پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان
نشريهء «گيتی مداری» حزب
خبرگاه
(خبرگزاری
روزانهء حزب)
مجموعهء «روزگار آلترناتیو»
مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
پادکست های سکولار
دموکرات ها
ويدئوهای
کوتاه
کلاس
کادرسازی
ويدئوهای
آموزشی
مفاهيم
اصلی
کنگرهء
سالانهء
سکولار
دموکرات ها
سايت
سکولاريسم
نو
سایت
سکولارهای
سبز ايران
بيانيهء
پويشگری
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل
«ماايرانی
بی تبعيض میخواهيم»
پيمان
نامهء عصر نو
بیانیهء
جدایی
کامل حکومت
ومذهب
سایت ایرانسکوپ
موانع
فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران
از دیدگاه تفکر سیستمی
مهندس
جمشید قراجه داغی
در گفتگو با اسماعیل
نوری علا
https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان
مبانی
سکولاریسم نو
سکولاریسم نو برای ایران
نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک
نوشتهء
«لرد کین راس»
ترجمهء اسماعیل نوری علا
پيوند
به نسخهء
رايگان
اينترنتی
خرید از
انتشارات فروغ - کلن آلمان
|
تصویب لایحه آپارتاید جنسیتی در ایران
کمپین حقوق بشر در ایران
در فاصله چند روز پس از سالگرد خیزش انقلابی «زن، زندگی،
آزادی» در ایران، مجلس شورای اسلامی لایحه حجاب و عفاف را
تصویب کرد. لایحهای که به موجب آن مجازاتهای شدیدتری برای
زنان و دختران ایرانی که حجاب اجباری را رعایت نمیکنند و
همچنین همه شهروندان مخالف حجاب اجباری در نظر گرفته شده است.
جسمین رمزی، معاون مدیر کمپین حقوق بشر در
ایران می گوید: «جرمانگاری برای آزادی بیان و حقوق اساسی یعنی
پایمال شدن آزادی همه زنان و دختران در ایران».◄
آرشیو
حزب سکولار دموکرات ایرانیان
1◄ 2◄
آرشیو ایران فردا◄
آرشیو تلویزیون میهن
◄
رائفی پور افشا می کند
حمید رضا رحیمی
به نظر می رسد که
حرف و حدیث، شک و یقین، غث و ثمین، پیرامون حضرت بقیة الله
الاعظم امام زمان، ارواحنا روحی فداه (عج)، بسیار است. معظم له
در برخی عرصه ها، مورد بی مهری و حتا مظلوم نیز واقع شده است
که فدوی به پاره ای از آنها به اجمال و اختصار در پی اشاره می
کند:
* ادعای جنجالی رائفیپور: حضور تکتیرانداز در مکه برای
دستگیری امام زمان! / خبر آنلاین
موضوع گاه حتا
پیچیده تر از این هم می شود:
* رائفی پور: امام
زمان تو سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» پرونده داره فقط
عکسش رو ندارن! / همان منبع◄
جنگ
پیر و جوان در ایران
ابراهیم هرندی
به گواهی تاریخ و
ادبیات ایران، جامعهء ما همیشه پدرسالار بوده است و پیرسالار.
در سرزمین ما همیشه میان پیر و جوان دیواری از بی اعتمادی و
ناراستی بر پا بوده است. نماد سمبلیکِ این چگونگی، کشته شدن
سهراب بدست رستم است. اما گواه روشن و امروزی اش ستمی ست که
اکنون به دختران و پسران ایرانی می شود. از چشم انداز ارزشی
امروز، پدرسالاری و پیرسالاری دو گرفتاری بزرگ تاریخی ماست.
جنگ کنونی مردم و حکومت در ایران را نیز به تعبیری، جنگ پیر و
جوان می توان خواند.◄
عوامل
پیش ران و بازدارنده در جنبش مهسا
حسن دانشور
(متن سخنرانی در مهستان)
اگرچه دوستان مدیریت مهستان از من خواسته اند که امروز (19
شهریور 1402) دربارهء سالگرد کشته شدن مهسا (که هفتهأ دیگر به
یک سالگی آن میرسیم) صحبت هایی داشته باشم اما، از آنجایی که
من در همین مهستان چند بار در مورد جنبش مهسا صحبت کرده ام،
فکر کردم که بجای آن مطلب جدیدی بگوییم و در نتیجه تصور کرده
ام که بد نیست به برخی از عواملی اشاره کنیم که در پیشبرد این
جنبش میتوانند موثر باشند و همینطور عواملی که نقش بازدارنده
در این جنبش خواهند داشت.◄
براندازی
بی خطر؟!
گفتگو با حسین باستانی
(در تلویزیون فارسی بی.بی.سی)
در شرایط تعادل ناپایدار
یک
جرقه می تواند باعث شروع اعتراضات مردمی در ابعاد بی سابقه
بشود. ولی وقتی که این جرقه میخورد و اعتراضات مردمی شروع
میشود، هنوز انقلاب شروع نشده. انقلاب وقتی شروع می شود که
جریان های مختلف با دیدگاه های مختلف که به دنبال تغیر سیستم
هستند با هم ائتلاف کنند و در واقع با هم همکاری عملیاتی انجام
بدهند، آن وقت تازه نقطهء شروع انقلاب هست.◄
چرا برآشفته اید؟
مزدک بامدادان
چرا از اینکه سعید حدادیان بر کرسی استادی دانشگاه نشسته
اینچنین برآشفتهاید!؟ برکشیدن این تیغکش ولایی به جایگاه
استادی دانشگاه واپسین گام در بیراههای است که نخستین گامش را
عبدالکریم سروش با انقلاب فرهنگی برداشت. ولی آن کسانی که درب
و دروازه اپوزیسیون را بروی یک جنایتکار فرهنگی بنام سروش
گشودند، مگر جز کسانی چون "فیلسوف(!) چپ" و "نظریهپرداز
پرآوازه" پسماندگان فاجعه پنجاهوهفت بودند؟ چرا گریبان آنها
را نمیگیرید؟ چرا از آنها نمیخواهید برای همنشینی با این
ستایشگر امام تفخیذی و این ویرانگر بنیان دانشگاه ایران و این
نظریهساز انقلاب فرهنگی، از همه دانشجویان و استادان دانشگاه
پوزش بخواهند؟ خود شما در این میانه کجای کار بودید؟ (منبع)
جامعهء
خودرُو، گرایش های طبیعی، و گرایش های انسانی
ابراهیم هرندی
گوهرِ خودکامهء انسان، زمینه سازِ بسیاری از گرایش های ناسازِ دیگر،
مانندِ خاک و خون پرستی، قبیله گرایی، دیگری ستیزی و از بیگانه گریزی
ست. هرجا که قومی، قبیله ای و یا گروهی با هم زندگی می کنند و با
یکدیگر گرفت و دادِ اجتماعی دارند، این گرایش ها خودبخود در میان مردم
پدید می آید و به نابرابری و حق کُشی و آزار دیگران و گاه جنگ با آنان
کشیده می شود.◄
|
آدمکش
اسلامی و اوباشان در سازمان ملل
جلال ایجادی
مردی با عمامه ای
سیاه بر سر، قرآنی دردست، در هفتاد و هشتمین نشست سالانه
سازمان ملل، به جنگ خرد و آزادی و صلح می رود. نام او ابراهیم
رئیسی، آدمکش و قاتل زندانیان سیاسی و امروز نماینده خامنه ای
در دولت جمهوری اسلامی است. قدرت این آدمکشان فاسد بیان شکست
ما ایرانیان است. جامعه شناسی این شکست باید ما را به شورش
آگاهانه برای تغییر قدرت سیاسی کمک کند. از سقوط تراژیک خود
باید خارج شد. ما سزاوار مقام برجسته در جهان هستیم.◄
۳۶۵
روز با جنبش ملّی
روشنک آسترکی
با وجود تلاش چند ماههء حکومت اسلامی برای خنثی کردن هرگونه
احتمال و امکان از سر گرفته شدن اعتراضات درون کشور، مردم روز
شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ دوباره به خیابانها آمدند و شهرهای مختلف
کشور را به صحنهء «نه»ی بزرگ دیگری به رژيم اسلامی تبدیل کردند.
هوشیاری در میان مردم، چه در داخل و چه در
خارج، به حدی عمیق است که «روایت سازی»های مختلف، حتی با
بهرهمندی از ابزارهای قدرتمندی چون انواع رسانهها، در برابر
اراده و آگاهی مردم ایران مرتب شکست میخورد.◄
گردشگری
و میراث فرهنگی در ایران
در فردای پس از رژيم اسلامی
گفتگوی با ناصر کرمی
گفتگوگر: سعید قاسمینژاد
نمیتوان به سرنگونی جمهوری اسلامی اندیشید و به برکشیدهشدن
گردشگری در ایران نیندیشید. گردشگری برای ایران پساجمهوری
اسلامی یک انتخاب نیست؛ یک امر ناگزیر است. هم از لحاظ
ظرفیتهای کلان کشور در این حوزه که گردشگری را به ظرفیتی
غیرقابل چشمپوشی برای پیشرفت کشور بدل میسازد و هم از لحاظ
فرصتهایی که برای ایجاد اشتغال فراهم میکند که این خود
رقمزنندهی یک آرامش امنیتی قابلتوجه در کشور خواهد بود. بر
این اساس سعید قاسمی نژاد از جانب نشریه فریدون با دکتر «ناصر
کرمی» که از متخصصان این حوزه است به گفتگو نشسته است.◄
این جنبش شکست ناپذیر است!
اسماعیل نوری علا و کامران خوانساری نیا
در برنامه یاران به مدیریت علیرضا میبدی
این انقلاب، انقلاب واقعی است. یعنی آنچه که ما در ایران شاهدش هستیم
قبل از اینکه برخورد مردم با حکومت باشد، برخورد دو تا تفکر،
دوتا جهانبینی، است، یکی کهنه و یکی نو. این یکی اصلا
نمیتواند با آن دیگری گفتگو کند و می خواهد سر به تنش نباشد و
در این راه جان میدهد، چشم میدهد، شکنجه میشود، همه این حرف
ها. و شما نمیتوانید مغز این نسل
را عوض بکنید و برگردانید به
سال های پیش...این نسل جدیدی
است که مبارزهء خودش را از چندین سال پیش با حکومت اسلامی آغاز
کرده و در ذهن خودش
یک آدم دیگری
شده است. اصلا با هیچکدام از هنجارها و ارزش های حکومت های
اسلامی نه کنار می آید، نه آشتی میکند و نه اصلا می فهمد شان.◄
استبداد
چون بید بر سر بقای خویش میلرزد
حسین رزاق – از بند ۴ زندان اوین
این ۲۵ شهریور، استبداد دینی با هر آنچه در چنته داشت خیابان
را مسدود کرد و از ایران پادگان ساخت، غافل از آنکه چنان ملک و
ملت را مبتلای بحران کرده که دیری نخواهد پائید تا عصیان از
بحران و رنج تحمیلی دیگری، مردم را دوباره فاتح خیابان کند و
پایان این تباهی مطلقه باشد، تا آفتاب آزادی بر این زادبوم
بتابد بی سایهی شوم استبداد.◄
شنبهء گذشته تهران شاهد حکومت نظامی بود
رحیم قمیشی
بنویسم، از دختران شجاعی که دسته دسته قدم میزدند. برخی با
روسری، برخی بدون روسری، برخی با مادرانشان، برخی با
پدرانشان، برخی با دوستانشان. آنقدر پر روحیه، آنقدر
بیخیال. من از ترس بدنم میلرزید، آنها بلند بلند جلوی
مامورها میخندیدند. کاش میشد عکس یا فیلم میگرفتم. صدها
مامور فشرده، و لباس شخصیهای بیحیا، چطور جلوی متروی تئاتر
شهر (چهارراه ولیعصر) تند و تند به مسافرانی که بالا میآمدند
تذکر تحکم آمیز میدادند: «هی روسریات!!» و چه جوابهایی
میگرفتند: «به تو چه؟ برو گمشو...!»◄
سرمشقی
که باید از آن پیشتر رفت
گفتگو با زنده یاد داریوش همایون
برگرفته از نشریه «تلاش» - آبان 1385
پاسخ مسئلهء «واپسماندگی» را مدرنیته، تجدد، در آن یکسوم
خوشبختتر جهان داده است. بجای درجا زدن در بحث سنت و نو گری
بهتر است عینکها مان را عوض کنیم و با نگاه انسان امروزی به
خود بنگریم. این انسان امروزی نیز مانند ما بوده است و
دیرزمانی را دریافتن راهی از هزار خم سنت، سنتی که مرده است و
بهزور آن را نگه میدارند، گذرانده است؛ و بهتر است بجای
جنگیدن بر سر تاریخ، مسئله توسعه و تجدد را از پهنه کشمکشهای
سیاسی بیرون ببریم. نبرد همگی ما با نیروهای ارتجاع و
واپسماندگی است.◄
مهمترین مساله چگونگی رشد و توسعه
اقتصادی است
گفتوگو
با محمود سریعالقلم
گفتگوگر: فروزان آصف نخعی
در کشورهای توسعه یافته غلظت مناسبی از ناسیونالیسم برجسته شده
است؛ یعنی تعهد به این که کشور باید ثروتمند شود... در برزیل
نه ۱۰۰ سال پیش که تا ۳۰ پیش همچنین، در مکزیک، آرژانتین، و
شیلی نظامیان حاکم بودند. اما در همین ۴ کشور، کلیسا، بخش
خصوصی، اتحادیههای کارگری، نظامیان، احزاب چپ، همه باهم بر
روی ثروتمند شدن کشور و ایجاد نهادهای دمکراتیک انتخاباتی به
نتیجه مشترک رسیدند. برای کلیسا، احزاب، و سندیکاها، برزیل
مهمتر است.◄
فروپاشی
از درون
بیژن اشتری
زابوک معتقد است که انقلابها بیش از آن که مدیون تلاشهای
خیابانی مبارزان خود باشند مدیون بحران هایی هستند که خود
رژیم برای خودش درست میکند (بحران های خودبراندازانه). اینها
بحران هایی ست که به دلیل جهالت و خودشیفتگی مدیران فاقد
صلاحیت به وجود میآید. برای مثال گورباچف که یک لنینیست واقعی
بود، سعی داشت که با استفاده از آموزههای لنینی عهد عتیقی
مسایل پیچیده شوروی دهه هشتاد را حل کند. مدیران شوروی در یک
دهه پایانی تبدیل شده بودند به ژنراتورهای ایجاد بینظمی
اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.◄
تئوری های گذار به دموکراسی
علیرضا بهتویی
اگر
نخبگان در حکومت، خودشان مبتکر تغییرات نشوند و داوطلبانه
تسلیم خواستهای دموکراتیک مردم نشوند، فشار از پایین، توسط
جنبشهای مردمی افزایش مییابد و آنها را وادار به پذیرش
دموکراسی خواهد کرد.
اما این که آیا یک جنبش مردمی به یک نظام دموکراتیک منتهی
میشود یا نه، تنها و فقط نتیجهء شرایط مطلوب یا نامطلوب
ساختار اجتماعی یک کشور برای ظهور دموکراسی و قدرت آن جنبش در
مقابله با حکومت استبدادی نیست.◄
در وجه
«نظری»، اینکه شما نمیتوانید شیشه را خم کنید، تقصیر نیرو و
توان اندک شما نیست. ایراد از خصلت خود شیشه است که خم نمیشود
اما به سادگی میشکند! با این مثال، جوامع دموکراتیک مانند
فلزات هستند که در عین استحکام بسیار بالا، خصلت
«انعطافپذیری» دارند و چون تن به اصلاحات و تغییرات ضروری
میدهند پایدارتر هستند. موفقیت حرکت اصلاحطلبانه هم در
درجهء نخست نیازمند وجود قابلیت «اصلاحپذیری» در خود سیستم
است.
نگرش امنیتی حاکم بر رژیم جمهوری اسلامی تصور میکند کوچکترین
امتیازی نباید به خواست مردم داد، چرا که پذیرفتن هر مطالبهای
به یک دومینوی سقوط ختم میشود.◄
|