دوشنبه 19 و سه شنبه 20 مهر 1395 ـ  10 و 11 ماه اکتبر 2016

 کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوک

مرتضوی:  مسوول من بودم، ببخشید! - کاری از مانا نيستانی

آدمیت و ديگر قضايا

حمیدرضا رحیمی

تا آنجا که فدوی بخاطر می آورد، یکی از دعاهای مهم حضرت امام(ل) در پایان موعظه هایش، لابد برای چارپایان، این بود که می فرمود: "خداوند انشاءالله همه ما را آدم کند"! باری بنظر می آید که برادران، کثرالله امثالهم، پیرامون تحقق دعای مذکور، به نتیجه نرسیده اند؛ فلذا از خودشان و سایر مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، نا امید شده و دارند روی آمریکا کار می کنند. این هم سند منگوله دارش:

* محسن رفیق‌ دوست: آمریکا آدم نشده که با او مذاکره کنیم! /تسنیم

مرگ کسب و کار من است!

پیرامون پروندهء پزشکی کیارستمی

گفتگو با مزدک دانشور

به نظر من ریشه پرخاش و خشم مردم در خدشه دار شدن حس عدالت در جامعه است و در بی اعتمادی به نهادهای اجتماعی و احساس عدم امنیت اجتماعی و اقتصادی. نهادهای اجتماعی در سال‌های پس از جنگ هر چه بیشتر مردم را به حال خود رها کرده اند تا گلیم خویش را از آب بیرون بکشند و از دیگر سو مداوما در زندگی خصوصی آن‌ها دخالت کرده اند... ناامنی اجتماعی و اقتصادی از یکسو و عدم اعتماد به نهادهایی که عدالت را تضمین کنند از سوی دیگر باعث شده است که حس عدالت در جامعه مخدوش شود. زیرا ما به حال خود رها شده ایم، بی پناه و بی کس فقط متکی به خانواده‌ای هستیم که روز به روز نحیف‌تر می‌شود، فقیرتر و فقیرتر می‌شویم و دستگاه دولت نه فقط پشتیبان ما نیست بلکه همواره دردی بر دردهای ما می‌گذارد... و بدینگونه است که فرقی بین جرایم عمدی و غیرعمدی نمی‌بینیم و در هر دوی موارد طوری عمل می‌کنیم که گویی خود پلیس و قاضی و جلادیم و باید حق مان را بستانیم.

زنانی که زباله جمع می‌کنند

گزارش نشريهء « وقایع اتفاقیه»، چاپ تهران

فرشته درباره اینکه چطور شد زباله‌ جمع ‌کنی را به ‌عنوان منبع درآمدش انتخاب کرد، می‌گوید: «شناسنامه‌ام را دزدیدن گفتم هرجا بخوام برم دنبال کار بگردم باید مدرک شناسایی داشته باشم. پول که نداشتم. یکی از دوستام تو خوابگاه گفت بیا زباله جمع کن.» فرشته سراغ سطل زباله‌ای که آن ‌طرف خیابان است می‌رود و در حین زیر و رو کردن زباله‌ها رو به ما می‌گوید: «محرم که بیاد، ظرفای آلومینیومی رو خوب می خرن. مچاله ‌شون می‌کنم توی این کیسه‌ها. اینجوری زیاد زباله جمع می‌کنم. آن‌قدر بریز و بپاش میشه که نگو و نپرس. بالاخره خدا روزی ‌رسونه. فقط تو رو خدا به مردم بگین قاطی آشغالا شیشه‌خورده نریزن. بچه‌ها دستکش ندارن...»

بنیادگرایی اسلامی

صادق جلال العظم

برگردان: داود خدابخش

اساتيد غربى، و عربى، «جنبش‌ هاى اصلاح دينى اسلامىِ» در اواخر سده‌ى نوزدهم و اوايل سده‌ى بيستم را شبيه روند نوزايش (رنسانس) و جنبش اصلاح‌ دينى (رفورماسيون) و يا بيدارى و تجربه‌ى ليبراليسم، و کلاً يك مدرنيسم اسلامى در «عصر ليبرال جهان انديشه‌ى مدرن عربى» (به زعم «آلبرت حورانى») دانسته اند. اگر، آنگونه كه در جهان عرب رخ داد، يك «جنبش اصلاح‌ دينى» بتواند وارد بدنه‌ى دينى يك نظام اجتماعى گردد، آيا نمی توان آن را بصورت ظهور يك نوع جنبش ضد اصلاحات و يا مقاومت بنيادگرايانه درك کرد؟ آيا تأسيس گروه «اخوان المسلمين» در سال هزار و نهصد و بيست و هشت، به منزله‌ى شكل اوليه‌ى تمام نحله‌هاى بنيادگرايانه در جهان عرب، براستى يك حركت ضد اصلاح ‌طلبى نبوده، آن هم با ظهورش در كشورى چون مصر كه مأواى كلاسيك اصلاح ‌طلبى اسلامى بوده است؟

سکولار دموکراسی تنها گریزگاه بی‌بدیل!

ديدگاه سايت روشنفکر

تغییر چهرهء خاورمیانه، در طول این سال ها سبب شده تا متفکرین شرقی بیش از پیش کوشش کنند تا به چرایی این تغییر به طوره ویژه بنگرند تا شاید راهی برای برون رفت از این شرایط یافته و آن را بسان پزشکی حاذق، به مردمان بخت‌برگشته این نقطه از جهان، تجویز نمایند. اگرچه بسیاری از متفکرین و روشنفکران غربی نیز سعی کرده‌اند تا راهی برای این معضل منطقه‌ای که در حال تسری به سایر نقاط دنیاست بیایند. با این وجود یکی یا شاید بهترین الگو برای رهایی از شرایط کنونی، دموکراسی مبتنی بر سکولاریسم باشد که با تمام نکات قوت و نقاط ضعفی که  در خود دارد، هیچ بدیلی تاکنون  برایش تعریف نشده است.

آموزش و پرورش رکن پنجم دمکراسی است

حمید آقایی

شاید عنوان این یادداشت دوگانه بنظر آید. رکن یا ستون پنجم به نیروهای جاسوس و خرابکار که در صفوف دشمن نفوذ می کنند گفته می شود. اما مورد نظر این یادداشت تأکید بر نقش آموزش و پرورش در یک نظام دمکراتیک است؛ نظامی که قاعدتاً باید بر چهار رکنِ قانون اساسی، نظام پارلمانی، احزاب سیاسی و مطبوعات آزاد استوار باشد. آموزش و پرورش اما بدلیل اهمیت بسیار بالای آن می تواند در کنار این چهار رکن قرار گیرد و تضمین کننده بقای دمکراسی باشد.

نگاهی به کنگرهء چهارم سکولار دموکرات‌های ایران

مهدی رضایی‌تازیک

دین و مذهب در یک سو، و دانش و ارزش‌های مدرن در سوی دیگر، همیشه پا در کفش یکدیگر کزده اند، می کنند و خواهند کرد. تاریخ جوامع «غربی» اما نشان داده که پیروز این نبرد «دانش» بوده است. سوالی که رو به روی یک سکولار- دمکرات (چه از جنس فلسفی ‌ا‌ش و چه از جنس سیاسی ا‌ش) قرار می‌‌گیرد این است: «پاسخ شما به این نا ‌هم زمان خوانی‌ها -- یعنی قبضهء ارزش ‌های مدرن همچون "سکولاریسم" از سوی دین داران و مذهب داران چیست؟» و همگان بر این امر واقف اند که بی‌پاسخ گذاشتن چنین پرسشی چه هزینه ‌هایی ‌در دراز مدت برای حکومت آینده سکولار- دمکرات ایران خواهد داشت...

اسلام سکولار و مسلمان سکولار

محسن ذاکری

...به يک نمونه از جريانی که در حاشيهء برگزاری کنگرهء چهارم پيش آمد توجه کنيم: آقای ‌رضا حسین بر، که از یاران چند سالهء شبکهء سکولارهای سبز و جنبش سکولار دموکراسی بوده است، همزمان با کنگرهء چهارم سکولار دموکرات های ایران، با اينکه قرار بود به هامبورگ بيايد و در يکی از نشست های کنگره سخنرانی کند، يکباره و در آستانهء برگزاری کنگره، شرکت در آن را رها کرده و به مکه رفته و در ‌مراسم حج شرکت جسته و اين حرکت ايشان امری نقيض سکولاريسم تلقی شده است. اما این رویداد دارای چند لایه است...

رسیدگی قاطعانه به تخلفات مالی کم درآمدها!

به نظر ما (که خودمان هم فراموش کرده ایم به نظر کی نزدیک تر است) باید تمام کم درآمدها و دریافت کنندگان حقوق های 812 هزار تومانی را دستگیر و در حضور گیرندگان مظلوم حقوق های نجومی محاکمه کرد، تا معلوم شود در مملکتی که یک کیلو گوشت پر استخوان بالای سی و پنج هزار تومان است، و قیمت برنج و روغن و حبوبات و لبنیات و مرغ و تخم مرغ و سایر اقلام ضروری حضور در صحنه به عرش رسیده است، و دولت بطور شبانه روزی قیمت خدمات دولتی و آب و برق و گاز و انو اع و اقسام عوارض و مالیات را افزایش می دهد و بجای آسفالت خیابان ها دهان مردم را آسفالت کرده است!، چطور یک خانواده کارگری با 812 هزار تومان به زندگی ادامه می دهند؟!

صفی هوشیار و متحد، علیه قومی و مذهبی کردن جامعه

گفتگو با خالد حاج محمدی

گفتگوگر: نشريهء کمونيست

در اینکه عربستان به هزار و یک دلیل در میان مردم ایران به عنوان حاکمیتی منفور و عقب مانده شناخته می شود، حرفی نیست. اما عربستان قرار نیست به ایران لشکر کشی کند و قرار نیست جنگی مستقیم پیش ببرد. عربستان در چنین موقعیتی نیست. اما توجه دارید که تا همینجای ماجرا به چه میزان ناسیونالیسم ایرانی و نفرت از مردم عرب زبان رسما توسط خود حکومت اسلامی و کل احزاب و جریانات ناسیونالیستی باد زده شده است؟ توجه می کنید که هر حرکت عربستان علیه ایران ولو به شکل نیابتی از جانب مجاهدين یا حزب دمکرات چگونه ناسیونالیسم ایرانی را پشت حکومت اسلامی و در دفاع از آن بسیج می کند؟ و توجه دارید که پیوستن حزب دمکرات به پروژهء عربستان، حال به هر دلیلی و در هر سطحی، چگونه فضای قومی و نفاق میان مردم کرد زبان و فارس زبان و... را دامن میزند؟ اینها مسائلی است که مستقلِ از تصمیم حزب دمکرات و اراده من و شما به جامعه تحمیل می شود و نمی توان از کنار آن رد شد.

اپوزیسیون حکومت اسلامی و افق های متفاوت

گفتگو با آذر مدرسی

در راديو «نينا»

اعتراض رادیکال علیه تمام وجوه حاکمیت که امروز در ایران وجود دارد... را باید با یک مبارزه متحدانهء وسیع و سراسری پیش برد. قطعاً نکات ریز و کارهای دقیق تری هست که آنها را باید در محل و در تاکتیک های خود روشن کرد، ولی آنجایی که به ابعاد سراسری بر می گردد جنگ عقیدتی نیست. درست است که تفاوت های عقیدتی، تفاوت ها در سیاست و تفاوت در استراتژی هست، اما همهء این ها در تاکتیک ها و در پیام و سیاستی که هر نیرویی به جامعه اعلام می کند معنی پیدا می کند و می تواند جامعه را یا به طرف تمکین ببرد یا به طرف تحرکی که یک امیدواری به اینکه آینده بهتری ممکن است و می توانیم.

دو راهی ایران:

در آغوش دنیای آزاد یا در چنبر عمامه و زیر عبای ملایان!

رضا تقی زاده

موضوع جدال درون حکومتی برای شکل دادن به جایگاه ایران در خانواده جهانی، مدت‌هاست که از دایرهء رقابت‌های گروهی بین شاخه‌های قدرت فراتر رفته و شکل خاص نظری به خود گرفته است، اگر چه هنوز مقاومت ‌های پراکنده‌ای در مقابل فشار‌های فزاینده اصولگرایان برای به عقب راندن ایران،  اینجا و آنجا دیده می‌شود... دیدار زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان از تهران فرصت تازه‌ای فراهم ساخت برای متحجّر‌ترین لایه‌های رهبری نظام مذهبی حاکم بر ایران که بار دیگر نظر کور و نگاه کهنه خود را پیرامون شکل و راه ایران در جامعه جهانی، تازه سازند؛ تلاش مسموم و مخربی که بدون شک عملکرد دولت «لبخند بلاهت بر لب» روحانی را، با وجود لعاب غربی و رفتارهای ساختگی لابی‌گران فرنگی‌نمای آن، مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ساختار و نحوهء عضويت در حزب سکولار دموکرات ايرانيان

منوچهر يزديان

در گفتگو با سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فايل تصويری         فايل صوتی

ما تجزيه طلب نيستيم، آنها ما را به تجزيه طلبی متهم می کنند!

با اشاراتی مبهم به جنبش سکولار دموکراسی ايران

گفتگو با رضا حسين بر

گفتگوگر: بيژن فرهودی از نشريهء کيهان لندن

سقوط مدل ترکیه

جهان توغال

گزارش رضا جاسکی

اگر چه رضا شاه از طرفداران پر و پا قرص اتاتورک بود، اما مدل ایرانی او چند تمایز اساسی با مدل ترکیه داشت. و یکی از کشورهای ترکیه، مصر ، تونس و ایران اختلافات زیادی با هم دارند، اما تشهابهات فراوانی را می‌توان در تاریخ معاصر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها یافت. بررسی این تشابهات، و همچنین تمایزات، برای درک بهتر تاریخ معاصر و تحلیل دقیق‌تر سیر حوادث در کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است. جهان توغال در آخرین کتاب خود که به تازگی منتشر شده است، به بررسی ظهور و سقوط مدل ترکیه و لیبرالیسم اسلامی در این کشور می‌پردازد. وی برای ایجاد زمینه بهتر درک حوادث ترکیه، به بررسی تاریخ معاصر سه کشور یاد شده، به ویژه مصر و تونس نیز می‌پردازد. برگردان فصل اول کتاب وی را در زیر می‌توانید بخوانید.

هويت و ايدئولوژی

محمدرضا نيکفر

در گذشته مقاله‌اي از من چاپ شد با عنوان "هويتِ ايرانيان چيست؟"... من در آن قلم‌انداز، مفهومِ "هويت" را دست انداخته و  در پايانِ مطلب، مبنا را بر شدن به جاي بودن گذاشته و از هويتي كه تحميل مي‌شود به هويتي رسيده بودم كه موضوعِ انتخاب است. لازم دانستم باز به اين موضوع بپردازم، اين بار با لحن و رويكردي جدي‌تر. نوشته‌ي زير حاصل اين تلاش است. مضمونِ نوشته نشان دادنِ نابخردي در "هويت" است. در برابر هويتِ نابخردانه، هويتِ بخردانه گذاشته مي‌شود. هويتِ بخردانه هويتِ پساسنتي است. درك از چنين هويتي دستِ كم سنجه‌اي عقلاني براي انتقاد از هويتِ سنتي به دست دهد.

مزیت نسبی ایران چیست؟

محمود سریع‌القلم، در گفت‌وگو با «دنیای سرمایه‌گذاری»

پرسشگر: سهیلا زمانی

تجربه نشان داده که حکمرانی با مبانی رئالیسم و نئورئالیسم جواب می‌دهد. هر کشوری که بر اساس ایده‌آلیسم بخواهد تصمیم بگیرد و ذهنش را شکل دهد، دچار فراز و نشیب خواهد شد. این یک بحث علمی است. چینی‌ها و روس‌ها این مسئله را تجربه کردند و آخرین نمونه‌اش را نیز ما در خصوص کوبا می‌بینیم که وقتی ایده‌آلیسم در مجاری فکری حکمرانان یک کشور غالب شود، منحنی، منحنی سینوسی خواهد بود؛ زیرا دائماً باید دچار آزمون و خطا شود. برای همین است که ذات سیاست، رئالیستی یعنی فهم واقعیت‌هاست. مثل یک پزشک می‌ماند. پزشک با واقعیت‌های یک فرد و جسم و روح یک فرد روبه‌روست و از همین طریق است که می‌تواند مریضش را درمان کند.

تُند پیچِ معیشت!

نسان نودینیان

جامعهء ایران لبریز از مبارزهء علنی برای زندگی بهتر است! مردم می خواهند زنده بمانند. زنده ماندن به معنی تأمین معاش و حقوق برای زندگی بهتر است. مردم می خواهند در مقابل هجوم بی رحمانهء هیئت حاکمه و صاحبان قدرت خود را حفظ کنند، تعرض بکنند و مطالبات و تأمین زندگی را تحمیل کنند. اگر در سال های گذشته مردم زیر تیغ دستگیری و فشار توسط فاشیسم اسلامی در موضع دفاع از خود بعنوان فرد یک رقمی بودند، اکنون مکانیسم زنده بودن به یک فرهنگ جمعی و زنده نگه داشتن جمع تبدیل شده. تجمع هزاران معلم بازنشسته مقابل مجلس اسلامی، تجربهء خوب و قابل اتکایی در شکل دادن سنت اعتراض جمعی، بود.

داخل نشينان و خارج نشينان، كداميك محق ترند؟

ف. م. سخن

بحث داخل نشينان و خارج نشينان بحث تازه اى نيست. داخل نشينان، معتقدند كه خارج نشينان از دور دستى بر آتش دارند و شرايط داخل كشور را درك نمى كنند. خارج نشينان هم دائما اين سركوفت ها را تحمل مى كنند، و صد البته به كار خود براى دستيابى به اهدافى كه در نظر دارند ادامه مى دهند. اما دل ها چركين است. اين هم يكى ديگر از مواردى ست كه ما به جاى تمركز بر هدف مشترك، به خاطرش به جان يكديگر مى افتيم و دوستى ها و همبستگى ها را تبديل به خصومت و دشمنى مى كنيم. طبيعتا كسى كه بيشتر از همه از اين نوع درگيرى ها شاد مى شود، حكومت اسلامى حاكم بر ايران است. بعيد هم نيست كه خودِ حكومت، با زيركى بر آتش اين نوع درگيرى ها بدمد.

در آرزوی جنبش سوم

يادگاری از جاودان ياد، نادر نادرپور

ايجاد سومين جنبش بزرگ فکری (پس از «عرفان» و «مشروطيت») نياز مبرم روزگار ما است و برآوردن اين نياز را تنها از انديشه ورانی انتظار بايد داشت که ديگر به سوی «عرفان» (يعنی مکتب تربيت «فرد») باز نگردند و در ضمنِ بهره گيری از اصول دوگانهء مشروطيت (يعنی «جداسازی دين از حکومت» و «نشانيدن هويت ملی به جای هويت مذهبی»)  به انديشه ای روی آورند که بر پايهء ناسيوناليسمی تجددخواه استوار باشد؛ و آن «ناسطوناليسم»، علاوه بر حمايت از حقوق و جنعی همهء اقوام ايرانی، تساوی جنسی و نژادی و مذهبی آنان را در مقابل قوانين آيندهء مشور ما تضمين کند. (4 آذر 1372 - 25 نوامبر 1993)

             

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000