دلایل
شکست مدرنیته در ایران و جوامع مسلمان
گفتگو با
مهدی مظفری
گفتگوگر: خبرنگار سايت ايران و جهان
جوهر
طرح مدرنیته این است که انسان صاحب حقوق جای خدا را می گیرد که این
خود
سرآغاز روند ناتمام و همیشگی آزادی انسان است. بی
سبب نیست شاید که بزرگترین انقلاب های مدرن،
به ویژه در سده های هفده و هیجده میلادی اروپا،
انقلاب علیه نظام های مبتنی بر حقوق الهی، یعنی در اصل علیه نظام
های
مبتنی بر انکار حقوق و آزادی فرد بوده اند.
دیگر وجه مهم جنبش تاریخی مدرنیته زایش و بالندگی فکر نقاد است.
زیرا،
مادام که خدا کانون جهان تلقی می شود هر نوع فکر
انتقادی مصداق کفر تلقی و به همین عنوان
مطرود شناخته می شود.
ماه عسل صد ساله به پایان رسید
جعفر محمدی
نفت، را بی تردید می توان یکی از مهم ترین بازیگران و مؤلفه
های تاریخ معاصر ایران دانست که نه فقط در حیات سیاسی و اجتماعی ما
ایرانیان، که در زندگی فرد فرد ما، آثار مثبت و منفی اش را به
یادگار
گذاشته است که در این مقال، مجال پرداختن به آن نیست؛ سخن این است
که هر چه
بوده تمام شده و عصر "ایران بدون نفت" در حال آغاز شدن است.
فرهنگ
استبدادی و بلوغ
جامعهء مدنی
با نگاهی به اعتراضات معلمان
نسرین هزاره مقدم
نمی
توان با بیان این که فضا امنیتی می شود و یا در شرایط فعلی "به
صلاح" معلمان نیست، با تجمع
دهم
اسفند مخالفت کرد. صلاح معلمان را خودشان بهتر از همه می دانند.
این که صلاح چیست را بدنه جنبش در ماه های گذشته نشان داده است،
سوم اسفند، چشم انداز اینده را به خوبی روشن کرد و نشان داد که
فشار بدنه اجتماعی معلمان برای احقاق حقوق صنفی خود در حال افزایش
است...
این همانی مذاهب تک خدایی و ایدئولوژی های
انقلابی
در وصف انقلابی که فصل جدیدی در انقلاب های
سیاسی گشود
حمید آقایی
ظهور
ایدئولوژی جدیدی بنام اسلام سیاسی و ایدئولوژیک، که داعیهء
انقلاب و برقراری نظم نوین جهانی را دارد، این سوال را در پیش روی
ما قرار می دهد که آیا مذهب، بویژه مذاهب بزرگی مانند اسلام،
مسیحیت و یهودیت،
در اصل و اساس خود یک اندیشه انقلابی بوده اند؟ و یا آنطور که برخی
از معتقدان به این مذهب می گویند، مذاهب نامبرده فقط برای راهنمایی
و هدایت بشر و تنظیم رابطهء
او و خدا آمده اند، و در پذیرش و پیروی از آن اکراهی نیست. به سخن
دیگر، نقش اجتماعی و سیاسی این مذاهب فرع بر نقش عرفانی، فلسفی و
هستی شناسانه آنها بوده است.
در خصوص ملی