دوشنبه 16 و  سه شنبه 17 دی ماه 1392 ـ 6 و 7 ماه ژانويه  2014       

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   مکاتبه با سردبير   |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات      |      فهرست نام نويسندگان و مطالب شان    |   بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |   آرشيو عکس ها و طرح ها        |   جستجو در سايت

ما پدر و مادر انقلابيم، برانداز نيستيم، و به فرزندان مان خيانت نمی کنيم

زهرا رهنورد

در هفته‌های اخير و همزمان با فرا رسيدن سالگرد تظاهرات معترضان حکومت ايران در شش دی‌ماه (روز عاشورا) سال 1388 و سپس تظاهرات حاميان حکومت در نهم همان ماه، موج تازه‌ای از اظهار نظرها عليه جنبش اعتراضی پس از انتخابات دهم رياست جمهوری و رهبرانش شکل گرفته بود. وب‌سايت کلمه گزارش داده است که زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، در تازه‌ترین ملاقات با فرزندان خود که آقای موسوی هم در آن حضور داشته، جنبش سبز را «جنبشی اصلاحی و حق‌جو از درون انقلاب اسلامی» توصيف کرده و «نسبت دادن آن را به بيگانگان يا رفتارهای براندازانه» رد کرده است. بر اساس اين گزارش که روز شنبه، 14 دی، منتشر شد، خانم رهنورد در آخرين ملاقات هفتگی با فرزندان اش،خود و همسرش را «مانند پدر و مادر انقلاب» دانسته و در واکنش به اتهام ارتباط آنها با کشورهای خارجی گفته است که «والدين نسبت به فرزند هرگز خارجی نيستند». او «اين نوع تبليغات را نفی‌ کنندهء واقعيات» برشمرده است. به گزارش سايت کلمه،آقای موسوی نيز، که به نوشته اين سايت «غالب برنامه‌های تبليغی و يک‌سويه حاکميت» را از صدا و سيما مشاهده کرده، با اشاره به بيانيهء شمارهء 17 خود «تحليلی روشن از بالا رفتن سطح آگاهی‌ها در جامعه علي‌رغم همه خلاف‌گويی‌ها و هجمه‌ها» ارائه کرده است.

لرزش قهرمانانه و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

* ولیزاده از بابل: آیا دستگاه دیپلماسی به هر دو جزء عبارت «نرمش قهرمانانه» ملتزم است یا فقط بخش اول یعنی «نرمش» را در پیش گرفته است؟

فدوی: مراتب در شرایطی که در اثر افراط در نرمش قهرمانه همه جایشان شدیداً درد می کرد بعرض خاک نعلین عنبرآسای همایون شان رسید. بعدالتحیه و السلام فرمودند که چنین نیست و دولت قوی شوکت، این مرحله را با موفقیت زیر سر گذاشته! و در حال حاضر نیز در مرحلهء بعد، که همانا لرزش قهرمانانه است بسر می برد، برادر ولی زاده!

بعدها تاریخ از ما چنين ياد خواهد كرد:

ملتی كه نمایشگاه كتاب اش را در مصلی

 و نمازش را در دانشگاه برگزار می كرد!

مشاور رهبر انقلاب ایران خواهان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شد

پايگاه خبری آفتاب

روزهای جمعه از تلویزیون ایران برنامه ای دارد با عنوان «شناسنامه» که برنامه ای گفت و گو محور است. در برنامه روز جمعهء گذشتهء «شناسنامه، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در حوزهء بین الملل حضور یافت و بخشی از سخنان وی که در مورد لزوم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در موضوع هسته ای بود، مورد توجه رسانه های منطقه ای و بین المللی قرار گرفت. ولایتی در این برنامه تلویزیونی گفت: «ما اگر با تک تک این شش کشور به اقتضاء تعامل نداشته باشیم و با آن ها مذاکرده دو به دو نداشته باشیم، از روش درستی استفاده نکرده ایم.ولایتی با بیان اینکه ما باید با کشورهای مختلف به صورت جداگانه صحبت کنیم، گفت: هر کدام از این کشورها خصوصیت و منافع خاص خودشان را دارند. ما اگر کاری کنیم که این شش کشور بر سر مخالفت ما با به اشتراک نظر برسند، اشتباه کرده ایم. چون این شش کشور در بسیاری از مسائل بین المللی با هم اختلاف دارند. ما چه کار کردیم که شش کشور مختلف الجهت که در معدود مسائلی با هم توافق دارند، در مخالفت با ایران به اشتراک رسیده اند؟» رسانه های بین المللی این قسمت از سخنان ولایتی را پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران به آمریکا در نظر گرفته و نتیجه گیری کرده اند که با توجه به سخنان ولایتی باید گفت که رهبر ایران هم از گفتگوی مستقيم با آمریکا حمایت می کند.

