جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm.n@gmail.com

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است◄

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  جمعه 15 تا يک شنبه 17 دی ماه 1396  - 5 تا 7 ژانويه 2018

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

اطلاعيه

سايت مهستان در آدرس زير آغاز بکار کرد

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

دومين نشست مقدماتی مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران،

با شرکت اعضاء داوطلب مهستان در ساعت 9 صبح بوقت کاليفرنيا

و 6 عصر روز شنبه 6 ژانويه (18 دی ماه) تشکيل شده و

جريان اين نشست هم اکنون بطور زنده از طريق تلويزيون ميهن (+)

 و نيز بر روی اينترنت (فيس بوک و يوتيوب) می شود

و فايل ضبط شده در سايت مهستان گذاشته خواهد شد.

آدرس پخش زنده بر روی يوتيوب چنين است:

https://www.youtube.com/c/MiladAghaie1/live

بيانيهء جنبش سکولار دموکراسی ايران

ندای خيزش ملت ايران عليه حکومت استبدادی - مذهبی

از همهء جای کشور برخاسته است

پرتاب شان کن!

شعری از: افشين بابازاده

خشونت پرهيزان و مردم بی دفاع ايران

اسماعيل نوری علا

اين روزها علاوه بر واقعيت خيزش مردم دايران، يک آزمايش جامعه شناختی نيز در کار آمده است که در آن صحت و سقم برخی فرمولبندی های نظری به آزمايش گذاشته می شوند؛ هرچند که اين آزمايش در نقاط ديگر دنيا نيز صورت گرفته اما نتيجه گيری هاي حاصل از آن در نزد ما ايرانيان بصورتی معوج ارائه شده اند. منظور من نصايح «گاندی»ها و «ماندلا»های وطنی است که مرتباً در رسانه ها مردم را به اصطلاحاً «خشونت پرهيزی» سفارش می کنند و از کار انداختن موتور سيکلت سپاه و بسيج و آتش زدن خودروهائی که برای سرکوب مردم به خيابان آورده شده اند را تقبيح می کنند.

فیلتر شدن «تلگرام» چند هزار نفر را بی کار کرده است!

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه شهروند

بعد از کشیده‌شدن تجمعات به خیابان‌های مرکزی تهران، تلگرام و اینستاگرام هم در ابتدا دچار مشکل و سپس به‌طور کامل از دسترس خارج شدند. این درحالی است که پیش از آن بسته‌های اینترنتی اپراتورهای کشور هم از کار افتاده بودند. در نتيجه بازار کسب‌وکارهای تلگرامی و اینستاگرامی، کساد شده است. وزیر ارتباطات خبر از موقتی‌بودن فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام داده است اما همین چند روز آشفتگی در اوضاع عمومی کشور کافی است که تا فروش بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی به صفر رسیده و از رونق بیفتند تا جایی که برخی معتقدند ادامه این روند موجب ورشکستگی کامل تجارت‌های مجازی خواهد شد. عبدالرضا نوروزی نایب‌رئیس اول کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: موج ناگهانی کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران موجب سردرگمی و ایجاد مشکلات متعددی شده است، به‌ویژه این‌که آمار دقیقی از تعداد کانال‌ها و صفحات مجازی که کار تجاری می‌کنند، در کشور ما وجود ندارد. این درحالی است که افشین کلاهی، نایب‌رئیس اول کمیسیون کسب ‌و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران معتقد است که بین ده تا پانزده ‌هزار کسب‌وکار در حال حاضر در کشور ما به صورت کاملا مجازی اداره می‌شوند و درصورت دایمی‌شدن فیلترینگ به صورت کامل ورشکسته خواهند شد.

آیا بالاخره حرکتی که منتظرش بودیم آغاز شده است؟

م. دستان

بدون ایجاد یک «بلندگوی ملی» سازماندهی حرکت غیر ممکن خواهد بود. و بالاخره راستای  این حرکت باید مشخص شود. این هویت ح باید در بر گیرندهء تمام و کمال رئوس منشور جهانگستر حقوق بشر سازمان ملل متحد باشد تا بتواند اقشار، افکار، زبان ها، اقوام را راضی و در خود گیرد. مردم باید در تمام مراحل حرکت خود هر شعار و رفتاری که مغایرت با این منشور داشته باشد را، از طرف هر شخص و سازمان و حزبی چه داخلی و چه خارجی، طرد کنند. همچنانکه نباید فراموش کرد که این حرکات اعتراضی بر له و علیه هیچ مذهبی نیست و تنها می خواهد مذهب را از حکومت و حکمرانی جدا کند.

سی عامل مهم در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

مصطفی آذریان

فضای امنیتی بسته شوروی و فشار حاکمیت بر جامعه به خصوص در زمان استالین که مشارکت سیاسی مردم به حداقل رسیده بود، بی اعتقادی رهبران شوروی به ایدئولوژی حکومت و برخوردهای دوگانه با مردم در ظاهر ضد امپریالیسم ولی در عمل در کشورهای غربی سرمایه گذاری می کردند - اعضای حزب کمونیست فقط برای اینکه این حزب ایدئولوژی حاکمیت محسوب می شد خود را کمونیست می نامیدند ولی در عمل اعتقادی به اصول آن نداشتند.

سود و زیان اعتراضات اخیر!

اين روزها اصلاح طلبان عقيده دارند که: اعتراضات خیابانی اخیر در چند روز گذشته در حقیقت یک "شورش بی سر" است که مانند طفلی ِ یتیم، رهبریتی ندارد و هیچ کس هم حاضر به پذیرش کفالت ِ آن نشده است! این واقعه هم برای جکومت اسلامی موجب خیر و سود بود و هم مایهء خسران و شر! اما از این جهت خیر دارد که بی رهبر بودن می تواند باعث تسلط سریع مدیریت امنیتی و نظامی شده و آنها بتوانند سریعاً با کمترین هزینه و انجام برخی «اقدامات موقتی و تسکین دهنده» آن را مدیریت کنند.

سدعلیِ بی وطن، «مسکو» میری یا «پکن»؟!

حمیدرضا رحیمی

همانگونه که خوانندگان محترم ضدانقلاب نیز می دانند، مقام معظم رهبری(ضپ) این روزها عمامه اش سخت شلوغ است. اگر بپرسید چرا، در پاسخ عرض می کند که فصل درو است دیگر! و معظم له هم مشغول کشاورزی! یعنی از بادی که چهل سال آزگار بر خلاف جهت ملت کاشته است، دارد توفان درو می فرماید!.. باری بموجب گزارشات گوناگون، ملت که دیگر حضرات چیزی برایش باقی نگذاشته اند که ببازد، آستین ها را بالا زده تا عملهء بیت را سر جاشان بنشاند. و لذا ایشان در حال حاضر با شعارهای عملی مختلفی روبروست...

یک انقلاب واقعی کلیت نظام ایران را نشانه گرفته است

استفن دودوآنون در «لوموند»

بگزارش ناصر اعتمادی

به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، توده های اصلی انقلاب حاضر در ایران را مردم پابرهنۀ محلات و مناطق فقیرنشین تشکیل می دهند و در این معنا می توان گفت که حکومت اسلامی ایران دچار یک فروپاشی اجتماعی و ایدئولوژیک شده و بدون شک «انقلاب جاری» حکومت اسلامی ایران را به خطر انداخته است. در قیاس با "جنبش سبز" این بار کلیهء اظهارات مقامات رژیم نشان می دهد که اردوی ترس تغییر کرده است: آنکه می ترسد حکومت است، نه مردم!

فرصت طلایی!

شهباز نخعی

فزون بر اعلام پشتیبانی های مکرر دونالد ترامپ، بسیاری از دیگر مقامات آمریکا نیز از خیزش فراگیر اعتراضی مردم ایران حمایت کرده اند. پل رایان، رییس مجلس نمایندگان، مایک پنس، معاون رییس جمهوری، جان مک کین، سناتور سرشناس جمهوری خواه و رییس کمیسیون نیروهای مسلح در مجلس سنا، لیندسی گراهام، سناتور پرنفوذ جمهوری خواه، و حتی نانسی پلوسی و چاک شومر، رهبران اقلیت دموکرات مجلس های نمایندگان و سنای آمریکا، نیز به صف حامیان مردم ایران پیوستند. فزون بر اینها، نیکی هیلی، نمایندهء آمریکا در سازمان ملل نیز خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است تا در مورد سرکوب تظاهر کنندگان معترض توسط حکومت آخوندی موضع گیری کند.

روزی که می‌ترسیدیم و آرزویش را داشتیم رسید

محمد رهبر

آن‌چه جمعیت معترض در شهرهای کوچک و بزرگ فریاد می‌زنند، مترقی‌ترین شعاری است که در چهل سال اخیر شنیده‌ایم: «حکومت ایرانی و جدایی دین از سیاست». جمعیت معترض خواستار زندگی آرام در ایران و در دنیاست، خسته از تمام ایدئولوژی بی‌حاصل حکومت اسلامی که در منطقه آتش افروخته و ایران را چهل سال در دنیا منزوی کرده است. معترضین، در ارزیابی چهل سال خاکستر نشینی، به دنبال لحظه‌های زندگی هستند. یاد شاه و رضا شاه بسیار سمبلیک است و یادآور خاطره‌ای معاصر که هر چه بود، بسیار بهتر از دوران حکومت اسلامی است.

انفجار عمومی

عطا هودشتیان

در صورت تدوام جنبش، دخالت روسیه و ایالت متحده در انتظار خواهد بود؛ و هرکدام نیروهای خود را خواهند داشت: روسیه از نظام و سرکوب پیگیر جنبش دفاع خواهد کرد. تردیدی نیست که نیروهای نظامی رژیم در این امر قابلیت فوق العاده دارند و آماده اند تا اگر لازم بود، برای یک کودتای احتمالی (نخست از طریق خشن کردن تظاهرات مردم) گام بجلو بگذارند. ایالات متحده از آلترناتیو های موجود یعنی مجاهدین و طرفداران نظام پیشین دفاع می کند و شاید هم بنا به ضرورت زمانه این دو نیرو را بهم نزدیک نماید. اما هیچ چیز نشان نمی دهد که اروپا، تا زمانی که شاهد یک آلترناتیو پرقدرت نباشد، سیاست حمایت از جمهوری اسلامی را بکنار بگذارد.

دربارهء آنچه در ايران می گذرد

حسن اعتمادی، مازیار شکوری، فؤاد پاشایی

در برنامهء تفسير خبر بمديريت جمشید چالنگی

«حکومت اسلامی» در شکل کنونی به انتها رسيده است

رضا تقی‌زاده

گسترش اعتراض‌های خیابانی که از مشهد آغاز شده، در چهارمین روز برپایی، حکومت مذهبی ایران را در وضعیتی قرار داده که نه حفظ آن به شکل کنونی ممکن است و نه اصلاح آن مقدور؛ حکومت اسلامی به انتها رسیده و فروپاشی هیات خارجی آن تنها در گرو زمان است- زمانی نه چندان طولانی. عطش مردم برای رسیدن به آزادی، امروز از شهوت سرکشی ماموران حکومت به خلوت خانه و زندگی خصوصی آنها تند‌تر است... نقطهء ضعف بزرگ حکومت پیوند خوردن انزجار عمومی از عبا و عمامه و شنیدن «راهبردهای رهبری» و نصایح فسیل‌های نماز جمعه و مجلس خبرگان و  مداخلات حکومت در زندگی روزانه آنهاست.

دینامیک پیچیدهء اعتراضات اخیر: چرا اینگونه شد؟

مهدی مهدوی آزاد

دینامیک پیچیدهء این اعتراضات آن را به پدیده‌ای بی سابقه در سه دههء اخیر تبدیل کرده است. ابعاد ناآرامی از نظر تعداد کانون‌هایی که همزمان درگیر بحران‌اند و گسترهء جغرافیایی، بدون تردید بزرگ‌تر از جنبش سبز در سال 1388 و ناآرامی‌های کوی دانشگاه در سال 1378 است. معترضان در شعارهای خود به صراحت علی خامنه‌ای و نهاد روحانیت را هدف می‌گیرند و رادیکالیزمی بی‌محابا را به نمایش می‌گذارند. شعارهای کلاسیک اعتراضات دو دهه اخیر در زمینه زندانیان سیاسی یا آزادی‌های مدنی کمرنگ شده‌اند و نشانی از شعارهای شاخص هواداران جنبش سبز مثلاً در زمینه حصر خانگی نیست.

حکم تاريخ!

وحيد آبان

اکنون شعور و وجدان هر ایرانیِ با خرد و انساندوست حکم می کند که این رژیم باید برود و خواهد رفت و، متقابلاً، اکنون تنها یک راه عاقلانه برای رژیم اسلامی وجود دارد: تن دادن به رأی آزادانهء مردم، پایان دادن به جمهوری من در آوردی اسلامی، و پذیرش نظمی سکولار دمکراتیک. این مطمئناً بهترین راه و مسالمت آمیز ترین و کم درد ترین راه، هم برای کل اپوزسیون و هم کل اهل بیت جمهوری اسلامی، و هم برای آیندهء صلح آمیز و شکوفای ایران است. اما آيا درک اين مطلب برای دست اندرکاران اين رژيم ممکن است؟

نظر حمیدرضا جلائی‌پور

نظر عباس عبدی

نظر عطاء الله مهاجرانی

000000000000000000000000

ۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀۀ