جمعه 16 تا  يکشنبه 18 مهر 1395 ـ  7 تا 9 ماه اکتبر 2016

 کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوک

زنانی که زباله جمع می‌کنند

گزارش نشريهء « وقایع اتفاقیه»، چاپ تهران

فرشته درباره اینکه چطور شد زباله‌ جمع ‌کنی را به ‌عنوان منبع درآمدش انتخاب کرد، می‌گوید: «شناسنامه‌ام را دزدیدن گفتم هرجا بخوام برم دنبال کار بگردم باید مدرک شناسایی داشته باشم. پول که نداشتم. یکی از دوستام تو خوابگاه گفت بیا زباله جمع کن.» فرشته سراغ سطل زباله‌ای که آن ‌طرف خیابان است می‌رود و در حین زیر و رو کردن زباله‌ها رو به ما می‌گوید: «محرم که بیاد، ظرفای آلومینیومی رو خوب می خرن. مچاله ‌شون می‌کنم توی این کیسه‌ها. اینجوری زیاد زباله جمع می‌کنم. آن‌قدر بریز و بپاش میشه که نگو و نپرس. بالاخره خدا روزی ‌رسونه. فقط تو رو خدا به مردم بگین قاطی آشغالا شیشه‌خورده نریزن. بچه‌ها دستکش ندارن...»

بنیادگرایی اسلامی

صادق جلال العظم

برگردان: داود خدابخش

اساتيد غربى، و عربى، «جنبش‌ هاى اصلاح دينى اسلامىِ» در اواخر سده‌ى نوزدهم و اوايل سده‌ى بيستم را شبيه روند نوزايش (رنسانس) و جنبش اصلاح‌ دينى (رفورماسيون) و يا بيدارى و تجربه‌ى ليبراليسم، و کلاً يك مدرنيسم اسلامى در «عصر ليبرال جهان انديشه‌ى مدرن عربى» (به زعم «آلبرت حورانى») دانسته اند. اگر، آنگونه كه در جهان عرب رخ داد، يك «جنبش اصلاح‌ دينى» بتواند وارد بدنه‌ى دينى يك نظام اجتماعى گردد، آيا نمی توان آن را بصورت ظهور يك نوع جنبش ضد اصلاحات و يا مقاومت بنيادگرايانه درك کرد؟ آيا تأسيس گروه «اخوان المسلمين» در سال هزار و نهصد و بيست و هشت، به منزله‌ى شكل اوليه‌ى تمام نحله‌هاى بنيادگرايانه در جهان عرب، براستى يك حركت ضد اصلاح ‌طلبى نبوده، آن هم با ظهورش در كشورى چون مصر كه مأواى كلاسيك اصلاح ‌طلبى اسلامى بوده است؟

نظر خامنه ای دربارهء تقابل اسلام سياسی و سکولاريسم>>>

ما تجزيه طلب نيستيم، آنها ما را به تجزيه طلبی متهم می کنند!

با اشاراتی مبهم به جنبش سکولار دموکراسی ايران

گفتگو با رضا حسين بر

گفتگوگر: بيژن فرهودی از نشريهء کيهان لندن

سکولار دموکراسی تنها گریزگاه بی‌بدیل!

ديدگاه سايت روشنفکر

تغییر چهرهء خاورمیانه، در طول این سال ها سبب شده تا متفکرین شرقی بیش از پیش کوشش کنند تا به چرایی این تغییر به طوره ویژه بنگرند تا شاید راهی برای برون رفت از این شرایط یافته و آن را بسان پزشکی حاذق، به مردمان بخت‌برگشته این نقطه از جهان، تجویز نمایند. اگرچه بسیاری از متفکرین و روشنفکران غربی نیز سعی کرده‌اند تا راهی برای این معضل منطقه‌ای که در حال تسری به سایر نقاط دنیاست بیایند. با این وجود یکی یا شاید بهترین الگو برای رهایی از شرایط کنونی، دموکراسی مبتنی بر سکولاریسم باشد که با تمام نکات قوت و نقاط ضعفی که  در خود دارد، هیچ بدیلی تاکنون  برایش تعریف نشده است.

