------------------------------

------------------------------

===========================

برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

پس می خواستید از کجا آویزان اش کنند؟ 

حمیدرضا رحیمی

* علی‌ بهرام‌پور، ۳۹ ساله، نویسنده و مدرس اصول و فنون مذاکره و مهارت‌های ارتباط: «از سقف آویزانم کردند و گفتند اگر اعتراف نکنم، پسر پنج ساله‌ام بازداشت می‌شود». / ایران وایر بنقل از گویا

* جداً که: «حرفا میزنه قیصر / چشا میره مغز سر!» آخر بزرگوار! وقتی که می خواهند، مطابق آموزه های دین حنیف، و بر پایهء عقل سلیم و شرع قویم، یکی را آویزان فرمایند، به نظر شما آن نابکار را به کجا باید بیاویزند، هان؟!

شماره 33 «آوای تبعید» منتشر شد

با «خسته نباشید» به اسد سیف، سردبیر این نشریهء خواندنی، این شماره را می‌توانید از این آدرس (+) دانلود کنید؛ و یا از سایت نشریه در این آدرس (+). آنان که مشتاق خواندن آن بر کاغذ هستند، می‌توانند از سایت "آمازون" آن را خریداری نمایند. برای خرید در آمازون: پس از وارد شدن در سایت "آمازون"، آدرس Avaye Tabid را جستجو کنید و یا‌ آن را مستقیم از انتشارات «گوته-حافظ» سفارش دهید.֎

افشای راز کتاب کیومرث پوراحمد علیه انقلاب ۵۷

بابک غفوری ‌آذر

کیومرث پوراحمد ۱۶ فروردین در یک ویلا در نزدیکی بندر انزلی درگذشت. رسانه‌ها در ساعت‌های اولیه علت درگذشت او را «ایست قلبی» عنوان کردند، اما ساعتی بعد ماهنامه «فیلم امروز» نوشت که او «از سر افسردگی و ناامیدی، بی‌آیندگی و بیهودگی» به زندگی خود پایان داده است: «همین‌قدر سهمگین و باورنکردنی، وحشتناک و تکان‌دهنده»... به‌فاصلهٔ کوتاهی پس از درگذشت کیومرث پوراحمد، یک انتشاراتی ایرانی خارج کشور، با اعلام رسمی نام نویسنده یکی از کتاب‌های قبلی خود، ابعاد تازه‌ای از تفکرات و دیدگاه‌های سال‌های اخیر این فیلمساز سرشناس سینما را روشن کرد.

چشم‌انداز رژيم اسلامی

روشنک آسترکی

انقلاب ملی ایرانیان با تأکید بر اصل «حاکمیت ملّی»، سناریوهای رژيم اسلامی درباره نسبت دادن اعتراضات به بیگانگان را خنثی کرده و هیاهوی برخی بلندگوهای رسانه‌ای تجزیه‌طلبان را بی‌اثر کرده‌اند... چنتهء جناحین رژيم اسلامی نیز خالی ست و اتاق‌های فکر نظام تا کنون در پیشبرد سناریو برای انحراف انقلاب ملی ایران ناکام مانده‌اند. در این میان، رهبر پریشان‌حال نظام که به هر بهانه‌‌ای سخنرانی می‌کند، همواره بر سه نکته تکیه دارد: هراس از پهلوی، توطئه دشمنان و توهم دستاوردهای بی‌بدیل انقلاب۵۷ و نظام مقتدر!

چند پرسش از صاحبان منشور «جمهوری ایران»

اصغر جیلو

انقلاب بهمن ۵۷، کشور را به پرتگاه بحران های هولناک نا کارآمدی، فساد، فقر و فلاکت بی حد و حصر کنونی هدایت کرد، تا لاجرم نهال انقلاب ژینا برای نجات کشور سر برکشد... پرچم این جنبش تنها زمانی تمام قد بر افراشته خواهد شد که شخصیت‌ها و نیروهای دموکرات، خیر مشترک ملی را بر منافع دیگر خود مقدم شمرده و برای نجات کشور، همبستگی و همکاری را اولویت درجه اول خود بشمارند. متاسفانه، فعلا نشانی از این رفتار در بخش عمده‌ای از طیف جمهوریخواهی یافت نمی‌‌شود.

تندروها و افراطی‌ها نباشند

گفتگو با عبدالله مهتدی

گفتگوگر: سیامک دهقانپور

هر کدام از ما پیشنهاد هایی داریم و این پیشنهادها را، همه را، می گذاریم روی همدیگر و بایستی از نیروهایی که فعلاً در حال حاضر خارج از شورای همبستگی هستند، البته استفاده کرد و همکاری همه را مغتنم دانست به شرطی که جزو تندروها و افراطی‌ها نباشند. افراطی های از هر طرف و هر سمت. به نظر من آنها متفاوت هستند. در غیر این صورت نیروهایی که متعادل هستند نیروهایی که میانه رو هستند با هر گرایشی. به نظر من تا جایی که من بدانم و عقیده خود من هم همین است، در شورای همبستگی نظر مثبت وجود دارد.

نگاهی به کنفرانس 26 مارس تورنتو

گفتگو با حسن شریعتمداری

در آینده ایران ما رقابت بین جمهوری و سلطنت را خواهیم داشت، بین اقوام ایرانی و سلطنت را خواهیم داشت، این چیزی نیست که با کوشش من و شما در سالن های در بسته حل بشود. مهم اینکه متمدنانه یاد بگیریم دشمن هم نیستیم و باید، برخلاف این چند ماه اخیر اینکه جریانی بخواهد هیرارشی [سلسله مراتب] ایجاد بکند این هوس را از دلمان بزدائیم و بیشتر اعتماد بسازیم و بتوانیم همکاری بکنیم.

فراتر از انقلاب: رنسانس ایرانی

نوشتهء ملا در سایت مشروطه

تابحال کوهنوردی رفتید؟ هرچقدر کوه مرتفع تر باشد، سختی رسیدن به قله بیشتر است و انرژی و توان بیشتری از شما می گیرد. رها شدن از شر حکومت مذهبی هم پیروزی بسیار بزرگی است که متناسب آن باید هزینه داد. این پیروزی ایران را و نسل های بعدی را خوشبخت خواهد کرد و منطقه را نیز متحول خواهد نمود.

پیش بینی و برنامه ریزی برای دخالت در آیندهء ایران

متن سخنرانی اسماعیل نوری علا

در مهستان سکولار دموکرات های ایران

امروز قرار است که، بجای پرداختن مطول به روزگار دیروز و امروزمان، اندکی به فردا بپردازم، فردائی که نام و صفت زیبای «آینده» را بر خود دارد، به معنی زمانه ای که دارد می آید. آینده است، و چون آمد رونده و رفته می شود و در صفخات تاریخ جای می گیرد اما جای پایش بر زندگی همهء ما می ماند. من امروز می خواهم در مورد اینکه یک آدم سکولار دموکرات این آینده، این در حال آمدن، را چگونه می بیند و ارزیابی می کند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد و برای شکل دادن به آن آینده ی هنوز نیامده، بصورتی که مطلوب اوست، دست به برنامه ریزی می زند برایتان صحبت کنم.

سفر شاهزاده به اسرئیل و دیدار از اماکن دینی بهائیان

در گفتگوی بیژن کیان و نوری علا با علیرضا میبدی

نیز نظر نوری علا در همین مورد در رادیو همراه

شاهزاده در سفر به اسرائیل

س. سمبه - در سایت مشروطه

در طول این چهل و چهار سال، سیاست خارجی کشورمان بر اساس منافع ملی ایران جلو نرفته است و برعکس گویی مشتی بیگانه خواسته اند با هر قدمی که بر می دارند، ایران را منزوی تر و ضعیف تر کنند. ایران فردا به اندازه یک قرن از دنیای مدرن عقب است و برای جبران این عقب ماندگی ما نیاز داریم که تصمیم های بزرگ و چالش انگیز بگیریم. یکی از این تصمیمات بزرگ همین به رسمیت شناختن اسراییل و نزدیک شدن به این قدرت منطقه ای است.

گدایی قدرت از اسرائیل توسط رضا پهلوی

کورش عرفانی

تکه ای از یک مقاله: سفر رضا پهلوی و اهل و عیال به اسرائیل را باید حاصل سرخوردگی و ناامیدی عمیق و یک حرکت انتحاری برای زندگی سیاسی فاجعه بار او دانست. نوعی گدایی رقت بار قدرت از کسانی که وی و اطرفیانش در ذهن خود آنها را به چشم «صاحبان واقعی قدرت جهانی» می‌دانند. به این ترتیب، یک بار دیگر سنت باطل آویزان شدن جاه طلبان کسب قدرت سیاسی در ایران به بیگانگان و دشمنان ایران توسط نوه‌ی رضاخان پهلوی و پسر محمدرضا پهلوی تجدید و تقویت شد. این اقدام رضا پهلوی در زمانی که اسرائیل شاهد حاکمیت منفورترین دولت دست راستی حتی مورد خشم جامعه‌ء مدنی اسرائیل است و از همه مهمتر، در تدارک آخرین آمادگی‌ها برای بمباران‌های وسیع، نابودساز و گسترده‌ء میهنمان است و سرانجام، در شرایطی که مردم ایران در تدارک قیامی غیروابسته برای پایان بخشیدن به رژیم ضد ایرانی همدست صهیونیسم هستند، یک خنجر از پشت به مردم ایران و یک تیر خلاص به ماجراجویی چهل ساله‌ء سیاسی این فرد است. ملت ایران هرگز این اقدام وطن فروشانهء رضا پهلوی را از یاد نخواهد برد.(منبع)

آقای امیر طاهری،

با «سکولاریسم» شوخی نکنید!

م. رضایی تازیک

جان سخن نوشتار پیش رو، که می توان آن را «نقدی از پایگاه نفی» دانست، این است که امیر طاهری (به عنوان شاید شناخته ترین روزنامه نگار ایرانی در عرصه بین الملل) در مصاحبه ای با رسانه «بیان» (احتمالا به تاریخ چهارم آوریل ۲۰۲۳) در چهارچوب تجزیه و تحلیل خطبه های نماز جمعه مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، تعریفی از «سکولاریسم»/«لائیسیته» به دست داده که در جامعیت اش نادرست است.

حجاب اسلامی «ایدئولوژِی» ست، نه پوشش

شکوه میرزادگی

اخیرا دوست جوان جامعه شناسی به من خبر داده در حال جمع آوری و انتشار کل مطالبی ست که پس از انقلاب در مورد زنان نوشته ام. لطف و همت او مرا متوجه این موضوع کرد که بیشتر مطالبی که این روزها، در مورد مسایل زنان مطرح می شود از همان نوع موضوع هایی ست که ما (زنان و مردانی مخالف انقلاب اسلامی57) در چهار دهه گذشته به طور مرتب نوشته و گفته ایم… اکنون فکر می کنم بازنشر این مطالب  کمک می کند تا اولا نسل امروز بدانند بر.ی از پدر ومادرها و حتی پدربزرگ و مادربزرگ های آن ها نیز به دلایلی که آن ها دریافته اند از مخالفین انقلاب 57 بوده اند و اگر جان برکف به خیابان ها نریخته اند، حداقل در حد توان خود برضد آن و بر ضد حکومت جنون زده ای که زاده ی آن است کار کرده اند.

ملاحظاتی پیرامون خیزش کنونی مردم

شاهین خسروی

اکثریت مردم ایران طی ۲۵ سال گذشته با انعطاف‌پذیری کم‌نظیری کوشیدند که از راه‌های مسالمت‌آمیز و پارلمانی به‌خواسته‌های برحق خود، یعنی آزادی، عدالت اجتماعی و حکومت قانون، دست یابند. اما هر بار با عهدشکنی، نیرنگ، ریا، دروغ و سرکوب رژیم و رهبری عالی آن روبرو و نومید شدند. چنین شد که اعتراضات برق‌آسا، خونین و سراسری دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ درگرفت و دو جبهه بشدت ناهم‌وزن اکثریت مردم و رژیم اقلیت-پایه در برابر هم قرار گرفتند و کار به رویاروئی کنونی کشید. روشن نیست که نتیجه این دور از اعتراضات مردم ایران چه خواهد بود و رژیم به‌فرض سرکوبی شدید و خواباندن آن، چه اقدامات نهادینی برای اصلاح امور از هم‌پاشیده اقتصادی-اجتماعی-سیاسی کشور انجام خواهد داد.

دستاورد بزرگ!

یوسف جاویدان

پافشاری زنان آزاده برای بدست آوردن حقوق پایمال شده‌ی خود و به ویژه حق پوشش و حمایت مردان از آنها در میدان رویارویی با کارگزاران تا بن دندان مسلح حکومت اسلامی به این خیزش رنگ و رویی تازه داد. شرکت نسل جدید و زنان چنان چشمگیر است که دیگر نمی‌توان بسادگی از روی آن رد شد و آن را اعتراضی محدود نامید. قیام سراسری مردم این امید را برانگیخته که انقلابی نو در حال تکوین است و برای نخستین بار توانسته طلسم مماشات را بشکند و بر فضایی که کمابیش سه دهه انواع لابیگران اسلامگرا از آن سود می‌بردند چیره شود.

نگاهی به نسبت ملی‌گرایی و چپ در ایران

محمدرضا مردانیان

در این مقاله کوشش بر آن است که با بررسی رویکردهای گوناگون جریان‌های چپ به‌طور مختصر، نسبت آنها را با ملی‌گرایی ایرانی سنجید و در برهه‌های تاریخی و بزنگاه‌ها، عملکرد آنان را مورد قضاوت قرار داد. چیزی که نسبتاً بر نگارنده آشکار شده این است که گذشته از چند استثنا میان افراد و جریان‌های انگشت‌شمار، جریان غالب چپ‌گرایی در ایران در تضاد و تقابل با رویکرد ملی‌گرایی و وطن‌پرستی بوده است. وضعیتی که اکنون گرفتار آن هستیم نتیجه عملکرد آنان نیز است.

نزاع بر سر چیست؟

ایمان آقایاری

طی چند سال اخیر، به خصوص از زمان شکل گیری جنبش «زن، زندگی، آزادی»، نزاعی جدی میان طرفداران «پادشاهی بر مبنای مشروطیت» و «جمهوریت» در گرفته است. دو سر طیف آنچنان به هم هجوم می‌آورند که همگنانِ ایستاده در میانه‌شان را نیز له می‌کنند. گاه یکدیگر را متهم به همکاری با حکومت اسلامی کرده و گاهی نیز اظهار می‌کنند که اگر قرار است طرف مقابل پیروز میدان شود اصلا وضع موجود را ترجیح می‌دهند. علیرغم همصدایی ایرانیان داخل و خارج، و حتی مواضع ظاهراً مشترک نخبگان سیاسی از طیف های گوناگون، چنین تعارضی عجیب می‌نماید.

روایتی از یک همایش

ماندانا زندیان

دانشگاه استنفورد، در روزهای پنجم و ششم فروردین ۱۴۰۲ (۲۵ و ۲۶ مارس ۲۰۲۳)، میزبان همایشی بود با عنوان «گفت‌وگوهایی برای گذار به دمکراسی سکولار در ایران». برنامه‌ که به‌همّت گروه ایران‌شناسی دانشگاه استنفورد، شبکهٔ ‌تخصصی - مدنی گذار و گروه کای (کارآفرینان ایرانی) سامان یافته بود، و در ۱۸ پانل مستقل با ۶۸ شرکت‌کننده، و ۸ میزگرد بحث و تبادل‌نظر، چنان‌چه از نامش برمی‌آید، سرتاسر در قالب گفت‌وگو پیش رفت.

وضعیت قدرت‌های بزرگ و ایران

گفت‌وگو با محمود سریع‌القلم

 غربی‌ها شاید با بیش از صد کشور که اصلاً سیستم داخلی آنها را قبول ندارند روابط گسترده دارند چون با آنها منافع مشترک دارند. دموکراسی در داخل کشورهای غربی یک اصل جدی، متقن و مورد تفاهم است، اما در سیاست خارجی، اهرمی تنومند و جذاب برای فشار است. غرب به وضوح نمی‌خواهد ایران یک قدرت هسته‌ای شود ولی با قدرتمند و ثروتمند شدن ایران مشکلی ندارد. در مقابل، همسایگان ایران نه می‌خواهند ایران هسته‌ای شود و نه قدرتمند و نه ثروتمند. غرب حتی ممکن است با حملۀ نظامی از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند، ولی همسایگان ایران با قدرت نرم مالی، رسانه‌ای، تعلیق و سناریوهای درجا زدن اقتصاد و توسعه کشور، مانع قدرتمند شدن آن خواهند شد.

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

سخنران: فروغ کنعانی

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

«باشگاه ادبیات» را دریابیم!

«باشگاه ادبیات» در یک دهۀ گذشته برای نیل به اهداف خود صرفاً به امکانات مادی و فعالیت داوطلبانه موسس و مدیر آن و اندک کمک‌های داوطلبانه کتابخوان‌های داخل و خارج ایران وابسته بوده و بس. اما ادامۀ این راه به شکل سابق میسر نیست. چون نیروی جسمانی، درآمد و زمان موسس باشگاه محدود است و با توجه به بالا رفتن سن و هزینه‌ها روز به روز کاهش می‌یابد. از این رو برای ادامه کار، انتقال دست‌آورد یک دهه کار و کوشش به خانهء جدید، و از همه مهم‌تر راه اندازی و تکمیل چند پروژء بزرگ نیاز به همیاری داریم.

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم