تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

چهارشنبه 6 و پنجشنبه 7 خرداد ماه 1394 ـ  27 و 28 ماه مه 2015

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

در چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

ه

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

آن روز که انقلاب پیروز شد گریه می کردیم،

هنوز هم گریه می کنیم

مهرانگيز کار

زمان به ما آموخت که روز پیروزی انقلاب، بستری بوده است برای زایش طالبان و داعش. انقلاب ما شالوده را گذاشت. ستمگری را قانونمند کرد. به دروغ قانون و اخلاق را چنان در هم تنید تا هر چه می خواهد بکشد و شکنجه بدهد و سانسور کند و روزنامه نگار دستگیر کند و روزنامه تعطیل کند و به سلیقه شخصی و باندی و جناحی، قانون را متناسب با مرام داعشی خود، تفسیر کند. زمان به ما آموخت که روز پیروزی انقلاب روز پایان آرزوهای بزرگ ملتی بود که توی چاله چوله های امر به معروف و نهی از منکر دفن شد.

جنگ هنوز هم برای اینها برکت است!

شاهین سرتیپی

اين روزها باز فضای مجازی پر شده از یاد و خاطره جنگی خانمان‌سوز، رژیم به قول بنیانگذارش هنوز از خون شهیدان انقلاب، یا بهتر بگویم از خون عزیزان ما سود می‌برد، اما در پس تمام این ماجراها  حقیقت زشتی نهفته است، حقیقتی که برملا کردن اش تا کنون جان چندی را گرفته و ایشان را هم به فهرست شهدای «دفاع مقدس» پیوند زده است. امروز بعد از بيست و چهار سال که از این واقعه می‌گذرد و هنوز تاثیرات روحی و عاطفی‌اش عذابم می‌دهد و می‌خواهم حقیقتی را برای شما بازگو کنم، حقیقتی که بسیاری از زوایای ننگین ماشین تبلیغاتی نظام را در بر می گيرد.

نود درصد جوانان کشور از اسلام و احکام آن فاصله گرفته‌اند

معاون سیاسی استاندار تهران

شهاب الدین چاوشی٬ معاون سیاسی استاندار تهران گفته نود درصد جوانان کشور از اسلام و احکام آن فاصله گرفته‌اند و ایران سال‌هاست که غربی‌ها را در مذاکرات هسته‌ای «سر کار گذاشته است.» آقای چاوشی این مطالب را در دفاع از سخنان حسن روحانی درباره وظایف پلیس و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بیان کرده استوی بی‌آنکه نامی از مراجع تقلید و رئیس مجلس خبرگان رهبری ببرد گفته برخی از کوته‌بینان از سخنان رئیس جمهوری درباره وظایف پلیس برداشت‌های «انحرافی» کرده‌اندچاوشی اضافه کرده که حسن روحانی نگرانی آسیب دیدن اسلام در ایران است و به همین خاطر نیز گفته وظیفه پلیس اجرای اسلام نیست بلکه اجرای قانون است. به گفته وی اگر در جمهوری اسلامی هرکس بخواهد هر طور که اسلام را می‌فهمد اجرا کند، دین اسلام را به «ملعبه‌ای» برای «هوس‌های سیاسی» تبدیل می‌شود .وی افزوده در گذشته کسانی که می‌خواستند بر اساس تشخیص خود اسلام را اجرا کنند با قتل‌های‌های زنجیره‌ای «اعتبار» و «حیثیت» حمهوری اسلامی را نشانه رفتنداین مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی پرداخته و گفته این نوع عملکرد‌ها باعث شده نود درصد جوانان از اسلام فاصله بگیرند.>>>

انتقاد!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که منظور روزنامه های معاند ِ زرد و سورمه ای راه راه، در وطن سابق، از «خط فقر» چیست که یک خط درمیان به آن می پردازند؟ چرا یادشان رفته جامعه ای که حضرت امام(ل) بنیاد فرمود، یک جامعهء "بی طبقهء توحیدی"ست و بر فرض محال، اگر فقری هم وجود خارجی داشته باشد، توسط برادران کثرالله امثالهم، بین امت هميشه در صحنه بطور عادلانه توزیع شده است! بر این پایه، چه معنی دارد که برخی جراید دارالخرافه، با عنوان کردن چیزی که اصلاً وجود خارجی نداشته و ساخته و پرداختهء استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، لعنة الله علیهم اجمعین، است  تن حضرت امام(ل) را بلرزانند؟!

ایران و فروپاشی از درون

امید طاهری

در سرزمینی که عقاید تفتیش و افکار تشویش می شوند، هنوز دادگاه انقلاب و حکم انقلابی پابرجاست، روحانیون در منصب اند و کارشناسان و نخبگان را به دیده تهدید می نگرند، روزانه سه نفر اعدام و سالانه ششصد هزار تن دستگیر می شوند، تعداد مساجد آن بیشتر از مراکز آموزشی و درمانی است، سامان مشاع تاراج می شود و محیط زیست را لگدمال می کنند، فرهنگ، زبان، اندیشه، رسانه و سینما در زیر تیغ سانسور است و دست حکومت تا نامگذاری فرزندان، طرز پوشش و گفتار شما باز است، معنای "شهروند"، تا آستانه‌ی "بندگی و بردگی" تنزل می یابدخفقان سیاسی موجود، تبعیضات سیستماتیک، شکاف های تار و پودی در ساختار، ناعدالتی های اجتماعی، نابرابری در فرصت ها و تضاد طبقاتی فزاینده، نظام و جامعه را در معرض یک فروپاشی چند بعدی قرار داده است.

تجزيهء گام به گام درعراق به پيش مي رود

آريوبرزن داريوش

تجزيهء عراقِ يکپارچهء امروزی به سه کشور شيعه، کرد و سنی نشين و، در پی آن، تاسيس کشوری بنام کردستان که بی شک پيکره هائی از خاک سوريه، ترکيه و ايران را هم در بر مي گيرد، ناشی از ترس غربی ها، و در رأس آنها آمريکائيان، است که بر نظرات «هنری کيسينجر» و«زبيگنيو برژينسکی» تکيه دارد؛ نظراتی مبنی بر اين که "مبادا در آينده، با پيروزی انتخاباتی شيعیان عراق، که از لحاظ نفوس فزون ترين بخش از جمعيت عراق را تشکيل مي دهند، آمريکا نتواند از يکپارچگی سياسی اين کشور که مي تواند مورد چالش گروه های کرد و سنی قرار گيرد، پدآفند نمايد.

چینی ها باید آزادی مذهبی داشته باشند!

رئیس جمهور چین

ايرنا (خبرگزاری حکومت اسلامی مسلط بر ايران) از پکن گزارش کرده است که: «رییس جمهوری خلق چین، که کشورش تحت حاکمیت حزب کمونیست قرار دارد، اعلام کرده که هر جامعه و کشوری برای پیشرفت به مذهب نیاز دارد و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست. "شی جین پینگ" در سخنانش که از تلویزیون مرکزی چین پخش می شد، خاطر نشان کرد که مذهب نباید تحت نفوذ خارجی تغذیه شده و یا خط بگیرد بلکه باید بر اساس همکاری با قانون به توسعه آن مساعدت کرد. وی گفت که جامعه چین مانند دیگر جوامع به مذهب نیاز دارد و ما باید کاری کنیم که از مذهب به عنوان یک رکن اساسی برای توسعه اجتماعی و پیشرفت عرصه های دیگر استفاده شود. وی افزود: همه گروه های مذهبی باید آزادانه فعالیت های خود را انجام دهند و بر اساس قانون و در هماهنگی با دولت و کشور به رشد جامعه کمک کنند».

در اين ميان "ايرنا"، لابد برای گرفتن اثر مهم اين سخنان سکولاريستی، و نيز سوء استفاده از آنها، افزوده است که: «رسانه های گروهی چین با انتشار اظهارات رهبر این کشور گزارش کرده اند که مخالفان دولت چین با سوء استفاده از عامل مذهب در سین کیانگ و تبت به فعالیت های استقلال طلبانه دامن زده و باعث شورش شده اند. به همین سبب رئیس جمهور چین خواستار آن شده است که گروه های مذهبی خود را از نفوذ بیگانگان خارج کرده و بر اساس قانون چین فعالیت کنند. چین بر این باور است که در سین کیانگ با سوء استفاده از اسلام، و در تبت با استفاده ابزاری از بودیسم، دشمنان این کشور به دنبال براندازی هستند. رسانه های گروهی چین در روزهای اخیر گزارش های مشروحی در بارهء توسعهء اسلام در این کشور منتشر کرده و دین اسلام را دین صلح و آشتی معرفی کرده اند».

اطلاعیه پایانی چهل و سومین پلنوم

کمیتهء مرکزی حزب کمونیست کارگری

حميد تقوایی لیدر حزب در بحث افتتاحیه به بحران عمیق سرمایه داری و زمینه های مساعد در ایران و در سطح جهان برای پیشروی چپ اشاره کرد. وی بر این نکته تاکید کرد که بحران همه جانبهء سرمایه داری، و بویژه سردرگمی سیاسی بورژوازی که تحت عنوان بحران دموکراسی و بی اعتبار شدن احزاب سنتی راست از جانب خود کارشناسان و نهادها و رسانه های بورژوازی جهانی مورد تاکید قرار می گیرد، بیش از هر زمان ضرورت تحزب یافتن نیروی چپ اجتماعی را مطرح و برجسته می کند.

اطلاعیه پایانی پلنوم سی و چهارم

کمیتهء مرکزی حزب حکمتیست (خط رسمی)

گزارش به پلنوم توسط آذر مدرسی دبیر کمیته مرکزی حزب ارائه شد. آذر مدرسی بر متن تصویری عمومی از اوضاع متحول امروز و موقعیت جریانات سیاسی و اپوزیسیون ضمن اشاره به موقعیت حزب حکمتیست در صف مبارزه برای آزادی و برابری در جامعه ایران، و مصاف های آتی طبقهء کارگر و کمونیسم در تقابل با بورژوازی و تعرض جمهوری اسلامی به معیشت کارگران و توده های محروم جامعه، گزارش مشروحی از عرصه های مختلف فعالیت حزب در فاصله پلنوم سی و سوم تا مقطع فعلی را به پلنوم عرضه کرد.

حکومت اسلامی و جنازهء نويسندگان سکولار

اسماعيل نوری علا

گردانندگان فرهنگی ِ حکومت اسلامی ناچار بوده اند تا برای مشکل «تشييع جنازه» چاره ای عاجل بجويند. آنها تا توانسته بودند از جنازه های عوامل خودشان استفاده کرده بودند. جنازهء شهداشان را در همه شهرها گرداننده بودند. آنها را در دانشگاه و ميدان و گورستان های مذهبی دفن کرده و سراسر کشور را به گورستانی بزرگ تبديل کرده بودند؛ اما اکنون «دشمنان»، «طاغوتيان»، «کافران» و «سکولارها» (اين مخالفان واقعی نشستن مذهب در حکومت) نيز، با استفاده از همان زمينهء تاريخی ـ استوره ای ِ تشيع، با جنازه های شهدا و کشته گان خود به ميدان در می آمدند.

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف

داعش، پدیده ای گذرا یا ماندگار؟!

شهباز نخعی

آنچه که جای خالی آن کاملاً احساس می شود، اراده ای سیاسی برای برقراری آرامش در خاور میانه است.  همه شواهد نشان از آن دارد که چنین ارادهء سیاسی ای با "طرح خاورمیانه جدید" و مرز بندی های آن تناقض و تضاد دارد. بنابراین، تا زمانی که در بر این پاشنه می چرخد، منطقه روی آرامش نخواهد دید و پاسخ این پرسش همچنان مبهم می ماند که «آیا داعش پدیده ای گذرا یا ماندگار است؟!»

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999