموکرات های ايران در هامبورگ>>>

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوک

محدودیت کنسرت‌های موسیقی؛ تجلی نظرات آیت الله خامنه ای

علیرضا کیانی

رهبر حکومت اسلامی با ترویج موسیقی از طریق نهادهای حکومت اسلامی مشکل دارد و یک بار در پاسخ به فتوایی، صراحتاً گفت: «ترویج موسیقی با اهداف عالیهء نظام مقدس اسلامی سازگار نیست.» او همچنین یک بار دیگر در پاسخ به یک جوان بيست و يک ساله که به یادگیری ساز تار ابراز علاقه کرده بود و نظر رهبری را پرسیده بود گفت: «ترویج موسیقی و تدریس آن و تشکیل کلاس‌های موسیقی هرچند حلال باشد، با اهداف عالیهء نظام مقدس حکومت اسلامی سازگار نیست.»  علی خامنه‌ای نسبت به برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها نیز واکنش شدیدی نشان داد و آن را جزو «غلط‌ ترین کار‌ها» دانست.

ما رکورد زده ايم!

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: در کودتای شکست‌خوردهء اخیر ترکیه رئیس‌جمهور این کشور دست به تصفیه کامل در تمام دستگاه‌ها زده است و سران کودتا در نوبت اعدام هستند ولی در کودتای نافرجام سال 88 فتنه‌گران در ایران نه تنها تصفیه‌ای صورت نگرفت بلکه بعضی از فتنه‌گران در دولت و قدرت نفوذ کرده و به توطئه مشغول هستند. واقعا این نظام چه‌قدر مظلوم است!

فدوی: مراتب در اوقات شرعی و در شرایطی که، بعلت نرمش قهرمانه و تنقیهء جام زهر، دولا دولا راه می رفتند، بعرض خاک نعلین عنبرآسای همایون شان رسید. بعدالتحیه والسلام و ضمن دود کردن چند صد صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ع- س- ص- عج) بشدت متغیر شده فرمودند: «این دفعهء آخرتان باشد که معظم له را با یک دیکتاتور درجهء 3 مقایسه می کنید. برادر اردوغان به گرد نعلین ما هم نمی رسد. ما فقط در یک فقره سال شصت و هفت، چند هزار از جوانان نابکار را، که تازه کودتا هم نکرده بودند، اعدام فرمودیم و از آن ببعد تا سرکوب جنبش مردمی هشتاد و هشت تاکنون هم مشغول حبس، شکنجه، اعدام و سپس، ارشاد خلق هستیم؛ تازه قتل های دولتی درون و برونمرزی به کنار، که آمار خودش را دارد و خلاصه اینکه در مجموع، "ما رکورد زده ایم"!

دستاوردهای انقلاب، آلودگی محیط زیست وفساد مالی درحکومت فقیه

حسن اعتمادی  - علی اصغر رمضانپور

در برنامه تفسیر خبر به میزبانی جمشید چالنگی

آقای وزیر، چه کسی حیات، تمدن و بقای ایران را به خطر انداخته؟

سايت نجات پاسارگاد>>>

چیت چیان، وزیر نیرو، در «کنفرانس ملی اقتصاد آب» هشدار داد که «حیات، تمدن و بقای ایرانی به دلیل شرایط آبی کشور در معرض تهدید است». او گفت «تأمین آب برای شرب مردم به یکی از معضلات کشور تبدیل شده است». معلوم نیست که این هشدار یک مسئول دولتی به چه کسانی است. آیا ایشان نمی داند که چهارده پانزده سال است که کارشناسان میراث طبیعی و محیط زیست فریاد می زنند که با شیوه اداره مسئولین جمهوری اسلامی و آن چه با ذخایر آبی درایران می شود به زودی گرفتار خشکسالی خواهیم شد؟ ایشان نمی داند که سال هاست کارشناسان و کوشندگان میراث طبیعی فریاد زده اند که سدسازی های بی رویه و حفر چاه های غیرمجاز و بی توجهی به آلوده کردن آب ها سرزمین ما را گرفتار بحران بی آبی می کند؟ ایشان کجا بودند وقتی که با همه ی هشدارهای کارشناسان دلسوز، هیچ کدام از دولت ها نه تنها توجهی به هشدارها نکردند، بلکه همچنان به سد سازی ادامه دادند و تماشا کردند تا دریاچه ارومیه، زاینده رود، هامون، بختگان، کارون و .. و نابود شدند. این هشدارها تا همین امروز هم وجود داشته است و دولت کنونی نیز همچنان، و تا امروز در حال سد ساختن است و هیچ کاری برای آلوده کردن آب ها نمی کند. و حالا ایشان به که دارد می گوید که حیات تمدن و بقای ایران مورد تهدید است؟

باید آهنگسازها را به حوزهء علمیه بفرستیم!

علی جنتی، وزیر ارشاد

بعد از گذشت سی و هفت سال از انقلاب اسلامی هنوز هم در نوع موسیقی و این‌که کدام موسیقی حلال و کدام موسیقی حرام است، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. مقام معظم رهبری موضوع فرهنگ را به خوبی می‌شناسند. مراجع تقلید نیز نظر خاص خود را دارند.من با مراجع تقلید بسیاری مواجه شدم که موسیقی را مطلقا حرام می‌دانند. حالا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این امر راه‌اندازی شده است. به هر صورت ما با مردم مواجه هستیم که تابع مراجع هستند و این موضوعات باید در فضایی حل و فصل شود. حوزه‌های علمیه ما باید با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند و از طرفی باید یک سری آهنگسازها را به حوزه علمیه بفرستیم تا مجتهد شوند و بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند.>>>

رقص تردید در واشنگتن، سرسختی در تهران

ژولين پليسير

نزدیک به یک سال پس از امضای توافق وین درباره مسئله اتمی ایران، امیدهایی که طبیعتا از این توافق به بوجود آمده بودند ، در عمل تحقق نیافته اند. این توافق که به عنوان گامی به سوی جذب دوباره ایران در نظام اقتصاد جهانی ارزیابی می شود، هنوز توفیقی درمورد بستن قراردادها نداشته است. پیامدهای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به طور بالقوه قابل ملاحظه است اما رویدادها چندان به عملی بودن امیدها میدان نمی دهد. ناموجه بودن تدابیر اتخاذ شده و ضد حملهM مخالفان، که بازگشت خود به خود تحریم ها (و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل) را در صورت تخطی ایران از انجام تعهدات hش پیش بینی می کنند، گویای تعادل ناپایدار توافق است.

«فری ایثارگر»، و ديگر قضايا!

در حالی که دو تن از همولایتی های فریدون سرخه ای (برادر و مشاور ویژهء رئیس جمهور) که با لابی کردن فریدون و تقلید صدای رئیس جمهور (!) به ریاست و معاونت بانک ملت رسیده بودند دستگیر شده و به زندان اطلاعات سپاه، دامت توفیقاته، منتقل شده و حاجی علی صدقی، شریک صرافی غیر مجاز فریدون، هم گند کارش درآمده و شایعات زشت و زننده ای در مورد فریدون در مورد ویژه خواری و هزار خارپشته گری دیگر به گوش می رسد."خبرگزاری تسنیم" تتمهء آبروی نداشته فریدون را هم برباد داد و اعلام کرد فریدون برای گرفتن دکتری از دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) «جعل ایثارگری» کرده است!

تحمیل تفکر سکولار غربی ها به حقوق بشر!

لاریجانی، دبیر ستاد «حقوق بشر اسلامی» قوه قضاییه

« ما به تجربه های دنیا ارزش می‌نهیم اما غرب در هفتاد سال اخیر نگاه خودمحوری به حقوق بشر داشته است و آن را تجربهء سکولار- لیبرال می‌داند. تحمیل تفکر سکولار تحت عنوان حقوق بشر موضوعی خودمحورانه و تحمیل‌گراست، به طوری که اگر کسی نگاه آن‌ها را قبول نداشته باشد تحت آماج اتهامات قرار می‌گیرد. موضع غرب در برابر حقوق بشر منافقانه است». (یکشنبه 10 مرداد 1395)

پدر مهربان، ملت قهرمان و پول بی‌زبان

حمید بابایی

با گذشت سه سال از عمر دولت، رویکرد “پدر مهربان ملت” یعنی “دولت رفاه” همچنان پابرجاست. نگاهی به رقم سنگین بودجهء جاری دولت در سال کنونی گویای این مطلب است که در بر‌‌ همان پاشنه قبلی می‌چرخد و دولت “مهربان” همچنان در حال پخش اعانه در بین ملت “قهرمان” است. علاوه بر آن، در دولت روحانی، سوء مدیریت و نابسامانی در بودجه و مخارج جاری گزاف و غیر ضروری مانند سابق تداوم داشته و در این میان اشتغال و تولید است که مغفول مانده‌اند. این نابسامانی‌ها به اشکال مختلف در مخارج جاری دولت دیده می‌شود. این مخارج، خواه در قالب دستمزد به لشکر کارکنان مازاد و بی‌ثمر دولتی، و خواه در قالب بودجهء سنواتی فرهنگی چند هزار میلیارد تومانی به شبکهء گسترده‌ای از وابستگان دربار و خواص صورت می‌گیرد که مانند توموری بدخیم در حال مکیدن از پیکره دارایی‌های عمومی کشور هستند.

حکمرانی خوب، شرط تحقق حقوق بشر

عمادالدين باقی

«حکومت خوب» گرچه به هیچ وجه ایدهء تازه یاب و بدیعی نیست و در متون کلاسیک می توان ردپایش را جست اما حکمرانی خوب به صورت یک تئوری راهبردی و کاربردی در سیاست ها و برنامه های نهادهای بین المللی دیرزمانی نیست که مطرح شده و به سال 1989م. باز می گردد که برای اولین بار در گزارش بانک جهانی برای کشورهای صحرای آفریقا مطرح شد و ابتدا در نظریه های توسعه و رشد اقتصادی مطرح بود و بعد تعمیم یافت. در گذشته و در حکمرانی سنتی، بحث این بود که چه کسی باید حکومت کند و راه اصلاح را در جایگزینی حکمرانان صالح می جستند اما تجربه نشان داد که قدرت متمرکز و قدرت بی لجام می تواند حکمرانان صالح را هم به فساد و خودکامگی بکشاند و آنچه اهمیت دارد، وجود سازوکاری است که مانع شکل گیری خودکامگی و فساد شود لذا به جای«چه کسی باید حکومت کند»، مسئلهء «چگونه حکومت کردن» عمده می شود و در نهایت به جای اینکه همانند نظام های سنتی، مردم، کارگزار دولت باشند، دولت، کارگزار مردم می شود.

پیرامون بیانیه جبههء ملی در مورد کورش زعيم

گیتی پورفاضل، وکيل مهندس زعیم

با درود؛ در این بیانیه حتی به هموندی آقای مهندس زعیم در جبههء ملی اشارهای نشده است، انگاری یک زندانی سیاسی بدون وابستگی به بصورت مستقل فعال سیاسی بوده اند نه در تیم جبهه ملی. بایسته است این جبهه نگرشی دیگر به خواستهء مردمی که به ملیون دلبسته اند داشته باشد، اگر در ابتدای انقلاب افراد ملی، مانند شادروان بازرگان و امیرانتظام دلیر، بر سر کار نمی آمدند بی گمان انقلاب پیروز نمی شد. در چهاردهم اسفند ماه سال 57 سیاست جهانی متوجه شد که مردم چگونه از ملیون پشتیبانی می کنند و نیز آخوندها که انقلاب را از آن خود می دانستند از استقبال مردم در احمدآباد به هراس افتاده رنگ باختند و با هدایت پیرامونیانی که از فرانسه آمده بودند با کودتای خزیده بر کرسی های سیستم نشستند. البته حوزوی ها به از فرنگ آمده ها هم رحم نکرده و از جولانگاه شان بیرون انداختند. روند انقلاب باید درس عبرتی باشد برای ملیون که اختلاف تضعیف شان می کند و اتحاد قوی شان می سازد. از سویی دیگر با چشم بازتری به سیاست جهانی که در مورد ایران در حال دگرگونی است بنگرند و تصمیم های درست بگیرند تا بتوانند در آینده با گروه های همسو متحد شوند و ایرانی نو بسازند و توجه داشته باشند که هنوز گروه های چپ نفس می کشند و به موقع در میدان سیاست مبارز خواهند طلبید؛ و چون همیشه از جایی دیگر پشتیبانی می شوند چه بسا چوب لای روند طرح نو بیاندازند و ملیون را فلج کنند. کشور به دلسوزان اش نیازمنداست. این نیاز را با همبستگی میتوان پیش برد؛ همبستگی گروه های همسو و همفکر؛ تا دست هامان به یکدیگر حلقه نشود و تا زنجیری ناگسستنی نسازند تنها  خواهیم بود و بی گمان نا موفق. پیروزباد آرمان دلسوزان ایران.

