جمعه 5 تا  يک شنبه 7  شهريور 1395 ـ  26  تا 28 ماه اگوست 2016

دعوتی عام به گردهمآئی بزرگ سکولار دموکرات های ايران در هامبورگ>>>

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوک

بازسازی رادیکال جهادگری

پيتر هارلينگ

سازمان حکومت اسلامی (داعش) جنبش جهادگری را نوسازی کرده است. در هنگامی که این جنبش براثر خود ویرانگری پایان یافته بود، داعش توانست با استفاده از خلاء ایجاد شده در جنگ سوریه، به بازسازی و نوزایی آن بپردازد. ازاین پس نیرویی فاقد ایدیولوژی در منطقه ای که حکومت های آن درحال زوال و انحطاط کامل هستند مستقر می شود و این نیرو قادر است از اشتباهات، زیاده روی ها، ضعف ها و کمبودهای کسانی که با آنها مبارزه می کند بهره برداری نماید.

بیگانه ستیزی توضیح همه چیز نیست

پل ماسون

در زمان کارزار برای همه پرسی ماندن یا خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، با وجود کم توجهی، از این نوع گفتگوها در همه جا شنیده می شد: اظهاراتی کوتاه و غیر منسجم با جلوه هایی از نژاد پرستی و عصیان های ناگهانی علیه آنچه «از نظر سیاسی درست» است. من که خود از یک شهر کوچک کارگری هستم، درک می کردم که این آدم ها، در ورای گفته های بیگانه ستیزانه چه چیز را می خواهند بیان کنند. طغیانی کاذب توسط به حال خود رها شده ها، علیه ارزش های نخبگانی از نظر اجتماعی لیبرال و برنامهء همیشگی آنها: وابستگی به اتحادیهء اروپا.

حفظ وحدت ملی در زیر سایه سکولاریسم

حمید آقایی

اگر در ترکیه، هنوز ارثیه سکولاریسم در قانون اساسی این کشور دست نخورده مانده است (که البته انتظار می رود که پس از پیروزی اردوغان در جریان کودتای ناموفق دست او بر تغییر قانون اساسی باز تر خواهد شد)، قانون اساسی جمهوری اسلامی اساسا بر سکتاریسم شیعه از طریق حاکمیت مطلق ولایت فقیه، و بنابراین تبعیض قومی و مذهبی استوار است. دو واقعه کودتای اخیر در ترکیه و درگیری های نظامی بین سپاه و بخش هایی از پیشمرگه های کرد از منظر موضوع وحدت ملی و ناسیونالیسم بیانگر این حقیقت اند که سیاست های سکتاریستی مبنتی بر یک عقیده خاص دینی یکی از پیش زمینه های اصلی تعمیق شکاف های قومی و ملی در این دو کشور و پیرو آن دست یازی به سلاح و دخالت های نظامی بوده اند.

ترديد نكنيد؛ جمهورى اسلامى داعش بى نقاب است!

ف. م. سخن

اسلام سياسى همواره دو مرحله را طى كرده است: مرحله پيش از به قدرت رسيدن و مرحله بعد از به قدرت رسيدن. تاريخ ثابت كرده است كه اسلام سياسى در مرحله پيش از به قدرت رسيدن، همواره با مظلوم نمايى و تبليغ مهر و محبت و برابرى و برادرى سعى كرده است در اذهان مردم رخنه كند. از طرف ديگر، تاريخ به ما نشان داده است كه اسلام سياسى به محض رسيدن به قدرت، دست به سركوب مخالفان و منتقدان و حتى ايرادگيران مسلمان زده و از هيچ زورگويى و ظلم و جورى خوددارى نكرده است.

دشمنان ما

ابراهيم هرندی

انسان، جانوری ست که در مقیاس برآیشی، به تازگی جنگل - زیستی را پشت سر گذاشته است و شیوهء زیستی دیگری برگزیده است. از اینرو، خودکامگی و خویشتنخواهی و خشونت، هنوز در رده ی بالای فهرست کردارهای پایدار او جا دارد. دانستن این نکته باید ما را برآن دارد که بپذیریم که دموکراسی و اندیشه برابری، خود بخود پدید نیامده اند و ماندگاری آن ها نیز، نیاز به مبارزه هماره دارد. آن یک درصدی که بیش از نیمی از ثروت جهان را در دست دارد، با دموکراسی و برابری نیز میانه ای ندارند و ناآگاهی همگانی و تهیدستی دیگران را بهترین شیوه برای نگهداری جایگاه خود در جهان می دانند.

لزوم ایجاد شورای رهبری و برنامه مشترک در اپوزسیون

عارف شیخ احمدی

شاید بسیاری از رهبران اپوزسیون ایران از اکنون برنامه های سیاسی خود را با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایالات متحده امریکا و پیروزی جمهوریخواهان و یا حزب دمکرات گره زده باشند و بگویند یٲس و نومیدی کنونی در صفوف مبارزان ایران و خروج از سردرگمی و پیدا کردن راهکار مناسب نمی تواند بدون در نظر گرفتن تغییرات در سیاست دولت جدید امریکا عملی شود. اما عملکرد و سابقه تاریخی هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواهان امریکا به همهء اپوزسیون ایران ثابت کرده است که تا هماهنگی کامل در میان اپوزسیون ایرانی در ایجاد شورای رهبری واحد و برنامه هماهنگ صورت نگیرد، ایالات متحده تنها منافع اقتصادی و سیاسی خود را رصد می کند و برایش اشکالی ندارد که، در جهت پشیبرد سیاست هایش در منطقه، حاکمیت اسلامی کماکان سرکار بماند.

از موفقيت ها بگو!

سفر اخیر حاجیه خانم «دلسی رودریگرز» به دارالاخلافه طهران خلاف این نظر را ثابت کرد و نشان داد که کار سیاست خارجی حکومت اسلامی فقط تبدیل دوست به دشمن نبوده است و مدیران کشور اگرچه از دریافت هزار میلیارد دلار خسارات جنگ عراق علیه ایران صرفنظر کرده و در بازپس گیری دارایی های به یغما رفتهء ایران در غرب و شرق مثل موتورسیکلت در گل مانده اند!، و در پیگیری اصل "نه شرقی - نه غربی" به یکی از اقمار روسیه تبدیل شده اند، و در مذاکرات اعجاب آور هسته ای قبول و امضاء کردند که منبعد حتی به طرف هسته خرما هم نروند، اما در تحمیل روسری و حجاب اسلامی به کفار نامسلمان موفقیت های باورنکردنی داشته  اند!

شهادت مؤمنانهء فدوی

حمیدرضا رحیمی

* گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم: «دولت روسیه اعلام کرد "عمران"، کودک سوری که تصویر وی پس از زخمی شدن در حلب در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در سراسر جهان منتشر شده، بر اثر بمباران هواپیماهای جنگی این کشور زخمی نشده است!»

فدویِ مؤمن نيز، که افزون بر مغز، از نظر بیضه هم شدیداً در مضیقه است، از آنجا که به فتوای علمای خلف، دامت افاضاتهم، مخالفت با روسیه مخالفت با امام زمان (عج) است، فلذا عرض می کند که بله، برادر سید پوتین راست می فرماید! اصلاً فدوی هم شاهد بود که عمران در کوچه، بهنگام گردو بازی با سایر کودکان شوخ و شنگ سوری، به این روز افتاده است! 

پیرامون واگذاری پایگاه نظامی نوژه به کشور ثالث
و عبور موشک‌ها و هواپیماهای نظامی خارجی از آسمان ایران

بيانيهء گروهی از شخصيت های سياسی اپوزيسيون

ضمن محکوم ساختن واگذاری پایگاه نظامی به هر کشور خارجی در حدود ملی ایران به هر مدت، هر شکل و هر بهانه، مقتضی است حکومت تهران اجازهء پرواز هواپیماها و موشک‌های روسیه را از خاک و بر فراز آسمان ایران لغو، پرسنل نظامی و فنی آن کشور را اخراج و در اسرع وقت بر این ماجراجویی خطرناک که تشویش خاطر عمیق ملت را بر انگیخته نقطه پایان بگذارند.>>>

از نرمش قهرمانانه تا واگذاری وطن فروشانه

کورش عرفانی

افشای خبر مربوط به استفادهء هواپیماهای روسی از پایگاه هوایی نوژه در همدان جهت عملیات هوایی در سوریه واکنش های داخلی و خارجی بسیاری را برانگیخت. این گزارش اما برای ما ایرانیان که کارنامهء عملکرد رژیم جمهوری اسلامی را در دست داریم می تواند یکی از حلقه های زنجیرهء وطن فروشی های متداول جمهوری اسلامی باشد. بنابراین بهتر است به جای آن که این رویداد را به صورت منزوی بررسی کنیم و آن را تابعی از شرایط مقطعی ایران و منطقه بدانیم، اتفاق اخیر را در بستر واقعی خود قرار دهیم؛ بستری که جز نقاط سیاه و ننگین در سراسر آن چیزی هویدا نیست. این نوع از بررسی سبب می شود که بدانیم پس زمینهء چنین تصمیم و اقدامی از سوی سران نظام چه بوده است و این که چه غافلگیری های دیگری از جانب رژیم در انتظار ملت ایران است.

حادثه ای بی سابقه در پایگاه نوژه

و تحولی بزرگ در خاورمیانه

رضا علوی

در باتلاق خاورمیانه، اوضاع پیچیده تر از آن است که پرواز روس ها از خاک ایران را فقط منوط به بحران سوریه بپنداریم. تبعات پرواز هواپیماهای جنگنده روسی از خاک ایران به مقصد سوریه می تواند آغاز امپراتوری نوین روس ها با یاری ایران و ترکیه درخاورمیانه و فراتر از برجام باشد. شاید پرواز از نوژه، آغازگر بهم ریختگی و از هم پاشیدگی نقطهء توازن قدرت امریکایی ها و روس ها در خاورمیانه باشد. شاید خاورمیانه جدیدی، بدور و گریزان از خاورمیانهء «سایس – پیکو» در حال شکل گیری است.

روس ها به آب های گرم رسیدند

محمد رهبر

ایران سال ‌هاست به فلج مذاکره دچار و عاجز از مذاکره است چه رسد به امتیازگیری و، در این بی گفت‌وگویی، تنها می‌تواند به روس‌ها امتیازی دهد تا بیشتر در سنگر ایران بمانند. پایگاه نظامی تازه اول کار است. از این پس با تجهیزات نظامی و آموزش روسی ـ مافیایی، سپاه پاسداران نقش بریگارد قزاق را بازی خواهد کرد و رهبر بعدی هم شاید مثل محمدشاه قاجار به تایید روس‌ها مشروعیت بیابد. این آینده‌ای است که اگر اعتراض جامعه مدنی و اصلاح ‌طلبان بنیادین نباشد در انتظار ایران است.

دریافت وام از روسیه، جنگ قدرت در ایران و خبرهای دیگر

حسن اعتمادی - علی اصغر رمضانپور

در برنامهء  تفسیر خبر به میزبانی جمشید چالنگی

روس ها در ايران، نوار منتظری، و کنگرهء چهارم

در گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر رضا گوهرزاد ـ تلويزيون انديشه

وضع موجود و کنگرهء سکولار دموکرات ها

مجيد آژنگ

اگر نيروهاى مخالف نظام اسلامى نتوانند هر چه سريعتر بر تفرقه و فرقه گرايي و بازى هاى فردى مسخره و لجبازانهء و خود محور بينانه پايان داده و با اتحادى گسترده نقشهء بعدى جنگی را بر هم نريزند كه قرار است بين دو جريان مذهبى (كه يك سر آن را عربستان وهابى و سنى و سر ديگر آن را ايرانِ مدافع شيعه در دست دارد) شعله ور شود، اميدى به بهبود اوضاع در آيندهء نزديك نخواهد بود و   آنچه كه در افق سياسى پيش رو در انتظار ما قرار می گيرد فاجعه اى بس وحشتناك تر از آنچه هائی است كه تا كنون بر ما رفته است. با توجه به شرايط سياه پيش روى، آيا منطقى نيست كه با شركت گسترده در نشست چهارمين كنگرهء سكولار دمكرات هاى ايران بررسی روند رسيدن به يك اتحاد گسترده را آغاز نمود؟

حضور نظامی روس‌ها در ایران ماندگار می‌شود؟

رضا تقی زاده

ادامهء بدون تغییر مناسبات کاری ایران -  ترکیه، بعد از اعلام محور ساختگی همکاری ‌های تازهء سه جانبه، محور یاد شده، زیر پوشش شعار همکاری‌های استراتژیک، تنها پوششی برای توجیه حضور نظامی فزاینده روسیه در خاک ایران و احتمالاً کلید خوردن حرکت بعدی برای واگذاری حق استفاده از پایگاه‌ های دریایی ایران در بند عباس را فراهم  می‌سازد؛ تحول بی سابقه‌ای که ضمن تحریک بیشتر کشورهای همسایه ایران در آب‌های خلیج فارس و همچنین اسرائیل، تهدید امنیتی قابل ملاحظه‌ای علیه تمامیت و امنیت ملی و استقلال عمل ایران در روابط خارجی خواهد بود؛ موشک‌های کروز روسیه که اخیراً در مسیر پرواز از فراز خاک ایران در استان آذربایجان فرو افتادند، فردا می‌توانند در صورت تغییر طبیعت مناسبات دو کشور، هدف‌هایی را در درون خاک ایران مورد حمله قرار دهند. با این اوضاع، جمهوری اسلامی که هنوز از دام برنامه اتمی رها نیافته، با به بازیچه گرفته شدن توسط روسیه و منافع استراتژیک آن کشور، سرنوشت ایران را این بار در مسیر دیگری به سوی فاجعه سوق می‌دهد.

رویای دست یافتن روس‌ها به نوژه

صادق ملکی

در حالی که توجه رسانه های منطقه معطوف به سفر اردوغان به روسیه، ظریف به آنکارا و شکل گیری نوعی همکاری میان تهران، مسکو و آنکارا در خصوص سوریه بود، (البته نباید به آن اعتمادی کرد) بمب خبری پرواز بمب افکن های روسی از نوژه به سوریه، همه را شوکه کرد. تابویی بزرگ شکست. شکست این تابو آنچنان اهمیت دارد که بحران سوریه را در حاشیه قرار می دهد. ابعاد استفاده از پایگاه نوژه توسط روس ها، بواسطه تاثیرگذاری که در روابط ایران و روسیه، نظام بین الملل و معادلات منطقه ای خواهد داشت با گذشت زمان بیشتر روشن خواهد شد.

فاشیسم و اسلامیسم

یادداشتی به مناسبت درگذشت ارنست نولته

محمدرضا نیکفر

اسلامیسم مانند فاشیسم معرفی ‌شدنی است به عنوان یک جنبش “آنتیِ” رادیکال. این جریان پیش از اینکه هویتی اثباتی داشته باشد، با “مرگ بر…” مشخص می‌شود: مرگ بر آمریکا، مرگ بر لیبرال، مرگ بر کمونیست، مرگ بر غرب، مرگ بر اسرائیل … اما قضیه به مخالفت رادیکال مرگ‌آور محدود نمی‌ماند. اسلامیسم همچون فاشیسم دارای رهبری، کادرها و جمع نخبگانی است که ارادهء به قدرت توفنده‌ای دارند، و می‌خواهند بر امتیازات اجتماعی چنگ بیندازند. آنان به تودهء بی‌امتیاز وعدهء برخورداری از این امتیازات را می‌دهند. اراده به امتیاز وری و شیوهء تبدیل شدن به طبقهء ممتاز در نهایت ماهیت اسلامیسم را تعیین می‌کند. ایدئولوژی در این جنبش، همچون فاشیسم، دارای نقش دوگانهء انگیزه و وسیله است.

اروپايی که از نو بايد ساخت

سرژ حليمی

برنامهء نخبگان روشنفکري که در دنيايي شکل گرفته توسط جنگ سرد پديد آمد، يک ربع قرن پيش بر سر يک دوراهي بزرگ قرار گرفت. فروپاشي اتحاد جماهير شوروي براي اتحاديهء اروپا اين موقعيت را ايجاد کرد که برنامه اي براي تأمين خواسته هاي مردم در مورد عدالت اجتماعي و صلح تدارک بيند. به همين روال نمي بايست از تخريب و بازسازي ساختار اداري سرهم بندي شده در جوار ملت ها و تغيير موتور مبادله اقتصادي گراي اين ماشين هراس داشت. در اينجا اتحاديه در تقابل با پيروزمندي جهاني رقابت، مدلي از همکاري منطقه اي، حمايت اجتماعي و جذب از بالاي مردم بلوک شرق سابق بود. اما اتحاديه اروپا به جاي يک جامعه فراگير، بازاري بزرگ ايجاد کرد.

   

کنگره سکولار دموکرات ها

   

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000

BBBBB