تأسيس: 14 مرداد 1392  ،   در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)     |    ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

چهارشنبه 20 و پنج شنبه 21 اسفند  ماه 1393 ـ  11  و 12 ماه مارس 2015      

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن   «اولين کنگره» در 1392 در شهر واشنگتن برگزار شد. «دومين کنگره» در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

به قلم مجيد محمدی

برگرفته از صفحهء فيس بووک محبوبهء حسين پور، خواهر دکتر اردشير حسين پور، دانشمند اتمی ايران که به دست مأموران حکومت اسلامی به قتل رسيد و اين کار به بيگانگان نسبت داده شد.

ملاحظاتی در مورد «پس از خامنه ای»

ای ميل وارده

در خبرها آمده بود که حال سید علی خامنه ای بسیار بد است و در بخش مراقبت های ویژه بستری شده است. جدای از راست و دروغ این خبر، مرگ خامنه ای پیامدهای ناگواری برای مردم ایران خواهد داشت که به قرار زیر است: - یک آخوند مفتخور تازه نفس رهبر می شود و تازه می خواهد تلافی تمام عقده های دوران طلبگی و بشکه خانهء فیضیهء قم را  سر ما مردم بیچاره خالی کند. - یک امام جدید به امام ها افزوده می شود و تعداد آن ها به ۱۵ نفر خواهد رسید. - برای مدت چند روز سرویس اتوبوس شهری فلج شده و همهء آنها برای انتقال ساندیس خوران سراسر کشور به تهران بسیج خواهند شد. - چند میلیارد دلار پول صرف ساختن بارگاهی مانند بارگاه خمینی برای خامنه ای خواهد شد. - عکس خامنه ای روی پول چاپ خواهد شد و از این پس مجبور هستیم عکس خامنه ای را در جیب گذاشته و هر روز آن راببینیم. - یک بیت مفتخور جدید رهبری در کنار بیت عمام (امام) خامنه ای و عمام خمینی افتتاح خواهد شد. - در هر اداره و ارگان رسمی و غیر رسمی قاب عکس رهبر جدید مسلمین جهان به قاب عکس های خمینی و خامنه ای افزوده خواهد شد. - یک ارگان تازه به نام «حفظ و نشر آثار عمام خامنه ای» با بودجه ای کلان تاسیس شده و منبع درآمدی نو برای دزدان گشوده خواهد شد. - خامنه ای تا وقتی زنده است خودش می تواند حرف هایش را عوض کند و شگردهایی مانند «نرمش قهرمانانه بزند اما همین که سر بر زمین گذاشت هر چه گفته  حکم حدیث پیدا می کند و تا ابد وبال گردنمان است. باری، مرگ یک آخوند شیاد تغییری در زندگی ما نمی دهد. آخوندهای بیشماری پشت در هستند تا جای او را پر کنند. آنچه باید تغییر کند کل نظام جمهوری اسلامی است که هر روز که بر سر کار باشد یک روز از عمر ایران بهتر از جان مان، کاسته می شود.

تقاضای تغيير!

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: چند وقت پيش در خصوص مشکلات انبوه روی زمين ماندهء شهرگ شهيد نامجوی اصفهان پيام فرستادم. چاپ کرديد و نتيجه آن شذ که شهردار تغيير پيدا کرد. می خواستم از طريق اين ستون تشکر کرده باشم.

فدوی:  خدا بگویم چکارتان بکند برادر شهروند که فدوی را اینگونه روی لبهء تیغ نشاندید، زیرا از زمان انتشار پاسخ شما، فدوی ده ها عریضه دریافت کرده که در آن ملت خواستار تغییر مقام معظم رهبری، ضاعف الله پروستاته، شده اند، حال فدوی چه خاکی بسر کند؟ فدوی که بیضه و دست و پای اضافه ندارد که دست معظم له بدهد، شما را نمی داند!

گذشت زمان، نکبت اين انقلاب را بیشتر نشان می دهد

محمدعلی مهرآسا

با تأسف فراوان باید اقرار کرد مدت هاست همان روستائیان اندک سواد و نادان گریخته به درون شهرها، بدنهء سپاه پاسداران را ساخته اند و در سپاه پاسداران حاصل انقلاب آخوندی، همه به امیری، سرتیپ و سرهنگ و حتا سرلشکر رسیده اند و هر کدام در رأس یکی از ادارات مسئول قرار دارند و مرتب با روزنامه ها و رادیو تلویزیون نیز مصاحبه و گفتگو می کنند. در این میدان چه اظهار فضل هائی می فرمایند و چه دُّرها و گوهرهائی از دهان بیرون می ریزند. عجیب است که در هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد تمام وزرا را از میان پاسداران برگزیدند.

بيرون و درون نظام

گفتگو با کورش اعتمادی

در برنامهء سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

مذاکرات اتمی و حقوق بشر

با حضور حسن اعتمادی و هوشنگ اميراحمدی

برنامهء «تفسير خبر تلويريون ايران فردا ـ از جمشيد پالنگی

دربارهء مذاکرات هسته ای و فقدان نقش اپوزيسيون

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در قسمت اول برنامهء ياران ـ عليرضا ميبدی

قمار سیاسی!

شهباز نخعی

نتانياهو سیاستمداری کارکشته و کهنه کار است. او در اعلام برگزاری انتخابات زودرس به جز شکننده بودن ائتلافی که دولت اش در رأس آن است، اجباری نداشته می توانست با کجدار و مریز تا سال دو هزار هفده بر مسند قدرت بماند.  از این رو، قماری که به آن دست زده می بایست حساب شده باشد. اگرچه، تغییر آرایش نیروها در عرصهء سیاست داخلی اسراییل، از جمله ائتلاف حزب چپ کارگر اسراییل با یک حزب راست میانه، که بخت آنها را برای پیروزی در انتخابات بالا می برد، می تواند حساب های آقای نتانیاهو را برهم بزند. 

ولی فقیه موسیقی ‌شناس و شوخی ‌های آقای وزیر

کاوه کوهیار

آيت الله خامنه‌ای، رهبر نظام اسلامی و «مرجع تقلید هنر‌شناس»، در فتاوای خود حکم شرعی می‌دهد که: «گوش ‌دادن به غنا، که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که لهو مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است؛ حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و بقصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی‌‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می‌‏شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی‌‏ باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به ‌طور مطلق است».

روس‌گرایان ایرانی، همچنان غرق در تخیلات!

گفتگو با ابراهیم اصغرزاده

گفتگوگر: مسعود کاظمی

سیاست روسیه جدای از اینکه چه نظام سیاسی برای بر کرملین حکمروایی کند، توسعه‌ طلبانه بوده و هست؛ چه به دست تزارها، چه دوره کمونیست‌ها و چه میراث‌داران فعلی. از این منظر فرقی میان پوتین و استالین وجود ندارد. نگاه دولتمردان روسی به ایران در تمام دوران‌ها استفاده ابزاری برای رسیدن به اهداف توسعه‌ طلبانه خودشان است و برای رسیدن به این هدف از هرگونه آتش‌افروزی، تداوم تنش و خصومت میان ایران و ممالک غربی استقبال کرده، می‌کنند و خواهند کرد.

دلایل شکست مدرنیته در ایران و جوامع مسلمان

گفتگو با مهدی مظفری

گفتگوگر: خبرنگار سايت ايران و جهان

جوهر طرح مدرنیته این است که انسان صاحب حقوق جای خدا را می گیرد که این خود سرآغاز روند ناتمام و همیشگی آزادی انسان است. بی سبب نیست شاید که بزرگترین انقلاب های مدرن، به ویژه در سده های هفده و هیجده میلادی اروپا، انقلاب علیه نظام های مبتنی بر حقوق الهی، یعنی در اصل علیه نظام های مبتنی بر انکار حقوق و آزادی فرد بوده اند. دیگر وجه مهم جنبش تاریخی مدرنیته زایش و بالندگی فکر نقاد است. زیرا، مادام که خدا کانون جهان تلقی می شود هر نوع فکر انتقادی مصداق کفر تلقی و به همین عنوان مطرود شناخته می شود. 

ماه عسل صد ساله به پایان رسید

جعفر محمدی

نفت، را بی تردید می توان یکی از مهم ترین بازیگران و مؤلفه های تاریخ معاصر ایران دانست که نه فقط در حیات سیاسی و اجتماعی ما ایرانیان، که در زندگی فرد فرد ما، آثار مثبت و منفی اش را به یادگار گذاشته است که در این مقال، مجال پرداختن به آن نیست؛ سخن این است که هر چه بوده تمام شده و عصر "ایران بدون نفت" در حال آغاز شدن است.

فرهنگ استبدادی و بلوغ جامعهء مدنی
با نگاهی به اعتراضات معلمان

نسرین هزاره مقدم

نمی توان با بیان این که فضا امنیتی می شود و یا در شرایط فعلی "به صلاح" معلمان نیست، با تجمع دهم اسفند مخالفت کرد. صلاح معلمان را خودشان بهتر از همه می دانند. این که صلاح چیست را بدنه جنبش در ماه های گذشته نشان داده است، سوم اسفند، چشم انداز اینده را به خوبی روشن کرد و نشان داد که فشار بدنه اجتماعی معلمان برای احقاق حقوق صنفی خود در حال افزایش است...

این همانی مذاهب تک خدایی و ایدئولوژی های انقلابی
در وصف انقلابی که فصل جدیدی در انقلاب های سیاسی گشود

حمید آقایی

ظهور ایدئولوژی جدیدی بنام اسلام سیاسی و ایدئولوژیک، که داعیهء انقلاب و برقراری نظم نوین جهانی را دارد، این سوال را در پیش روی ما قرار می دهد که آیا مذهب، بویژه مذاهب بزرگی مانند اسلام، مسیحیت و یهودیت، در اصل و اساس خود یک اندیشه انقلابی بوده اند؟ و یا آنطور که برخی از معتقدان به این مذهب می گویند، مذاهب نامبرده فقط برای راهنمایی و هدایت بشر و تنظیم رابطهء او و خدا آمده اند، و در پذیرش و پیروی از آن اکراهی نیست. به سخن دیگر، نقش اجتماعی و سیاسی این مذاهب فرع بر نقش عرفانی، فلسفی و هستی شناسانه آنها بوده است.

در خصوص ملی ‌- مذهبی‌ ها

درويش رنجبر

لازم است به موضوع ملی‌- مذهبی‌‌ها از دو جنبه نگاه شود؛ یکی‌ سیاست کاربردی و دوم فلسفهء نظری. از دیدگاه سیاست کاربردی سخن مخالفان به غایت صحیح است چون اگر بازرگان را مظهر سیاست کاربردی ملی‌- مذهبی‌‌ها تلقی‌ کنیم و او را با بختیار مقایسه کنیم به خوبی روشن است که ملی‌- مذهبی‌‌ها با صاف کردن جاده برای حاکمیت فرد مرتجعی مثل خمینی جز ضرر و خسران برای ملت ایران به بار نیاورده اند. از لحاظ فلسفه نظری اما اگر ملی‌- مذهبی‌‌ها را در قامت امثال سروش و محمد مجتهد شبستری تصور کنیم دیگر نه تنها اصطلاح ملی‌- مذهبی‌ در مورد آنها صدق نمی کند بلکه باید بجای اصطلاح ملی‌-مذهبی‌ از اصطلاح رفرم دینی صحبت کرد.

اپوزيسيون ما با کدام دشمن مبارزه می کند؟

اسماعيل نوری علا

آمدن آقای ناتانياهو، نخست وزير کشور اسرائيل، به امريکا و سخنرانی هايش در «ايپک» و سپس کنگرهء امريکا، و عکس العمل برخی از ايرانيان خارج از کشور نسبت به سخنان او، آزمايشی بود برای اينکه بدانيم گروه های مختلفی که تحت نام اپوزيسيون در خارج کشور عمل می کنند براستی از کدام پايگاه و موضعی سخن می گويند و، به لحاظ سمت گيری سياسی، شاخک هاشان چگونه از اوضاع خبر می گيرند و خبر می دهند.

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف  

وظايف ما در صورت «توافق» پیرامون برنامهء هسته ای

کوروش اعتمادی

بنظر می رسد مواضع سیاسی جامعهء شهروندی و اپوزیسیون مترقی ایران می بایست بر پایهء هشدار دادن مجدد به جامعهء جهانی به خطرات تصديق موجودیت حکومتی باشد که طی سی و هفت سال جز زیر پا گذاشتن حقوق بشر و انجام جنایت علیه بشریت، در ایران و منطقه، سیاست راهبُردی دیگری نداشته است. زمان آن فرا رسیده است تا به جامعهء بین المللی نهیب زنیم که توافق هسته ای شما با رژیم اسلامی توافق شما با حکومت سرکوبگر و ضد بشری ملایان می باشد و نه توافق شما با جامعهء شهروندی ایران که اساساً دیدگاهی کاملاً متفاوت با شما، نسبت به ماهیت، منش و موجودیت این حکومت مذهبی دارد.

ايدئولوژی و جعل تاريخ

عمادالدين باقی

ايدئولوژی هرچند خود در خدمت قدرت است ولی تا وقتی قدرت تشکيل نشده فقط يک عقيده در ميان عقايد موجود است و وقتی به قدرت رسيد فاجعه آفرين است زيرا قدرت ذاتاً ميل سلطه بر همهأ حوزه ها دارد و ايدئولوژی هم ميل به خلوص دارد. اين ميل به خلوص که در «تولد يک انقلاب» توضيح داده ام فقط در حوزهء عقايد نيست، حتی در تاريخ هم هست. از نظر صاحبان قدرت و ايدئولوژی، تاريخ هم بايد خالص شود و پاکسازی و گندزدايی شود. لذا دخل و تصرف در آن مجاز و موجه می گردد. گاه برای اين خلوص و برای توجيه قدرت خود لازم می آيد که تاريخ هم جعل کنند.

مشترکاتی با احزاب کردی؟

محسن ذاکری

حق آن است که این باور و اعتماد در مخيلهء سياسی ما ریشه بدواند، و بتوانیم از آن استفاده بهنه نکنيم، که نقش احزاب کرد ایران در ایجاد، گسترش و قوام سکولاریسم و دموکراسی در کشورمان می تواند بسیار مهم و کارآمد باشد، بویژه اگر آنها هم، در رابطه با دیگر اقوام ایرانی و شهرها و مردم ایران، «مشترکات»ی را قبول و باور داشته باشند. در مقابل، مردم ایران، و بویژه آنان که «فارس» می خوانندشان (هرچند این اصطلاح هنوز سخت ناقص و نارسا است)، نيز باید در جهت بارور کردن و عزیز شمردن این «مشترکات»، بسيار بيش از اين ها کار کنند.

سکولار دمکراسی و ایرانیان خارج از کشور

(در چگونگی نیروهای سیاسی)

کامبیز باسطوت

پرسش های فراوانی فکر هر کوشندهء سیاسی در خارج را، اگر هنوز ایران و مردم ایران را بفراموشی نسپرده باشد، از هنگام روی کار آمدن حکومت اسلام سیاسی تا بدرازا کشیدن عمر آن برای سه دههء گذشته، مشغول می کند؛ پرسش هائی که هر کوشندهء سیاسی واقع بین را به سرگیجه و درماندگی دچار می سازد. کجای کار مخالفان سیاسی حکومت اسلامی خراب است؟ آیا وضع موجود ناشی از تک روی سیاسی و گریز از کار منسجم حزبی است؟ آیا مقصر اندیشه های مطرح غالب کوشندگان سیاسی است؟ آیا مخالفان حکومت اسلامی واقعاً با آن مخالفند یا اين یک بازی سیاسی است برای خنثی کردن دشمنی مردم با رژیم اسلامی؟

د، روزگار سخت و پر درد و رنجی را در تبعيد و تنهايی تا هنگام مرگ سپری کرد.

 
       

 

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

HHHHH