انصراف سردار نقدی از سخنرانی در تجمع 9 دی به دلیل کمی تعداد حاضران

خبرگزاری های داخل کشور

تجمع دانشجویی روز دوشنبه در میدان فلسطین تهران به مناسبت فرارسیدن 9 دی برگزار شد اما، برخلاف اعلام قبلی برگزارکنندگان این مراسم، سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، که قرار بود در این مراسم سخنرانی اين کار را انجام نداد. طبق گفته برگزارکنندگان این مراسم، او در میدان فلسطین حضور یافت اما پس از مشاهده تعداد جمعیت شرکت‌کننده ترجیح داد که سخنرانی نکند و تجمع را ترک کرد. به گزارش ایسنا، در میدان فلسطین حدود 300 نفر حضور یافته بودند. قرائت بیانیه، سر دادن برخی شعارها در حمایت از 9 دی و مداحی به مناسبت ایام عزاداری دهه سوم ماه صفر، از جمله برنامه‌هایی بود که در این تجمع صورت گرفت.

مزدور دیو

شکوه ميرزادگی

این روزها، موضوعی در مجلس اسلامی مطرح شده که سه چهار سالی بود از زبان برخی از افراد دلسوزی که چشم و گوش هوش را به کارهای گردانندگان حکومت اسلامی باز کرده اند شنیده می شد، اما عدهء کثيری نيز، به عمد و یا به سادگی و ناباوری،  آن سخنان را «دایی جان ناپلئونی» می انگاشتند و یا، اگر از وابستگان یا علاقمندان و یا مزد بگیرهای نظام بودند، گوینده را بلافاصله به «سیا، صیهونیسم، انگلیس و فتنه و ..» وصل کرده و با، زشت ترین دروغ ها و اهانت ها، می کوشيدند او را از میدان به در کنند. اما سخنانی که اکنون، در مجلس شورای حکومت اسلامی، دربارهء «پخش پول بین ایرانیان خارج از کشور» شده، بصورتی بسیار روشن و واضح، پرده  از برنامه ی حساب شده ای برمی دارد.

من، بعنوان سرباز آزادی، به زندان بر می گردم

نامه ای از حشمت طبرزدی

یک سال از مرخصی ام گذشت. با این حساب از 8 سال حبس، 4 سال ان باقی مانده است. پیش تر نیز 7 سال زندانی بوده ام اگر چه از سال 78 تا کنون، سالی نبوده که در زندان نبوده باشم. امروز از دادستانی زنگ زدند و اعلام کردند که به زندان رجایی شهر بر گردم. همان گونه که بار ها گفته بودم به خاطر مادرم مرخصی به شرط سکوت را پذیرفتم و تا چند روز پیش نیز در سکوت بودم. اما شرایط مردم و کشور به گونه ای است که نمی توانستم به این سکوت ادامه دهم و سکوتم را شکستم.

دربارهء احضار مهندس طبرزدی به زندان

بیاینه جبهه دموکراتیک ایران برون مرز

بر اساس گزارشات موثق رسیده از داخل کشورريال مهندس حشمت اله طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک، امروز یکشنبه پانزدهم دی ماه به دادگاه انقلاب فرا خوانده شد و احضاریه بازگشت به زندان به ایشان ابلاغ گردید. جمهوری مستبد اسلامی  به دلیل نغض فاحش حقوق بشر، ده ها بار از سوی سازمان حقوق بشر، نهادها و دولتهای دموکراتیک جهان محکوم شده است، اما به دلیل بی اعتنایی به  حقوق بشر که جزء قوانین بین الملی است، همواره در پایمال نمودن حقوق  مردم ایران  و بویژه حقوق زندانیان سیاسی کوتاهی نکرده است. ما معتقدیم که آزادی اندیشه و آزادی بیان حق مسلم هر فرد ایرانی است. لذا دفاع بحق حشمت اله طبرزدی از مردم ایران را حق مسلم ایشان دانسته و حمایت از ایشان در مقابل نظام مستبد دینی را لازمهء دفاع از حقوق انسان ها می دانیم. جبههء دموکراتیک ایران در برون مرز ضمن محکوم نمودن صریح احضار آقای طبرزدی به زندان، خواستار توقف بازگرداندن  ایشان به زندان است. جبههء دموکراتیک ایران برون مرز از همه احزاب، سازمان ها و جریانات سیاسی و نهادهای حقوق بشری  درخواست می کند در حمایتء از این مدافع شجاع حقوق مردم ایران در برابر ظلم جمهوری اسلامی سکوت نکنند و برای آزادی ایشان و همه زندانیان سیاسی محبوس در زندانهای جمهوری اسلامی تلاش نمایند. زنده باد آزادی- گسسته باد زنجیر استبداد ـ بر قرار باد دموکراسی ـ جبهه دموکراتیک ایران برون مرز.

دشواری تعامل با غرب بدون جلب رضایت سپاه

کوروش اعتمادی

پس از برکشيده شدن حسن روحانی در انتخابات، «تفاهمنامه» ژنو 3، بصورتی بالقوه می تواند آغاز  فصل تازه ای از تعامل غرب با حکومت اسلامی بحساب آید، اگر همهء شروط گفته و ناگفتهء مندرج در آن تحقق یابند. و به نظر می رسد که يکی از شروط نانوشتهء آن جمع کردن دست و پای سپاه پاسداران و جلوگيری از دخالت آنان در کار حکومت، و در نتيجه پايان دادن به ماجراجوئی های شان در منطقه است، واقعيتی که سخت سرداران سپاه را به اضطراب افکنده است.

نگاهی به سال پيش رو

با شرکت اسماعيل نوری علا ـ عليرضا نوری زاده

در برنامهء ياران تلويزيون پارس، به مديريت عليرضا ميبدی

مدرنيته، سنت و مذهب؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

می توان پرسيد که «آيا مشکل ما ايرانيان در مورد پذيرش مدرنيته (و لذا عرف مداری و انسان مداری و سکولاريسم و دموکراسی) سنت های ما هستند؟» و اگر چنين است «محل تقابل آن سنت ها با مدرنيته در کجا است؟» يا «آيا سنت های ملی ايرانيان سد راه گسترش مدرنيته در آن سرزمين اند يا سنت هائی اختصاصی (از خانوادگی گرفته تا مذهبی) که از دل باورهای گروهی و جماعتی بر می آيند و از نسلی به نسل ديگر منتقل می شوند؟»

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

سرباز کوچک و جسور ولایت و جرثومه فساد!

شهباز نخعی

با آن که به مصداق " آب که ازسرگذشت چه یک نی، چه صد نی"، کار نظام پلید ولایت مطلقه فقیه از "رسوایی هراسی" گذشته، ولی شدت پس لرزه های زلزلهء سیاسی رسوایی مالی افشا شده در ترکیه چنان بوده است که نظام را به واکنشی ناشیانه و نسنجیده واداشته. می گویم "ناشیانه و نسنجیده" زیرا این واکنش می تواند نتایجی کاملاً عکس آنچه که نظام انتظاردارد به بارآورد. این واکنش اعلام دستگیری بابک زنجانی، جوانی است که یک شبه ره صدساله پیموده او از دلالی ارز با سود یک تومان درهردلار، به یک امپراتوری مالی چند ده میلیارد دلاری مرکب از هفتاد شرکت و موسسه از تولید لوازم آرایش گرفته تا هواپیمایی، هتل داری، بانک داری، بسازوبفروشی و دلالی نفت و... دست یافته است.

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
 
 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh