`   

برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

نقاط قوت و ضعف «منشور همبستگی و سازماندهی»
در نگاه و روایت اسماعیل نوری علا

فایل تصویری       فایل صوتی

در گردهمایی «تورنتو» از همه دعوت کرده ایم!

گفتگو با حسن شریعتمداری

گفتگوگر: حسن اعتمادی - در برنامه «رمز پیروزی»

یک نفر راه بیفتد به سراسر دنیا و در اتاق های پارلمانی، که یک نمایندهء مجلس همه جا می تواند بگیرد و همه می توانند در آن سخنرانی بکنند، آن را به حساب این  بگذارد که من دارم با مقامات سیاسی دنیا رایزنی می کنم و دارد اوضاع خوب پیش می‌رود. [اما] این رایزنی نتیجه اش [حتی] این هم نشده که الان، که وقت اش هست، و همهء دنیا دربارهء مسمومیت ها [خرف می زنند] حداقل یک بیانیهء تقبیح صادر کنند. نه تنها این نشده، علائم ساخت و پاخت [هم] خیلی آشکارا دیده می‌شود. یعنی برعکس شده. من نمی گویم اینها [این کار را] به این نیت کردند، ولی شاید ندانسته وارد این بازی شدند. که [کشورها] اینها را به رژیم اسلامی نشان بدهند تا معاملات با جمهوری اسلامی تسهیل بشود.

از انزواگرایی مجدد کُردها جلوگیری کنید!

گفتگو با عبدالله مهتدی، دبیرکل کومله

گفتگوگر: بهنام باوندپور، سردبیر بخش فارسی دویچه وله

رسالت و مسئولیت نیروهای سیاسی است که از انزواگرایی مجدد درکُردها جلوگیری بکنند. ما یک وظیفه دوگانه داریم، از یک طرف کُردها را از اینکه دوباره به انزوا گرایی به یک ارزش تبدیل کنند، خودداری کنیم و بایستیم در مقابل آن، از آن طرف هم در مورد بقیه ایران، بگوییم که سرکوب نکنید کُردها را، دوباره روی مسند اتهام ننشانید به آنها تجزیه طلب نگویید به آنها خشونت ورز نگوئید، نیستند اینطور، به پیش مرگه احترام بگذارید به خواست هایشان احترام بگذارید. هرکسی گفت فدرالیسم، معنی اش جدایی طلب نیست. کُردها «هویت طلب» هستند ولی جدایی طلب نیستند.

نقش شاهزاده در شکل‌دهی به تحولات آینده

علی حماده

شاهزاده رضا پهلوی به برجسته‌ترین چهره امروز در اپوزیسیون خارج از ایران تبدیل شده است؛ به‌ویژه اینکه پایتخت‌های کشورهای قدرتمند درهای خود را به روی او باز کرده‌اند و با او به‌عنوان نماینده اصلی اپوزیسیون ایران برخورد می‌کنند. کشورهای یادشده به گونه‌ای با شاهزاده رضا پهلوی تعامل می‌کنند که گویا او حداقل از مشروعیت معنوی برخوردار است که او را تبدیل به طرفی برای گفت‌وگو در مورد مسائل ایران می‌کند.

کلیات زنجیر

حمیدرضا رحیمی

فدوی، از میان انواع زنجیر، با زنجیر چرخ آشناست و در این راستا هم، راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّرشکن شیرین گفتار، در پیوند با این جُستار، چنین روایت کرده اند که در جاده ای برفی، به غضنفر گفتند پیاده شو که زنجیر ببندیم گفت «نه، من همینجا داخل ماشین، سینه می زنم!» باری، فدوی با زنجیری که مؤمنین در عزاداری های اباعبدالله(ع) استعمال می کنند نیز شدیداً آشناست لکن نمی داند که این الفت و علاقه برادران به "زنجیره ای" از کجا می آید؟:

* بی.بی.سی: «مسمومیت زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز در ایران؛ تکرار حمله در ده‌ ها مدرسه در چندین شهر.» و «حمله زنجیره‌ای با گاز به چندین مدرسه دخترانه ایران در یک روز».

پیش از این ها هم که، بحول و قوهء الهی، «قتل های زنجیره ای» را داشتیم.

جهش بسوی سکولاریسم در میان ایرانیان

منصور معدل

در آمارگیری های سال 2005 پاسخ‌های داده شده به سؤالی در مورد «جدایی نهاد دین از نهاد حکومت» نشان داد که تنها 47 درصد از ایرانیان از این اقدام حمایت می کنند. در سال 2000 اما، علی‌رغم این نکته که بررسی‌ ارزش‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی مردمی که تحت یک رژیم اقتدارگرا انجام می‌شود، ناگزیر دارای سوگیری محافظه‌کارانه ای است، یافته‌ها نشان دادند که حضور ایرانیان در مساجد و جهت‌گیری مذهبی شان کاهش بیشتری پیدا کرده و در سال 2020 بالغ بر هفتاد درصد از بزرگسالان ایرانی از جدایی نهاد دین از نهاد سیاست حمایت نموده و تنها 30 درصد با این جدائی مخالف بوده اند. (منبع)

لحظه‌ء انقلابی ایران

به مثابه بزرگترین چالش چپ

شجاع آذری

شجاع آذری هنرمند تجسمی و فیلم‌سازی‌ست ساکن نیویورک، که با شیرین نشاط همکاری دارد، شریک همه‌ء عمر و رفیق‌اش در زمینه‌ء پروژه‌های هنری پرمایه و اساسی. آخرین پروژه‌شان «سرزمین رؤیاها» است؛ فیلم تازه‌ء شگفتی که در آمریکا می‌گذرد ولی چه بسیارند کسانی که از آن معنای آن چیزی سرشار دریافت می کنند که شجاع در یادداشت زیر، به‌عنوان انقلاب نوین ایران ‌توصیف‌اش می‌کند.

 

بخش غیرمحرمانهء گزارش انحمن اطلاعات وامنیت ایالات متحده

در مورد ایران

«گزارش سالانهء تهدیدات جهانی علیه امنیت ملی ایالات متحده»، منعکس کنندهء دیدگاه جمعیِ «جامعهء اطلاعاتی امریکا» است که موظف به ارائهء اطلاعات دقیق، مستقل و بدون وابستگیِ ویژه ای هستند که سیاستگذاران، فرماندهان، و کارکنان مجری قانون، در راستای محافظت از جان آمریکایی ها و منافع آمریکا در هر نقطه از جهان، به آن نیاز دارند... همهء ارزیابی ها بر اساس اطلاعات امنیتی گسترده، و از جمله مواردی که تمرکز فوری بر آنها ممکن است به جلوگیری از تهدیدهای بزرگتر آینده کمک کند، صورت می گیرند.

من از «وسط بازی» دفاع می کنم!

محسن رنانی

‌آه که هنوز خون نخوت سلطان محمد خوارزمشاه و شاه اسماعیل صفوی و آقامحمدخان قاجار در رگ‌های حکومتیان می‌دود و هنوز شور و سطوت حسن صباح و شیخ حسن جوری و حسین فاطمی و خسرو روزبه و نواب صفوی و صادق خلخالی در روح بسیاری از مخالفان حکومت جاری است. در حالی که ایران بیش از هر وقت دیگر به روزبه پوردادویه (ابن مقفع) و بونصر مُشکان و امیرکبیر و داور و فروغی و بختیار و بازرگان و طالقانی و بهشتی نیاز دارد.

آیا ایران «خانهء پدری» ما، یا مسکنی موقتی است؟

شهاب صنیعی

همانگونه که نباید این کشور را ملک هیچ نسلی قلمداد کرد، هر سامانه دمکراتیکی که بعد از استبداد کنونی بر سر کار بیاید، باید که تکلیف این نکته مهم را معلوم کند و این اصل مهم را به تصویب و عمل برساند که  منابع این کشور نیز نه ارث گروهی بخصوص یا بخشی از سکنه امروز کشور، بلکه متعلق به همهء ایرانیان امروز و فردا و فرداهای دیگر است.

بیش از نیمی از جمعیت تهران مستاجرند!

مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران

مهدی هدایت همچنین اشاره کرد که شهروندان «از بالای شهر به پایین شهر» نقل مکان می‌کنند و «دهک متوسط جامعه» در جریان روند افزایش قیمت مسکن «در حال خروج از شهرند». او تاکید کرد که مردم به جهت این روند افزایشی قیمت‌ها «از تهران به حواشی شهر» رانده می‌شوند! (منبع)

پدری که گردن «اسماعیل اصلاح طلبی» را زده است!

سالاری

عدم ورود میلیونی مردم به خیابان‌ها دلایل مختلفی دارد. بالاخره ترس مردم فرو می‌ریزد و همراه با آن قید وابستگی به حکومت و گرداندن چرخ اداری و اقتصادی‌اش را می‌زنند و به چیزی بیش از آزادی از این درندگان رضایت نمی‌دهند. توصیه می‌کنم مقالهء “ظهور دوره بی‌باکی" از ماهان ولی‌زاده را بخوانید. بخش بزرگی از چپ ایران در حالت دفاعی است و به جای نقد اشتباهات گذشته با تمجید مبارزات گذشته نشئه می‌شود و در سپهر سیاسی به جای گشت و گذار تنها شبحی خفته است. بازی در میدانی که رژیم بطور مداوم مهیا می‌کند دیگر کنش و مبارزه نیست کاسه گدایی در دست گرفتن است. «اسماعیلِ اصلاح‌ طلبی» را پدر بی‌رحم گردن زده است؛ بی‌خود نیست که فریاد انقلاب بلند است. لطفا به خشونت تعبیرش نکنید.

(برگرفته از اظها نظر یک خواننده در سایت «ایران امروز»)

سمی که دختران ما را با آن مسموم کرده‌اند

نوا زند

این نوشته قرار بود به مطالبات حداقلی جنبش «زن زندگی آزادی» از آموزش برابر بپردازد. اما خاصیت مردسالاری این است که هر روز خطر جدیدی را به زنان و دختران تحمیل می‌کند و شما را مجبور می‌کند مثلاً به جای مطالبه برابری جنسیتی در محتوی و فضای آموزشی، حق داشتن امنیت در مدرسه و حق نفس‌کشیدن را طلب کنید.

درس‌هایی از دوره‌ء گذار

(با نگاهی به نظرات آریل دورفمن)

هرمز دیّار

شکنجه‌گران و شکنجه‌دیدگان چگونه می‌توانند در یک سرزمین کنار هم زندگی کنند؟ چگونه می‌توان جراحات کشوری را التیام بخشید که سخت از سرکوب آسیب دیده و ترس از بی‌پرده‌ سخن‌گفتن بر همه ‌جای آن سایه افکنده؟ آنگاه که دروغ‌گویی به عادت تبدیل شده چگونه می‌توان به حقیقت دست یافت؟... آیا کار درستی است که برای تعمیم و تضمین صلح و آرامش حقیقت را فدا کنیم؟ سرکوب این گذشته چه عواقبی به دنبال دارد؟ و کدام واقعیت را در گوش ما زمزمه یا فریاد می‌کند؟

معنای بازیِ «صفر یا صدِ» خامنه ای

ایمان آقایاری

فقدان اعتماد به نفس واقعی و هراسِ از دست دادن قدرت، هوشی غریزی برای حکمرانی‌اش ایجاد کرد. خامنه ای که می‌دانست محبوبیت نظام جمهوری اسلامی به سمت افول است و از طرفی خودش در مجموعه‌ی نظام نیز جایگاه متزلزلی دارد، دریافت که چگونه ایدیولوژی را در خدمت حفظ قدرت درآوَرَد و خودش را یگانه مومن، مُنادی و پیشوای آن بشناسانَد. اگر خمینی به واسطه‌ی یک انقلاب، آن جایگاه خدایگون را کسب کرد، حالا نوبت وارثش رسیده بود که آن را به طور مصنوعی برای خود بازسازی کند.

مسموم کردن دانش‌آموزان:

تبدیل هراس حکومتی به هراس اجتماعی

کاظم علمداری

حکومت در هراس قیام مردم است. آیت‌الله جوادی آملی گفته است “مسئولان بی‌عرضه، اگر ملت قیام کنند ما راه فرار نداریم.” زمانی که بحران‌های چندلایه و مستمر رخ دهد، حکومت، مانند شوروی، می‌تواند از دورن هم بپاشد و تمام متحدان وابسته‌اش را هم در بحران غرق کند. این هراس سبب شده که “خواص” حاضر نشوند از سیاست سرکوب خامنه‌ای پشتیبانی کنند. دستگاه امنیتی می‌کوشد این هراس را به جامعه منتقل، و یا حداقل هراس برابر ایجاد کند.

روند شکل ‌گیری ایده‌ء حقوق شهروند

آنابل برِت

ترجمه‌ء مهدی سمائی

شهروندیِ افراد در یک شهر- و تعلقِ آنها- هدف اصلی‌ای است که به آنها اجازه می‌دهد به‌طور متقابل همدیگر را از زندگی‌ها و فضای شخصی‌شان منع کنند. تا جایی که همچنان وارث این دوراهی میان مشترک‌المنافع و شهروندی افرادش هستیم، درس دلسرد کننده به نظر این باشد که لازم است هنوز هم در مورد طبیعتِ حقوق و هم در مورد طبیعتِ شهروندان بیشتر بیندیشیم. درس برانگیزاننده این است که برای اندیشیدن درباره‌ی این دو ایده به‌طور توأمان، آگاهی از تاریخ مدنیِ مشترک، ضرورتی گریزناپذیر است.

چرا مردان باید علیه مردسالاری شورش کنند؟

زهرا باقری‌شاد

مردان اکنون در همراهی و حمایت از جنبش زنان، به چالشگران اقتدار مردسالاری در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند. اگر تا امروز بسیاری از مردان از امتیازاتی بهره می‌برده‌اند که حکومت زن‌ستیز برای آن‌ها ایجاد کرده بود، حال کم و بیش دریافته‌اند که مردسالاری معضل همه است نه فقط زنان. مردان نیز می‌توانند از جمله قربانیان نظام مردسالاری باشند و توسط آن سرکوب شوند؛ چه در خیابان و چه در سایر عرصه‌ها.

ظهور دوره بی‌باکی

واکاوی وضعیت ترس در سپهر سیاسی ایران

ماهان ولی زاده

اگر کسی خیرخواه سرکوبگران باشد فقط دعا می‏کند که توان سرکوب این جنبش را نداشته باشند و به نحوی خواسته‌های مردم محقق گردد. در صورتی که حکومت حتی برای چند ماه موفق به سرکوب این جنبش شود در آینده نه چندان دور با وضعیت بسیار دردناکی مواجه می‌شود. آنچه او با آن مواجه خواهد شد، میانسال‌هایی است که چیزی برای از دست دادن ندارند و خوش‌خیال‏ترینِ آنها هم از عقب‌نشینی حکومت ناامید شده‌اند.

دیکتاتوری و لیبرالیزاسیون

مهدی تدینی

اگر اکثریت یک جامعه ضددموکرات، ضدآزادی و استبدادخواه باشند، خود را به جامعه تحمیل می‌کنند ــ در هر فُرم! در شکل جمهوری این کار را آسان‌تر انجام خواهند داد! بسیار آسان‌تر! در چشم بر هم زدنی! برایم عجیب است، ایرانیانی که ۱۲۰ سال است «بحران دولت» و «نزاع حاکمیتی» داشته‌اند، هنوز درک نکرده‌اند «شکل حاکمیت» چقدر می‌تواند پوچ باشد. اما راه‌حل چیست؟

 

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

      

فایل تصویری       فایل صوتی

سخنران: یزدان شهدائی

سخنگوی شورای گذار

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

«باشگاه ادبیات» را دریابیم!

«باشگاه ادبیات» در یک دهۀ گذشته برای نیل به اهداف خود صرفاً به امکانات مادی و فعالیت داوطلبانه موسس و مدیر آن و اندک کمک‌های داوطلبانه کتابخوان‌های داخل و خارج ایران وابسته بوده و بس. اما ادامۀ این راه به شکل سابق میسر نیست. چون نیروی جسمانی، درآمد و زمان موسس باشگاه محدود است و با توجه به بالا رفتن سن و هزینه‌ها روز به روز کاهش می‌یابد. از این رو برای ادامه کار، انتقال دست‌آورد یک دهه کار و کوشش به خانهء جدید، و از همه مهم‌تر راه اندازی و تکمیل چند پروژء بزرگ نیاز به همیاری داریم.

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم