چهارشنبه  7 و  پنج شنبه 8 مهر 1395 ـ  28 و 29 ماه سپتامبر 2016

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

 کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

پيوند برای مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوک

اطلاعيه در مورد انتخابات داخلی حزب سکولار دموکرات ايرانيان

هموطنان گرامی؛ شورای مرکزی حزب سکولار دموکرات ايرانيان با مسرت به اطلاع می رساند که انتخابات داخلی اين حزب در تاريخ 5 مهر 1395 (26 سپتامبر 2016) در مورد پنج سمت پيش بينی شده در بنيادنامهء حزب انجام شد و نتايج زير به دست آمد: آقای حسن اعتمادی (دبيرکل حزب)، خانم نسترن نيکی عليی (معاون دبيرکل حزب)، آقای دکتر اسماعيل نوری علا (رئيس شورای مرکزی حزب)، آقای منوچهر يزديان (مسئول امور عضويت ها و شاخه ها) و آقای محسن ذاکری (مسئول دفتر انتشارات و رسانه های حزب). از هموطنان علاقمند به کسب اطلاعات بيشتر در مورد حزب دعوت می شود تا از پايگاه اينترنتی حزب بازديد کنند. هموطنانی که تمايل دارند به عضويت حزب درآيند برگه درخواست عضويت را در اين پايگاه خواهند يافت.>>>

هدف قرار دادن استقلال بعد از نفی آزادی

همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران (هجا)

شدت ریسک و زیانباری این راهبرد آنقدر بالا و روشن است که حتی بخش هایی از ساختار قدرت و جناج های نظام و بخصوص تعدادی از نمایندگان مجلس نظام نيز به انتقاد واعتراض پرداخته و با تاکيد بر زخم های متعدد روسی بر پيکر وطن، خواهان حراست و صيانت از منافع کشور در برابر دست اندازی دولت روسيه شده اند. «هجا» امضای هر نوع قرارداد نظامی با روسيه و یا هر دولت خارجی دیگر که ایران را به مهره و ابزار یک کشور خارجی بدل سازد، شدیداً محکوم می کند و به حکومت اسلامی هشدار می دهد که بيش از این امنيت ملی و استقلال ایران را به خطر نيندازد و هرچه زودتر پای ایران را از جنگ داخلی سوریه بيرون بکشد. همچنين خواهان انتشار مفاد کامل قرار داد بين ایران و روسيه در خصوص استفاده از پایگاه های نظامی و قلمرو ایران است.

از برگزاری چهارمین کنگره سکولار دموکرات های ایران

تا وضعیت اپوزیسیون

گفتگو با حسن اعتمادی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

تنها راه نجات اقتصاد!

حمله اعراب نومسلمان غارتگر به ایران و تجاوز آنان به زنان و دختران ایرانی و نابودی امپراطوری باشکوه ایران به صدر اسلام باز می گردد و به تاریخ پیوسته است و اسلام امروز در ایران، به قول فرنگی ها، "آپ تو دیت" (با «آب توبه» اشتباه نشود!) شده و با اسلام اولیه و اسلام موجود در کشورهای عربی زمین تا آسمان تفاوت دارد و در واقع ورژن ایرانی اسلام است! اسلام موجود در ایران بسیار مفید و در واقع موتور محرکه گردش کار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... کشور است... مثلاً تصور بفرمائید نعوذبالله اگر مسجع شریف حضرت رضا علیه السلام در مشهد نبود الان جمعیت زیاد استان خراسان چگونه امرار معاش می کردند و وضعیت اقتصادی این استان و شهر مشهد چه بود؟ وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در مشهد باعث شده است سالانه میلیون ها نفر برای زیارت به امام رضا(ع) بروند و به همین خاطر اقتصاد منطقه شکوفا شود.

خفته را خفته کی کند بيدار؟

حمیدرضا رحیمی

يک شهروند: بالای نود درصد کارخانه‌ها و معادن استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان خوابیده. آمار بیکاری در این مناطق از کشور بیداد می‌کند. چرا دولت و دولتمردان احساس مسئولیت نمی‌کنند و با بازی‌های سیاسی می‌خواهند ملت را سرگرم کنند؟

فدوی: مراتب در مجالی به استحضار کلید الاسلام والمسلمین، برادر حسن(ع) روحانی ریاست محترم  آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م) رسید؛ بعدالتحیه والسلام، در این باب که بالای نود درصد کارخانه‌ها و معادن استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان خوابیده گفتند «خب یواش حرف بزنید که بیدار نشنوند!»

شورا، آرمان شهر مصدق!

