1.
ما با مذهب و عقيدهء
هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی
و نهادهای حکومتی نمی پذيريم.
2.
همچنين، از آنجا که حکومت
اسلامی مسلط بر ايران را
قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن
مطالبه ای هم نداريم؛
3.
و
به همين دليل قرار نيست نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که
خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.
4.
اما، در عين حال، ما از همهء
مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر
کشورمان حمايت می کنيم.
5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت
با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان
حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان،
که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از
ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر
اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای
ما محسوب می شوند.
6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع
مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها با سردبير است.
7. در اين پايگاه، به احترام
«جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت
مسلط بر ايران پيش آيد،
واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا
«رژيم» تبديل می شود.
سردبير: اسماعيل نوری
علا ◄
تأسيس:
14 امرداد
1392
پيمان نامهء عصر نو
نهاد هماهنگی
جنبش
اساسنامه
هيئت دبيران
ای ميل:
iranian.sdmcc@gmail.com
اعلاميهء
جهانی
حقوق بشر
و
پيوند به يک ويدئو
به قلم حميد
شوک
|
افشای متن نامهء احمدی نژاد به اوباما!
«همانطور که اطلاع دارید اینجانب در مدت ریاست خود هشت بار به
بهانهء شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویورک آمدم تا بلکه بطور
اتفاقی در راهروی مستراح با حضرتعالی از جان بهترم برخورد کرده و
مصافحه و روبوسی و تجدید دیدار نمایم اما در این هشت بار مسافرت
بنده به نیویورک جنابعالی ناخن خشکی کرده و یکبار هم به مستراح
نرفتید! اما به محض آنکه جناح مقابل ما سرکار آمد و وزیر خارجه اش
را به نیویورک فرستاد حضرتعالی کارتان تان گرفت و احتیاج به مستراح
پیدا کردید و در توالت سازمان ملل، که ما به آن مبال می گوئیم، با
وزیرخارجه دولت جدید دست به آب به هم رساندید! گله گذاری زیاد است
و اینجانب از آن برادر مکتبی انتظار نداشتم...»
اپوزیسیون نظام باید
پيه
اعدام را به تن
اش بمالد!
محمد
رضا باهنر، نایب رییس مجلس نهم
سايت
زیتون– محمد
رضا باهنر، نایب رییس مجلس نهم:
«صریح میگویم که بخشی از خانواده انقلاب، ضد انقلاب هستند.»
...
«خب چه کار باید کرد؟ تعارف نداریم. هیچ کشوری هست که اجازه دهد،
مخالف نظام قانونی کشور کار کند؟»
... «اگر
کسی اپوزیسیون نظام شد، باید پیه
اعدام را هم به تنش بمالد.»
...«من
اگر
به هر دلیل اعتقادی، قدرت و هر چیزی میخواهم بر علیه نظام کار کنم
خب معلوم است که این چیزها را هم دارد.»
شيعه
گرایانِ
لمیده بر منبر کبر و غرور
حمید آقایی
تجربهء
رهبران جمهوری اسلامی که بر کرسی قدرت لمیده و با تکبر و غرورِ
خلسه آور داعیهء
صدور انقلاب، حکومت جهانی اسلام و هژمونی شیعه را داشته و دارند، و
نیز تجربه نظریه پردازان راست افراطی امریکا که آنان نیز به خیال
پایان تاریخ و مست از پیروزی نظام کاپیتالیستی طرح خاورمیانه بزرگ
را ریختند، نشان می دهند که تاریخ و منزلگاه های آن هیچ گاه موقعیت
قابل اطمینان و طولانی مدتی را برای لمیدن بر کرسی قدرت و نشستن در
برجهای شیشه ای فراهم نمی آورد.
علمالهدی؛ بیانگر نگاه واقعی نظام!
يادداشت سايت «روشنفکر»
وقاحت، انحصار
طلبی و محروم کردن شهروندان یک شهر با بیش از دو
ملیون جمعیت از حضور در کنسرت های موسیقی، نشان از
چه دارد؟ آیا فرقی میان مردم تهران، رشت، شیراز، تبریز و یا
سنندج با این دومین شهر بزرگ ایران، در قانون معین شده است که این
«آقا!»
چنین وقیحانه مردمی را از دیدن و
شنیدن موسیقی زنده محروم می کند؟
اگرچه وضعیت موسیقی در شهرهای دیگر نیز چندان بهتر از مشهد نیست
اما قدرت و جسارت این شخص از کدام منبع قدرت تعیین میگردد؟
مردم مشهد چه گناهی کردهاند که چند سده پیش امام هشتم شیعیان
در این شهر مدفون گشته است که اکنون باید تاوان قرنها پیش را
بدهند؟
افغانستان و بحث سکولاریسم
لطیف طبیبی،
روشنفکر افغان
واقعیت
این است که در تاریخ معاصر افغانستان، تا زمانی
که
پروسه
ی
تشکل دولت ها و قانون اساسی از روند تکامل درون جامعه با نقش نیرو
های داخلی افغانستان صورت گرفت، ضرورتی به استفاده از مقوله
ی
سکولار در
پوشش قوانین دولتی نبوده است. چون مذهب دست بالا نداشته است. این
پدیده تنها مشخصه
ی
افغانستان نیست، بلکه برخی از کشورهای اسلامی خاورمیانه از چنین
ساختار
حقوقی و عدم میل به سکولاریسم بر خوردار بودند. اما در
اوایل قرن بیستم، وقتی انگلیس، فرانسه و امریکا دست به دست هم
دادند و بهره گیری از نهادهای مذهبی اسلامی را روی دست گرفتنند،
مشکل بیشتر گردید.
چرا دین نمیتواند پایهء دموکراسی باشد؟
مهدی مظفری
نقش
دین ایجاد دموکراسی نیست. هیچ دینی وجود ندارد که رسالت خود را
ایجاد دموکراسی یا حتی بسط آن اعلام کرده باشد. آیا کسی دینی
میشناسد که پیامبرش وعده دموکراسی به پیروان
اش
داده باشد؟ اگر چنین نیست، بنا بر این اصولاً بحث دین و دموکراسی و
به طور مشخصتر اسلام و دموکراسی که این همه کتاب و مقاله راجع به
آن نوشته میشود اصولاً موضوعیت ندارد. یعنی بحثیاست بدون معنی و
عاری از موضوع.
بحث جنبی مرتبط با این بحث، مسئله تضاد یا همسانی اسلام با
دموکراسی است. این بحث هم به جایی نمیرسد چون نتیجه بحث موکول به
تعریف خود اسلام است.
آینده ء سکولاریسم در ترکیه
نوژن اعتضادالسلطنه
دو
عامل عمده در دههء
هشتاد
به رشد مجدد مذهب در جامعه ترکیه کمک نمود نخست آنکه ارتش به عنوان
راهی برای مقابله با چپ گرایی در
صدد تشویق برگزاری مراسم مذهبی و ایجاد طبقه علما و مذهبیون تحت
نظارت دولت نمود و دوم آنکه پیروزی های حزب اسلامگرای رفاه در
انتخابات شهرداری ها و انتخابات ملی در دهه
نود
نیز به پذیرش مجدد دین کمک نمود.
رویکرد مذهبی و فرقه گرایانه اردوغان به مسائل مرتبط با سیاست
داخلی و مرزبندی میان خود و دیگری که طیف وسیعی را در بر می گیرد
محدود نمی شود. استفاده از واژگان و اصطلاحاتی چون شهرهای برادر و
تمدن مشترک دمشق، بیروت، دیاربکر، مکه و مدینه و قاهره نمادهایی از
تلاش او و جریان
اش
برای ایجاد یک گفتمان امت گرایانه سنی در منطقه هستند.
عراق، غولی با سر گِلين
پيتر هارلينگ
در
حال حاضر، تقریبا غیرممکن است که در عراق کمترین اظهار
نظر مثبتی در
مورد سیاستمدارانی که همگان نسبت به آنها بدبین هستند،
شنیده شود. پس از عزیمت نیروهای آمریکایی، کشور با خشونتی فراگیر
نیز رو
در
رو
شده و بحران سیاسی مداومی که خود را، از
جمله، با رکود و توقف همهء
لوایح قانونی مورد بحث در مجلس نشان می دهد. یارگیری های معدودی که
این یا آن شخصیت سعی در انجام آن داشته اند نیز در برابر واقعیت
غیر
قابل تغییر
بودن وضعیت از
بین رفته است. تعبیر یک روشنفکر واقع بین این است که: «در اصل، در
ورای این نزاع ها، اینها همه با
هم
رفیق هستند. از سوی دیگر، آنها وانمود می کنند که از همدیگر
متنفرند تا با به اصطلاح مبارزات خود ما را سرگرم کنند. دعوای آنها
بر
سر
حق و حساب ها است و نه به خاطر فرقه گرایی، و همه بر یک چیز توافق
دارند: حفظ نظام».
هیلاری کلینتون، بازگشت به مداخله گری قدرتمند؟
سيلوان سيپل
هیلاری
کلینتون، زنی که می پندارد می توان جریان زمان را متوقف کرد، از
سوی حزب
دموکرات به عنوان نامزد ریاست جمهوری آمریکا معرفی می شود و همهء
نظرسنجی ها
تا امروز نشانگراین است که بخت بسیاری برای راهیابی به کاخ سفید
دارد،
و این در شرایطی است که دنیای خارج برای
آمریکائیا خطرناک و پرآشوب تر و
بیش از همیشه غیرقابل درک است. آیا رفتار او در
زمان «بهار
عرب» در مصر می
تواند نشان دهندهء سیاست خارجی اش در خاور نزدیک پس از انتخاب
به ریاست
جمهوری باشد؟ او در خاطرات خود
با نام
«زمان تصمیم گیری ها» پنهان نمی کند که از دید او نتیجهء
«بهار» مصر نشان داد که حق با او
بوده است!
دو فايده در يک فايل!
حمیدرضا رحیمی
حالا حکايت ما است و
انتشار فایل صوتی مرحوم حسین(ع) علی(ع) منتظری، ولیعهد امام
راحل(ل) که
بيست و هشت
سال پیش، از خط مالروی امام(ل) خارج،
و
از توپخانهء بیت وی به حیاط خلوت بیت مقام معظم رهبری وقت، متع
الله المسلمین بطول بقائه دولته،
شلیک شده و ملت ورجاوند،
صدای آن
را
امروز شنیده است!..
باری گرچه فدوی می داند که شوربختانه ملت ورجاوند، از ناحیهء کلیهء
حواس، بویژه چشم و گوش و حافظه، شدیداً در مضیقه است،
لکن در عین حال تردید هم ندارد که انتشار
این فایل،
خاصیت هائی نیز داشته است از جمله اینکه، یادآور مجدد این نکته است
که ملت ورجاوند کتابخوان نیست!
زیرا نامبرده اینگونه ماجراها را در
خاطرات مبسوط خود آورده بوده است!
و
دیگر از فوائد آن همانا غبار
روبی از دوران طلائی حضرت امام(ل) است!
که
اهمّ آن، کشتار مغول وار هزاران تن از جوانان مرز ُپرگهر بوده
است...
|