تأسيس: 14 مرداد 1392 ، در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

دوشنبه 25 و سه شنبه 26 اسفند  ماه 1393 ـ  16  تا 17 ماه مارس 2015      

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن   «اولين کنگره» در 1392 در شهر واشنگتن برگزار شد. «دومين کنگره» در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

به قلم مجيد محمدی

نامه به دولت فخيمهء کانادا

دربارهء «درگذشت دولتی!»

حمیدرضا رحیمی

بسمه تعالی. دولت فخیمهء کانادا. حکومت اسلامی مستقر در ایران سابق، بدینوسیله مراتب قتل خواهر زهرا کاظمی را مع الاسف در تهران مورد تأیید قرار می دهد؛ لکن تلویحاً به استحضار می رساند که قتل ایشان، از نوع  قتل غیرعمد بوده است زیرا مأموران محترم قتل های دولتی، از تابعیت کانادائی متوفی اطلاع نداشته و تصوّر فرموده اند که وی فقط یک خبرنگار ایرانی بوده است و از آنجا که قتل نویسندگان و خبرنگارن ایرانی در ایران، براساس موازین ما، که به هیچ کس هم مربوط نیست، مُستـَحب است، لذا اقدام به قتل وی نموده اند.

اخبار جاريه در آیینهء اشعار، امثال و کنایات رايجه 
محمدرضا روحانی

* دکتر مصطفی قاسمی رئیس هیأت مدیره انجمن بیماریهای کلیوی ایران گفت: عدهای از طریق کردستان به خارج کشور برای فروش کلیهء خود اعزام میشوند. (ایرنا، هجدهم اسفند)

کنايهء بی لفافه: قابل توجه مقام معظم ولایت مطلقه فقیه، رهبر انقلاب اسلامی، مرجع عالیقدر مسلمانان جهان و مراد والاتبار زمینخواران، جنگلخواران و کوهخواران و روسای عالی مقام قوای سگه گانه و صاحبمنصبان عالی رتبه، از جمله جناب مهندس ولیالله افخمی راد معاون وزارت صنعت، معدن و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، جناب آقای دکتر عضنفری راد مدیر  عامل مرکز توسعه صادرات ایران و جناب مهندس حبیبالله حقیقی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق.

رواج فالگيری و کف بينی و رمالی و دفع بلا در افغانستان

گزارشی از کابل

دربارهء کنفرانس برلين

با حضور شادی امين و يوسف اشکوری

در برنامهء «رو در رو» ی تلويزيون «من و تو»

در آستانهء برگزاری کنگره وحدت چپ

و پايان مرحلهء مقدماتی پروژهء بزرگ وحدت چپ

ميزگرد نشريهء اخبار روز

«چهره خانه»
خاطرات اسماعيل نوری علا از چهره های مطرح زندگی اش
فصل اول کامل در هفت بخش: دربارهء محمود اعتماد زاده و زمانه اش
 در سه صورت يوتيوب ـ دانلود ـ فايل صوتی

يا ابوالفضل! ممد عصبانی رییس شد!

ف.م.سخن

حالا می‌گید چی‌کار کنیم؟ این چه بدبختی و پیچارگی بود که برسرمان آمد؟ ما که به لنگه کفش سرخ‌پوش هم رضایت داده بودیم! این چه بلایی بود که بر سرمان آمد؟ یعنی نمی‌شد اون بابا٬ اون عراقیه٬ همون که ویرانه از این یکی بابا تحویل گرفته بود و ویرانه‌سرا تحویل داده بود٬ روی کار می‌آمد؟ همان‌که در باره‌ی چگونگی قطع عضو هنگام قصاص نوشته بود کسی که عضوی از او قطع می‌شود نباید محل عضوش بی‌حس شود تا حسابی درد بکشد و آدم شود.

گذشت زمان، نکبت اين انقلاب را بیشتر نشان می دهد

محمدعلی مهرآسا

با تأسف فراوان باید اقرار کرد مدت هاست همان روستائیان اندک سواد و نادان گریخته به درون شهرها، بدنهء سپاه پاسداران را ساخته اند و در سپاه پاسداران حاصل انقلاب آخوندی، همه به امیری، سرتیپ و سرهنگ و حتا سرلشکر رسیده اند و هر کدام در رأس یکی از ادارات مسئول قرار دارند و مرتب با روزنامه ها و رادیو تلویزیون نیز مصاحبه و گفتگو می کنند. در این میدان چه اظهار فضل هائی می فرمایند و چه دُّرها و گوهرهائی از دهان بیرون می ریزند. عجیب است که در هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد تمام وزرا را از میان پاسداران برگزیدند.

روس‌گرایان ایرانی، همچنان غرق در تخیلات!

گفتگو با ابراهیم اصغرزاده

گفتگوگر: مسعود کاظمی

سیاست روسیه جدای از اینکه چه نظام سیاسی برای بر کرملین حکمروایی کند، توسعه‌ طلبانه بوده و هست؛ چه به دست تزارها، چه دوره کمونیست‌ها و چه میراث‌داران فعلی. از این منظر فرقی میان پوتین و استالین وجود ندارد. نگاه دولتمردان روسی به ایران در تمام دوران‌ها استفاده ابزاری برای رسیدن به اهداف توسعه‌ طلبانه خودشان است و برای رسیدن به این هدف از هرگونه آتش‌افروزی، تداوم تنش و خصومت میان ایران و ممالک غربی استقبال کرده، می‌کنند و خواهند کرد.

فرهنگ استبدادی و بلوغ جامعهء مدنی
با نگاهی به اعتراضات معلمان

نسرین هزاره مقدم

نمی توان با بیان این که فضا امنیتی می شود و یا در شرایط فعلی "به صلاح" معلمان نیست، با تجمع دهم اسفند مخالفت کرد. صلاح معلمان را خودشان بهتر از همه می دانند. این که صلاح چیست را بدنه جنبش در ماه های گذشته نشان داده است، سوم اسفند، چشم انداز اینده را به خوبی روشن کرد و نشان داد که فشار بدنه اجتماعی معلمان برای احقاق حقوق صنفی خود در حال افزایش است...

ايدئولوژی و جعل تاريخ

عمادالدين باقی

ايدئولوژی هرچند خود در خدمت قدرت است ولی تا وقتی قدرت تشکيل نشده فقط يک عقيده در ميان عقايد موجود است و وقتی به قدرت رسيد فاجعه آفرين است زيرا قدرت ذاتاً ميل سلطه بر همهأ حوزه ها دارد و ايدئولوژی هم ميل به خلوص دارد. اين ميل به خلوص که در «تولد يک انقلاب» توضيح داده ام فقط در حوزهء عقايد نيست، حتی در تاريخ هم هست. از نظر صاحبان قدرت و ايدئولوژی، تاريخ هم بايد خالص شود و پاکسازی و گندزدايی شود. لذا دخل و تصرف در آن مجاز و موجه می گردد. گاه برای اين خلوص و برای توجيه قدرت خود لازم می آيد که تاريخ هم جعل کنند.

برداشتی باژگونه از اهداف و ماهیت

جنبش سکولار دمکراسی

کورش اعتمادی

جنبش سکولار دمکراسی هرگز نگاهی معطوف به تصاحب «قدرت دولتی» نداشته و مبارزه برای تصرف دولت را صرفاً در قلمروی فعاليت های احزاب سیاسی و نه جنبش سکولار دمکراسی می داند. اما هستند کسانی که خود را حاملان «اندیشهء همگرایی پایدار ایرانیان» می نامند و بالطبع مدعی دمکراتیزه کردن ساختار سیاسی ایران در آینده اند اما همين جنبش با همين مختصات را نیروئی مطلق گرا و استبداد زده بر می شمرند. به اين خطای سهوی يا تعمدی بايد پاسخ گفت.

سيزده هزار نفر در زندان‌های حکومت سوریه زیر شکنجه کشته شده‌اند

گزارش راديو فردا >>>

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید که از آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد در سوریه تاکنون حدود 13 هزار نفر از جمله 108 کودک در زندان‌های این کشور زیر شکنجه کشته شده‌اند. بیانیهء این گروه اپوزیسیون روز جمعه 22 اسفند در خبرگزاری فرانسه بازتاب یافته است که عنوان می‌کند جوان‌ترین این قربانیان که در مجموع 12 هزار و 751 نفر هستند، تنها 12 سال داشته است. به گفته رامی عبدالرحمان، رییس گروه دیدبان حقوق بشر، «خانواده برخی از آنان که زیر شکنجه کشته شده‌اند با زور و فشار ناگزیر از امضای سندی شده‌اند که بیان می‌کند عزیز آنها به دست شورشیان به قتل رسیده است». آقای عبدالرحمان همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که این آمار شامل 20 هزار زندانی که در زندان‌های حکومت سوریه ناپدید شده‌اند، نمی‌شود. به گفتهء آقای عبدالرحمان، نیروهای امنیتی تا سر حد مرگ به زندانیان گرسنگی می‌دهند. آنها از دادن دارو به زندانیان بیمار خودداری می‌کنند و زندانیان را تحت شکنجه‌های روحی و روانی قرار می‌دهند. او می‌گوید که این زندانیان هم از میان فعالان سیاسی هستند، هم از شورشیان و هم از کسانی که صرفاً در اعتراضات شرکت کرده‌اند. بر اساس گزارشی که پیش از این دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر کرده بود، نیروهای امنیتی سوریه زندانیان را با باتوم و میله به شدت کتک می‌زنند و آنها را از سقف می‌آویزند. گزارشی هم که به تازگی 21 سازمان بین‌المللی امداد منتشر کرده‌اند، عنوان می‌کند تجاوز و آزار جنسی در بازداشتگاه‌های حکومت سوریه امری رایج است. آخرین آماری که از قربانیان جنگ داخلی سوریه منتشر شده است، شمار آنان را بیش از 210 هزار نفر برآورد می‌کند.

سکولاريسم و سنجهء شکل گرفتگی نهاد مذهب

اسماعيل نوری علا

در هر جامعه، نهاد حکومت، به لحاظ ضرورت زندگی اجتماعی، بيش از نهادهای ديگر اجتماعی شکل گرفته و مستقل است، حال آنکه ميزان شکل گرفتگی و استقلال نهادهای مذهبی در هر جامعه ای دارای تغييرات چشم گيری است و در يک جامعه همين «تنوع» تبديل به زايشگاه انواع روش ها برای رسيدن به استقرار سکولار دموکراسی، که هدف اش جداسازی مذهب از حکومت است، می شود. جامعهء ما نيز نمی تواند از اين قاعده مبرا باشد.

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف  

خامنه ای و اوباما در قايق بی تصميمی!

شهباز نخعی

اگر «رهبر معظم!»، که خود را سکان دار کشتی ِ – در حال غرق – سیاست خارجی می داند، پس از "نرمش قهرمانانه" اش آنقدر ادا و اطوار در نمی آورد و اجازه می داد که مذاکرات بدون تمدیدهای بیهوده به نتیجه برسد، «توافق نامه» این چنین به دست  انداز نمی افتاد و با این سد سدید مخالفت، تهدید، تنش و تشنج روبرو نمی گردید... در سوی دیگر معادله، همین ایراد به باراک اوباما نیز، به دلیل تردید، بی تصمیمی و تعلل هایش، وارد است و کم و بیش سزاوار رفتار خشن و توهین آمیزی است که جمهوری خواهان با او می کنند.

ترکيه در دو چهره

آريوبرزن داريوش

در پيوند با نظرات بعضی از مفسران سياسی خاورميانه، که با کنکاش در موقعيت حزب حاکم عدالت و توسعه بر اين باور پای مي فشارند که "اين حزب متأثر از کردار و رفتار سياسی اخوان المسلمين مي باشد"، بايد گفت، دولت فعلی ترکيه استراتژی اسلامگرائی افراطی را دنبال نمي کند، اما به لحاظ ملاحظات سياسی و شرايط داخلی خود بر موج اسلام گرائی سوار شده و از اين ابزار به نفع مصالح ملی اش بدرستی بهره برداری مي کند

دلایل شکست مدرنیته در ایران و جوامع مسلمان

گفتگو با مهدی مظفری

گفتگوگر: خبرنگار سايت ايران و جهان

جوهر طرح مدرنیته این است که انسان صاحب حقوق جای خدا را می گیرد که این خود سرآغاز روند ناتمام و همیشگی آزادی انسان است. بی سبب نیست شاید که بزرگترین انقلاب های مدرن، به ویژه در سده های هفده و هیجده میلادی اروپا، انقلاب علیه نظام های مبتنی بر حقوق الهی، یعنی در اصل علیه نظام های مبتنی بر انکار حقوق و آزادی فرد بوده اند. دیگر وجه مهم جنبش تاریخی مدرنیته زایش و بالندگی فکر نقاد است. زیرا، مادام که خدا کانون جهان تلقی می شود هر نوع فکر انتقادی مصداق کفر تلقی و به همین عنوان مطرود شناخته می شود. 

ماه عسل صد ساله به پایان رسید

جعفر محمدی

نفت، را بی تردید می توان یکی از مهم ترین بازیگران و مؤلفه های تاریخ معاصر ایران دانست که نه فقط در حیات سیاسی و اجتماعی ما ایرانیان، که در زندگی فرد فرد ما، آثار مثبت و منفی اش را به یادگار گذاشته است که در این مقال، مجال پرداختن به آن نیست؛ سخن این است که هر چه بوده تمام شده و عصر "ایران بدون نفت" در حال آغاز شدن است.

این همانی مذاهب تک خدایی و ایدئولوژی های انقلابی
در وصف انقلابی که فصل جدیدی در انقلاب های سیاسی گشود

حمید آقایی

ظهور ایدئولوژی جدیدی بنام اسلام سیاسی و ایدئولوژیک، که داعیهء انقلاب و برقراری نظم نوین جهانی را دارد، این سوال را در پیش روی ما قرار می دهد که آیا مذهب، بویژه مذاهب بزرگی مانند اسلام، مسیحیت و یهودیت، در اصل و اساس خود یک اندیشه انقلابی بوده اند؟ و یا آنطور که برخی از معتقدان به این مذهب می گویند، مذاهب نامبرده فقط برای راهنمایی و هدایت بشر و تنظیم رابطهء او و خدا آمده اند، و در پذیرش و پیروی از آن اکراهی نیست. به سخن دیگر، نقش اجتماعی و سیاسی این مذاهب فرع بر نقش عرفانی، فلسفی و هستی شناسانه آنها بوده است.

در خصوص ملی ‌- مذهبی‌ ها

درويش رنجبر

لازم است به موضوع ملی‌- مذهبی‌‌ها از دو جنبه نگاه شود؛ یکی‌ سیاست کاربردی و دوم فلسفهء نظری. از دیدگاه سیاست کاربردی سخن مخالفان به غایت صحیح است چون اگر بازرگان را مظهر سیاست کاربردی ملی‌- مذهبی‌‌ها تلقی‌ کنیم و او را با بختیار مقایسه کنیم به خوبی روشن است که ملی‌- مذهبی‌‌ها با صاف کردن جاده برای حاکمیت فرد مرتجعی مثل خمینی جز ضرر و خسران برای ملت ایران به بار نیاورده اند. از لحاظ فلسفه نظری اما اگر ملی‌- مذهبی‌‌ها را در قامت امثال سروش و محمد مجتهد شبستری تصور کنیم دیگر نه تنها اصطلاح ملی‌- مذهبی‌ در مورد آنها صدق نمی کند بلکه باید بجای اصطلاح ملی‌-مذهبی‌ از اصطلاح رفرم دینی صحبت کرد.

 
       

 

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

HHHHH