محمدرضا روحانی

وقتی عضو شورای ملی مقاومت بودم، مقاله‌ای فراهم آوردم تحت عنوان «شورا، آرمانشهر مصدق» که منتشر شد. هفته‌ء گذشته، برای شرکت در چهارمین کنگره سکولار – دموکرات‌های ایران به هامبورگ رفتم. قرار بود دربارهء موضوع عدم تمرکز بحث کنم. من ضمن سخنرانی از مطالب آن نوشته بهره فراوان بردم. بخش کوچکی از آن را هم  عیناً خواندم. دوستان بسیاری نسخه‌ای از آن را از من خواستند. نداشتم که تقدیم کنم. قول دادم که آن را بفرستم. در بازگشت فکر کردم باز نشر این نوشته مفیدتر است. سوابق قانونی مسئله را در حقوق نوشته ایران بطور کوتاه روشن می‌کند. از حقوق مکتسبه ملت ایران در جنبش مشروطیت، نهضت ملی، تجاوزهای «قانونی» ولی فقیه نمونه‌هایی وجود دارد. سابقه مربوط به نحوه اعمال اراده آزاد شهروندان، شیوه‌ها و موضوعات مشارکت عموم در اداره کشور در آن‌ها ذکر شده است.

کسروی و مسئلهء هويت سکولار

محمدرضا نيکفر

دفاع پرشور احمد کسروی از مشروطيت و حکومت قانون، انتقاد تند او از خرافه، از «کشيشان» و «همهء همکاران ايشان، از هر دين و کيش » و به طور مشخص از شيعي‌گری و شيعي‌گران، همهنگام دفاع او از ضرورت وجود يک دين بخردانهء مدني، تلاش او برای پيرايش ذهن و زبان، و سرانجام توجه ويژهء او به ايدهء «ايران»، و در اين ارتباط جايگاه آذربايجان در آن، چون همه با هم نگريسته شوند، مي‌توانند سازه‌ها و سويه‌هايی از گونه‌ای تلاش برای ساختن يک هويتِ ايرانی سکولار به شمار ‌آيند. در اين مقاله در مي‌نگريم که کسروی مسئله هويت سکولار را چگونه طرح مي‌کند و چه پاسخی به آن مي‌دهد. در پايان اشاره‌ای به طرح امروزين اين مسئله مي‌کنيم. شروع مقاله توضيح مختصری دربارهء سکولاريسم است.

داستان دگردیسی اسلام سیاسی در تونس

گزارشی از دویچه وله

حزب «النهضه» تونس که از تاثیرگذارترین احزاب سیاسی جهان عرب و نیروی محرکه دموکراسی نوظهور این کشور است، از گذاری تاریخی خبر داده است. راشد غنوشی، رهبر این حزب، در مقاله‌ای در مجله «فارین افیرز» عزیمت این حزب از ریشه‌های اسلامی‌اش به هویت دموکراتیک امروز را تشریح کرده و آن را نمونه‌ای موفق از سازگاری اسلام و دموکراسی خوانده است. راشد غنوشی می‌گوید «النهضه» در دوران 35 ساله تکامل خود به این نتیجه رسیده که باید به تغییری بنیادین تن بدهد و بپذیرد که با تغییر فضای فعالیت سیاسی «تونس حالا یک دموکراسی است و نه دیکتاتوری، و این یعنی النهضه حالا باید بر دستور کار سیاسی و چشم‌انداز اقتصادی متمرکز شود و از نزاع‌ها بر سر رابطه مذهب و سیاست بپرهیزد».

چرا باید سکولاریسم نهادینه شود

سام قندچی

اگر به برنامه های تلویزیونی در غرب نگاهی کنیم هر گاه مثلاً سیاستمداری در ارتباط با موضوعی طرحی پیشنهاد می کند فوراً خبرنگاران تلاش می کنند ارزیابی کنند که آیا این طرح با حقوق دموکراتیک در جامعه در تطابق است یا نه. این همه به دلیل نهادینه شدن دموکراسی در این جوامع است و البته در قانون اساسی این کشورها این حقوق منعکس شده ولی نوشتن در قانون اساسی دردی را به خودی خود دوا نمی کند، اصل بحث نهادینه بودن این ارزش ها در جامعه است. مثلاً در قانون اساسی قدیم ایران حقوق دموکراتیک در سطح جوامع اروپایی بود اما جامعه ایران امروز فرسنگ ها در ارتباط با نهادینه شدن مفاهيم حقوق دموکراتیک پیش رفته به رغم آنکه قانون اساسی حکومت اسلامی فرسنگ ها از این نظر عقب تر است. و همه اینها دستاورد جنبش های مدنی و سیاسی بعد از انقلاب در ایران است. امروز وقت آن است که ارزش های سکولار در ایران نهادینه شود.

