------------------------------

«چرا خلاف حال نمی‌ده؟»

ترشی‌نوشتی از نیما صفار

چرا ترشی بساط می‌کنم، کنار خیابون شالی‌کوبی گرگان، نرسیده به عدالت ۱۲؟  چون نمی‌تونم وارد روابط رئیس و مرئوسی بشم. دست‌کم ترجیحم نشدنه. حکومت نمی‌ذاره یه کاروکاسبی درست‌درمون راه بندازم، اهل خلافم نیستم. این آخری رو، چرا؟ اما خلاف چیه؟ کاریه که خلافکار انجام میده؟!

برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان

همراه با تبریک سال توی ایرانی

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

شعبده بازی ولائی! 

حمیدرضا رحیمی

* کازرونی، از خوانندگان دائمی کیهان دارالخرُافه، در شماره های کمی گذشتهء نشریه: تلاش حکومت وهابی سعودی روی تجزیهء ایران به عنوان مرکز نشر اسلام ناب‌محمدی در مقابل اسلام آمریکایی وهابی متمرکز شده است.

* اخیراً، در همان کیهان دارالخرُافه: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پس از 7 سال، توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند؛ توافقی که فصلی نو در دیپلماسی منطقهء غرب‌آسیا و یک ضربهء کاری به آمریکا و اسرائیل به حساب می‌آید!

* فدوی: دل فدوی برای مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، بویژه پیاده نظام بیت، که همانا خوانندگان محترم کیهان دارالخرُافه باشند، شدیداً بار.ب.کیو شده است! زیرا که سال ها، بفرموده، سیفون را شدیداً بر آل سعود کشیده بودند و، جهت نابودی آن، سینه ها به تنور چسبانده! اما اکنون به یک اشارهء قهرمانانهء مجبور شده اند شمشیر چوبی خود را غلاف کنند.

«توافق پکن» و سه فرضیه!

صابر گل عنبری

توافق ایران و عربستان همچنان بحث داغ محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان است. از زوایای مختلفی به این قضیه پرداخته شده است و بعضا نیز از خاستگاه رقابت‌های سیاسی و حزبی چه در ایران چه اسرائیل چه آمریکا به آن می‌نگرند... همچنین این توافق به دلیل نقش و میزبانی چین و تاثیرات احتمالی آن بر موازنه قوا میان قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه، علی الظاهر نباید خوشایند آمریکا و غرب نیز باشد. اما در این صورت، برخی پرسش‌ها و ابهامات مهم مطرح است.

در گردهمایی «تورنتو» از همه دعوت کرده ایم!

گفتگو با حسن شریعتمداری

گفتگوگر: حسن اعتمادی - در برنامه «رمز پیروزی»

یک نفر راه بیفتد به سراسر دنیا و در اتاق های پارلمانی، که یک نمایندهء مجلس همه جا می تواند بگیرد و همه می توانند در آن سخنرانی بکنند، آن را به حساب این  بگذارد که من دارم با مقامات سیاسی دنیا رایزنی می کنم و دارد اوضاع خوب پیش می‌رود. [اما] این رایزنی نتیجه اش [حتی] این هم نشده که الان، که وقت اش هست، و همهء دنیا دربارهء مسمومیت ها [خرف می زنند] حداقل یک بیانیهء تقبیح صادر کنند. نه تنها این نشده، علائم ساخت و پاخت [هم] خیلی آشکارا دیده می‌شود. یعنی برعکس شده. من نمی گویم اینها [این کار را] به این نیت کردند، ولی شاید ندانسته وارد این بازی شدند. که [کشورها] اینها را به رژیم اسلامی نشان بدهند تا معاملات با جمهوری اسلامی تسهیل بشود.

از انزواگرایی مجدد کُردها جلوگیری کنید!

گفتگو با عبدالله مهتدی، دبیرکل کومله

رسالت و مسئولیت نیروهای سیاسی است که از انزواگرایی مجدد درکُردها جلوگیری بکنند. ما یک وظیفه دوگانه داریم، از یک طرف کُردها را از اینکه دوباره به انزوا گرایی به یک ارزش تبدیل کنند، خودداری کنیم و بایستیم در مقابل آن، از آن طرف هم در مورد بقیه ایران، بگوییم که سرکوب نکنید کُردها را، دوباره روی مسند اتهام ننشانید به آنها تجزیه طلب نگویید به آنها خشونت ورز نگوئید، نیستند اینطور، به پیش مرگه احترام بگذارید به خواست هایشان احترام بگذارید. هرکسی گفت فدرالیسم، معنی اش جدایی طلب نیست. کُردها «هویت طلب» هستند ولی جدایی طلب نیستند.

جهش بسوی سکولاریسم در میان ایرانیان

منصور معدل

در آمارگیری های سال 2005 پاسخ‌های داده شده به سؤالی در مورد «جدایی نهاد دین از نهاد حکومت» نشان داد که تنها 47 درصد از ایرانیان از این اقدام حمایت می کنند. در سال 2000 اما، علی‌رغم این نکته که بررسی‌ ارزش‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی مردمی که تحت یک رژیم اقتدارگرا انجام می‌شود، ناگزیر دارای سوگیری محافظه‌کارانه ای است، یافته‌ها نشان دادند که حضور ایرانیان در مساجد و جهت‌گیری مذهبی شان کاهش بیشتری پیدا کرده و در سال 2020 بالغ بر هفتاد درصد از بزرگسالان ایرانی از جدایی نهاد دین از نهاد سیاست حمایت نموده و تنها 30 درصد با این جدائی مخالف بوده اند. (منبع)

لحظه‌ء انقلابی ایران، به مثابه بزرگترین چالش چپ

شجاع آذری

شجاع آذری هنرمند تجسمی و فیلم‌سازی‌ست ساکن نیویورک، که با شیرین نشاط همکاری دارد، شریک همه‌ء عمر و رفیق‌اش در زمینه‌ء پروژه‌های هنری پرمایه و اساسی. آخرین پروژه‌شان «سرزمین رؤیاها» است؛ فیلم تازه‌ء شگفتی که در آمریکا می‌گذرد ولی چه بسیارند کسانی که از آن معنای آن چیزی سرشار دریافت می کنند که شجاع در یادداشت زیر، به‌عنوان انقلاب نوین ایران ‌توصیف‌اش می‌کند.

چرا مردان باید علیه مردسالاری شورش کنند؟

زهرا باقری‌شاد

مردان اکنون در همراهی و حمایت از جنبش زنان، به چالشگران اقتدار مردسالاری در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند. اگر تا امروز بسیاری از مردان از امتیازاتی بهره می‌برده‌اند که حکومت زن‌ستیز برای آن‌ها ایجاد کرده بود، حال کم و بیش دریافته‌اند که مردسالاری معضل همه است نه فقط زنان. مردان نیز می‌توانند از جمله قربانیان نظام مردسالاری باشند و توسط آن سرکوب شوند؛ چه در خیابان و چه در سایر عرصه‌ها.

بیا، دوباره عید شد

اسماعیل نوری علا

بیا به خیابان دولت برویم / یک نفس تا قله های کُلک چال / زندگی بکاریم... // چرا برای هم / از سر چهار راه قنات / دسته گل و تُنگی از ماهی قرمز نخریم؟ / بیا/ دوباره بی تو عید شده / و فیروز / در لباس سیاه/ از خیابان دولت / می گذرد.

چشم‌انداز رژيم اسلامی

روشنک آسترکی

انقلاب ملی ایرانیان با تأکید بر اصل «حاکمیت ملّی»، سناریوهای رژيم اسلامی درباره نسبت دادن اعتراضات به بیگانگان را خنثی کرده و هیاهوی برخی بلندگوهای رسانه‌ای تجزیه‌طلبان را بی‌اثر کرده‌اند... چنتهء جناحین رژيم اسلامی نیز خالی ست و اتاق‌های فکر نظام تا کنون در پیشبرد سناریو برای انحراف انقلاب ملی ایران ناکام مانده‌اند. در این میان، رهبر پریشان‌حال نظام که به هر بهانه‌‌ای سخنرانی می‌کند، همواره بر سه نکته تکیه دارد: هراس از پهلوی، توطئه دشمنان و توهم دستاوردهای بی‌بدیل انقلاب۵۷ و نظام مقتدر!

                       ایران بانو!

به ما بگو که پیروزی نزدیک است

متن یک سخنرانی از حمید اکبری

در ۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ما افتخار هم میهن بودن با ملت آزاده‌ای را داریم که  علیرغم اندوه ژرف ناشی از صدها جانباخته و زخمی راه میهن، جان های نازنین اعدام شده،  هزاران بازداشتی و زندانی سیاسی و شکنجه شده – با مبارزهء جانانهء انقلاب “زن، زندگی، آزادی”، جهانیان را به وجد و شگفتی آورده و برای ایران و ایرانی، افتخاری بی همتا در قرن ۲۱ ام آفریده.

