|
------------------------------ ------------------------------ =========================== |
||||
نامه ای سرگشاده به حامد اسماعیلیون از حزب کمونیست کارگری (تورنتوی کانادا) حامد جان... در حال حاضر راست جامعه با سلطنت طلب ها و چپ جامعه با حزب کمونیست کارگری تداعی می شود... شما توانستی بیشترین جمعیت را در تورنتو و برلین علیه جمهوری اسلامی بسیج کنی. شما مشهورترین و محبوب ترین چهرهء مخالف رژیم در خارج کشور بودی. وقتی در کنار فرزند دیکتاتور و شاه سابق قرار گرفتی، که تنها اعتبار سیاسی ایشان ظاهراً همین "فرزند شاه سابق" بودن است، برای او تا حدودی اعتبار و احترام آوردی، اما بخش زیادی از اعتبار و احترام خودت را با این کارت از دست دادی.◄
درگذشت ناصر پاکدامن با کمال تأسف با خبر شدیم که دکتر ناصر پاکدامن، متولد 1307، عضو پیشین هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، و از بنیان گزازان کانون نویسندگان ایران در تبعید، صبح دیروز، دوم اردیبهشتماه 1402، در بیمارستانی در پاریس درگذشته است. در سالهای پیش از انقلاب پژوهشهای متعددی در توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران زیر نظر وی انجام شد. ازجمله آثار منتشرشدهی وی به زبان فارسی می توان به جزوهء جامعه شناسی اقتصادی [تهران، 1348]، یادداشت هائی از درس اقتصاد ایران [تهران، 1350]، کتاب شناسی اصفهان - [با همکاری عبدالحسین آذرنگ، تهران، 1354]، آمارنامهء اقتصاد ایران در آغاز جنگ جهانی دوم [تهران 1355]، اصطلاح نامهء توسعهء فرهنگی [فارسی - انگلیسی - فرانسه، تهران، 1358]، اکونومی پلتیک (آداب مملکتداری) [نوشتهء سیمون دو سیسموندی؛ به کوشش و با مقدمه ناصر پاکدامن]، قتل کسروی، [انتشارات فروغ (کلن)، 2001]֎
کانون نویسندگان ایران نهادی است فرهنگی- صنفی و غیرانتفاعی که ضرورت تأسیس آن از اوایل سالهای دهه ۱۳۴۰ احساس شده بود و، پس از تمهید مقدمات، سرانجام، در یکم اردیبهشت سال ۱۳۴۷ بهطور رسمی و علنی به عنوان نخستین تشکل صنفی و دموکراتیک اهل قلم فعالیتش را آغاز کرد. این کانون در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیساش بیانیهای منتشر کرده است با عنوان: «۵۵ سال نه به سانسور، نه به سرکوب». در این بیانیه چنین آمده است...◄
رفراندوم برای فلسطین آری، برای ایران نه؟ حاکمیت ترجیح میدهد حضور حامیان نظام در راهپیمایی های روز قدس و ۱۳ آبان را به حساب رفراندوم بگذارد و انباشته شدن زندانها از معترضانی که اجازه ندارند مانند حامیان نظام در امنیت راهپیمایی کنند تا چشمان ناظرین تعدادشان را ببیند را صف آرایی دشمنان بداند. حکومتهای منطقی ولی اصرار دارند که نظر شفاف مردمان شان را از صندوقهای رای بشنوند و نه خیابان...◄
برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان آرشیو سکولار دموکراسی◄ آرشیو تلویزیون ایران فردا◄
پس می خواستید از کجا آویزان اش کنند؟ * علی بهرامپور، ۳۹ ساله، نویسنده و مدرس اصول و فنون مذاکره و مهارتهای ارتباط: «از سقف آویزانم کردند و گفتند اگر اعتراف نکنم، پسر پنج سالهام بازداشت میشود». / ایران وایر بنقل از گویا* جداً که: «حرفا میزنه قیصر / چشا میره مغز سر!» آخر بزرگوار! وقتی که می خواهند، مطابق آموزه های دین حنیف، و بر پایهء عقل سلیم و شرع قویم، یکی را آویزان فرمایند، به نظر شما آن نابکار را به کجا باید بیاویزند، هان؟!◄
شماره 33 «آوای تبعید» منتشر شد با «خسته نباشید» به اسد سیف، سردبیر این نشریهء خواندنی، این شماره را میتوانید از این آدرس (+) دانلود کنید؛ و یا از سایت نشریه در این آدرس (+). آنان که مشتاق خواندن آن بر کاغذ هستند، میتوانند از سایت "آمازون" آن را خریداری نمایند. برای خرید در آمازون: پس از وارد شدن در سایت "آمازون"، آدرس Avaye Tabid را جستجو کنید و یا آن را مستقیم از انتشارات «گوته-حافظ» سفارش دهید.֎
افشای راز کتاب کیومرث پوراحمد علیه انقلاب ۵۷ کیومرث پوراحمد ۱۶ فروردین در یک ویلا در نزدیکی بندر انزلی درگذشت. رسانهها در ساعتهای اولیه علت درگذشت او را «ایست قلبی» عنوان کردند، اما ساعتی بعد ماهنامه «فیلم امروز» نوشت که او «از سر افسردگی و ناامیدی، بیآیندگی و بیهودگی» به زندگی خود پایان داده است: «همینقدر سهمگین و باورنکردنی، وحشتناک و تکاندهنده»... بهفاصلهٔ کوتاهی پس از درگذشت کیومرث پوراحمد، یک انتشاراتی ایرانی خارج کشور، با اعلام رسمی نام نویسنده یکی از کتابهای قبلی خود، ابعاد تازهای از تفکرات و دیدگاههای سالهای اخیر این فیلمساز سرشناس سینما را روشن کرد.◄
انقلاب ملی ایرانیان با تأکید بر اصل «حاکمیت ملّی»، سناریوهای رژيم اسلامی درباره نسبت دادن اعتراضات به بیگانگان را خنثی کرده و هیاهوی برخی بلندگوهای رسانهای تجزیهطلبان را بیاثر کردهاند... چنتهء جناحین رژيم اسلامی نیز خالی ست و اتاقهای فکر نظام تا کنون در پیشبرد سناریو برای انحراف انقلاب ملی ایران ناکام ماندهاند. در این میان، رهبر پریشانحال نظام که به هر بهانهای سخنرانی میکند، همواره بر سه نکته تکیه دارد: هراس از پهلوی، توطئه دشمنان و توهم دستاوردهای بیبدیل انقلاب۵۷ و نظام مقتدر!◄
چند پرسش از صاحبان منشور «جمهوری ایران»انقلاب بهمن ۵۷، کشور را به پرتگاه بحران های هولناک نا کارآمدی، فساد، فقر و فلاکت بی حد و حصر کنونی هدایت کرد، تا لاجرم نهال انقلاب ژینا برای نجات کشور سر برکشد... پرچم این جنبش تنها زمانی تمام قد بر افراشته خواهد شد که شخصیتها و نیروهای دموکرات، خیر مشترک ملی را بر منافع دیگر خود مقدم شمرده و برای نجات کشور، همبستگی و همکاری را اولویت درجه اول خود بشمارند. متاسفانه، فعلا نشانی از این رفتار در بخش عمدهای از طیف جمهوریخواهی یافت نمیشود.◄
هر کدام از ما پیشنهاد هایی داریم و این پیشنهادها را، همه را، می گذاریم روی همدیگر و بایستی از نیروهایی که فعلاً در حال حاضر خارج از شورای همبستگی هستند، البته استفاده کرد و همکاری همه را مغتنم دانست به شرطی که جزو تندروها و افراطیها نباشند. افراطی های از هر طرف و هر سمت.◄
فراتر از انقلاب: رنسانس ایرانی تابحال کوهنوردی رفتید؟ هرچقدر کوه مرتفع تر باشد، سختی رسیدن به قله بیشتر است و انرژی و توان بیشتری از شما می گیرد. رها شدن از شر حکومت مذهبی هم پیروزی بسیار بزرگی است که متناسب آن باید هزینه داد. این پیروزی ایران را و نسل های بعدی را خوشبخت خواهد کرد و منطقه را نیز متحول خواهد نمود.◄ |
دربارهء نظریهء «بازگشتِ» استاد طاهری بر تأسفم زمانی افزوده شد که دیدم استاد به این دو «بازگشت ادبی و نظری» بسنده نکرده و «بازگشت سومی» را هم در کار آورده اند: بازگشت به قانون اساسی انقلاب مشروطهء مصوب 108 سال پیش که، بر اساس آن، شاهزاده رضا پهلوی پادشاه قانونی ایران خواهد بود، آن هم در وضعیتی که خود شاهزاده از یکسو گفته است که به پادشاهی موروثی باور ندارد و از سوی دیگر خواهان تشکیل مجلس مؤسسان و نوشتن یک قانون سکولار دموکرات نوین است. آیا استاد طاهری با این نظریه قصد دارد شاهزاده را از خر شیطان پائین آورد؟◄
مسئله اسرائیل و جوانب سفر شاهزاده در گفتگوی اسماعیل نوری علا با سعید بهبهانی
هر جامعه «گیر»هایی دارد و «گیرنما»هایی. «گیرها» نشانه های گرفتاری های حقیقیِ جامعه است و «گیرنماها» نمادهای ساختگیِ گرفتاری های دروغین. گیرِهای هر جامعه، کانونی ترین هسته های سیاسی آن جامعه هستند و به میدانِ مین گذاری شده ای می مانند که نزدیک شدن به آن بسیار خطرناک و زیان زا می تواند باشد. البته آگاه شدن از گیرهای اجتماعی و فرهنگی، کارِ آسانی نیست، زیرا که مکانیزم ذهن پردازی قدرت، گیرهای جامعه را از دیدرسِ چشمِ هوشِ مردم بدور می دارد و آنان را با گیرنماهای ساختگی جایگزین می کند.◄
در میان روشنفکران پیشا انقلاب اسلامی این مقاله تلاش کرده است با بررسی آرای روشنفکران دهه چهل و پنجاه میلادی در ایران و با کنکاش در آرای روشنفکرانی چون احمد فردید، علی شریعتی، جلال آلاحمد، فخرالدین شادمان، داریوش شایگان و سید حسین نصر نشان دهد که در آثارشان با ارائه سیمایی منفی از مدرنیته غرب و ارزشهای جهانشمول روشنگری و مولفههای ارزشمند آن نظیر دموکراسی و تکثرگرایی نقشی مخرب بازی کردند و با دامن زدن به ترس از مدرنیته و هراس از غرب و به تصویر کشیدن غرب به مثابه اهریمن و ابلیسی خطرناک، افکار عمومی جامعه را به سوی نفرت و ترس از غرب سوق دادند.◄
در طول این چهل و چهار سال، سیاست خارجی کشورمان بر اساس منافع ملی ایران جلو نرفته است و برعکس گویی مشتی بیگانه خواسته اند با هر قدمی که بر می دارند، ایران را منزوی تر و ضعیف تر کنند. ایران فردا به اندازه یک قرن از دنیای مدرن عقب است و برای جبران این عقب ماندگی ما نیاز داریم که تصمیم های بزرگ و چالش انگیز بگیریم. یکی از این تصمیمات بزرگ همین به رسمیت شناختن اسراییل و نزدیک شدن به این قدرت منطقه ای است.◄
جان سخن نوشتار پیش رو، که می توان آن را «نقدی از پایگاه نفی» دانست، این است که امیر طاهری (به عنوان شاید شناخته ترین روزنامه نگار ایرانی در عرصه بین الملل) در مصاحبه ای با رسانه «بیان» (احتمالا به تاریخ چهارم آوریل ۲۰۲۳) در چهارچوب تجزیه و تحلیل خطبه های نماز جمعه مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، تعریفی از «سکولاریسم»/«لائیسیته» به دست داده که در جامعیت اش نادرست است.◄ حجاب اسلامی «ایدئولوژِی» ست، نه پوشششکوه میرزادگیاخیرا دوست جوان جامعه شناسی به من خبر داده در حال جمع آوری و انتشار کل مطالبی ست که پس از انقلاب در مورد زنان نوشته ام. لطف و همت او مرا متوجه این موضوع کرد که بیشتر مطالبی که این روزها، در مورد مسایل زنان مطرح می شود از همان نوع موضوع هایی ست که ما (زنان و مردانی مخالف انقلاب اسلامی57) در چهار دهه گذشته به طور مرتب نوشته و گفته ایم… اکنون فکر می کنم بازنشر این مطالب کمک می کند تا اولا نسل امروز بدانند بر.ی از پدر ومادرها و حتی پدربزرگ و مادربزرگ های آن ها نیز به دلایلی که آن ها دریافته اند از مخالفین انقلاب 57 بوده اند و اگر جان برکف به خیابان ها نریخته اند، حداقل در حد توان خود برضد آن و بر ضد حکومت جنون زده ای که زاده ی آن است کار کرده اند.◄
ملاحظاتی پیرامون خیزش کنونی مردم اکثریت مردم ایران طی ۲۵ سال گذشته با انعطافپذیری کمنظیری کوشیدند که از راههای مسالمتآمیز و پارلمانی بهخواستههای برحق خود، یعنی آزادی، عدالت اجتماعی و حکومت قانون، دست یابند. اما هر بار با عهدشکنی، نیرنگ، ریا، دروغ و سرکوب رژیم و رهبری عالی آن روبرو و نومید شدند. چنین شد که اعتراضات برقآسا، خونین و سراسری دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ درگرفت و دو جبهه بشدت ناهموزن اکثریت مردم و رژیم اقلیت-پایه در برابر هم قرار گرفتند و کار به رویاروئی کنونی کشید. روشن نیست که نتیجه این دور از اعتراضات مردم ایران چه خواهد بود و رژیم بهفرض سرکوبی شدید و خواباندن آن، چه اقدامات نهادینی برای اصلاح امور از همپاشیده اقتصادی-اجتماعی-سیاسی کشور انجام خواهد داد.◄
پافشاری زنان آزاده برای بدست آوردن حقوق پایمال شدهی خود و به ویژه حق پوشش و حمایت مردان از آنها در میدان رویارویی با کارگزاران تا بن دندان مسلح حکومت اسلامی به این خیزش رنگ و رویی تازه داد. شرکت نسل جدید و زنان چنان چشمگیر است که دیگر نمیتوان بسادگی از روی آن رد شد و آن را اعتراضی محدود نامید. قیام سراسری مردم این امید را برانگیخته که انقلابی نو در حال تکوین است و برای نخستین بار توانسته طلسم مماشات را بشکند و بر فضایی که کمابیش سه دهه انواع لابیگران اسلامگرا از آن سود میبردند چیره شود.◄
نگاهی به نسبت ملیگرایی و چپ در ایران در این مقاله کوشش بر آن است که با بررسی رویکردهای گوناگون جریانهای چپ بهطور مختصر، نسبت آنها را با ملیگرایی ایرانی سنجید و در برهههای تاریخی و بزنگاهها، عملکرد آنان را مورد قضاوت قرار داد. چیزی که نسبتاً بر نگارنده آشکار شده این است که گذشته از چند استثنا میان افراد و جریانهای انگشتشمار، جریان غالب چپگرایی در ایران در تضاد و تقابل با رویکرد ملیگرایی و وطنپرستی بوده است. وضعیتی که اکنون گرفتار آن هستیم نتیجه عملکرد آنان نیز است.◄
طی چند سال اخیر، به خصوص از زمان شکل گیری جنبش «زن، زندگی، آزادی»، نزاعی جدی میان طرفداران «پادشاهی بر مبنای مشروطیت» و «جمهوریت» در گرفته است. دو سر طیف آنچنان به هم هجوم میآورند که همگنانِ ایستاده در میانهشان را نیز له میکنند. گاه یکدیگر را متهم به همکاری با حکومت اسلامی کرده و گاهی نیز اظهار میکنند که اگر قرار است طرف مقابل پیروز میدان شود اصلا وضع موجود را ترجیح میدهند. علیرغم همصدایی ایرانیان داخل و خارج، و حتی مواضع ظاهراً مشترک نخبگان سیاسی از طیف های گوناگون، چنین تعارضی عجیب مینماید. ◄
غربیها شاید با بیش از صد کشور که اصلاً سیستم داخلی آنها را قبول ندارند روابط گسترده دارند چون با آنها منافع مشترک دارند. دموکراسی در داخل کشورهای غربی یک اصل جدی، متقن و مورد تفاهم است، اما در سیاست خارجی، اهرمی تنومند و جذاب برای فشار است. غرب به وضوح نمیخواهد ایران یک قدرت هستهای شود.◄
چند پرسش از صاحبان منشور «جمهوری ایران»انقلاب بهمن ۵۷، کشور را به پرتگاه بحران های هولناک نا کارآمدی، فساد، فقر و فلاکت بی حد و حصر کنونی هدایت کرد، تا لاجرم نهال انقلاب ژینا برای نجات کشور سر برکشد... پرچم این جنبش تنها زمانی تمام قد بر افراشته خواهد شد که شخصیتها و نیروهای دموکرات، خیر مشترک ملی را بر منافع دیگر خود مقدم شمرده و برای نجات کشور، همبستگی و همکاری را اولویت درجه اول خود بشمارند. متاسفانه، فعلا نشانی از این رفتار در بخش عمدهای از طیف جمهوریخواهی یافت نمیشود.◄ |
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی زیر نظر اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان
«باشگاه ادبیات» در یک دهۀ گذشته برای نیل به اهداف خود صرفاً به امکانات مادی و فعالیت داوطلبانه موسس و مدیر آن و اندک کمکهای داوطلبانه کتابخوانهای داخل و خارج ایران وابسته بوده و بس. اما ادامۀ این راه به شکل سابق میسر نیست. چون نیروی جسمانی، درآمد و زمان موسس باشگاه محدود است و با توجه به بالا رفتن سن و هزینهها روز به روز کاهش مییابد. از این رو برای ادامه کار، انتقال دستآورد یک دهه کار و کوشش به خانهء جدید، و از همه مهمتر راه اندازی و تکمیل چند پروژء بزرگ نیاز به همیاری داریم. ◄
|