نتايج نظريهء «کمونیسم ملی اسلامی» برای ايران
علی فراستی
اگرچه
در سال های اولیهء بقدرت رسیدن، بلشویک ها شعارها و اعمالی بروز دادند که باعث
جلب حمایت معنوی روشنفکران و سیاستمداران کشورهای حاشیهء امپراطوری روسیه شد
ولی این کشور مجدداً به سیاست دیرینهء روسیه، یعنی کشور گشایی، ولی این بار با
شعار حمایت از زحمتکشان ممالک دیگر رو آورد. در این میان ممالک مسلمان و در رأس
آنها ایران نقش عمده ای در سیاست خارجی و کشورگشایانهء لنین و سپس استالین بازی
می کردند. برای نفوذ موثر در این ممالک می بایست شعارهای انقلابی و عدالت
طلبانه در قالبی نوین و مطابق درک و نیازهای همان ممالک تولید و صادر می شد. در
این راستا توجه به تز "کمونیسم ملی اسلامی" اهمیت ویژه ای پیدا می کند.◄
پسوند «اسلامی» جمهوریت را از محتوا تهی کرده
گفتگو با صدیقه وسمقی
من
فکر میکنم که از آغاز ما سنگ بنا را اشتباه گذاشتیم. ما نتوانستیم یک نظام
جمهوری بنا کنیم. ابزارهای حکمرانی در جمهوری اسلامی مثل پارلمان، قانون، ریاست
جمهوری، قوهی قضائیه، انتخابات و مانند آن ابزارهایی در اختیار مردم و برای
اعمال ارادهی مردم محسوب نمیشوند، بلکه مردم و همهی این ابزارها در خدمت
اعمال ارادهی نهاد ضامن اسلامیت نظام یعنی ولایت فقیه است. ماهیتا نمیتوان به
چنین نظامی جمهوری گفت. من فکر میکنم تدوین کنندگان قانون اساسی تصور درستی از
جمهوریت نداشتهاند. آنان یک نظام دینی غیردموکراتیک را طراحی کردهاند.◄
علل
ناکامی اصلاح
طلبان
علیرضا علویتبار
این
روزها، وضعیت اصلاح
طلبان و
آیندهء احتمالی آنها، موضوع گفتوگوها و مجادلههای بسیاری است. پرسش کنندگان
و پاسخ دهندگان کم و بیش باور دارند که اصلاح طلبان نتوانستهاند به اهداف
اعلام شدهء خویش دست یابند و هر کدام به گونهای میکوشند تا علت این ناکامی را
دریافته و توضیح دهند. ریشهیابی ناکامی از آن نظر مهم است که مبنایی برای
پیشنهاد نوسازی و بازسازی میشود. اگر در ریشهیابی موفق باشیم، در ارائه
راهحلِ مؤثر نیز کامیاب خواهیم بود.