تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

چهارشنبه 10 و پنج شنبه 11 تير ماه 1394 ـ  1 و 2 ماه ژوئيه 2015

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

به قلم حميد شوکت

رهبر آینده وآیندهء رهبری

مراد ویسی

ایران پس از آیت الله علی خامنه ای چگونه وضعیتی خواهد داشت؟ مهم ترین وجه این سوال این است که پس از آیت الله خامنه ای چه کسی رهبر جدید جمهوری اسلامی خواهد شد؟ پاسخ این سوال به عوامل و متغییر های بسیاری بستگی دارد اما به نظر می رسد دو عامل در این میان نقش تعیین کننده تری دارند: رهبر جدید در زمان حیات آیت الله خامنه ای تعیین خواهد شد و یا پس از مرگ او؟ و در زمان تعیین رهبر جدید، اکبر هاشمی رفسنجانی زنده است یا خیر؟ موضوع نخست یعنی اینکه  رهبر آینده  در دوران حیات آیت الله خامنه ای تعیین خواهد شد و یا پس از مرگ او، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ولایت فقیه خوب / ولایت فقیه بد

محمد شوری

آنها که زندان ج.ا.ا ایران را تجربه کرده اند، می دانند بازجو سعی دارد برای زندانی خود نمایش ترتیب دهد. لذا برخی نقش بازجوی خوب و برخی نقش بازجوی بد را بازی می کنند؛ زندانی اگر هوش و فراست و تیزبین باشد، می داند بازجو، بازجوست؛ خوب و بدندارد؛ او آنجاست تا ترا تخلیه کند، پرونده بسازد و بسپار دست قاضی! حکایت ولایت فقیه خوب وولایت فقیه بد هم همین است.

«اسلام کامل»، آلترناتيو خامنه ای

در برابر «اسلام سکولار»

اکبر گنجی

آيت الله خامنه‌ای همیشه سکولاریسم را از جهات گوناگون نقد و رد کرده است. اما از مفهوم «اسلام سکولار» برای اولین بار در بيست و يکم اسفند سال گذشته در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری استفاده و آن را نقد و رد کرد. با توجه به این که راقم این سطور چندی پیش در مقاله «اسلام سکولار، پاد زهر تروریسم اسلام‌گرا» به تفصیل از «اسلام سکولار» دفاع کرده بود، می‌تواند خود را یکی از مخاطبان خامنه‌ای به شمار آورده و با او وارد گفت‌و‌گو در این زمینه شود.

«مشکل» ما بزرگ تر از نواب صفوی و مؤتلفه است!

دلسوز ايران

«تئوری توطئه» اغلب کار «توطئه گرانی» است که آن را بخاطر منافع خودشان به جان مردم می اندازند. مثلاً، اين روزها، برخی از به اصطلاح «تحليل گران» می خواهند همهء «بنیادگرایی اسلامی» را به نواب صفوی تقلیل دهند، و سپس او را پیوند بزنند به خمینی و آوردن او بوسيلهء امپرياليسم غرب و، با توقف در اين «ريشه»، و نشان دادن به اين نشانی که «خمینی هیچ وقت به باند مؤتلفه میدان نداده است» نتيجه بگيرند که اينها اگر نبودند اتفاق پاريس و نشريهء شارلی ابدو هم پيش نمی آمد و، پس، اين اتفاق هم کار خود امپرياليست ها است! اما بد نيست با اين متفکران پرسشی چند را مطرح کنيم.

Copy Shop

حمیدرضا رحیمی

فقط نمایندگان محترم حکومت در مجلس ما نیستند که یک چیزی شان می شود؛ بلکه برخی از نمایندگان مجلس روسیه نیز، بموجب خبری که در پی می آید، حال خوشی ندارند؛ خودتان ملاحظه کنید:

* خبرآنلاین: یکی از نمایندگان دومای روسیه پیشنهاد کرده است که زنان روسیه می توانند از رییس جمهور این کشور صاحب فرزند شوند. سایت خبری (آذربایجانی) پابلیکا گزارش داده که یکی از نمایندگان دومای روسیه پیشنهاد کرده است که زنان روسیه با استفاده از اسپرم ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از طریق انجام عمل لقاح مصنوعی صاحب فرزند شوند و نسل آیندهء رهبران نظامی و سیاسی روسیه را تربیت کنند!

فدوی: عجیب است که چگونه این فکر بکر، تاکنون بعقل برادران کثرالله امثالهم، که از نظر تولید اسپرم نیز خودکفا هستند، نرسیده است؟!

 

جایگاه ادیان، مذاهب و عقاید تئولوژیک

در جنبش سکولار دموکراسی

محسن بهزاد کريمی

بیایید خشت اول را کج نگذاريم! از آنجا که از يکسو عموم ادیان و مذاهب و فرق، و تفکرات تئولوژیک و ماوراء الطبیعه، فعالیت های سیاسی را منع و عموماً آنها را مغایر با دستورات و اعتقادات خود می دانند و،  از سوی دیگر، حضور این بخش از جامعه از ملزومات جنبش است، از ابتدا می توان، با در نظر گرفتن استراتژی مناسب و با راهکاری صحیح، به جذب حداکثری این گروه ها پرداخت .در اين ميان، نیازی به طول و تفضیل نیست و راستی و صراحت از ابتدا می تواند تمام موانع حقیقی و حقوقی را در راستای همکاری دو طرف مرتفع سازد.

با اين اميد به کنگره می آيم که...

احمد وحدانی

تشکيل یک آلترناتیو سکولار دمکرات‌، که من هم خود را سرباز این راه می‌‌دانم‌، یک ضرورت تاریخی‌ در مرحلهٔ کنونی در راستی‌ مبارزات سرنگونی طلبانه است. من بر این باور هستم که با جنبش سکولار دموکراسی ما وارد یک فاز و مرحلهء جدیدی از مبارزات در راه سرنگونی رژیم آخوندهای حاکم بر ایران شده ایم و جامعهء ایران برای یک تغییر بزرگ در راه رسیدن به آزادی و آبادی ایران کاملاً آماده است. اما شرط لازم و ملزوم آن تشکیل و داشتن یک آلترناتیو سکولار دمکرات‌، ملی‌، مردمی و فراگیر است و این اولین و مهمترین و ضروری ترین اقدام خواهد بود.

آزادی مذهب در فرهنگ ایرانی

شکوه میرزادگی

این روزها هر زنی که یک تار مویش را از حجابی اجباری اش بیرون می گذارد و یا حتی با خودش زمزمه می کند که آزادی پوشش حق من است، هر زنی که می گوید: «حق من نیست که قیم فرزندم نباشم»، یا «برابری حقوق اجتماعی حق من است» یا «حق من است که از آموزشی یکسان بهره مند شوم» و بسیاری ديگر از خواست های این گونه حقوق که همه می دانیم، يقيناً به آزادی مذهب باور دارد، چرا که حکومت اسلامی این آزادی ها و خواست ها را از زنان گرفته است.

آیا مذهب می تواند در خدمت پیشرفت اجتماعی باشد؟

ژيلبرت اشکار

ترجمهء شهباز نخعی

در حالی که خداناباوری (آتئیسم) توسط بسیاری از مذاهب مورد حملهء خشن قرار گرفته و مذهب آماج حملهء خداناباوران است، مبارزات استقلال طلبانه، به ویژه در امریکای لاتین، به همت الهیات آزادی بخش، آنهائی که به آسمان اعتقاد دارند را در کنار آنهائی گرد آورده که به آسمان اعتقاد ندارند. اما تصور این نوع اتحاد با پیروان تندروی اسلام سیاسی دشوار است. چرا؟

جنبش سياسی و برنامه های اجرائی

اسماعيل نوری علا

مسلماً اگر اعضاء پر شمار «جنبش» موفق شوند تا در مورد ايجاد يک «آلترناتيو سکولار دموکرات» با يکديگر به توافق برسند و آن «آلترناتيو» اجرای نقش هماهنگی و هدايت مبارزات ملت ايران برای رسيدن به آزادی و استقلال و حاکميت ملی را بر عهده بگيرد و، پس از انحلال حکومت اسلامی نيز، کشور را تا رسيدن به موعد انجام رفراندوم ها و انتخابات های گوناگون اداره کند، می توان، هم در دوران مبارزات و هم در دوران موقت ادارهء کشور، انتظار ارائهء همه گونه برنامه های ويژه و موضع گيری های خاص را از آن داشت.

فايل صوتی         فايل تصويری        فايل پی.دی.اف  

پاسخی به بهنام چنگائی

محسن ذاکری

اگرچه در در اسناد جنبش سکولار دموکراسی به شفافیت گفته شده است، و نه برای اولین بار، که داشته های ما چه است و بنیان کارمان چیست و «پیمان نامهء عصر نو»، یا همان سند تفاهم و مشترکات مان، از چه می گوید، اما باز می بینم بعضی از هموطنان، با نگرش استراتژیک خود، «استراتژی جنبش» را نقد می کنند و گویی ما را ابداً نمی بینند و نمی شنوند مگر اینکه «پژواکی» از نگرش آنها باشیم.

به برگزار کنند گان گرامی کنگرهء سوم

بهنام چنگائی

آشکارا بگوئید. اگر شما به ضرورت همبستگی و همراهی با اراده ی مردمی و پائینی ها و کارگران علیه خودسری فردی و گروهی امیدوارید و می خواهید پاسخی درخور و ژرف به سیاستگذاری خودمدیریتی فردای آزاد و آباد بدهید و به تبع آن بتوانید چاره ای مشترک برای گردهمائی ها، سمتگیری ها و اراده ی دگرگونسازی اجتماعی توده ای علیه خودکامگی شاهی و ولائی دست یازید و اعتماد اجتماعی را به خود تشویق کنید و در درون آن مبارزه ی مسالمت آمیز توده ای وظایف خویش را بیابید؟! این جویش و بینش شما با همه ی ناسازگاری های نظری که در چهارچوب سکولار دمکراسی دارد، آن هم در جامعه چند دست ما به راستی هم عالی و هم ناهمخوان است.

 
v

اعلاميهء جهانی

حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999