امروز جامعه ایران از هم گسسته و در خود فرو پاشیده است. چنین
جامعهای، آن گونه که تاریخ و تجربه نشان داده است، همیشه آمادگی
آن را دارد که برای پشتیبانی از یک جریان و اندیشه افراطی بسیج
شود. اما این ظرفیت غریب را هم دارد که بر زمینه پیشینه معاصر خود،
گامی بزرگ به سوی دمکراسی بردارد چرا که تفاوت ایران با دیگر
کشورهایی که تجارب مشابه را در زمینه روی کار آمدن حکومتهای بدتر
از پیش از سر گذراندهاند، در این است که ایران با همبستگی گسترده
به گسست رسید و آن کشورها از گسست به همبستگی رسیدند!
توتالیتاریسم
شرقی چیست؟
مهدی مظفری
تا کنون نظر غالب آن بوده که توتالیتاریسم صرفاً یک
پدیدهء
غربی است که پس از جنگ اول جهانی در اروپا در شکلهای عمدتاً
سهگانهء
فاشیسم، بلشویسم و نازیسم واقعیت تاریخی پیدا کرده، سپس با مرگ
استالین،
یا حداکثر با فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی، دوران توتالیتاریسم به سر
آمده است. در این راستا، چین پس از مائو را رژیم پساتوتالیتاریسم
میتوان نامید. در این نوشته، من نظریه غالب را به چالش میکشم،
با
این استدلال که هیچ دلیلی وجود ندارد که توتالیتاریسم منحصر به
فرهنگ اروپایی،
یا به تعبیر دیگر «بیفرهنگی»ی
اروپایی،
باشد. هر کجا شبیه همان شرایطی که موجد توتالیتاریسم در اروپا
شدهاند وجود پیدا کنند، طبعاً توتالیتاریسم هم به وجود میآید.
استانداردهای
مکتب مصدق و تئوری حکومت ملى
فرهنگ قاسمی
چه زيباست وقتی که میبينيم بسياری از چپ و راست و
حتی همکاران سابق جنایتکار بزرگ حمهوری اسلامی خود را به مصدق و
مصدق را به خود متعلق میدادند و چه دلخراش است وقتی مشاهده میشود
که عدهای پی نام خيزان به طور نامشروع از نام مصدق سوء استفاده
میکنند. اما قابل توجه است که بدانيم اخلاق سياسی و دکترين مصدق
برای بسياری از کوشندگان راه مصدق به اندازه کافی روشن نيست.
«حلقۀ
مفقودۀ» انقلاب
پنجاه و هفت
فاضل غیبی
سی
و پنج
سال از انقلاب اسلامی میگذرد و گرچه دست اندرکاران و تحلیلگران
پرشماری بدان پرداختهاند، اما هنوز کسی توضیح قانع کنندهای برای
این پدیدۀ شگرف نیافته است!
در
فروردین
پنجاه و هفت
رِژیم شاه هنوز از چنان ثباتی برخوردار بود که هیچکس سقوط آن را
در همان سال پیش
بینی نمیکرد. حوادث این سال و قدرت
یابی غیرمنتظرۀ نیروهای مذهبی چنان چرخشی بود که تمامی
تئوریها و نظریههای گروه
های مخالف شاه را درهم نوردید...
آیا امروز،
پس
از
سی
و پنج
سال،
ممکن است به کمک دانش نوین و سرانگشت اندیشه، انقلابی را توضیح داد
که بهصورت رؤیایی شیرین آغاز شد، اما بزودی به کابوسی بلند بدل
گشت؟