تأسيس: 14 مرداد 1392  ،   در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)     |    ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

 چمعه 8 تا يکشنبه 10 اسفند  ماه 1393 ـ  27  فوريه تا 1 ماه مارس 2015      

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن   «اولين کنگره» در 1392 در شهر واشنگتن برگزار شد. «دومين کنگره» در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

چند ماه پس از برگزاری کنگرهء واشنگتن، با همراهی چند سازمان سياسی، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد.

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به صراحت اعلام می کنم که دولت به قم نیاز دارد!

حسن روحانی، رئیس دولت اسلامی مسلط بر ايران

وبسایت رسمی رئیس دولت اسلامی خبر داده که آقای روحانی به شهر قم سفر کرده و در جریان این سفر قرار است با علما و مراجع تقلید به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کند. آقای روحانی، در آغاز سفر به قم، در یک سخنرانی در حرم حضرت معصومه، گفت: «می خواهم به صراحت اعلام کنم که دولت به قم نیاز دارد..» سفر روسای جمهور ایران به قم، به نشانهء حمایت متقابل دولت و روحانیون از یکدیگر، همواره از اهمیت برخوردار بوده است. یک روز پیش از سفر رسمی، نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، «هدف از این سفر را رفع "شبهه یا ابهاماتی که در برخی حوزه ها پدید آمده" و تصحیح "اطلاعات ناصحیح و کذب ارائه شده از سوی برخی رسانه ها در خصوص مسائل فرهنگی به مراجع" دانسته بود. او، به عنوان نمونه، گفته بود که: «از جمله در موردی که گفته شد تک خوانی زنان صورت گرفته است وزير ارشاد بطور مکتوب با مراجع ارتباط گرفته و قویاً این موضوع را تکذیب کرده است که خوشبختانه شبههء به وجود آمده برای آقایان مرجع هم برطرف شده».

به آيت الله ها چه مربوط است؟

سام قندچی

پس از انتشار طرح «ابتکار گلوبال برای سکولاریسم»، عده ای سؤال کردند که چرا در اين مطلب به عوض حقوق بشر به سکولاریسم اولویت داده ام. در پاسخ به این سوال لازم به یادآوری است که در سال های اخیر بسیار در مورد سکولاریسم گفته شده اما اگر به مطبوعات روزانهء اپوزیسیون نگاه کنید نود ونه در صد مطالب حول نقد حقوق بشری از رژیم و فارغ از ماهیت تئوکراتیک آن است، و به ندرت می شود نوشته هایی نظیر توماس پین در مطبوعات اپوزیسیون ایران یافت که نشان می دهد سکولاریسم هنوز هم درک نشده است. نقد از عدم جدائی مذهب و حکومت یعنی نقد اجرای احکام مراجع تقلید و نه آنکه بگوییم مرجع تقلیدی حرفی زده که با دیگری فرق دارد. اصل بحث این است که به مرجع تقلید چه ربطی دارد که برای دولت دستور صادر کند و مقام دولتی چه حقی دارد برود حوزه و مراجع را در کار دولت دخالت دهد. به هر حال این مثال فقط نمونه ای از نداشتن زاویه سکولار در فعالیت روزمره اپوزیسیون ما است.

در حمایت از خواست‌های معلمان، پرستاران و کارگران

اطلاعیهء کانون نویسندگان ایران

شرايط زندگی مزد بگيران در ايران روز به روز دشوارتر می شود و فاصلهء دريافتی آنها و اهنگ تورم هر دم فرونی می گيرد. معلمان، پرستاران، و کارگزان از سختی زيستن در جنين موقعيتی به جان امده و در روزهای اخير به اعتراضات گسترده تر دست زده اند. کانون نويسندگان ايران، ضمن حمايت از خواست های انسانی و بحق اين زحمت کشان، خواهان آزادی فعاليت تشکل های مستقل آنها برای رسيدن به حقوق صنفی و انسانی شان است. ششم اسفند1393

چهرهء جديد سايت تلويزيون ميهن

در روزهای اخير، مدير تلويزيون اينترنتی «ميهن»، سعيد بهبهانی، همپيوند و دوست گرامی ما در جنبش سکولار دموکراسی ايران، سايت تلويزيون خود را بازسازی کرده و امکانات جديدی را به آن افزوده است. سعيد بهبهانی در چند سال اخير موفق شده است تا رسانه ای آزاد و مستقل و وزين را به اپوزيسيون انحلال طلب ايران عرضه کند. بر کوشندگان اين اپوزيسيون فرض است که تا آنجا که می توانند به تقويت مالی اين رسانهء مفيد بکوشند.

http://mihantv.com

عصب‌شناسی امر اجتماعی: مورد عجیب «کودکان سازمانی‌ شده»

احسان سنائی

با فروپاشی رژیم چائوشسکو، و اعزام نخستین خبرنگاران بین‌المللی به نوانخانه‌های رومانی، عمق فاجعه ای انسانی رفته ‌رفته آشکارتر ‌شد؛ اما سال‌های دیگری هم بايد طی می‌شدند تا مشخص شود این «کودکان سازمانی ‌شده» نه فقط از حیث روانی و رفتار شناختی، بلکه از حیث عصب ‌شناختی هم دچار ضایعات قابل توجهی شده‌اند – به ‌طوری‌که طبق پژوهشی دوازده‌ ساله توسط محققین دانشگاه هاروارد و بیمارستان اطفال بوستون – که به‌تازگی منتشر شده – تنها آن دسته از کودکان سازمانی ‌شده‌ای شانس بازیابی «مادهء سفید مغز» شان را پیدا کرده اند که بعدها توسط افراد خیر به فرزندخواندگی پذیرفته شده بودند.

روابط رومانتیک آیات عظام با یکدیگر

( نمایشنامه ای در 3 پرده و 4 نیم پرده)

نوشتهء علی سجادی

هارگيری!

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: مگر خون عزیزانی که در جریان فتنه 88 به شهادت رسیدند با توبهء سردمداران فتنه جبران می‌شود؟ چرا این قدر از سران فتنه درخواست توبه می‌کنید؟ تاریخ، اسلام و خانواده‌های شهدا از گناه فتنه‌گران نمی‌گذرند. این جنایت.ها به این سادگی قابل جبران نیست.

فدوی: بقول نیروی محترم انتظامی که بفرموده، در اجرای عملیات ایذائی بر علیه مردم، جداً تاکنون شرافتاً هیچگونه مضایقه ای نفرموده است، مراتب در یک سری عملیات محسوس و نامحسوس، در پناهگاه به آگاهی انواع فتنه گران گرامی رسید؛ ضمن سلام و تحیات گفتند که با این ترتیب، صلاح شان در این ست که از دست شما "هاراگیری" (خودکشی دستجمعی به سبک ژاپنی! ـ م) کنند. حالا راضی شدی برادر شهروند؛ وکیل ام بنده؟!

دربارهء « فقر»

جهانشاه رشيديان

يک دولت منتخب مردمی با حمایت و ابتکارات مناسب با شرایط جامعه باید این عوامل فقر را در یک پروسه منتفی یا محدود کند. نقش مردم در مشارکت با دولت مردمی یک فاکتور مهم روانشناسیِ اجتماعی است که تنها در یک دولت منتخب و دمکراتیک مثبت است. به گمان من اهمیت آن از فاکتورهای دیگر رشد اقتصاد ملی کمتر نیست و به دلیل بار همبستگی باعث تقلیل فقر اجتماعی میشود.

شرايط موافق و ناموافق

برای استقرار سکولاريسم در ايران

اسماعيل نوری علا

در مورد انتقال مفاهيم مدرن پروريده در غرب به جوامعی غيرغربی، نوع «فرهنگ» و نحوهء شکل گيری «نهادهای اجتماعی» جوامع «دريافت کننده» از جمله تعيين کنندگان اصلی امکان توفيق روندهای انتقال و جا افتادن محسوب می شوند. لذا، می توان پرسيد که در اين زمينه وضعيت «فرهنگ» و «نهادهای اجتماعی» کشور ما چگونه است؟ و برای پاسخ دادن به اين پرسش است که ضروری می شود تا نخست نگاهی به گذشتهء پرورش اين مفاهيم در مغرب زمين افکنده و، با گرفتن آگاهی هائی در مورد آن گذشته، به بررسی شرايط امروز و امکانات واقعاً موجود کشورمان بپردازيم.

فايل صوتی       تصويری     |   فايل پی.دی.اف  

برای این جغرافیای پر آشوب،

چشم انداز دیگری هم هست!

بهزاد کریمی

آيندهء این جغرافیای سیاسی که در آن همهء بدیل‌‌های رنگارنگ نافرجام و بد فرجام تاکنونی، جملگی، رفوزه شده‌اند کوشش همانا می باید بر ساختن آلترناتیوی دیگر باشد. آلترناتیوی که، اگرچه زمینه‌اش وجود دارد، اما بسی بی شکل است و سازمان نایافته. برای شکل دهی و سازمان یابی چنین بدیلی، می باید بپا خاست تا به اتکای نیروی بزرگ چشم اندازی انسانی، آتش شر کنونی این جغرافیای فاجعه زده رو به فرو نشستن بگذارد...

بازی آخر یا پایان بازی؟

شاهین فاطمی

نتیجهء بُرد – بُرد در مذاکرات هسته ای بین گروه پنج به اضافه یک و حکومت اسلامی بسیار غیر محتمل به نظر می رسد. از سوئی، دولت روحانی سعی می کند وسیله ای بیابد تا بتواند ادعا کند که هر نوع توافقی که بدست آید یک نوع پیروزی برای حکومت اسلامی خواهد بود و، از سوی دیگر، در میان گروه پنج به اضافهء یک، مذاکره کنندهء اصلی، یعنی دولت آمریکا، دیگر از آزادی عمل کامل برخوردار نیست زیرا در آمریکا هر نوع تفاهمی اگر به صورت معاهده باشد باید در مجلس سنای آن کشور به تصویب برسد و اگر دولت اوباما برای فرار از این محظور بخواهد به جای معاهده از نام توافقنامه استفاده کند در آن صورت در اولین فرصت پس از اتمام دورهء ریاست حکومت اوباما سناتورها می توانند آن را بی اثر و فاقد ارزش اعلام کنند.

نافرجامی ایدئولوژی در بهم پیوستگی ملی

کوروش اعتمادی

روند شکل گیری ائتلاف سیاسی و محتوی آن بر حول محور «يک ايدئولوژی» خاص صرفاً در برگیرندهء فقط بخشی از نیروهای اپوزیسیونالی خواهد بود؛ بخشی که، به لحاظ نظری، تعلق ایدئولوژیکی همسانی با یکدیگر داشته و خود را مُحق بر دیگران می دانند. توجه کنيم که این گونه باور و کُنش سیاسی در ماهیت امر چندان تفاوت با خواست و اندیشهء پیروان مذهبی که برای برپایی «مدینهء فاضله»ی خود تلاش می ورزند ندارد. اينگونه است که در بن بست سياسی فعلی بسیاری از نیروها و کنشگران سیاسی کشورمان همچنان برای «همپیمانی» پایبند به چنین اصولی بوده و، خود را جنين بن بستی زندانی و بی کنش ساخته اند.

به بهانهء فرارسيدن سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری
بيانيهء وکلای دادگستری در تبعید

در روزهایی که وکلای بیمار زندانی محروم از مراقبت های پزشکی و درمانی هستند، در شرایطی که  قاضی شعبهء دوی دادگاه انتظامی وکلا آنقدر جسور می شود که پروانهء وکالت خانم ستوده را باطل می کند. در حالی که تعداد زیادی از همکاران ما در زندان یا تحت پیگرد و فراری هستند، بخواهیم تا هنرمندان از مشارکت در نمایش فریبکارانه خودداری نمایند. باید از هیئت مدیره کانون خواست تا، در روز استقلال کانون، با افتخار خانم ستوده را برای بیان دردهای وکلا و ستمدیدگان دعوت کنند.

بگذار هرچه می نامند، بنامند!

فرهاد جعفری

چنين بود که مثل «شاملو»، در گوشه‌نشینی و انزوا مردیم. مثل «گلشیری» هفته‌ای یک‌بار غذای گوشت‌دار خوردیم. آن‌هم از صدقه‌سرِ قصابی که صد و پنجاه گرم گوشت به‌‌مان به نسیه می‌داد. یا مثل «محمد مختاری» وقتی درحال رفتن برای گرفتن کوپن شکر از خانه خارج شدیم کشته شدیم. یا مثل «امیرانتظام» سی سال را بی‌کمترین دلیل محکمه‌پسند، با غل و زنجیر و پابند، در زندان گذراندیم، خانواده‌مان فروپاشید و سی وشش سال آزگار حتا نتوانستیم فرزندان‌مان را ببینیم. یا مثل «فریدون فروغی» از غصه‌ی تنهایی و نخواندن دق کردیم. یا چونان تو؛ به کاشان و همدان و ابیانه رفتیم، صنایع دستی بار وانت کردیم و به تهران آوردیم و در گوشه‌ای از خیابان‌های تهران، در تاریکی غروب، بساط کردیم و فروختیم‌شان تا بتوانیم زندگی کنیم!

تدارکات آمريکا برای شکست احتمالی گفتگوهای هسته ای

آريوبرزن داريوش

آيا سياستمداران آمريکائی قادر خواهند بود از سياست های کاسبکارانۀ خود دست برداشته و منفعت وجود حکومت اسلامی برای خودشان را فدای برقراری صلح و آرامش در منطقۀ خاور نزديک بنمايند؟ نه چون گذشته که در تأمين اهداف تاکتيکی خود در چندی از برهه ها به پشتيبانی مخالفان رژيم درآمده اما به ناگهان در زمانی که به خواست هاشان نائل و يا به توافقاتی با حکومت اسلامی رسيده اند، دست از کمک و همياری برداشته و با رها ساختن نهادهای سياسی شکل گرفته، بر توسعهء نااميدی و يأس مردم از احتمال دگرگونی افزوده اند.

پيام سخنگوی جنبش سکولار دموکراسی ايران به

جشن سالگرد تأسيس حزب کوملهء ايران ـ استکهلم

فرصت تشکیل «ابتکار گلوبال برای سکولاریسم»
سام قندچی

استراتژی گلوبال غرب برای مقابله با کمونیسم در دوران جنگ سرد «برافراشتن پرچم حقوق بشر در جهان» بود و، در آن نبرد، غرب جنبش های ضد سکولار، نظیر اسلامگرایی در خاورمیانه، را متحد خود قلمداد می کرد. حمایت آمریکا از القاعده در افعانستان بخوبی این سیاست را تا هنگام سقوط اتحاد شوروی نشان می دهد. اما با پایان جنگ سرد، غرب همچنان در کلاف سردرگم استراتژی های کهنه ای که برای وضعیتی از جهان طراحی شده بودند که واقعیت کنونی صف بندی های گلوبال نیست، محصور مانده است.

تاريخ و قضاوت تاريخی

محمد جعفری

وقتی هم اکنون کسانی که خود آمر، عامل، دست‌اندرکار و يا مطلع و در جريان امور واقع قرار گرفته و زنده هستند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده قضاوت نکنند و آن را به صد سال بعد واگذار کنند، اولاً بعد از صد سال آن قضاوت به چه دردِ نسلی که با پوست و گوشت و خون خود نتايج آن اعمال را چشيده می‌خورد؟ و ثانياً چگونه حقيقت از لابه‌لای نوشته‌های قلم به‌مزدان حکومتی و تاريخ ‌سازان يک‌ سويه روشن و آفتابی می‌شود؟

 
           

 

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

HHHHH