نگاهی به ماحرای منشور و نقش شاهزاده رضا پهلوی

اسماعیل نوری علا، در گفتگو با علیرضا میبدی

فایل تصویری     فایل نوشتاری

توسعه و روشنفکران

مهدی تدینی

اگر بخواهم نقدی اصولی بر جریان روشنفکری ایران وارد بدانم، این است که راهکاری برای توسعه نداشت. نه به این معنا که ایده‌ای نداشت ــ ایده‌های یوتوپیایی یا رمانتیک فراوان داشت. اما درک نکرده بود که قضیه بسیار دشوارتر از آن چیزی است که حساب می‌کرد. می‌خواستند با جدول ضرب پیچیده‌ترین معادلات را حل کنند و به آن جدول ضرب هم غره بودند، زیرا هیچ‌گاه راه‌حل‌هایی که از جدول ضربشان درمی‌آمد به مرحله اجرا گذاشته نمی‌شد تا مشخص شود چقدر ساده‌لوحانه است.

خاطره‌ای که تکذیب شد اما واقعیت داشت!

شهاب الدین حائری شیرازی

خاطره زیر را بنده چندسال پیش در کانالم گذاشتم در آن زمان این خاطره دکتر ابراهیم یزدی که حکایت از تقصیر ایران در آغاز جنگ داشت در شبکهء مجازی بسیار پربازدید شده بود. چند روز بعد، تکذیب آقای دعایی منتشر شد و من هم به ناگزیر آن را از کانالم برداشتم. دیروز یکی از دوستان، که از همکاران سیدمحمد خاتمی در وزارت ارشاد بود، عین همین مطلب را از مرحوم دعایی در  زمان وزارت آقای خاتمی نقل نموده و گفت آقای دعایی در مجلسی که من و سید محمدخاتمی و بعضی دیگر بودند این مطلب را به عنوان خاطره خودش که سفیر وقت ایران در عراق بوده نقل کرد.

بخش غیرمحرمانهء گزارش انحمن اطلاعات وامنیت ایالات متحده

در مورد ایران

«گزارش سالانهء تهدیدات جهانی علیه امنیت ملی ایالات متحده»، منعکس کنندهء دیدگاه جمعیِ «جامعهء اطلاعاتی امریکا» است که موظف به ارائهء اطلاعات دقیق، مستقل و بدون وابستگیِ ویژه ای هستند که سیاستگذاران، فرماندهان، و کارکنان مجری قانون، در راستای محافظت از جان آمریکایی ها و منافع آمریکا در هر نقطه از جهان، به آن نیاز دارند... همهء ارزیابی ها بر اساس اطلاعات امنیتی گسترده، و از جمله مواردی که تمرکز فوری بر آنها ممکن است به جلوگیری از تهدیدهای بزرگتر آینده کمک کند، صورت می گیرند.

من از «وسط بازی» دفاع می کنم!

محسن رنانی

‌آه که هنوز خون نخوت سلطان محمد خوارزمشاه و شاه اسماعیل صفوی و آقامحمدخان قاجار در رگ‌های حکومتیان می‌دود و هنوز شور و سطوت حسن صباح و شیخ حسن جوری و حسین فاطمی و خسرو روزبه و نواب صفوی و صادق خلخالی در روح بسیاری از مخالفان حکومت جاری است. در حالی که ایران بیش از هر وقت دیگر به روزبه پوردادویه (ابن مقفع) و بونصر مُشکان و امیرکبیر و داور و فروغی و بختیار و بازرگان و طالقانی و بهشتی نیاز دارد.

آیا ایران «خانهء پدری» ما،

یا مسکنی موقتی است؟

شهاب صنیعی

همانگونه که نباید این کشور را ملک هیچ نسلی قلمداد کرد، هر سامانه دمکراتیکی که بعد از استبداد کنونی بر سر کار بیاید، باید که تکلیف این نکته مهم را معلوم کند و این اصل مهم را به تصویب و عمل برساند که  منابع این کشور نیز نه ارث گروهی بخصوص یا بخشی از سکنه امروز کشور، بلکه متعلق به همهء ایرانیان امروز و فردا و فرداهای دیگر است.

سمی که دختران ما را با آن مسموم کرده‌اند

نوا زند

این نوشته قرار بود به مطالبات حداقلی جنبش «زن زندگی آزادی» از آموزش برابر بپردازد. اما خاصیت مردسالاری این است که هر روز خطر جدیدی را به زنان و دختران تحمیل می‌کند و شما را مجبور می‌کند مثلاً به جای مطالبه برابری جنسیتی در محتوی و فضای آموزشی، حق داشتن امنیت در مدرسه و حق نفس‌کشیدن را طلب کنید.

درس‌هایی از دوره‌ء گذار

هرمز دیّار

شکنجه‌گران و شکنجه‌دیدگان چگونه می‌توانند در یک سرزمین کنار هم زندگی کنند؟ چگونه می‌توان جراحات کشوری را التیام بخشید که سخت از سرکوب آسیب دیده و ترس از بی‌پرده‌ سخن‌گفتن بر همه ‌جای آن سایه افکنده؟ آنگاه که دروغ‌گویی به عادت تبدیل شده چگونه می‌توان به حقیقت دست یافت؟... آیا کار درستی است که برای تعمیم و تضمین صلح و آرامش حقیقت را فدا کنیم؟ سرکوب این گذشته چه عواقبی به دنبال دارد؟ و کدام واقعیت را در گوش ما زمزمه یا فریاد می‌کند؟

معنای بازیِ «صفر یا صدِ» خامنه ای

ایمان آقایاری

فقدان اعتماد به نفس واقعی و هراسِ از دست دادن قدرت، هوشی غریزی برای حکمرانی‌اش ایجاد کرد. خامنه ای که می‌دانست محبوبیت نظام جمهوری اسلامی به سمت افول است و از طرفی خودش در مجموعه‌ی نظام نیز جایگاه متزلزلی دارد، دریافت که چگونه ایدیولوژی را در خدمت حفظ قدرت درآوَرَد و خودش را یگانه مومن، مُنادی و پیشوای آن بشناسانَد. اگر خمینی به واسطه‌ی یک انقلاب، آن جایگاه خدایگون را کسب کرد، حالا نوبت وارثش رسیده بود که آن را به طور مصنوعی برای خود بازسازی کند.

تبدیل هراس حکومتی به هراس اجتماعی

کاظم علمداری

حکومت در هراس قیام مردم است. آیت‌الله جوادی آملی گفته است “مسئولان بی‌عرضه، اگر ملت قیام کنند ما راه فرار نداریم.” زمانی که بحران‌های چندلایه و مستمر رخ دهد، حکومت، مانند شوروی، می‌تواند از دورن هم بپاشد و تمام متحدان وابسته‌اش را هم در بحران غرق کند. این هراس سبب شده که “خواص” حاضر نشوند از سیاست سرکوب خامنه‌ای پشتیبانی کنند. دستگاه امنیتی می‌کوشد این هراس را به جامعه منتقل، و یا حداقل هراس برابر ایجاد کند.

پدری که گردن «اسماعیل اصلاح طلبی» را زده است!

سالاری

عدم ورود میلیونی مردم به خیابان‌ها دلایل مختلفی دارد. بالاخره ترس مردم فرو می‌ریزد و همراه با آن قید وابستگی به حکومت و گرداندن چرخ اداری و اقتصادی‌اش را می‌زنند و به چیزی بیش از آزادی از این درندگان رضایت نمی‌دهند. توصیه می‌کنم مقالهء “ظهور دوره بی‌باکی" از ماهان ولی‌زاده را بخوانید. بخش بزرگی از چپ ایران در حالت دفاعی است و به جای نقد اشتباهات گذشته با تمجید مبارزات گذشته نشئه می‌شود و در سپهر سیاسی به جای گشت و گذار تنها شبحی خفته است. بازی در میدانی که رژیم بطور مداوم مهیا می‌کند دیگر کنش و مبارزه نیست کاسه گدایی در دست گرفتن است. «اسماعیلِ اصلاح‌ طلبی» را پدر بی‌رحم گردن زده است؛ بی‌خود نیست که فریاد انقلاب بلند است. لطفا به خشونت تعبیرش نکنید.

(برگرفته از اظها نظر یک خواننده در سایت «ایران امروز»)

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

      

فایل تصویری     فایل صوتی

                      

سخنران: دکتر مجید محمدی

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

«باشگاه ادبیات» را دریابیم!

«باشگاه ادبیات» در یک دهۀ گذشته برای نیل به اهداف خود صرفاً به امکانات مادی و فعالیت داوطلبانه موسس و مدیر آن و اندک کمک‌های داوطلبانه کتابخوان‌های داخل و خارج ایران وابسته بوده و بس. اما ادامۀ این راه به شکل سابق میسر نیست. چون نیروی جسمانی، درآمد و زمان موسس باشگاه محدود است و با توجه به بالا رفتن سن و هزینه‌ها روز به روز کاهش می‌یابد. از این رو برای ادامه کار، انتقال دست‌آورد یک دهه کار و کوشش به خانهء جدید، و از همه مهم‌تر راه اندازی و تکمیل چند پروژء بزرگ نیاز به همیاری داریم.

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم