جمعه 26 تا يک شنبه 28 آذر 1395 ـ   16 تا 18 دسامبر 2016

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

دفاع از تصویب قطعنامه «نقض حقوق بشر در ایران»

بوسيلهء بيست و نه سازمان حقوق بشری

کمیتهء سوم مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه پانزدهم نوامبر/ بيست و پنجم آبان، قطعنامه‌ نقض حقوق بشر در ایران را با هشتاد و پنج رأی به تصویب رسانده بود. متن قطعنامه را کانادا آماده کرده بود: افزایش اعدام‌ها، به ویژه اعدام نوجوانانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند و اعدام در ملأ عام، بازداشت و شکنجه فعالان سیاسی و مدنی و شهروندان دوتابعیتی، بی‌توجهی به حقوق زنان و کودکان و عدم‌دسترسی زندانیان به خدمات بهداشتی و درمانی از نکاتی‌ست که در قطعنامه علیه ایران لحاظ شده است.

جمعیت بیکاران ایران روزانه 5200 نفر افزایش می‌یابد

گزارشی از راديو زمانه

روند صعودی شتابناک بیکاری سبب شده است که مرکز پژوهش‌های مجلس وضعیت اشتغال ‌زایی را نگران کننده توصیف کند و از بازگشت نرخ بیکاری رسمی به پانزده تا هجده درصد در سال‌های آینده خبر بدهد. نرخ بیکاری رسمی ایران در تابستان امسال دوازده و نيم درصد اعلام شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته يک و هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد. دولت در محاسبهء نرخ بیکاری همه افرادی را که در دورهء آمارگیری تنها یک ساعت در هفته کار می‌کنند را هم شاغل می‌داند!

دغدغه‌ام از اول پادشاهی نبود!

گفتگو با رضا پهلوی

من در گذشت زمان خیلی چیزها را در عمل دیدم که آن زمان که 20 سالم بود و شرایط خیلی تازگی داشت شاید به این شکل که الان می‌بینم نمی‌دیدم. شاید در یک مواردی آدم بتواند تغییر نظر بدهد. به هر حال برای آنها که می‌خواهند گیر بدهند، ‌آن زمان اگر یادتان باشد مسئله این بود که نهادی بود که در آن مملکت از بین رفت و از طریق انقلاب یک حکومت اسلامی آمد. آن زمان تنها انگیزه این بود که این نهاد پشت به شما مردم نکرده. در آنجا گفتم انتخاب این میراث را به عهده هم‌میهنانم می‌گذارم. مسئله برای من دغدغه پادشاهی از روز اول نبوده و نیست. حالا یک عده باور دارند به آن سیستم، خب داشته باشند. من قبل از هر چیز به دموکراسی و آزادی و سکولاریسم کار دارم.

با کوله باری از تجربیات، پیش به‌سوی پیروزی!

بهمن زاهدی

با ناکامی پروژهء «شورای ملی»، این تجربهء مهم حاصل شد که با وجود استقبال بی‌سابقهء اکثریت نیروهای برانداز، وجود مدیران انتصابی بی‌هیچ سابقه سازمانی و مدیریتی همچنین بدون دانش کافی در عرصه سیاسی می‌توانند سرنوشت یک سازمان و نهاد همبستگی مردم ایران را به کجا برساند! در نهایت دو گزینه پیش روی کسانی‌ست که مانعی هستند برای همبستگی بین اپوزیسیون برانداز رژیم اسلامی در ایران. حال، آنکه به‌مانند فرانسو اولاند عمل کنند یا فیدل کاسترو؛ تصمیمی‌ست که خودشان باید بگیرند وگرنه به جبر تاریخ محکوم ‌به نابودی‌اند و منفور در نزد همگان.

چگونه دو تا تخم مرغ نيمرو، مى تواند نظام پادشاهى را تخريب كند؟!

ف.م. سخن

هوادار مزبور، كه به ملاقات ايشان رفته، ناگهان مشاهده مى كند كه پادشاه آينده ى مملكت (البته از نظر ايشان نه از نظر كسى كه قرار است پادشاه شود) از توى كابينت آشپزخانه، يك ماهيتابه در مى آورد، و دو سه قطره روغن در آن مى چكاند و دو عدد تخم مرغ در داخل ماهيتابه مى شكاند... بعد از پختِ همچى ملسِ تخم مرغ ها، يعنى نه زياد سفت و نه زياد شُل، بخشى از نيمروى نامبرده را با چنگال ورداشته و داخل نان لواش قرار داده در دهان مى گذارد و با ملچ و مولوچ اشتها انگيزى آن را صرف مى نمايد! هوادار گرسنه، با ديدن اين صحنه، از چند جهت دچار شوك و شوك مضاعف و مساعف و مچاعف (بر وزن دوبله سوبله چوبله) مى شود...

قبل از اينکه «ترامپ» پاره کند!

الان مدتی است که در حوزهء فعاليت «جناحين» (دو بال سابق پرندهء حکومت اسلامی) آن جناح دست این جناح را رو می کند و این جناح دست آن جناح را، و مردمی که با چهل و پنج هزار تومان صدقه دولتی زندگی بدتر از مرگ را می گذرانند از این اختلاس ها و باجگیری ها و دزدی های چند هزار میلیاردی انگشت بیست و یکم خود را از حیرت به دندان گرفته اند! همچنين به نظر می رسد که این اتفاقات با روی کار آمدن حاج آقا دونالد ترامپ هم بی ارتباط نیست و به نظر می رسد که خود آقایان، قبل از هرگونه اقدام ترامپ برای پاره کردن، اقدام به پاره کردن یکدیگر کرده اند!چپچ

*654غفقثض

بشارت: از بد حجابی به سمت بی‌حجابی می‌رویم!

حمیدرضا رحیمی

احوط آن ست که خوانندگان محترم ضد انقلاب اینقدر آبِ سنگین به آسیاب دیجیتالی "دشمن" نریزند و کمی هم ملاحظهء مصالح را بفرمایند. ناگفته پیداست که فدوی، قصد هیچگونه دفاع و حتا توجیه عملکرد حضرات را ندارد، لکن بر این باور است که: عیب می جمله بگفتی "ضررش" نیز بگوی! یعنی، لکن اینطورها هم نیست که چیزی بیش از صد و پنجاه در صد از خبرهای برآمده از جامعهء شکوهمند  اسلامی، خبرهای بد یا بسیار بد باشد، خبرهای خوب، هر چند گاه هم، کم نیست؛ باری- بعنوان مستوره به یک خبر خوب، و بلکه خیلی خوب از معاون قوهء قضائیه نگاه کنید: «از بدحجابی به سمت بی‌حجابی می‌رویم!/ به نقل از دویچه وله».  تبریکات فدوی منتظرالظهور را هم بپذیرید!..

خاموش‌ کردن صدای نویسندگان در ترکیه

الیف شفق

برگردان: امین درودگر

ما سال‌ها در حال گذر از تونل تیره و باریکی از «دموکراسی غیر لیبرالی» بوده‌ایم. نخبگان حاکم حزب عدالت و توسعه، يعنی حزب رجب طیب اردوغان، هرگز نپذیرفتند که انتخابات آزاد برای ابقای دموکراسی کافی نیست و وجود اجزای سازندهء دیگری هم برای این کار ضرورت دارد: استقلال قوا، حکمرانی قانون، آزادی بیان، حقوق زنان و اقلیت‌ها، و رسانه‌هایی متفاوت و مستقل. صندوق رأی به تنهایی و بدون حضور این سنگرها، صرفاً راه را در بهترین حالت برای «اکثریت‌ گرایی» و در بدترین حالت به سوی اقتدار گرایی می‌گشاید... این طنز تلخ بی‌پایان ترکیه است که آزادی ‌خواهان و دموکرات‌ها، همان‌ها که در میان نخستین مخالفان تلاش ‌های شوم کودتاچیان برای سرنگونی دولت برآمده از [حزب اسلامگرای] عدالت و توسعه بودند، باید نخستین کسانی باشند که به دست همان دولت مجازات و خاموش شدند.

گزارشى كوتاه از ديوانه خانه ای موسوم به «جمهورى اسلامى»!

از نشانه هاى ديگر بيمارى در اين «حضرت امام»، مى توان از نارسيسيسم شديد و غير قابل درمان نام برد. خودشيفتگىِ بيمار به حدى ست كه خود را نه تنها در ايران بلكه در تمام دنيا يگانه و مطرح مى داند و تصور مى كند كه در ديگر نقاط جهان مردم چشم به لبانِ او دوخته اند تا حرفى بزند و آن ها به آن عمل كنند. نامبرده همواره سخنانى ايراد مى كند كه نه به سايز خودش و نه به سايز ديوانه خانه ى جمهورى اسلامى مى خورَد. مثلا يكى از آرزوهاى اين «امام» اين است كه كشور اسراييل را نابود كند و يا حتى به وسيله ى افرادى كه مى گويد نظر آن ها به نظر او نزديك تر است، اسراييل را به منطقه اى در آلاسكا و قطب شمال منتقل نمايد.

خامنه ای: اسرائیل در بيست و پنج سال آینده وجود نخواهد داشت!

حسین باستانی

آیت الله خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی ایران، در روز سه شنبه سيزدهم آذر، در دیدار با دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت که اسرائیل "به شرط مبارزهء همگانی و متحد فلسطینی ها و مسلمان ها" در بيست و پنج سال آینده "وجود خارجی نخواهد داشت"... اگرچه هنوز غیرممکن نیست که تکرار این عدد تصادفی باشد اما این، تنها احتمال موجود نیست. به ویژه اینکه تجربه نشان داده که تکرار پیش بینی هایی مشخص از سوی مقام های ارشد ایران، ممکن است نشان از این باشد که «به دلیلی» متقاعد به تحقق آن شده اند. در زمان ریاست حکومت آقای احمدی نژاد، وی چند بار در جلسات غیررسمی و حداقل در دو نوبت در جلسات رسمی، از ظهور امام زمان در "دو سال آینده" سخن گفته بود.

بررسی آخرین خبرهای مربوط به ایران

حسن اعتمادی و محمدرضا حیدری

در برنامه تفسیر خبر، بمديريت جمشيد چالنگی

روز کورش و ناسيوناليسم

مناظرهء اسماعيل نوری علا از حزب سکولار دموکرات ايران

و حميد تقوائی از حزب کمونيست کارگری

(فايل صوتی - ويندوز مديا پلی ير)

«حقوق بشر» اسلامی و غربی ندارد!

بخش هائی از گفتگو با عمادالدین باقی

گفتگوگر: کياوش حافظی

بعضی از مسئولان کلیدی که مسئولیت هایشان مرتبط با حقوق بشر است می گویند ما با غرب گفت و گو می کنیم تا حقوق بشر اسلامی را به آنها تفهیم کنیم. در حالی که گفتگوهای حقوق بشری یک بحث تئوریک و تئولوژیک نیست که بخواهید به طرف مذاکره، حقوق بشر اسلامی یاد بدهید. در کشورهایی که با ایران مشکل دارند، از دو قرن پیش بحث های تئوریک به نحو گسترده و سیستماتیک مطرح بوده و کم و بیش به بلوغ رسیده و این مرحله را پشت سر گذاشته اند؛ که ماحصل آن ساختارهای حقوقی مثل اعلامیهء جهانی حقوق بشر و اسناد بعدی. بنابراین غربی ها اصلاً در مقام بحث های تئوریک نیستند. گفت و گوی آنها با ایران بر سر یک سری مصادیق و موارد عینی حقوق بشری است.

قوانینی که به دست مردان نوشته شده است!

گیتی پورفاضل

گزارشی از: کتایون حلاجان

تبعیض علیه زنان با داستان‌ آفرینش در تورات شروع شد. داستان آفرینش در تورات چنین آمده که می‌گوید: دنیا در شش روز آفریده شد. و سپس از پیدایش آدم به دست یهوه سخن می‌گوید: «یهوه با دست‌های خود آدم را از خاک رس شکل داد و سپس از نفس خود در او دمید و انسان را خلق کرد، پس از مدتی برای تنها نبودن آدم برای او همدمی‌آفرید به این ترتیب که او را به خواب  برد و زیر دندهء چپ او را پر از گوشت کرد و حوا از او به وجود آمد.» این خلقت از اساس با ذهن و منطق مغایرت دارد زیرا درست خلاف آن چیزی است که در طبیعت وجود دارد، در طبیعت  این نر نیست که زاینده است بلکه ماده است.

مهدی خلجی‌(ها) باید پاسخ‌گو باشند!

علی نصری

توضيح: مقالهء حاضر از دل کريدورهای وزارتخارجهء حکومت اسلامی مسلط بر ايران بيرون آمده و نشان از وحشتی دارد که ارکان حکومت را در بر گرفته و آنها را واداشته است که به پشت نقاب «ايران»، و نه «حکومت اسلامی»، پناه برند. دليل انتشار اين مقاله در پايگاه جنبش سکولار دموکراسی اما حمايت از نظرات اشخاصی که در آن نام برده شده اند نيست بلکه غرض نشان دادن اضطراب و ترسی است که وجود سردمداران حکومت اسلامی مسلط بر ايران را از عاقبت ديپلماسی خارجی جنايت بار خود در منطقه فرا گرفته است. بديهی است که آقای مهدی خلجی هم می توانند نظرات و احتمالاً پاسخ های خود را دربارهء اين مقاله بمنظور انتشار برای نشريهء ما بفرستند.

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000