سردبير: اسماعيل نوری علا                                            چهارشنبه 22 و پنج شنبه 23 بهمن ماه 1393 ـ  11  و 12 ماه فوريهء 2015      

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت | باشگاه لوس آنجلس |  باشگاه هلسينکی  |  مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران |  کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد 1392 در شهر واشنگتن برگذار شد. دومين کنگره در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

چند ماه پس از برگزاری کنگرهء واشنگتن، با همراهی چند سازمان سياسی، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد.

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

ضرورت تشکيل ارتش ملی ایران

حمیدرضا برهانی

سازمانی سکولار و دمکراتیک، که هیچ ارجحیت نژادی، قومی ،مذهبی، جنسیتی، عقیدتی و غیره برای شهروندان تابع ایران را نمی پذیرد، توانایی فرماندهی يک ارتش ملی را خواهد داشت. این ارتش و فرماندهی اش، بدون دخالت در امور سیاست داخلی و خارجی ایران می توانند، با حفظ انضباط و رعایت سلسله مراتب شغلی، از قدرتمندترین و مدرن ترین وسایل و امکانات به روز شده استفاده کنند تا شرایط بدست آوردن منافع ملی یا حفاظت از منافع بدست آمدهء ملی  را فراهم سازند. یادمان باشد که همهء لشکر های قدرتمند جهان از دسته ها و گروهان های کوچک تشکیل شده اند!

قدر شناسی مسعود رجوی یا..؟
کریم قصیم

ابتکار و طرح اولیّهء همکاری من، بیش از دو دهه پیش، کتباً از جانب مسعود رجوی عنوان شد و پس از «فروغ جاویدان»، و سال ها اصرار اندر اصرار، و اِعمال فشار عاطفی توسط او و دیگران نسبت به این جانب، در دامن مناسباتی رفیقانه، عمدتاً به صورت پارت تایم - با قطع و وصل مقتضی شرایط زمان - به اجرا درآمد. ولی اکنون با «اطلاعیه»ی کذائی مورخ بيست و چهارم ژانویه، تحت عنوان «فراخواندن چاکران ولایت...»، و علنی کردن "غافلگیرانه"ی یک بغل قبوض مالی بيست و پنج سال اخیر، با نمایش خاص و محتوائی از خود بیگانه و دروغ آشکار از ماوقع مواجهیم  لذا، برای ثبت در تاریخ و عبرت دیگران هم که شده، مایلم در این رابطه نکاتی را خاطر نشان کنم.

روایت ندامت يک امريکائی از اعتماد به خمینی

کامبیز فتاحی

«ريچارد فالک» می‌گوید که آیت الله خمینی‌ از فرصت ديدار ما استفاده کرد تا به میهمانان آمریکایی یادآوری کند که هویت انقلاب، اسلامی است نه ملی. می‌گوید: «پرسید چرا ما پیش او آمده‌ایم، چرا در چنین شرایط متلاطمی به ایران رفته بودیم؟ پاسخ ما این بود که آمده‌ایم تا انقلاب ایران را بهتر از آنچه در آمریکا به ما گفته می‌شد درک کنیم. همان موقع بود که آیت الله خمینی حرف مان را قطع کرد و گفت این یک انقلاب ایرانی نیست. اسلامی است؛ برای تمام جهان اسلام اهمیت دارد.»

همان یک ‏بار که تصدی کردم برای هفت پشت‏ ام کفایت می‏ کند

گفتگو با ابوالحسن بنی‌صدر

از وبلاگ کافه ناصری

دو چیز را با هم اشتباه نکنیم؛ یکی انقلاب ایران است که در آن گل بر گلوله پیروز شد، قطعاً انقلاب منحصر به فردی است که تمام ملت در آن شرکت کرده‏اند و یک رژیم فوق‏العاده خشن را بدون این که امکان دخالت به هیچ قدرت خارجی بدهد، از پای درآورده است. ولی بعد از انقلاب، به انقلاب چه مربوط است؟! بار اول هم نیست ـ در انقلاب مشروطه و در نهضت ملی کردن نفت هم همین‏طور شد ـ  که در ایجاد یک دولت مردم‏ سالار ناتوانی به‏ خرج دادیم.

در سوک درگذشت يک چهرهء مستقل سياسی

اعضاء شورای دبيران و هيئت مشاوران «جنبش سکولار دموکراسی ايران» درگذشت آقای محمود راسخ افشار، از دبيران کنفدراسيون سابق دانشجويان ايرانی در اروپا، و از شخصيت های خوشنام، مستقل، سکولار و سوسيال دموکرات را به دوستان واقعی اش که صميمانه به سوگ اش نشسته اند تسليت گفته و بر احوال جامعه ای افسوس می خورند که چهره های صادق رزمنده در راه رهائی مردم  اش را اينگونه در غربت از دست می دهد. يادش هميشه گرامی خواهد بود.

ضرورت صف بندی جدید در اپوزیسیون جمهوری خواه

محمود راسخ افشار

در خارج از کشور هیچ مانعی بر سر راه تشکیل صف مستقلِ جمهوریخواهان باورمند به خط و مشی براندازی وجود ندارد. زمان آن رسیده است که این نیرو که اکنون زمینه‌ای گسترده و آگاه در درون کشور دارد حساب خود را از اصلاح طلبان جدا کند و بند نافش را از آنان قطع کند. تشکل مستقلی را به وجود آورد با برنامه، استراتژی و تاکتیک‌های خود...

ایران پرچمدار حقوق بشر در جهان است!

معاون قوه قضائیه

به گزارش سايت دیگربان، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، گفته است: «جمهوری اسلامی "پرچمدار" حقوق بشر در جهان است و در این زمینه ادعا دارد.» او افزوده است که «حقوق بشر نه‌ تنها در جمهوری اسلامی رعایت می‌شود، بلکه ایران وضعیت حقوق بشر در کشور‌های غربی، آمریکا و اسرائیل را همه روزه رصد می‌کند. در اين زمينه در ایران نهاد‌هایی تشکیل شده‌ا‌ند که وظیفهء آنها رصد وضعیت حقوق بشر در کشور‌های مذکور است و تاکنون گزارش‌هایی در این زمینه نیز منتشر کرده‌اند». او در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از عملکرد احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، پرداخته است.

از فرمايشات آيت الله جنتی در نماز جمعهء تهران

حمیدرضا رحیمی

راديو فردا قسمتی از فرمايشات آيت الله جنتی در نماز جمعهء تهران را به شرح زير گزارش کرده است: (دربارهء امام خمينی) «اگر گفته شود خداوند امام خمینی را مبعوث کرد، حرف درستی است»! / (دربارهء اقتصاد مقاومتی):‌ چه اشکالی دارد روزی یک وعده غذا بخوریم؟ (دربارهء نامهء رهبر جمهوری اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی و در اشاره به نامهء سلیمان پیامبر به بلقیس): «این هم نامهء سلیمان ما بود

نگاهی به درون؛ به مناسبت بیست و دوم بهمن

بيانيه ء نهضت مقاومت ملی ايران

سی و شش سال است که از پراکندگی ملیون ایران در دوران انقلاب تأسف می خوریم و ده ها بار رفتار افراد را بررسی کرده ایم و برای هرکدام از آنها توضیحی داریم و به گمان خود به ضعف و قدرتِ خوی و سرشت ایشان واقفیم. حال چه؟ حال این طرف ما هستیم و آن طرف حکومت اسلامی... آنها بر سرِ به تاراج گذاشتن ثروت کشور و چپاول درآمد حاصل از فروش نفت و ارتکاب سایر جنایات نسبت به ملت با هم شریک و متحدند؛ وما؟ کدامین خُلق و خُوی، کدام مانع غیر قابل عبور، باعث شده است و می شود که هنوز پراکنده ایم و ناتوان از اتحاد عمل بر سر ارزش های مورد قبول همگان؟

درس های تلخ انقلاب

علی اصغر رمضانپور

سی و شش سال پس از انقلاب، هيچ يك از اهداف انقلاب تحقق نيافته است.از آزادي سياسي خبري نيست و آزادي هاي مدني پيش از انقلاب نيز از دست رفته است. ميزان وابستگي ايران به تصميمات امريكا و روسيه به بالاترين حد تصور رسيده است و چيزي به نام استقلال معنا ندارد. صرف نظر از اينكه مناسبات جهاني و ميزان وابستگي متقابل كشورها از نظر اطلاعات و ارتباطات دچار تغيير بنيادي شده، ميزان وابستگي افكار عمومي و رسانه هاي ايراني به جريان اصلي رسانه اي و شبكه ارتباطي جهاني افزايش يافته است.

مثلث شوم علیه کارگران و کمونيست ها در انقلاب پنجاه و هفت

محسن ابراهیمی

انقلاب مردم "اسلامی" نبود. بر عکس، جریان اسلامی بهترین کاندید مقابله با آن بود. وقتی شاه رفتنی و برچیده شدن سلطنت محتوم شد، جریان اسلامی به عنوان موثر‌ترین کاندید برای مقابلهء با انقلاب انتخاب شد و خمینی به عنوان بهترین کاندید این جریان به جلوی صحنه رانده شد. مهم‌ترین دلیل: خمینی یک ضد کمونیست حرفه‌ای بود و همهء جبههء ضد انقلاب در مقطع 57 نگرانی ِ مشترک شان این بود که چپ و کمونیسم می‌تواند قدرت بگیرد، چون مردم را آرمان آزادی، خواست برابری، زندگی در رفاه و برخورداری از حرمت انسانی، یعنی خواست تاریخی و همیشگی جنبشی که نامش کمونیسم بود، به تکان آورده بود.

نسل جوان مرا بچشم دیگری می ‌بیند!

گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی

گفتگوگران: از روزنامه فیگارو

من برای ایجاد زیرساخت ‌های جنبش در داخل کشور تلاش می‌کنم، تا زمینهء مبارزه به شیوهء نافرمانی ِ به ‌دور از خشونت ایجاد شود..، این می‌تواند با اعتصاب عمومی همراه شود که به رژیم ضربهء نهایی را خواهد زد. برای دستیابی به چنین هدفی، ابزارهای گوناگون و امکانات کافی نیاز است. در آوریل 2013 من شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد را بنیاد نهادم، که امروز ریاست آن را بر عهده‌دارم.

نقد اين مصاحبه به قلم امير فيض ار سازمان «سرباز»

جامعهء ایران و انقلابی دیگر

گفتگو با کورش زعیم

گفتگوگر: فیروزه رمضانزاده

ما ملتی نیستیم که به این آسانی بمیریم. کشور ما در درازنای تاریخ قدرتمندترین و بزرگترین اقتصاد جهان بوده است. این روند تا دوران ساسانیان ادامه داشته و قدرتمندتر هم می شده است. بهمین دلیل است که ما نوآوری هایی چون اختراع سکه، پست یا چاپارخانه، حداقل دستمزد، بیمهء کارگران و ساعات کار، پادگان ها امنیتی در سراسر مرزها، راه سازی، آب رسانی، شبکهء فاضل آب، شرکت های سهامی صنعتگران برای تجمیع قدرت تولیدی و کاهش هزینه، و آفرینش راه ابریشم برای داد و ستد با اقتصاد چین و حتا سازمان ملل و غیره را برای آسان سازی بازرگانی و رشد اقتصادی و رفاه مردم در سراسر کشور داشته ایم. حمله عرب به ایران نه تنها ویرانی سرزمینی، علمی و انسانی بوجود آورد، در ذهن خلاق ایرانیان هم ایجاد ویرانی و کشور را چند پارچه کرد.

انديشيدن به راهکارهای استراتژیک

ريموند رخشانی

همانگونه که یکایک شهروندان آفریقای جنوبی که مخالف رژیم آپارتاید بودند (بر اساس توانایی ها، امکانات و تخصص خود( سهم انسانی خود را پیرامون عوامل بالا در حوزه های مدنییر انتفاعی، غیر دولتی و غیر خصوصی در چارچوب شیوه و راهکاری استراتژیک و بر اساس دستورالعمل ها و اهداف مدنی ادا کردند ، ما ایرانی ها نيز می توانیم، دور از سیاست زدگی و "مکتب از تجربهء استراتژیک جنبش های مدنی دیگر ملت ها بیآموزیم. چرا که هیچ چیز در تاریخ معاصر هیچ کشوری از آسمان فرود نیامده است. آنچه حادث شده "پیامد توالی اتفاق ها، بر اساس برآیند بومی نیروهای داخلی آن کشور ها" بوده است.

منافع ملی؛ ابهامات و خطرات

اسماعيل نوری علا

اين واقعيتی ثابت شده است که در سی و شش سال گذشته، به تصديق اکثريت اهل نظر در سراسر جهان، حکومت اسلامی دست به هر کاری زده جز نابودی تدريجی دارائی های کل ملت ايران حاصلی  نداشته است. همين وضعيت موجب شده تا در ميان نظريه پردازان فعال در اپوزيسيون ايران اغلب اين نکته مطرح شود که شايد «منافع ملی» آن محور گمشده ای باشد که می تواند همهء گروه ها و شخصيت های اپوزيسيون را گرد هم آورده و اتحاد منسجمی را ايجاد کند.

فايل صوتی       تصويری         فايل پی.دی.اف

چرا آزادی بيان از نظر قانونی و جامعه‌ شناسی محدوديت ندارد

جلال ايجادی

در مورد آزادی بيان کدام قوانين مورد نظر اند؟ «هرکس حق آزاد‌ی عقيده و بيان دارد. حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقايد خود بيم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسايل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.» (ماده‌ی نوزده جهانی حقوق بشر) اين ماده به صورتی تنظيم شده که گسترده‌ترين معنا را می‌توان از آن برداشت کرد.

دکتر سروش و تفسير آيهء دوازده سوره انفال! ((

ف. م. سخن

يادداشت آقای دکتر سروش را با عنوان «هله، برخيز که انديشه دگر بايد» در سايت «جرس» خواندم. از خواندن اين يادداشت بر خلاف ساير يادداشت های آقای دکتر بسيار متأسف شدم. بسيار متاسف شدم از اين که نوانديشی دينی ما، يا به قولی روشنفکری دينی ما، هنوز اندر خم يک کوچه است و با استدلالاتی مانند حفظ «ناموس» و ناموس گرايی می خواهد بر دست و پای آزادی بيان زنجيری از کلمات فاخر بزند.

امامت خمينی بر داعشی‌گری و بوکوحرامی؟

محمد جعفری

طاهراً امروز برای اکثريت ما ايرانيان گزارش صحنه های قتل و غارت و برده گيری و ويرانی های همه جانبهء داعش ترسناک است. ولی آيا ما هميشه اين طور حساس بوده ايم؟

 

 

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 hhhhhhh

 

bbbbb