آموزش و پرورش رکن پنجم دمکراسی است

حمید آقایی

شاید عنوان این یادداشت دوگانه بنظر آید. رکن یا ستون پنجم به نیروهای جاسوس و خرابکار که در صفوف دشمن نفوذ می کنند گفته می شود. اما مورد نظر این یادداشت تأکید بر نقش آموزش و پرورش در یک نظام دمکراتیک است؛ نظامی که قاعدتاً باید بر چهار رکنِ قانون اساسی، نظام پارلمانی، احزاب سیاسی و مطبوعات آزاد استوار باشد. آموزش و پرورش اما بدلیل اهمیت بسیار بالای آن می تواند در کنار این چهار رکن قرار گیرد و تضمین کننده بقای دمکراسی باشد.

نگاهی به کنگرهء چهارم سکولار دموکرات‌های ایران

مهدی رضایی‌تازیک

دین و مذهب در یک سو، و دانش و ارزش‌های مدرن در سوی دیگر، همیشه پا در کفش یکدیگر کزده اند، می کنند و خواهند کرد. تاریخ جوامع «غربی» اما نشان داده که پیروز این نبرد «دانش» بوده است. سوالی که رو به روی یک سکولار- دمکرات (چه از جنس فلسفی ‌ا‌ش و چه از جنس سیاسی ا‌ش) قرار می‌‌گیرد این است: «پاسخ شما به این نا ‌هم زمان خوانی‌ها -- یعنی قبضهء ارزش ‌های مدرن همچون "سکولاریسم" از سوی دین داران و مذهب داران چیست؟» و همگان بر این امر واقف اند که بی‌پاسخ گذاشتن چنین پرسشی چه هزینه ‌هایی ‌در دراز مدت برای حکومت آینده سکولار- دمکرات ایران خواهد داشت...

اسلام سکولار و مسلمان سکولار

محسن ذاکری

...به يک نمونه از جريانی که در حاشيهء برگزاری کنگرهء چهارم پيش آمد توجه کنيم: آقای ‌رضا حسین بر، که از یاران چند سالهء شبکهء سکولارهای سبز و جنبش سکولار دموکراسی بوده است، همزمان با کنگرهء چهارم سکولار دموکرات های ایران، با اينکه قرار بود به هامبورگ بيايد و در يکی از نشست های کنگره سخنرانی کند، يکباره و در آستانهء برگزاری کنگره، شرکت در آن را رها کرده و به مکه رفته و در ‌مراسم حج شرکت جسته و اين حرکت ايشان امری نقيض سکولاريسم تلقی شده است. اما این رویداد دارای چند لایه است...

رسیدگی قاطعانه به تخلفات مالی کم درآمدها!

به نظر ما (که خودمان هم فراموش کرده ایم به نظر کی نزدیک تر است) باید تمام کم درآمدها و دریافت کنندگان حقوق های 812 هزار تومانی را دستگیر و در حضور گیرندگان مظلوم حقوق های نجومی محاکمه کرد، تا معلوم شود در مملکتی که یک کیلو گوشت پر استخوان بالای سی و پنج هزار تومان است، و قیمت برنج و روغن و حبوبات و لبنیات و مرغ و تخم مرغ و سایر اقلام ضروری حضور در صحنه به عرش رسیده است، و دولت بطور شبانه روزی قیمت خدمات دولتی و آب و برق و گاز و انو اع و اقسام عوارض و مالیات را افزایش می دهد و بجای آسفالت خیابان ها دهان مردم را آسفالت کرده است!، چطور یک خانواده کارگری با 812 هزار تومان به زندگی ادامه می دهند؟!

مهرآباد بجای نوژه!

