تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

دوشنبه 24 تا پنج شنبه 27 فروردين  ماه 1394 ـ  13 و 16 ماه آوريل 2015      

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد، سال 1394، سال بزرگداشت عمر خیام نیشابوری، نام می گیرد

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

نهاد هماهنگی

پيمان نامهء عصر نو

اساسنامه

بيانيهء تحليلی

هيئت دبيران

دفتر سياسی

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

آئين نامهء کميتهء برگزاری 

کنگرهء اول (1392 ـ  واشنگتن) 

کنگرهء دوم (1393 ـ بوخوم) 

 کنگرهء سوم  (1394 ـ فرانکفورت) 

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

مذاکره، مذاکرات اتمی، راه حل؟ شما بگویید!

فرهنگ قاسمی

وقتی به ترکیب طرفین مذاکره کننده توجه می‌شود، در یک سو  ایالات متحده امریکا و اتحادیهء اروپا قرار دارد که به‌ زور تحریم ها طرف دیگر یعنی حکومت اسلامی ایران را به پای میز مذاکره کشانده‌ است. در مذاکراتی که تحت شرایط فشار  اقتصادی علیه ایران انجام می‌شود به‌خودی‌خود آشکار است که  برنده شدن ایران بسیار مشکل به نظر می‌رسد؛ زیرا درست است که حمله نظامی انجام نشده است، اما حملات اقتصادی ایران را در شرایطی قرار داده است که به مثابه یک کشور شکست خورده اقتصادی به پای میز مذاکره می‌رود تا هم استقلال و هم آزادی ملت ایران را  یکجا در  طبق حماقت و بی‌خردی حکومت اسلامی به عوامل سرمایه‌داری امریکایی و اروپایی تقدیم کند.  

راحتی خيال از بابت حقوق بشر

حمیدرضا رحیمی

* صباغیان: آقای ظریف اعلام کردند که پس از امضای توافق ‌نامه، شش تا هشت ماه زمان می‌برد تا تحریم‌ها برداشته شود. آیا دشمنان طی این مدت بهانه‌هایی را مانند موشکی، حقوق بشر و غیره را علم نخواهند کرد؟

* فدوی: بدان علت که فدوی در رکاب تیم هسته ای، به زعامت مقام معظم رهبری(ضپ) [مستخرج از فرهنگستان فدوی و مخفف "ضاعف الله پروستاته"] در لواسان [یشنهاد فرهنگستان فدوی بجای "لوزان " سویس بمنظور مقابله با فرهنگ غربی] شدایداً شمشیر می زده است، در جریان برخی حاشیه ها هست، لکن همین قدر را برای رفع نگرانی شما سر بسته و سرپائی عرض می کند که بشر و حقوق او در در بیانهء فعلی و آتی بکلی منتفی ست، خیال تان راحت باشد، برادر صباغیان!

اینکه به بنده و دیگران تبریک می‌گویند، بی معنی است!

گزارش بی.بی.سی از سخنرانی خامنه ای

خامنه ای: «این اطلاعیه که اسم آن را فکت‌ شیت گذاشته‌اند در اغلب موارد روایتی مخدوش و خلاف واقع بوده است... آشکار است که این اطلاعیه پیشاپیش و قبل از پایان مذاکرات تهیه شده بود و محتوای آن خلاف آن چیزی است که در مذاکرات جریان داشته است... طرف مقابل در توجیه این رویکرد، اظهار داشته که لازم است برای مصرف داخلی، مواضعی را اتخاذ کند همانطور که در ایران نیز، رهبر جمهوری اسلامی برای حفظ ظاهر، سخنانی در مخالفت با بیانیه خواهد گفت... این خلاف واقع است و مسئولین جمهوری اسلامی با مردم "همدلی" دارند و واقعیت را مطرح می‌کنند».

لوزان، پل پیروزی

ابراهيم نبوی

مهم ترین پیروزی همین است؛ همین که کل حکومت همان خواسته ای را بخواهد که مردم می خواهند. این عقلانیت موجب توسعه سیاسی خواهد شد. روزهای سرد و تلخ و سیاه به سر خواهد آمد و با فضایی روشن و پر امید به سوی وضع بهتر خواهیم رفت. این پیروزی حاصل زحمات و سیاست ورزی هوشمندانه هیات مذاکرات و صبوری و دقت آنان است و همچنین پیروزی مردمانی که برای نجات ایران از جنگ و نابودی روحانی را انتخاب کردند.

