تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

دوشنبه 28  و سه شنبه  29 ارديبهشت ماه 1394 ـ  18 تا 19 ماه مه 2015

شما دعوت می شويد

به شرکت در سومين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

در چهارم و پنجم ماه جولای 2015  ـ  در فرانکفورت

لطفاً برای کسب اطلاعات بيشتر به اين پيوند مراجعه کنيد: 

ه

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

اعلام برائت

حمیدرضا رحیمی

دريادار «فدوی» [که فدوی نيست!] اعلام داشته که سپاه می‌تواند ناو هواپیمابر آمریکا را غرق کند. دریادار فدوی، با یادآوری سابقهء تقابل نیروی دریایی سپاه با آمریکایی‌ها در خلیج، تصریح کرد: "سپاه به برکت خون شهدا و عنایت خداوند متعال نظریه‌ای متفاوت برای مقابله با آمریکا در خلیج فارس ارائه کرد که به «روال شناورهای تندور» معروف شد که بر مبنای نیروی انسانی با ایمان و عمل اسلامی و انقلابی شکل می‌گرفت". وی تاکید کرد: «آمریکا از لحاظ علمی در شرایطی نیست که ما را تهدید کند! اما در کلام این را اعلام می‌کند...» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران گفت: «مقامات نظامی آمریکا در سخنان شان اذعان کردند سيزده میلیارد دلار صرف ساختن ناو هواپیمابر می‌کنند اما سپاه با قایق‌های تندرو می‌تواند آن را غرق کند».

زندگی ایرانیان در رمان ایرانی

یک دروغ بزرگ است

گزارشی از: الاهه نجفی

امير حسين چهل تن می گويد: «نویسندگان ایرانی در شرایط کنونی يا به خود تخریبی و مواد مخدر روی می‌آورند یا اینکه تبعید را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند. آن‌ها که می‌مانند، چاره‌ای جز تن دادن به سانسور ندارند... سانسور [ذهن] رمان ‌نویسان ایرانی را چنان پرورش داده که [داستان‌ هایشان] را فقط در فضاهای بسته آپارتمانی روایت می‌کنند. در این آپارتمان هیچکس پای پنجره نمی‌رود که به خیابان نگاهی بیاندازد. مثل این است که نه خیابانی وجود دارد و نه شهری و سر و صدایی و نه حتی همسایه‌ای.»

بررسی اوضاع سياسی ايران و مقولهء مطالبه محوری

گفتگو با حسن اعتمادی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی

گفتگوگر: سوزی ياشار

تسليت به خانم ويدا حاجبی تبريزی

خبر شديم که «رامین بارِتو تبریزی»، فرزند بانوی مبارزه ايران، ويدا حاجبی تبريزی، روز سه شنبه بيست و دوم اردیبهشت پس از سال ها جدال با بیماری در بیمارستان شهر کلیشی در حوالی پاریس چشم از جهان برگرفته است. پدر رامين، «اسوالدو»، از مبارزان چپ آمریکای لاتین بود و مادرش ویدا حاجبی تبریزی، پس از مبارزهء دوشادوش با او به ايران بازگشت و مدتی در زندان رژيم سابق گرفتار شده بود. گردانندگان نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی ايران و اعضاء دفتر سياسی آن حدوث اين واقعهء دردناک را به خانم حاجبی و ديگر خويشاوندان رامين تسليت می گويند.

گام دوم اعتراضات شروع شد

بيانيه جمعی از زندانيان سياسی زندان رجائی شهر

تنها راهی که مانع سرکوب جنبش اعتراضی کنونی می شود، تلاش برای گسترش آن توسط همه حق طلبان و گروه های اجتماعی و تاکید بر متشکل شدن و به هم پیوستن جنبش ها با یکدیگر است. باید برای رسیدن به حقوق اساسی در هر حوزه، دست به اعتراض زد و برابری حقوق قومیتی و جنسیتی را در کنار حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و صنفی و اعتراض علیه اعدام، شکنجه و اجبارهای مذهبی و ایدئولوژیک و فسادهای عظیم مالی از سوی حکومت به ویژه اختلاس چند هزار میلیارد تومانی و سوء استفاده از قدرت توسط خامنه ای و سپاه، مثل تجاوزات منطقه ای و یا به تاراج بردن سه هزار و چهارصد میلیارد تومانی در کمک به بشار اسد جنایتکار را خواستار شد.

صد و چهل سالگی رسالۀ مدنیّه

محمد ارسی

صاحب این قلم، با بی‌طرفی دربارهٔ تمایلات و عقاید مذهبی نویسندهٔ این رساله، صد و چهل سالگی «رساله مدنیّه» را فرصتی دانست تا با پرداختن به درونمایهٔ غنی و تجدد خواهانه و مترقی این اثر ارزنده، غنای ادبیات سیاسی و فعالیت‌های نظری تجدد طلبانه‌ای را که به جنبش بزرگ مشروطیت و نهضت‌های مدرن و ملی بعدی در ایران منجر شد نشان دهد تا ترقی ‌خواهان و ایران- سازان نیک بدانند که در تلاش و کوشش برای آزادی ملی و عدالت و استقلال و ترقی و تعالیِ جمعی همهٔ مردم این سرزمین کهن از هر فرقه سیاسی و مذهبی و قومی یا صنفی و اجتماعی به نسبتی شرکت داشته‌اند و هیچ فرقه و قومی ادعای مالکیّت و انحصار وراثت بر هیچ یک از حرکت‌های ملی و مترقی را نمی‌تواند داشته باشد.

زندان اوین، همچون «جعبهء سیاه رژیم»

به بهانهء طرح تبدیل زندان اوین به پارک!

تقی روزبه

زندان اوین، همچون «جعبهء سیاه رژیم»، حامل اسرار بیش از سه دهه جنایت اقتدار گرایان و تاراج گران بی مهار حاکمان است. از همین رو به عنوان میراثی تاریخی، بخشی از تاریخ معاصر ایران را تشکیل می دهد. اوین، با همهء نشانه ها و قرائن خود، گنجینهء بزرگی از اسرار ناگفته ای است که افشاء و آشکار شدن آن ها می تواند دودمان هر حکومتی را بباد داده و ننگ جنایت علیه بشریت را بر پیشانی اش حک کند.

اصلاح طلبان، به عنوان سربازان ولایت فقیه
محمد خو
شامند

 اين مطلب قابل توجه همهء ان اصلاح طلبانی بايد باشد که با سیاست سکوت، به قول ابوالفضل قدیانی، بی عملی خود را توجیه می کنند و سعی بر آن دارند که با عمل سیاسی خود، که قرار است سیاست وحدت و انتقاد باشد اما بیشتر با عدم انتقاد و بی عملی در عرصهء سیاسی کشور همراه است، سربازان خوبی برای ولایت مطلقهء فقیه باشند و، با تدبیر و تعریف جدید دولت آقای روحانی، تبدیل به اصلاح طلبانی مطیع و فرمانبر باشند.

به نام توافق اتمی، با هدف تغییر رژیم

کورش عرفانی

کنگرهء آمریکا با قدرت وارد صحنه تعامل این کشور با دولت ایران شده است. امری که بسیار فراتر از پرونده اتمی بوده و همزمان با تدارک یک جبهه متحد با کشورهای عرب منطقه در مذاکرات کمپ دیوید، از تدارکاتی مهم‌تر برای ایجاد تغییر در شرایط خاورمیانه نشان دارد. به نظر می‌رسد که پرونده اتمی، بهانه لازم برای تعیین آینده حکومت اسلامی ایران را در اختیار سناتورها و نمایندگان آمریکا قرار داده است.

بعد از لغو تحريم ها منتظر معجزه نباشيد!

گزارش سخنرانی محسن رنانی در دانشکده اقتصاد

اقتصاد ایران مدت‌هاست که منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای است. به این امید که با رفع تحریم‌ها، طلسم رکود بشکند و رونق از دست رفته نیز بازگردد. اما بسیاری از اقتصاددان‌ها و فعالان اقتصادی معتقدند که با رفع تحریم‌ها آسمان اقتصاد ایران آبی نخواهد شد و حداکثر بخشی از مشکلات حل خواهد شد. /خطای استراتژیک دولت روحانی این بود که ساماندهی مناقشه هسته‌ای را به برگ برنده خود تبدیل کرد اما همین برگ برنده می‌تواند به برگ بازنده او هم بدل شود.

احتمال زمین لرزه در تهران، ضعیف یا حتمی؟

شهباز نخعی

محمود رضا دلاوری، مدیر کار گروه سیستم های اطلاعات مکانی پردیس فنی دانشگاه تهران می گوید: «وقوع زلزله در تهران حتمی است. طبق تحقیقات، زلزله دارای یک دوره بازگشت است که طبق برآوردها هر صد و پنجاه سال یک بار یک زلزله بزرگ رخ می دهد و با توجه به این که بزرگ ترین زلزله در تهران در صد و هشتاد و پنج سال پیش رخ داده است، باید خود را برای وقوع زلزله بزرگ در کلانشهرها آماده کنیم».  اگر حکومت آخوندی حکومتی معقول، و "مدیر نمونه"ی آن شهرداری مسئول می بودند، می بایست در آن زمان به جای فروش بی رویه تراکم و صدور پروانه ساخت برای ساختمان هایی که دربرابر زلزله مقاوم نیستند، تدابیری اتخاذ می کرد تا...

شبکه‌های رژیم اسلامی در خارج از کشور

گفتگو با حسن داعی

گفتگوگر: مجید خوشدل

هيچ يک از درخواست هایی که رژیم از جامعه‌ء ایرانی در آمریکا دارد، با همراهی مردم روبرو نبوده. حتا اگر هم درخواست مستقیم همراهی از مردم کند هیچ‌کس با آنها همراهی نخواهد کرد. تنها قصد رژیم بی‌تفاوت کردن مردم بوده، و این‌ که آنها وارد مسایل سیاسی نشوند. جامعه‌ء ایرانی به‌طور کلی با رژیم اسلامی اصلاً خوب نیست، اصلاً رابطه‌ی خوبی ندارد، و هر کجا که احساس کند که به نحوی کار او به نفع رژیم خواهد بود، وارد عمل نمی‌شود. اما، همان‌طور که گفتم، رژیم با تشخیص این روحیه سعی کرده آن را سوق دهد به سمت انفعال و بی‌تفاوتی، یا غیرسیاسی بودن.

احتمال تعویض نعلین با پوتین

محسن بهزاد کریمی

با ایفای نقش به جای پیاده نظام ارتش آمریکا، به حق گفته‌ء پرزیدنت اوباما را جامهء عمل پوشانده و، در نتيجه، پوتین ِ هیچ سرباز آمریکایی در مبارزه با داعش خاک ‌آلود نشده است. در باب این واقعيت مطالب بسیاری در درون مرز مطرح شده؛ چه در صحن مجلس شورای اسلامی و کسانی چون علی مطهری، و چه بوسيلهء خود رئيس جمهور. همهء این واکنش ها، هم از سوی بخشی از درون نظام و اصلاح‌ طلب‌ها و هم از سوی اپوزیسیون، از وجود «هراسی مشترک» در برابر خطر قریب الوقوع تسلط دیکتاتوری نظامی بر ایران حکايت می کنند.

تفاوت های اسلاميسم در ترکيه و ايران

اسماعيل نوری علا

وضعيت اسلاميست های ايرانی در دوران پهلوی (در قامت نهضت آزادی و ملی ـ مذهبی ها و بخشی از جبههء ملی) بيشتر شبيه وضع اسلاميست های ترکيهء امروز بود. آنها، در راستای منحل ساختن حکومتی در عمل سکولار و استقرار حکومت اسلامی مورد نظر خودشان تا پای پيروزی بر حکومت سکولار رفتند و اميد هم داشتند که، در پی انحلال حکومت مشروطه، حکومت اسلامی خودشان را برقرار سازند اما، بخاطر وجود دينکاران مجتهد شيعهء مستقل از حکومت در ايران، قافيه را به آنها باختند.

عناد ورزيدن با اصلاح طلبان هيچ کمکی نمی کند

درويش رنجبر

جناب نوری علا؛ هم سنخ پنداشتن "اصلاح طلبانی" مانند تاجزاده با اسلامیست‌های ترکیه -با عرض پوزش- یک مغلطه است. اینکه سکولاریزم ترکیه مورد تهدید اسلامیست‌ها قرار دارد پس در نتیجه سکولار دموکراسی آینده ایران نیز از سوی اصلاح طلبان امروز مورد تهدید قرار خواهد گرفت مغلطه دیگری است که از نادیده گرفتن تجربه 36 ساله حکومت اسلامی ناشی‌ می‌‌گردد.

سخنی با آقای درویش رنجبر

مهدی مفخمی

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999