بیانیهء جبههء ملی ایران

جبههء ملی ایران، بنا بر اعتقاد به آزادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی، و با توجه به حقوق اساسی افراد ملت ایران؛ نسبت به بازداشت های غیر قانونی فعالان سیاسی اعتراض دارد و آزادی کلیهء زندانیان سیاسی کشور، از جمله آقای مهندس کورش زعیم، را خواستار است. تهران- روابط عمومی جبهه.

استراتژی های سیال

(دیالوگ با سازمان مجاهدین خلق)

محسن ذاکری

امروز، دیگر عطف به ماسبق و رد صلاحیت بر اساس اختلاف شدید نظر، روشی دموکراتیک و تعاملی نیست. اگر خانم مریم رجوی باور دارد که یک فرد سکولار است، یا یک فرد دموکرات است، یا یک فرد سکولار دموکرات است، برای دادن شناخت از خود به مردم ایران و مخاطبین اش، چرا نباید از زمان امروز استفاده کند؟ چرا نباید به میان دیگر «‌حریفان» آیندهء خود بیاید و بنشیند و سخن بگوید؟ چرا ما نباید خواهان برقراری این دیالوگ شویم؟ روش نقد باید جایگزین نفی شود. نفی و ناسزا و توهین هرگز برای استحکام فکر مردم روش های مناسبی نیستند. هر چند گروهی و در زمانی پشت این گونه ها بايستند، اما باید همه را به گفت و شنود منتقدانه کشاند. همانگونه که دونالد ترامپ با گذشت زمان به آرامش و تدبیر بیشتری در سخنان اش روی آورد. حتی امروز محمد خاتمی و ‌حسن روحانی نیز در ایران، این روش انتقاد بجای نفی و تهدید را دامن می زنند.

ترس و وحشت رژيم از فعالیت مخالفین در فضای مجازی

محمود خادمی

داد و فریادهای ولی فقیه، آخوندها و سران نظام از فعالیت های افشاگرانهء جوانانِ مخالفِ نظام در فضای مجازی هر روز بلند و بلندتر می شود و، برای جلوگیری از فعالیت آنان در این عرصه، از انجام هر اقدام و ترفندی کوتاهی نمی ورزند. بدلیل شکست و ناتوانی آخوندها و سران دینی نظام از مقابلهء فرهنگی با جوانان در فضای مجازی، مجبور شده اند، علاوه بر محدودیت های  فنی و تکنیکی در زمینهء استفاده از این تکنولوژی، خط سرکوب تمام عیار و بی شکاف در رابطه با فعالیت های جوانان در این عرصه را پیش ببرند. چرا که آنها خوب می دانند که این فعالیت ها نمودی از خواست ها و مطالبات واقعی مردم است که اگر ادامه یابد به عرصه اجتماع تسری می یابد و بقول آخوند بوشهری، خطیب نماز جمعه قم: "نه از تاک نشان میرماند و نه از تاک نشان".

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000

BBBBB