تفاهم لوزان، سخنان خامنه ای و سومين کنگرهء سکولار دموکرات ها

گفتگو با کورش اعتمادی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

کشنده تر از جام زهر!

گفتگو با ابوالحسن بنی صدر

گفتوگر: مهدی فلاحتی در برنامهء صدای امريکا

دربارهء تفاهم نامه

الاهه بقراط ـ اسماعيل نوری علا

در برنامهء ياران با مديريت عليرضا ميبدی

از مذاکرات لوزان تا جنبش سکولار دموکراسی

گفتگو با  حسن اعتمادی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

در جبههء ملی ايران چه می گذرد؟

مهندس کورش زعيم

در گفتگوی اختصاصی با اسماعيل نوری علا

نوری علا: مسائلی که در پی انتشار بيانيهء نخست آقای اديب برومند، رهبر کنونی جبههء ملی ايران، پيش آمد و به اينجا انجاميد که آقای اديب اعلام بدارند که در مورد مفاد آن بيانيه اشتباه کرده اند، و سپس درخواست شما از ايشان مبنی بر اينکه از سمت خود کناره گيری کنند، کنجکاوی های بسياری را در ميان کوشندگان سکولار دموکرات ايران ايجاد کرده است. آیا شما آمادگی آن را داريد که به برخی پرسش ها، که از دل آن کنجکاوی ها، زاده می شوند، پاسخ روشن و صريح بدهيد؟

کورش زعيم: حتماً. ممنون که می خواهيد مسائلی که اين همه جنجال آفريده اند با شفافيت مورد موشکافی قرار گيرند.

قمار هسته‌ای و تلاش برای پاک کردن حافظهء يک ملت

ژاله وفا

برای مثبت جلوه دادن توافقنامه اخير می گويند : ميزان خسارات مالی ناشی از ادامه بحران هسته ای با اين توافق کمتر شده است." اما آيا ما مردم ايران از نظام ولايت فقيه باز خواست کرده ايم که رقم واقعی هزينه ها و خساراتی که به اقتصاد ايران در طول دوازده سال بحران هسته ای وارد آمده است به چه ميزان است که اينگونه ما ملت بزير خط فقر سقوط کرده ايم؟ و به موجب توافقنامه لوزان، هزينه‌های ساخت و تجهيز تاسيسات نطنز و فردو و اراک که قرار است برخی نيزاز چرخه توليد خارج نيز شوند، تا کنون ‌چه ميزان بوده و پس از سررسيد تعهدات ده و پانزده و بيست و پنج ساله تا چه ميزان فرسوده خواهند شد و هزينهء "نگاهداری "تاسيساتی که در واقع بلا استفاده خواهند بود هنوز چه ميزان خواهند بود؟

سرکشيدن جام زهر با نرمشی قهرمانانه!

(بمناسبت امضاِ موافقت نامهء 24 نوامبر 2013)

دکتر حسن کيانزاد

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

هنوز هم، سردمداران اين نظام ستمگر از هرگونه شرم و حيايي بدورند. سيدعلی خامنه ای با وقاحت در هفتهء بسيج می غرد و زبان به ناسزاگويي و گزاف گويي های تکراری شعارگونه هميشگی اش، می گشايد. از سويي امضا  بر پاي موافقتنامه تسليم و شکست و رسوايي و قبول تمهيدات 1+5 گذارده و از سوي ديگر عوامفريبانه از تثبيت حقوق ملت ايران و حقوق هسته ای سخن به ميان می آورد.

یازده پرسش و پاسخ صریح در بارهء تفاهم نامه

احمد تاج الدینی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

به نظر می آید که بخش بزرگی از طولانی شدن مذاکرات در این سال ها بیشتر به دلیل دشواری رسیدن به فرمول واحد بین خود این قدرت های جهانی بوده باشد تا صرف مذاکره با ایران. حکومت اسلامی ایران در موقعیتی نبوده و نیست که بتواند در مقابل ارادهء توافق شده بین شش کشور طرف قرارداد اظهار وجودی کند. طی این سال ها حکومت اسلامی کوشید با دادن امتیازات بی حساب و کتاب به روسیه و چین در مذاکرات به سود خود فضای مانوری دست و پا کند . این گونه اقدامات تنها نشانگر آن بوده است که دستگاه دیپلماسی حاکمان بر ایران تا چه اندازه از دنیای واقعیات بیگانه اند. کوتاه آن که مذاکرات و توافقات با ایران در چندین وجه درهم تنیده انجام شده و همچنان می شود.