حمیدرضا رحیمی

يک شهروند: دولت وعده داده بود برای رعایت حال تهرانی‌ها از نیمه ‌شب هر شب تا شش صبح از فرودگاه مهرآباد پروازی انجام نشود ولی این قول فقط روی کاغذ ماند. هر شب تا صبح چندین پرواز آسایش را از ساکنین حومهء فرودگاه سلب می‌کند.

فدوی: مراتب در شرایطی که پس از نرمش قهرمانهء صبحگاهی، مشغول نوشیدن جام زهرِقند پهلو بودند، بعرض خاک نعلین عنبرآسای همایون شان رسید. بعدالتحیه والسلام بشدت متغیر شده فرمودند که اگر یکبار دیگر مزاحم شوید، از برادر مؤمن و معتقد سید پوتین که از سادات محترم روسیه هستند، خواهند خواست که بجای نوژه ی همدان از فرودگاه مهرآباد تهران مردم سوریه را بمباران فرماید!

 

سقوط مدل ترکیه

جهان توغال

گزارش رضا جاسکی

اگر چه رضا شاه از طرفداران پر و پا قرص اتاتورک بود، اما مدل ایرانی او چند تمایز اساسی با مدل ترکیه داشت. و یکی از کشورهای ترکیه، مصر ، تونس و ایران اختلافات زیادی با هم دارند، اما تشهابهات فراوانی را می‌توان در تاریخ معاصر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها یافت. بررسی این تشابهات، و همچنین تمایزات، برای درک بهتر تاریخ معاصر و تحلیل دقیق‌تر سیر حوادث در کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است. جهان توغال در آخرین کتاب خود که به تازگی منتشر شده است، به بررسی ظهور و سقوط مدل ترکیه و لیبرالیسم اسلامی در این کشور می‌پردازد. وی برای ایجاد زمینه بهتر درک حوادث ترکیه، به بررسی تاریخ معاصر سه کشور یاد شده، به ویژه مصر و تونس نیز می‌پردازد. برگردان فصل اول کتاب وی را در زیر می‌توانید بخوانید.

هويت و ايدئولوژی

محمدرضا نيکفر

در گذشته مقاله‌اي از من چاپ شد با عنوان "هويتِ ايرانيان چيست؟"... من در آن قلم‌انداز، مفهومِ "هويت" را دست انداخته و  در پايانِ مطلب، مبنا را بر شدن به جاي بودن گذاشته و از هويتي كه تحميل مي‌شود به هويتي رسيده بودم كه موضوعِ انتخاب است. لازم دانستم باز به اين موضوع بپردازم، اين بار با لحن و رويكردي جدي‌تر. نوشته‌ي زير حاصل اين تلاش است. مضمونِ نوشته نشان دادنِ نابخردي در "هويت" است. در برابر هويتِ نابخردانه، هويتِ بخردانه گذاشته مي‌شود. هويتِ بخردانه هويتِ پساسنتي است. درك از چنين هويتي دستِ كم سنجه‌اي عقلاني براي انتقاد از هويتِ سنتي به دست دهد.

مزیت نسبی ایران چیست؟

محمود سریع‌القلم، در گفت‌وگو با «دنیای سرمایه‌گذاری»

پرسشگر: سهیلا زمانی

تجربه نشان داده که حکمرانی با مبانی رئالیسم و نئورئالیسم جواب می‌دهد. هر کشوری که بر اساس ایده‌آلیسم بخواهد تصمیم بگیرد و ذهنش را شکل دهد، دچار فراز و نشیب خواهد شد. این یک بحث علمی است. چینی‌ها و روس‌ها این مسئله را تجربه کردند و آخرین نمونه‌اش را نیز ما در خصوص کوبا می‌بینیم که وقتی ایده‌آلیسم در مجاری فکری حکمرانان یک کشور غالب شود، منحنی، منحنی سینوسی خواهد بود؛ زیرا دائماً باید دچار آزمون و خطا شود. برای همین است که ذات سیاست، رئالیستی یعنی فهم واقعیت‌هاست. مثل یک پزشک می‌ماند. پزشک با واقعیت‌های یک فرد و جسم و روح یک فرد روبه‌روست و از همین طریق است که می‌تواند مریضش را درمان کند.

تُند پیچِ معیشت!

نسان نودینیان

جامعهء ایران لبریز از مبارزهء علنی برای زندگی بهتر است! مردم می خواهند زنده بمانند. زنده ماندن به معنی تأمین معاش و حقوق برای زندگی بهتر است. مردم می خواهند در مقابل هجوم بی رحمانهء هیئت حاکمه و صاحبان قدرت خود را حفظ کنند، تعرض بکنند و مطالبات و تأمین زندگی را تحمیل کنند. اگر در سال های گذشته مردم زیر تیغ دستگیری و فشار توسط فاشیسم اسلامی در موضع دفاع از خود بعنوان فرد یک رقمی بودند، اکنون مکانیسم زنده بودن به یک فرهنگ جمعی و زنده نگه داشتن جمع تبدیل شده. تجمع هزاران معلم بازنشسته مقابل مجلس اسلامی، تجربهء خوب و قابل اتکایی در شکل دادن سنت اعتراض جمعی، بود.

داخل نشينان و خارج نشينان، كداميك محق ترند؟

ف. م. سخن

بحث داخل نشينان و خارج نشينان بحث تازه اى نيست. داخل نشينان، معتقدند كه خارج نشينان از دور دستى بر آتش دارند و شرايط داخل كشور را درك نمى كنند. خارج نشينان هم دائما اين سركوفت ها را تحمل مى كنند، و صد البته به كار خود براى دستيابى به اهدافى كه در نظر دارند ادامه مى دهند. اما دل ها چركين است. اين هم يكى ديگر از مواردى ست كه ما به جاى تمركز بر هدف مشترك، به خاطرش به جان يكديگر مى افتيم و دوستى ها و همبستگى ها را تبديل به خصومت و دشمنى مى كنيم. طبيعتا كسى كه بيشتر از همه از اين نوع درگيرى ها شاد مى شود، حكومت اسلامى حاكم بر ايران است. بعيد هم نيست كه خودِ حكومت، با زيركى بر آتش اين نوع درگيرى ها بدمد.

علل تأسیس حزب سکولار دموکرات ایرانیان

گفتگو با حسن اعتمادی، دبير کل حزب

گفتگوگر: سعيد بهبهانی، مدير تلويزيون ميهن

فايل ويدئوئی       فايل صوتی

دربارهء اعلام جنگ مسلحانه حزب دمکرات کُردستان

اعلامیه حزب مشروطه ایران ( لیبرال دمکرات)

مایهء کمال شوربختی است که حزب دمکرات کُردستان به رهبری آقای مصطفی هجری در مصاحبه‌ای با بخش فارسی شبکهء سخن‌پراکنی انگلستان، بی‌بی‌سی، به ورود فاز جدیدی از مبارزه با جمهوری اسلامی اشاره ‌کرده و مشخصاً نوید یک جنگ مسلحانه با جمهوری اسلامی در منطقهء کُردستان و حتی تلاش برای جدائی کُردستان از ایران را داده‌اند. حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) گرچه همواره از هر حرکت جدی علیه نظام ایران بربادده جمهوری اسلامی حمایت کرده و هم‌وطنان خود را به اتحاد برای یک مبارزه نهائی برای براندازی نظام جمهوری ویرانگر اسلامی تشویق کرده و می‌کند اما با این‌حال نمی‌تواند از دست زدن هیچ گروهی، به هر بهانه‌ای که باشد، به یک جنگ مسلحانه و تلاش‌های جدایی‌خواهانه که نتیجه‌ای جز برادرکشی و کشیدن ایران به یک جنگ داخلی ویرانگر نخواهد داشت حمایت کند.

خودمدیریتی سکولار دمکراتیک

و شعار پوپولیستی "حق تعیین سرنوشت خلق ها"

اقبال اقبالی

این روزها بازار شعار «حق تعیین سرنوشت» داغ شده است. نیروهای پوپولیست چپ و راست (از مارکس پرستان تا گرگ پرستان) زیر این شعار سینه می زنند. پرسش این است که آیا باید با حق تعیین سرنوشت خلق ها توسط خود، بی قید و شرط مخالفت یا موافقت کرد؟ پوپولیسم چپ و راست، از کمونسیت تا فاشیست، بر سر پاسخ واحد «آری» وحدت کلام دارند. آنها با بکارگیری ادبیات پوپولیستی، پلورالیسم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی، نژادی را نادیده گرفته و بسودشان نیست که بر سر رابطهء شکل و محتوی، مکث و تعمق کنند. اما پرسش این است که: آيا هر نیروی مرتجعی که توانست با شعارهای پوپولیستی مردم را زیر یک شعار متشکل کند، شایستهء پشتبانی است؟

آیا می‌توان حق جدایی‌ را برای جدایی ‌طلبان به رسمیت شناخت؟

گفتگو با علی افشاری و شاهد علوی

گفتگوگر: قهيمهء خضر حيدری در راديو فردا

آیا حقی به نام جدایی‌ طلبی سیاسی وجود دارد؟ آیا گروه‌های قومیتی به لحاظ اخلاقی و سیاسی مجازند که جدا شدن از سرزمین بزرگ ایران و تشکیل کشور مستقل را به عنوان یک مطالبه مطرح و دنبال کنند؟ چرا تمامیت ارضی مهم تلقی شده؟ در برنامهء «تابو»ی این هفته، با همین پرسش‌ها، میزبان دو تحلیل‌گر سیاسی٬ علی افشاری و شاهد علوی هستیم.

در آرزوی جنبش سوم

يادگاری از جاودان ياد، نادر نادرپور

ايجاد سومين جنبش بزرگ فکری (پس از «عرفان» و «مشروطيت») نياز مبرم روزگار ما است و برآوردن اين نياز را تنها از انديشه ورانی انتظار بايد داشت که ديگر به سوی «عرفان» (يعنی مکتب تربيت «فرد») باز نگردند و در ضمنِ بهره گيری از اصول دوگانهء مشروطيت (يعنی «جداسازی دين از حکومت» و «نشانيدن هويت ملی به جای هويت مذهبی»)  به انديشه ای روی آورند که بر پايهء ناسيوناليسمی تجددخواه استوار باشد؛ و آن «ناسطوناليسم»، علاوه بر حمايت از حقوق و جنعی همهء اقوام ايرانی، تساوی جنسی و نژادی و مذهبی آنان را در مقابل قوانين آيندهء مشور ما تضمين کند. (4 آذر 1372 - 25 نوامبر 1993)

کارکرد احزاب سیاسی در شرایط فعلی ایران

کورش عرفانی

اگر بخواهیم سایر ملت های جهان خواسته های ما مردم ایران را جدی تلقی کنند باید ابزار لازم برای طرح مناسب آن را در اختیار داشته باشیم. این حزب است که توان چنین کاری را دارد. تا وقتی ملت مجهز به اهرم قدرت سیاسی، یعنی احزاب قدرتمند نباشند، نمی تواند در تعیین سرنوشت خود نقشی داشته باشند... اگر احزاب از طرف جامعه ی خود حمایت شوند، رشد می کنند و می توانند مدافع حقوق مردم در مقابل رژیم ضد ملی و نیز بیگانگان باشند. ما می توانیم حزب را به مثابه یک تشکل تعاونی بدانیم. هر شهروندی می تواند در ساختن این صندوق تعاونی سیاسی، یا همان حزب، از طریق ارائهء کار و تلاش و تخصص و سرمایه خود سهم داشته و در نتیجه از حاصل کار جمعی بهره مند شوند. اما چگونه می توان در این صندوق تعاونی سیاسی یعنی حزب سهم داشت؟

             

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000