هر جامعه، نهاد حکومت، به لحاظ ضرورت زندگی اجتماعی، بيش از
نهادهای ديگر اجتماعی شکل گرفته و مستقل است، حال آنکه ميزان شکل
گرفتگی و استقلال نهادهای مذهبی در هر جامعه ای دارای تغييرات چشم
گيری است و در يک جامعه همين «تنوع» تبديل به زايشگاه انواع روش ها
برای رسيدن به استقرار سکولار دموکراسی، که هدف اش جداسازی مذهب از
حکومت است، می شود. جامعهء ما نيز نمی تواند از اين قاعده مبرا
باشد.◄
فايل
صوتی
◄ فايل
تصويری
◄
فايل پی.دی.اف
◄
خامنه
ای و اوباما در قايق بی تصميمی!
شهباز نخعی
اگر «رهبر معظم!»، که خود را سکان دار کشتی ِ – در حال غرق – سیاست
خارجی می داند، پس از "نرمش قهرمانانه" اش آنقدر ادا و اطوار در
نمی آورد و اجازه می داد که مذاکرات بدون تمدیدهای بیهوده به نتیجه
برسد، «توافق نامه» این چنین به دست انداز نمی افتاد و با این سد
سدید مخالفت، تهدید، تنش و تشنج روبرو نمی گردید... در سوی دیگر
معادله، همین ایراد به باراک اوباما نیز، به دلیل تردید، بی تصمیمی
و تعلل هایش، وارد است و کم و بیش سزاوار رفتار خشن و توهین آمیزی
است که جمهوری خواهان با او می کنند.
ترکيه در دو چهره
آريوبرزن داريوش
در
پيوند با نظرات بعضی
از
مفسران سياسی خاورميانه، که با کنکاش در موقعيت حزب حاکم عدالت و
توسعه بر اين باور پای مي فشارند که "اين حزب متأثر
از کردار و رفتار سياسی اخوان المسلمين مي باشد"، بايد گفت، دولت
فعلی ترکيه استراتژی اسلامگرائی افراطی را دنبال نمي کند، اما به
لحاظ ملاحظات سياسی و شرايط داخلی خود بر موج اسلام گرائی سوار شده
و از اين ابزار به
نفع مصالح ملی اش بدرستی بهره برداری مي کند
دلایل
شکست مدرنیته در ایران و جوامع مسلمان
گفتگو با
مهدی مظفری
گفتگوگر: خبرنگار سايت ايران و جهان
جوهر
طرح مدرنیته این است که انسان صاحب حقوق جای خدا را می گیرد که این
خود
سرآغاز روند ناتمام و همیشگی آزادی انسان است. بی
سبب نیست شاید که بزرگترین انقلاب های مدرن،
به ویژه در سده های هفده و هیجده میلادی اروپا،
انقلاب علیه نظام های مبتنی بر حقوق الهی، یعنی در اصل علیه نظام
های
مبتنی بر انکار حقوق و آزادی فرد بوده اند.
دیگر وجه مهم جنبش تاریخی مدرنیته زایش و بالندگی فکر نقاد است.
زیرا،
مادام که خدا کانون جهان تلقی می شود هر نوع فکر
انتقادی مصداق کفر تلقی و به همین عنوان
مطرود شناخته می شود.
ماه عسل صد ساله به پایان رسید
جعفر محمدی
نفت، را بی تردید می توان یکی از مهم ترین بازیگران و مؤلفه
های تاریخ معاصر ایران دانست که نه فقط در حیات سیاسی و اجتماعی ما
ایرانیان، که در زندگی فرد فرد ما، آثار مثبت و منفی اش را به
یادگار
گذاشته است که در این مقال، مجال پرداختن به آن نیست؛ سخن این است
که هر چه بوده تمام شده و عصر "ایران بدون نفت" در حال آغاز شدن است.
این همانی مذاهب تک خدایی و ایدئولوژی های
انقلابی
در وصف انقلابی که فصل جدیدی در انقلاب های
سیاسی گشود
حمید آقایی
ظهور
ایدئولوژی جدیدی بنام اسلام سیاسی و ایدئولوژیک، که داعیهء
انقلاب و برقراری نظم نوین جهانی را دارد، این سوال را در پیش روی
ما قرار می دهد که آیا مذهب، بویژه مذاهب بزرگی مانند اسلام،
مسیحیت و یهودیت،
در اصل و اساس خود یک اندیشه انقلابی بوده اند؟ و یا آنطور که برخی
از معتقدان به این مذهب می گویند، مذاهب نامبرده فقط برای راهنمایی
و هدایت بشر و تنظیم رابطهء
او و خدا آمده اند، و در پذیرش و پیروی از آن اکراهی نیست. به سخن
دیگر، نقش اجتماعی و سیاسی این مذاهب فرع بر نقش عرفانی، فلسفی و
هستی شناسانه آنها بوده است.
در خصوص ملی