کاپیتولاسیون هسته ای و استقلال طلبی ملایان

کوروش اعتمادی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

فهرست مطالبات گروه پنج بعلاوهء يک در نشست های «لوزان» در واقع، برقراری یک کاپیتولاسیون سرافکندانه برای رژیم ملایان است که انسان را بیاد استعمار کهنه ای می اندازد که ظی آن بازرسان و نیروهای کنترل کنندهء قدرت های بزرگ در خاک کشور اشغال شده، حضوری مستقیم می یابند و فهرست وار و یک سویه به حکومت تحت اشغال خود دیکته می کنند که چه سیاستی را در رابطه با ذخایر ملی مردم بسود استعمار برگزینند. این است در واقع آن مفهوم «استقلال» که روزی بنیانگذار این حکومت اسلامی در بوق و کرنا کرد و امروز جانشینان خلف او تحقق آن را عینیت می بخشند.

توافق آنها، توقع ما!

اقبال اقبالی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

ملت ایران باید نخست از حکومت اسلامی در جامعهء جهانی و منطقه رفع اختيار و نمايندگی کند و اعلام نماید که حاکمان کنونی هرگز منافع و مصالح ملت ایران را نمایندگی نکرده و ما نیز گروگان گروه ها و شبکه های تروریستی و آدمکشی اسلامگرایان شیعه هستیم. ملت ایران همچنان بايد خواهان خاتمه دادن به حکومت اسلامی، خلع قدرت روحانیت شیعه از حکومت و تامین آزادی ادیان و محکومیت صف آرائی دینی، قومی و نژادی در منطقه باشد.

شرح دست آوردهای لوزان

محسن بهزاد کریمی

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

اين مقاله، بدون پرداختن به احتمال توافق نهایی و یا عدم آن، و صرفاً جهت روشن سازی آنچه در «ژنو» گذشت و در «بیانیهء لوزان» (و نه «توافق») منتشر شده، بخصوص از طريق تفسیر زبان دیپلماتیک دو طرف (که ربط چندانی با متن بیانیهء تشريفاتی مشترک ندارند)، کوشش می شود تا، از آنچه در فضای رسانه ای و در بطن بیانیه های مستقل هر یک از طرفین آمده است نتیجهء نهایی به دست آمده روشن گردد.

تفاهمی در غياب نمايندگان واقعی ملت ايران!

اسماعيل نوری علا

عضو دفتر سياسی نهاد هماهنگی

در جنبش سکولار دموکراسی ايران

اين اپوزيسيون سکولار دموکرات ايران است که بايد سخنگوی ملتی فشرده گلو شود و از جانب آنان به اين نوع سياست که از جانب «وتو»داران اعمال می شود اعتراض کند و، همچون نمايندگان حزب جمهوريخواه در کنگرهء امريکا، شجاعانه اعلام بدارد که تفاهمات با حکومت اسلامی ِ ذليل شده اما همچنان مسلط بر ايران تنها تفاهماتی با همان حکومت است و ربطی به ملت ايران ندارد.

فايل صوتی      فايل تصويری        فايل پی.دی.اف

نتیجه مذاکرات: شکست قطعی خامنه ای

حشمت طبرزدی از زندان گوهر دشت (رجائی شهر) کرج

هر اندازه رژیم بیشتر به درون مناسبات بین المللی کشانده می شود، از قدرت سرکوب بی محابای او کاسته می شود و امکان گسترش مبارزات اجتماعی تقویت می گردد. ما مردم زیر ستم ایران می بایست از وضعیت کنونی به نفع مطالبات اساسی بهره گیری کنیم و بر مبارزات مدنی و دموکراتیک خود بیافزاییم.

«تبریک» و «حمایت از تنش زدایی دولت روحانی»

پيام جمعی از کنشگران سیاسی

 
       

 
 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

HHHHH