چرا که تاریخ زندگی آن ها به سادگی قابل دسترس است.
دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی، و بزرگسالی آن ها را می توان بررسی
کرد و شرایط تبدیل شدن آن ها به یک دیکتاتوری کوتوله یا دیکتاتور
بزرگ را تحلیل نمود.
ما و نهادهای مدنی خارج کشور
اسماعيل نوری علا
عضو دفتر سياسی نهاد
هماهنگی
در جنبش سکولار دموکراسی
ايران
از
نظر من، در پنج سال گذشته، با وجود لجاجت سرسختانهء شخصيت ها و
رهبران گروه های سياسی، راه درازی طی شده است. اختلافات عقيدتی و
باورهای فلسفی و سياسی، در دوام آوردن حکومت اسلامی و دراز شدن
دوران زندگی در تبعيد، کم رنگ و گاه بی معنا می نمايند. جنگ ميان
پادشاهی خواه و جمهوری خواه در خارج کشور بی معنا و بی حاصل است.
جدال مابين سوسياليسم و ليبراليسم، در فاصله های بسيارمان از
ايران، بيشتر حکم سرگرمی را دارند. مسلمان و يهودی و مسيحی و بهائی
در خارج کشور رمز و راز انسانی ِ همزيستی را می آزمايند و برای
ايران آينده همين فضا را می خواهند.
◄
فايل
صوتی
◄ فايل
تصويری
◄
فايل پی.دی.اف
◄
توصيه
به گفتگو
گفتگو با
محمد
رضا نیکفر
به دعوت نشریه «میهن»
اشکال
کار
روشنفکران دينی ما
این است که فکر میکنند مشکلات موجود در کار
دین به معرفت برمیگردد و وظیفهء
آنان این است که شناختی درست را به جای
جهالت مسلط یا برداشتهای انحرافی بگذارند. پهنهء
ستیز اما نه عقل نظری،
بلکه عقل عملی است. دین البته میتواند موضوع
شناخت قرار گیرد؛ اما در جایی که شناخت
مطرح است، ایمان مطرح نیست. اگر میخواهید پا به کارگاه شناخت
بنهید، باید ایمان
تان را پشت در بگذارید. پیشنهاد من به روشنفکران دینی این
است که پروژهء
اصلاح را در حیطهء
عقل عملی پیش بردند، “اصلاح” در حیطه عقل
نظری هیچ جایی ندارد.
گرایشات
درونی جمهوری خواهان ایران
اکبر سیف
در ميهن
ما ایران، مثل دیگر
نقاط جهان، گرایشات سیاسی مختلف و
گاه متضاد، خود را با
جمهوری و جمهوری خواهی تعریف می کنند. چنین است که جمهوری ایران،
جمهوری دموکراتیک، جمهوری دموکراتیک و
لائیک، جمهوری دموکراتیک و
سکولار، جمهوری عرفی، جمهوری فدرال، جمهوری
سوسیالیستی، جمهوری دموکراتیک خلق، جمهوری
اسلامی، جمهوری اسلامی دو، جمهوری دموکراتیک اسلامی در
ادبیات سیاسی ایران مطرح شده اند. هر
یک از این فورمول بندی ها
از پیشینهء
تاریخی معینی برخوردارند و طرفداران آنها، به این یا آن صورت
و تحت نام های مختلف، خود را سازمان داده اند.
اما
جمهوری چیست و از آن چی می
فهمیم؟
ستاد
جلادان اسلامی رد گم می کند!
در حاشیه جنگ تبلیغاتی میان آل خمینی و آل
سعود
محسن ابراهیمی
اخيراً
"ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی" ادعا کرده است که دو
نوجوان ایرانی در جریان حج عمره مورد آزار جنسی ماموران عربستان
سعودی قرار گرفته اند و خواستار پیگیری این موضوع در شورای حقوق
بشر سازمان ملل متحد شده است. این ستاد اعلام کرده است که این
اتفاق "غیراسلامی و غیرقانونی" است و "بر اساس فتوای یکی از شیوخ و
امامان جماعت جده" انجام پذیرفته است و اینکه "این اقدام نشان
دهندهء
یک روند سیستماتیک و بسیار خطرناک است"!..
غیر اسلامی؟ غیر قانونی؟ فتوای شیوخ و امامان جماعت؟ روند
سیستماتیک؟ کنوانسیون حقوق کودک؟ تعهدات بین المللی؟ برخورد با
حامیان این گونه اعمال؟
گل
سوریه و سبزهء یمن!
شهباز نخعی
در
ماه ها و هفته های گذشته، به خاطر در
صدر قرارگرفتن خبرها و حاشیه های مسئله غم انگیز و خسارت بار
هسته ای، خبر ماجراجویی ها و فتنه انگیزی های دیگر حکومت آخوندی در
منطقه تا
حدودی به حاشیه رانده شده است. از میان این خبرهای به حاشیه رانده
شده، از سه مورد عراق، سوریه و یمن می توان یادکرد.
تعویض بمب اتم با بیمه نامه!
محمد هادی
برای
رژیمی که حاضر است برای
فرار از سرنگونی و پاسخگویی جنایات و غارت
های خود در چند دهۀ گذشته به هر
تخته پاره ای متوسل گردد و در این مسیر حتی از
فروش و واگذاری استان به استان و شهر به
شهر ایران ابایی ندارد،
تن دادن به شرایط قدرت های بزرگ جای
چندان تعجب ندارد! این سازش
- به برغم فواید موقتی و فوری آن - در طولانی مدت
مردم ايران
را همچنان در بند آخوندها گرفتار خواهد داشت! بعبارت
دیگر،
این سازش بطور تاکتیکی ممکن است به نفع مردم باشد ولی بطور قطع و
استراتژیک حتماً به ضرر آنها خواهد بود!