تأسيس: 14 مرداد 1392  ،   در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)     |    ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

 دوشنبه 11 و سه شنبه 12 اسفند  ماه 1393 ـ  2  و 3 ماه مارس 2015      

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن   «اولين کنگره» در 1392 در شهر واشنگتن برگزار شد. «دومين کنگره» در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

چند ماه پس از برگزاری کنگرهء واشنگتن، با همراهی چند سازمان سياسی، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد.

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

دليل کاهش تورم به ميزان شانزده درصد!

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: برای محاسبهء نرخ تورم، چند قلم از سبد مصارف ضروری را ملاک قرار می‌دهند؟ کدام یک از این اقلام ارزان شده‌اند که دولت معجزه کرده و تورم را به زیر 16 درصد رسانده است؟ یک جوری بگویند که ما هم بفهمیم!

فدوی: مراتب در مجالی به استحضار کلیدالاسلام والمسلمین برادر حسن(ع) روحانی رسید؛ بعدالتحیه والسلام گفتند: هیچکدام!، میزان، پروستاتِ مقام معظم رهبری، ضاعف الله اشراقه، است که پس از عمل، 16 درصد از تورّم آن کاسته شده است، براد شهروند!

دويچه وله (صدای آلمان): چند فرد مسلح به دشنه و ساطور، در داکا پايتخت کشور بنگلادش، يک بلاگر سکولار، به نام «آویجیت روی»، وبلاگ ‌نویس بنگلادشی ‌تبار آمریکایی را کشته و همسرش را به شدت زخمی کردند. روی و همسرش، که شهروند آمریکا هستند، برای شرکت در نمایشگاه کتاب در دانشگاه داکا به این شهر سفر کرده بودند. گروهی که خود را «انصار بنگلا هفت» می‌نامند مسئولیت قتل روی را به عهده گرفت. این گروه در صفحهء توئیتر خود نوشته است که این وبلاگ‌نویس به دلیل "جنایت علیه اسلام" به قتل رسیده است. روی طرفدار سکولاریسم بود و در نوشته‌های خود به رفتار خشونت‌آمیز اسلام‌گرایان انتقاد می‌کرد. الکساندر کوداشف، سردبیر دویچه وله، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز همدردی با بازماندگان روی، قتل این فعال اینترنتی را محکوم کرد و آن را "جنایتی نفرت‌انگیز" خواند. کوداشف در بیانیه خود تاکید کرده است که در بنگلادش محدویت‌های زیادی در زمینه آزادی بیان و آزادی مطبوعات موجود است و روزنامه ‌نگارانی که شجاعانه نظرات انتقادی خود را نسبت به مسائل روز، «از جمله موضوعات مذهبی بیان می‌کنند، با کینه‌ورزی روبرو می‌شوند و زندگی پرخطری دارند».  آویجیت روی یکی از نامزدهای مسابقه وبلاگ‌نویسی دویچه وله در سال گذشتهء میلادی بود. (پيوند به يک عکس ديگر )

يادداشت کوتاهی از شهرام فريدونی:  يک سکولار اسلامخوار دیگر مورد مهر و نوازش دشنه و ساطور مومنین  قرار گرفت.  تقدیم به حاج فرج دباغ بخاطر طبع لطیف و ذهنیت واقع گرایش.

راه و روش زن بودن در «دولت اسلامی»

سايت صدای آلمان

بریگارد زنانه‌ی "خنساء" از گروه تروریستی افراط‌ گرایان سنی در سوریه، به تازگی در دفتری اصول رفتاری و کرداری زنان در "دولت اسلامی" را تدوین و منتشر کرده است. سرپیچی از این اصول، مجازات‌های سختی برای زنان به‌همراه دارد.

به صراحت اعلام می کنم که دولت به قم نیاز دارد!

حسن روحانی، رئیس دولت اسلامی مسلط بر ايران

وبسایت رسمی رئیس دولت اسلامی خبر داده که آقای روحانی به شهر قم سفر کرده و در جریان این سفر قرار است با علما و مراجع تقلید به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کند. آقای روحانی، در آغاز سفر به قم، در یک سخنرانی در حرم حضرت معصومه، گفت: «می خواهم به صراحت اعلام کنم که دولت به قم نیاز دارد..» سفر روسای جمهور ایران به قم، به نشانهء حمایت متقابل دولت و روحانیون از یکدیگر، همواره از اهمیت برخوردار بوده است. یک روز پیش از سفر رسمی، نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، «هدف از این سفر را رفع "شبهه یا ابهاماتی که در برخی حوزه ها پدید آمده" و تصحیح "اطلاعات ناصحیح و کذب ارائه شده از سوی برخی رسانه ها در خصوص مسائل فرهنگی به مراجع" دانسته بود. او، به عنوان نمونه، گفته بود که: «از جمله در موردی که گفته شد تک خوانی زنان صورت گرفته است وزير ارشاد بطور مکتوب با مراجع ارتباط گرفته و قویاً این موضوع را تکذیب کرده است که خوشبختانه شبههء به وجود آمده برای آقایان مرجع هم برطرف شده».

به آيت الله ها چه مربوط است؟

سام قندچی

پس از انتشار طرح «ابتکار گلوبال برای سکولاریسم»، عده ای سؤال کردند که چرا در اين مطلب به عوض حقوق بشر به سکولاریسم اولویت داده ام. در پاسخ به این سوال لازم به یادآوری است که در سال های اخیر بسیار در مورد سکولاریسم گفته شده اما اگر به مطبوعات روزانهء اپوزیسیون نگاه کنید نود ونه در صد مطالب حول نقد حقوق بشری از رژیم و فارغ از ماهیت تئوکراتیک آن است، و به ندرت می شود نوشته هایی نظیر توماس پین در مطبوعات اپوزیسیون ایران یافت که نشان می دهد سکولاریسم هنوز هم درک نشده است. نقد از عدم جدائی مذهب و حکومت یعنی نقد اجرای احکام مراجع تقلید و نه آنکه بگوییم مرجع تقلیدی حرفی زده که با دیگری فرق دارد. اصل بحث این است که به مرجع تقلید چه ربطی دارد که برای دولت دستور صادر کند و مقام دولتی چه حقی دارد برود حوزه و مراجع را در کار دولت دخالت دهد. به هر حال این مثال فقط نمونه ای از نداشتن زاویه سکولار در فعالیت روزمره اپوزیسیون ما است.

در حمایت از خواست‌های معلمان، پرستاران و کارگران

اطلاعیهء کانون نویسندگان ایران

شرايط زندگی مزد بگيران در ايران روز به روز دشوارتر می شود و فاصلهء دريافتی آنها و اهنگ تورم هر دم فرونی می گيرد. معلمان، پرستاران، و کارگزان از سختی زيستن در جنين موقعيتی به جان امده و در روزهای اخير به اعتراضات گسترده تر دست زده اند. کانون نويسندگان ايران، ضمن حمايت از خواست های انسانی و بحق اين زحمت کشان، خواهان آزادی فعاليت تشکل های مستقل آنها برای رسيدن به حقوق صنفی و انسانی شان است. ششم اسفند1393

چهرهء جديد سايت تلويزيون ميهن

در روزهای اخير، مدير تلويزيون اينترنتی «ميهن»، سعيد بهبهانی، همپيوند و دوست گرامی ما در جنبش سکولار دموکراسی ايران، سايت تلويزيون خود را بازسازی کرده و امکانات جديدی را به آن افزوده است. سعيد بهبهانی در چند سال اخير موفق شده است تا رسانه ای آزاد و مستقل و وزين را به اپوزيسيون انحلال طلب ايران عرضه کند. بر کوشندگان اين اپوزيسيون فرض است که تا آنجا که می توانند به تقويت مالی اين رسانهء مفيد بکوشند.

http://mihantv.com

مشترکاتی با احزاب کردی؟

محسن ذاکری

حق آن است که این باور و اعتماد در مخيلهء سياسی ما ریشه بدواند، و بتوانیم از آن استفاده بهنه نکنيم، که نقش احزاب کرد ایران در ایجاد، گسترش و قوام سکولاریسم و دموکراسی در کشورمان می تواند بسیار مهم و کارآمد باشد، بویژه اگر آنها هم، در رابطه با دیگر اقوام ایرانی و شهرها و مردم ایران، «مشترکات»ی را قبول و باور داشته باشند. در مقابل، مردم ایران، و بویژه آنان که «فارس» می خوانندشان (هرچند این اصطلاح هنوز سخت ناقص و نارسا است)، نيز باید در جهت بارور کردن و عزیز شمردن این «مشترکات»، بسيار بيش از اين ها کار کنند.

چند کلمه در مورد سکولاريسم امروز
سام قندچی

بسیاری از جوانانی که امروز در سی و شش سال جمهوری اسلامی به سکولاریسم رسیده اند، یا آن را در اروپا و آمریکا می بینند، با مشاهدهء عکس های دوران قبل از انقلاب فکر می کنند که جامعهء ایران واقعاً در آن سال ها سکولار بوده است. اما واقعیت این است که سکولاریسمی شکل گرفته از پایین تازه در بيست و پنج سال اخیر است که بوجود آمده و پیش از آن، متأسفانه، نه در اصلاحات اجتماعی نظیر کوشش های امیرکبیر و نه در انقلاب های اجتماعی نظیر مشروطیت، سکولاریسم در مرکز توجه رهبران فکری ایرانیان نبوده است.

سکولار دمکراسی و ایرانیان خارج از کشور

(در چگونگی نیروهای سیاسی)

کامبیز باسطوت

پرسش های فراوانی فکر هر کوشندهء سیاسی در خارج را، اگر هنوز ایران و مردم ایران را بفراموشی نسپرده باشد، از هنگام روی کار آمدن حکومت اسلام سیاسی تا بدرازا کشیدن عمر آن برای سه دههء گذشته، مشغول می کند؛ پرسش هائی که هر کوشندهء سیاسی واقع بین را به سرگیجه و درماندگی دچار می سازد. کجای کار مخالفان سیاسی حکومت اسلامی خراب است؟ آیا وضع موجود ناشی از تک روی سیاسی و گریز از کار منسجم حزبی است؟ آیا مقصر اندیشه های مطرح غالب کوشندگان سیاسی است؟ آیا مخالفان حکومت اسلامی واقعاً با آن مخالفند یا اين یک بازی سیاسی است برای خنثی کردن دشمنی مردم با رژیم اسلامی؟

ما وکیل دادگستری هستیم!

بيانيهء عده ای از وکلای دادگستری ايران

(پخش شده در تهران ـ 7 اسفند 1393)

حرفهء ما وکالت دادگستری است. ما برای این حرفه آموزش دیده و سوگند خورده ایم که از حقوق موکل خویش بر پایهء اصول حقوقی در محدودهء قانونی دفاع کنیم.  بدون قانون ِ بر آمده از ارادهء مردم و در نبود دادگاه و قاضی مستقل، وکیل دادگستری چون شناگر بی آب است که یا باید این حرفه را ترک کند یا سوگندش را به حق و قانون فراموش کند و، در بهترین حالت، به یک واسطهء سازش و ریش سفیدی غیر اصولی تنزل یابد.

در آستانهء نتيجه گيری از مذاکرات هسته ای

نامه سرگشادهء جبههء ملی  به ریاست جمهوری

معلوم نیست که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، سرنوشت این کشور و روزگار این ملت به کجا خواهد کشید. در چنین شرایطی، برخی عناصر، با نا آگاهی و یا سوء نیت با روند مذاکرات دولت مخالفت نموده و با شعارهای واهی و توخالی نسبت به گفتگوها عناد می ورزند و شگفتا که مخالفت آنان کاملاً با مخالفت دولت اسرائیل و جناح تندرو و محافظه کار حاکمیت آمریکا همسو می باشد. در این اوضاع شما نمی توانید و نباید از مصالح ملی و تأمین منافع مردم ایران کوتاه بیائید و این کشور و این ملت را به دست رویدادها و حوادث ناپیدا بسپارید.

اپوزیسیون انحلال طلب و ایران ِ آمادهء رسیدن به سکولار دموکراسی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

سخنان سحر بهشتی (خواهر ستار بهشتی)

در مراسم خاکسپاری پدرش

«واژه خانه»
مجموعهء گفتارهائی کوتاه از اسماعيل نوری علا

اين جمعه: دربارهء حکومت، دولت، ايالت
فايل صوتی از برنامهء عليرضا ميبدی در راديو همراه

استقلال وکلا و کانون وکلا در چنگال نظام اهریمن

گفتگو با محمد رضا روحانی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

شرايط موافق و ناموافق

برای استقرار سکولاريسم در ايران

اسماعيل نوری علا

در مورد انتقال مفاهيم مدرن پروريده در غرب به جوامعی غيرغربی، نوع «فرهنگ» و نحوهء شکل گيری «نهادهای اجتماعی» جوامع «دريافت کننده» از جمله تعيين کنندگان اصلی امکان توفيق روندهای انتقال و جا افتادن محسوب می شوند. لذا، می توان پرسيد که در اين زمينه وضعيت «فرهنگ» و «نهادهای اجتماعی» کشور ما چگونه است؟ و برای پاسخ دادن به اين پرسش است که ضروری می شود تا نخست نگاهی به گذشتهء پرورش اين مفاهيم در مغرب زمين افکنده و، با گرفتن آگاهی هائی در مورد آن گذشته، به بررسی شرايط امروز و امکانات واقعاً موجود کشورمان بپردازيم.

فايل صوتی       تصويری     |   فايل پی.دی.اف  

برای این جغرافیای پر آشوب،

چشم انداز دیگری هم هست!

بهزاد کریمی

آيندهء این جغرافیای سیاسی که در آن همهء بدیل‌‌های رنگارنگ نافرجام و بد فرجام تاکنونی، جملگی، رفوزه شده‌اند کوشش همانا می باید بر ساختن آلترناتیوی دیگر باشد. آلترناتیوی که، اگرچه زمینه‌اش وجود دارد، اما بسی بی شکل است و سازمان نایافته. برای شکل دهی و سازمان یابی چنین بدیلی، می باید بپا خاست تا به اتکای نیروی بزرگ چشم اندازی انسانی، آتش شر کنونی این جغرافیای فاجعه زده رو به فرو نشستن بگذارد...

بازی آخر یا پایان بازی؟

شاهین فاطمی

نتیجهء بُرد – بُرد در مذاکرات هسته ای بین گروه پنج به اضافه یک و حکومت اسلامی بسیار غیر محتمل به نظر می رسد. از سوئی، دولت روحانی سعی می کند وسیله ای بیابد تا بتواند ادعا کند که هر نوع توافقی که بدست آید یک نوع پیروزی برای حکومت اسلامی خواهد بود و، از سوی دیگر، در میان گروه پنج به اضافهء یک، مذاکره کنندهء اصلی، یعنی دولت آمریکا، دیگر از آزادی عمل کامل برخوردار نیست زیرا در آمریکا هر نوع تفاهمی اگر به صورت معاهده باشد باید در مجلس سنای آن کشور به تصویب برسد و اگر دولت اوباما برای فرار از این محظور بخواهد به جای معاهده از نام توافقنامه استفاده کند در آن صورت در اولین فرصت پس از اتمام دورهء ریاست حکومت اوباما سناتورها می توانند آن را بی اثر و فاقد ارزش اعلام کنند.

 
           

 

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

HHHHH