تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

چهارشنبه 19 و پنج شنبه 20 فروردين  ماه 1394 ـ  8 و 9 ماه آوريل 2015      

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد، سال 1394، سال بزرگداشت عمر خیام نیشابوری، نام می گیرد

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

«نهاد هماهنگی جنبش»

پيمان نامهء عصر نو

تاريخچه

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن   «اولين کنگره» در 1392 در شهر واشنگتن برگزار شد. «دومين کنگره» در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

در جبههء ملی ايران چه می گذرد؟

مهندس کورش زعيم

در گفتگوی اختصاصی با اسماعيل نوری علا

نوری علا: مسائلی که در پی انتشار بيانيهء نخست آقای اديب برومند، رهبر کنونی جبههء ملی ايران، پيش آمد و به اينجا انجاميد که آقای اديب اعلام بدارند که در مورد مفاد آن بيانيه اشتباه کرده اند، و سپس درخواست شما از ايشان مبنی بر اينکه از سمت خود کناره گيری کنند، کنجکاوی های بسياری را در ميان کوشندگان سکولار دموکرات ايران ايجاد کرده است. آیا شما آمادگی آن را داريد که به برخی پرسش ها، که از دل آن کنجکاوی ها، زاده می شوند، پاسخ روشن و صريح بدهيد؟

کورش زعيم: حتماً. ممنون که می خواهيد مسائلی که اين همه جنجال آفريده اند با شفافيت مورد موشکافی قرار گيرند.

اينجا هیچ‌ کس نمی‌خواهد

سفره‌ای که انداخته شده جمع شود!

گفتگو با عیسی‌خان حاتمی

گفتگوگر: يوحنا نجدی

مجلس ششم در اختیار اصلاح ‌طلبان بود ولی نخواستند کاری انجام بدهند. چرا؟ چون سیاست اصلی اصلاح‌ طلبان، “فشار از پایین” و “چانه‌ زنی در بالا” است. یعنی مردم، نیروهای سیاسی و دانشجویان هزینه بدهند اما امتیازات در قدرت به اصلاح ‌طلبان برسد. من فکر می‌کنم که احتمالاً گروه‌ های فرصت‌ طلب سیاسی به اسم اصلاح ‌طلب وارد عرصه سیاسی خواهند شد ولی من امیدی به این گروه‌ها ندارم.

«مصدق حکومت اسلامی؟» مصدقی ها کجا هستند؟

مجتبی واحدی ـ تکه ای از يک مقاله

«مشمئز کننده ترین رفتار از برخی افراد مشاهده می شود که بارها تملق گویی های اطرافیان رهبر را محکوم کرده اند اما اکنون که نوبت به خودشان رسیده، ظریف را به عرش اعلا برده، او را «مصدق دوران» می نامند که باید به احترام او تمام قد ایستاد. آنها ادعا می کنند دیپلماسی ظریف میان دو متحد همبشگی، یعنی امریکا و اسرائیل، اختلاف انداخته؛ و برای اثبات ادعای خود، به روابط سرد اوباما و نتانیاهو اشاره می کنند. در حالی که اختلافات این دو، ماه ها قبل از روی کار آمدن روحانی در ایران آشکار شده بود. ادعاهای اینچنینی در خصوص توانمندی دیپلماتیک ظریف یا طرح شعارهای متملقانه و در عین حال سبک در خصوص او، شباهت بسیار به افراط گرایی های عوامانه نسبت به آیت اله خمینی دارد».

قاسم سلیمانی: تروریست یا قهرمان؟

حشمت طبرزدی

از دیدگاه من، قاسم سلیمانی اگر خط امام است یا اصلاح‌طلب است یا نیست، اما یک جنایت‌کار و یک تروریست‌پرور است. هر دلاری که در منطقه هزینه کرده، هر طرح عملیاتی که تدوین کرده، هر گلوله، موشک، بمب و مین و نارنجکی که از ایران به منطقه برده و استفاده کرده و انسانی‌ ر‌ا کشته و هر نیروی ایرانی‌ که به عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، اسراییل و یمن نفوذ داده و کشته شده یا فردی را کشته، بدون اجازه مردم ایران و غیرقانونی بوده است.

زندگی در قلمروی مرگ

محمدرضا پورشجری (سیامک مهر)

ترور، به گونهء دقیق کلمه، یعنی وحشت پراکنی. اگر این تعریف را در نظر داشته باشیم، تمامی اعدام ها و قصاص هايي که در حکومت اسلامی صورت می گیرد مصداق صریح ترور می باشند. حکومت اسلامی در هر سال بالغ بر چهارصد نفر را اعدام می کند و هدف واقعی این جنایت ها ایجاد رعب و وحشت در جامعه و سرکوب روانی آحاد ملت است. رژیم منفور اسلامی از اعدام و قصاص و قتل ملت ایران در جهت ماندگاری و دوام و بقای خود بهره می برد. این حربه را می باید از چنگال های خونی آیت الله ها بگیریم.

ايران: قدرت بزرگ منطقه ای

يا کشوری منزوی و مطرود؟

مرتضی نگاهی

آنان که گمان می کنند ايران دارد قدرت بزرگ منطقه می‌شود نمی‌خواهند بدانند که اين حکومت به شهروندان خود بسيار جفا می‌کند و هرگز نمی‌تواند به عنوان سرمشق و کشور نمونه در قلب ملت ‌های منطقه جای بگيرد. کشوری که بيشترين فرار مغزها را دارد و شهروندان اش به آب و آتش می‌زنند که فرار کنند چگونه می تواند سرمشق قرار بگيرد؟

گزارش مخصوص و مصور فدوی از لوزان

حمیدرضا رحیمی

فدوی داشت بیانیهء مشترک حجج اسلام و خاج پرستان عظام، یعنی گروه 1 +5، لعنة الله عليهم اجمعين، را از منظر خود بر می رسید که ديد، بنا بر روايت خبرگزاری افکار نيوز، وزير خارجه بيت گفته است: «مذاکره کردیم تا اعلام کنیم برنامهء هسته‌ای ایران صلح آمیز است و دستور داشتیم فقط در زمینهء هسته‌ای با آمریکا مذاکره کنیم!» و به فراست دريافت که در اين مذاکرات نیز، جای بشر و حقوق او خالی بوده فلذا در اين گزارش مصور عکس آن هم موجود نيست! همچنين فدوی ملاحظه کرد که شخصی به نام «پاک نژاد» نيز، بدون اقامهء هرگونه تصويری که در اين گزارش مفيد افتد، در کيهان دارالخرافه نوشته است: «نگرانیم از اینکه نکند ملت‌های بیدار شده، با دیدن برخی از رفتارهای ما که منافی عزت و اقتدار است، از انقلاب خود مایوس و ناامید شوند». پيرو دريافت اين «دلواپسی»، فدوی مراتب را با قید چندین فوریت به آگاهی ملت های آزادهء جهان رساند،

توافق آنها، توقع ما!

اقبال اقبالی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

ملت ایران باید نخست از حکومت اسلامی در جامعهء جهانی و منطقه رفع اختيار و نمايندگی کند و اعلام نماید که حاکمان کنونی هرگز منافع و مصالح ملت ایران را نمایندگی نکرده و ما نیز گروگان گروه ها و شبکه های تروریستی و آدمکشی اسلامگرایان شیعه هستیم. ملت ایران همچنان بايد خواهان خاتمه دادن به حکومت اسلامی، خلع قدرت روحانیت شیعه از حکومت و تامین آزادی ادیان و محکومیت صف آرائی دینی، قومی و نژادی در منطقه باشد.

جرعه‌ای بزرگ از جام زهر دوم

محمدرضا نيکفر

جام زهر دوم را مدتی لیس می‌زدند؛ در لوزان جرعه‌ای بزرگ از آن نوشیدند؛ بقیه‌اش را همه سرخواهند کشید. ادا و اطوار درمی‌آورند و حوصله سرمی‌برند. جام زهر نخست، پذیرش آتش‌بس در جنگ با عراق است؛ جام دوم، تن دادن به تسلیم در برنامه هسته‌ای است. در جنگ با عراق می‌خواستند کربلا را بگیرند و از آنجا به “قدس” بروند؛ در برنامه هسته‌ای می‌خواستند برای بقای قدرتشان به تضمین هسته‌ای دست یابند. در هر دو مورد شکست خوردند و ناچار شدند از مواضع اعلام‌ شده‌ ‌‌شان عقب بنشینند.

مقاومت ملت ایران،

گزینه‌های آمریکا را ناکارآمد ساخت!

سرلشکر محمدعلی جعفری

امريکا که در پی تغییر رفتار سیاسی ایران بود، خود به تغییر رفتار سیاسی تن داد و بر خلاف مشی گذشته‌ی خود، درمقابل مردم ما، مجبور به فراموش کردن همه‌ی گزینه‌های روی میز و جایگزین سازی مسیر دیپلماسی برای حل موضوع هسته‌ای شد... شکوه مقاومت مردم نجیب و آزاده‌ء ما، رئیس جمهور آمریکا را به پرده‌ برداری از این اعتراف بزرگ تاریخی مجبور ساخت که گزینه‌ء نظامی و استمرار تحریم‌ها ایران را قوی ‌تر و مصمم ‌تر خواهد کرد!

دربارهٔ توافقِ ایران و کشورهای پنج بعلاوهء يک

بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران

حاصلِ فاجعه ‌بار سیاست ‌خارجیِ رژیم ولایت ‌فقیه، با رهبری و کارگردانیِ علی خامنه‌ای- در بیش از یک دههٔ گذشته- جز تنش‌های خطرناک در منطقه، تحریم‌های مخربِ اقتصادی‌ای که کمر اقتصاد کشور را خرد کرد، و زندگی را بر میلیون‌ها ایرانی به‌طورِ‌ تحمل‌ ناپذیری سخت کرده است، هیچ چیز دیگری نبوده است.

تعهدات ایران از زبان ظريف

گزارش راديو زمانه

ظريف شب پانزدهم فروردین ماه با حضور در برنامه «نگاه یک» در مورد این ابهام‌ها پاسخ گفت. در مطلب حاضر خلاصه‌ای از صحبت‌های محمدجواد ظریف در مورد تعهدهای ایران به گروه پنج به اضافهء يک، و حقوقی که در مقابل آن دریافت کرده، در دو بخش «کلیات چارچوب توافق» و «لغو تحریم‌ها» تقسیم‌بندی شده است. این مفاد تنها بر اساس صحبت‌های شفاهی محمدجواد ظریف در برنامهء «نگاه یک» خلاصه‌نویسی شده است.

شرح دست آوردهای لوزان

محسن بهزاد کریمی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

اين مقاله، بدون پرداختن به احتمال توافق نهایی و یا عدم آن، و صرفاً جهت روشن سازی آنچه در «ژنو» گذشت و در «بیانیهء لوزان» (و نه «توافق») منتشر شده، بخصوص از طريق تفسیر زبان دیپلماتیک دو طرف (که ربط چندانی با متن بیانیهء تشريفاتی مشترک ندارند)، کوشش می شود تا، از آنچه در فضای رسانه ای و در بطن بیانیه های مستقل هر یک از طرفین آمده است نتیجهء نهایی به دست آمده روشن گردد.

از مذاکرات لوزان تا جنبش سکولار دموکراسی

گفتگو با  حسن اعتمادی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

«تبریک» و «حمایت از تنش زدایی دولت روحانی»

پيام جمعی از کنشگران سیاسی

ما امضاء کنندگان متن حاضر حصول توافق اولیه در لوزان میان قدرت های بزرگ و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران را یک موفقیت بزرگ برای کشور دانسته و آن را به همه مردم ایران و به مردم صلح دوست و عدالت خواه جهان تبریک می گوییم. این توافق نقطه عزیمتی شاخص است به سوی روزهای بهتر برای اقتصاد و امنیت کشور و جلوگیری از روندهای قبلی که خلاف منافع اقتصادی  و امنیت ملی کشور بود.

نتیجه مذاکرات: شکست قطعی خامنه ای

حشمت طبرزدی از زندان گوهر دشت (رجائی شهر) کرج

هر اندازه رژیم بیشتر به درون مناسبات بین المللی کشانده می شود، از قدرت سرکوب بی محابای او کاسته می شود و امکان گسترش مبارزات اجتماعی تقویت می گردد. ما مردم زیر ستم ایران می بایست از وضعیت کنونی به نفع مطالبات اساسی بهره گیری کنیم و بر مبارزات مدنی و دموکراتیک خود بیافزاییم. باید توده ها را حول مبارزات اجتماعی اخیر گرد هم آوریم و عملاً نشان دهیم که راه رهایی، عدالت، فاه، آزادی و دموکراسی از طریق گسترش مبارزات دموکراتیک است. ما باید از شرایط کنونی برای اتحاد و متشکل شدن بهره برداری کنیم.

تکليف خودمان را با هم روشن کنيم

مهدی جلالی

کسی منافع ملی ما را در سياست خارجی نمايندگی می‌کند که خواهان همزيستی و صلح ميان بقيه‌ی آدمهای غير ايرانی باشد. کسی که آرزوی خوبی برای همسايگان افغان و عراقی تا اسرائيلی خود داشته باشد. برای آنان هم زندگی و شادی بخواهد. و بخواهد با آنان تجارت و رفت‌و‌آمد کند، نه اين که خواهان مرگ و آواره شدن خانواده‌های آنان باشد!

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

HHHHH