تجدد و ایرانیان در پیشا‌مشروطیت

مهران امیراحمدی

فتوحات پیاپی و سریع امپراتوری روسیه سبب شد تا حاکمان ایرانی بخصوص عباس میرزا (ولیعهد) بیش از پیش به این اندیشه فرو روند که سرمنشاء این همه پیشرفت نظامی که با سرعت سرسام‌آور، مرزها و امنیت ملی ایرانِ چند هزار ساله را به خطر انداخته، چیست. بهترین راه حلی که حاکمان قاجار برای این دغدغه ذهنی خود یافتند، چیزی نبود جز مسلح شدن به همان ابزار مدرن و جدیدی که روس‌ها به واسطهٔ آن جهانگشایی می‌نمودند. بنابراین تصمیم گرفتند تا با الگوبرداری از تمدن غرب، راهی را که آنان آغاز نموده بودند‌، بپیمایند تا شاید از این طریق جلوی فزون خواهی‌های روسیه تزاری گرفته شود.

 

کنگرهء چهارم سکولار دموکرات های ايران

سخنان آغازين حسن اعتمادی، رئيس کميتهء برگزاری کنگره

برخی ها که فلسفهء تشکيل يک کنگره سالانه از سکولار دموکرات ها را درک نمی کنند اغلب می پرسند که وجود اين کنگره چه فايده ای دارد و اين دور هم جمع شدن ها چه حاصلی می تواند داشته باشد و تا بحال در راه انحلال حکومت مسلط بر کشورمان چه کار مفيدی انجام داده است؟ پاسخ بنيان گزاران و برگزار کنندگان و، به نظر من، شرکت کنندگان در اين کنگره ها که سالانه بر تعدادشان افزوده می شود آن است که هيچ کاری جای کارهای ضروری ديگر را نمی گيرد. ما پاسدار انديشهء سکولار دموکرات هستيم و خوشحاليم که می بينيم در عرض اين چهار ساله که جنبش سکولار دموکراسی بعنوان يک جنبش سراسری بخود شکل گرفته و در قامت کنگرهء سکولار دموکرات های ايران تعيُن يافته است،

اسلام سکولار و مسلمان سکولار

محسن ذاکری

پس از کنگرهء چهارم سکولار دموکرات های ایران که در شهر ‌هامبورگ برگزار شد، همچون کنگره های قبلی، من در جایگاه یکی از اعضای کمیته برگزاری، و شاگردی در مسیر آموختن آیین و مکتب سکولاریسم، روند کنگره و پسا نگرش های به کنگره را با دقت برانداز می کنم، چرا که می بينم هر ساله، کنگره ها بی آنکه خود بدانند و بدانیم، آبستن جریان ها و نگرش های اندیشه ای تازه ای هستند... به يک نمونه از جريانی که در حاشيهء برگزاری کنگرهء چهارم پيش آمد توجه کنيم: آقای ‌رضا حسین بر، که از یاران چند سالهء شبکهء سکولارهای سبز و جنبش سکولار دموکراسی بوده است، همزمان با کنگرهء چهارم سکولار دموکرات های ایران، با اينکه قرار بود به هامبورگ بيايد و در يکی از نشست های کنگره سخنرانی کند، يکباره و در آستانهء برگزاری کنگره، شرکت در آن را رها کرده و به مکه رفته و در ‌مراسم حج شرکت جسته و اين حرکت ايشان امری نقيض سکولاريسم تلقی شده است. اما این رویداد دارای چند لایه است...

ایران سکولار دموکرات و قدرت های جهانی

(متن سخنرانی در کنگرهء چهارم سکولار دموکرات های ايران)

آريو شهبانی

بزرگ ترین مشکل قاجاریه، که منجر به از دست دادن بخش های زیادی از خاک ابران شد، عدم اطلاع  از منافع و مشکلات کشورهای دیگر دنیا بود. بهمین جهت حکام وقت هیچ توجیهی برای نیات پشت اتحادها و خیانت های دول دیگر نداشتند. همچنین هیچ وقت از سمت ایران پیش نهادی برای اتحاد با حکام هندوستان برای مبارزه با انگلستان نشد. هرگز از طرف شاه ایران هیئتی برای دیدار با بلشویک های روسیه برای همدستی با آن ها در سرنگونی حکومت تزار فرستاده نشد. گویا شخصی بر زمین افتاده پاها را جمع کرده و صورت خود را با بازوان اش پوشانده کاملاً بی دفاع  و بی خبر از همه جا دراز کشیده باشد و مردمی، مشغول زد و خورد کور با یک دیگر، هر از گاهی لگدی هم بر وی بزنند. این تجربه نباید تکرار بشود. یک ایران سکولار دموکرات باید از قدرت های منطقه ای و جهان بخوبی مطلع باشد. (فايل پی.دی.اف)

چند پيام به کنگرهء چهارم سکولار دموکرات های ايران

پيام حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)

تلاش و سازمان دهی خردمندانه و پايدار کنشگران اين  جنبش بر شاهدان و دست اندر کاران اپوزيسيون پوشيده نبوده و ايرانيان آزادی خواه را در طی سال های گذشته اميد فزاينده بخشيده است. در کنار رويش و باروری ساختار و سازمانی اين جنبش، ما گواه بر پیشبرد درونمايه  آن نيز بوده ايم و چشم براه گفتمان های تيزنگر و رهگشای آن در آينده می باشيم. نوشته ها و گفته های کوشندگان « جنبش سکولاردموکراسی ايران» بر بارمندی و ژرفای اندیشه اپوزيسيون ايران بسی افزوده اند. يکی از دستاوردهای ژرف اين جنبش روشن ساختن آن انديشه بوده که سکولاريزم تنها به جدايی نهاد دين و دولت نمی پردازد بلکه جدايی هرگونه ايدئولوژی از نهاد دولت را بايسته می شمارد.

پيام حزب کوملهء کردستان ایران

حزب کومله کردستان ایران پشتیبانی و حمایت خود را از تلاش های شما عزیزان در جهت ببار رساندن یک اتحاد سکولار دمکرات اعلام می دارد و تلاش می کند که در راستای چنین اقداماتی گام های جدی  بردارد . کومله در چند سال گذشته از هیچ تلاشی برای هر چه نزدیک ترشدن گروه های متفاوت اپوزیسیون ایران بهم نيز فروگذار نکردە و همچنان این کار را در دستور کار خود دارد. ما معتقدیم که تنها راه گذار از رژیم جمهوری اسلامی ایران و رسیدن به ایرانی آزاد، دمکرات، سکولار و فدرال  در گرو اتحاد و همبستگی سراسری و گستردە میان گروه ها و احزاب و شخصیت های اپوزیسیون است.

پیام حزب ایران آباد

چهارمین کنگره ی سکولار دمکرات های ایران در حالی برگزار می شود که کشورمان بیش از هر زمان دیگری ضرورت حرکت به سوی سکولاریسم و دمکراسی را با تمام وجود حس می کند. سکولاریسم در پاسخ به استفاده از مذهب برای مشروعیت بخشیدن به اعمال خشونت نهادینه در جامعه در قالب اعدام و قصاص و قتل و مجازات و دمکراسی در پاسخ به استبدادی کهن که دشمن هر نوع آزادی فردی و اجتماعی است. پس در این نباید تردید کرد که جامعه ی ایران تشنه ی هر دو پدیده ی مبارک سکولاریسم یا همان جدایی امر دنیوی از امر غیر دنیوی و دمکراسی یا همان دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود است. نیاز کشورمان به این دو نیازی است تاریخی و دیرباز که در شرایط فعلی به صورت مبرم و گریز ناپذیر مطرح است.

تبریک برای برگزاری موفق چهارمین کنگرهء سکولار دموکرات ها

سام قندچی

دوستان گرامی، برگزاری چهارمین کنگره سکولار دموکراتها را در هامبورگ به شما و دکتر اسماعیل نوری علا تبریک می گویم. سی و هفت سال پیش اسلام سیاسی که از پیروزی جامعه مدرن در ایران ناخرسند بود توانست با جلب اعتماد مبارزان دموکراسی خواه، رهبری انقلاب 1357 را در ایران در دست گرفته و قدرت را در کشور قبضه کند. سی سال بعد نخستین قیام عمومی بزرگ مردم ایران علیه حکومت اسلامی با عنوان جنبش سبز در خرداد ماه 1388 برخاست که به رغم فداکاری های بی شمار مردم به دلیل رهبری اصلاح طلبان اسلامی به شکست انجامید. شما در خارج کشور نمادی از تلاش مردم ایران برای آزادی از کوکلاکس کلان اسلامی هستید که امروز ایران، منطقهء خاورمیانه و کل جهان را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده است. کوکلاکس کلان اسلامی می خواهد پیروزی جامعه مدرن در جهان را نابود کند، اما شما تلاش خود را بر حمایت از سازماندهی مردم جهت جدایی دولت و مذهب در ایران قرار داده اید. بیانیه ای را ضمیمه می کنم که امیدوارم مورد توجه شما قرار گیرد تا همگی بتوانیم با امضای آن حمایت خود را از تلاش تاریخی مردم ایران برای بازپس گیری کشور از کوکلاکس کلان اسلامی اعلام کنیم.

         

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000