سردبير: اسماعيل نوری علا                                 پنج شنبه 11 و جمعه 12 دی ماه 1393 ـ  1 و 2 ماه ژانويهء 2015      

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت | باشگاه لوس آنجلس |  باشگاه هلسينکی  |  مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران |  کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

جنبش سکولار دموکراسی ايران

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد 1392 در شهر واشنگتن برگذار شد. دومين کنگره در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

چند ماه پس از برگزاری کنگرهء واشنگتن، با همراهی چند سازمان سياسی، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد.

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

سال نوی جهانی و حسرت آزادی های آشکار

شکوه میرزادگی

اکنون نو شدن سال ديگر آن نو شدنی نیست که تنها وابسته به مسحیت بود و زیر سایه ی سیاه و تلخ کارگزاران مذهبی برگزار می شد. پس از رنسانس اروپا و کنار گذاشتن مذهب از حکومت و آموزش و پرورش، نو شدن سال هم، مثل بسیاری از نمودهای دیگر فرهنگی، هویتی مستقل و آزاد پیدا کرد و رفته رفته متعلق به همه ی افرادی شد که در کشورهای غربی زندگی می کنند. وآنگاه، برخی از کشورهای دیگر جهان، از کشورهای قاره ی آمریکا گرفته تا استرالیا و آسیا و آفریقا بمرور اول ژانویه را به عنوان آغاز «سال جهانی» پذیرفتند.

ترس ها پشت دیوار ولایت فرو می ريزند

حمید آقایی

اعتراضات شجاعانه که نوک حمله آن متوجه رهبری حکومت اسلامی است، بهمراه اقدامات و سخنان شجاعانه نسرین ستوده، نرگس محمدی، محمد نوری زاد، محمد ملکی، عباس امیر انتظام و مقاومت شجاعانه زنان، دختران و پسران در کف خیابان ها علیه عوامل اسید پاش و آمرین به معروف و ناهیان از منکر نشان می دهند که ترس های کاذب که پشت دیوار هر بیت مقدسی پنهان شده اند، اکنون دیگر به یمن آگاهی نسل های پیشروی ایران به استعداد ها و توانائیهای خویش فروریخته اند. در این شب های پیروزی نور بر تاریکی، فروریختن ترس ها در پس دیوارهای ولایت فقیه مبارک باشد.

ممنوع القلم شدن داعشی ها!

حمیدرضا رحیمی

آخرين نيوز: امیر سرتیپ کیومرث حیدری، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، گفت: «تروریست ‌های داعش هنگامی که با حرکتی طوفنده تا پنجاه الی شصت کیلومتری مرزهای ما، با هدف نفوذ به مرزهایمان، پیش آمده بودند، وقتی که پیام ما را در این رابطه شنیدند که "اگر پا را جلوتر بگذارند پایشان را قلم خواهیم کرد" یکی پس از دیگری از شهرهای مرزی عراق گریخته و به عمق خاک عراق متواری شدند!» تحشیهء فدوی: تا دنده شان نرم شود، پدرسوخته های بنیادگرا! و بدانند که ممنوع القلم بودن یعنی چه!

شورای فقهی در حوزهء مهدهای کودک تشکیل می‌شود!

سايت تقاطع

رییس “سازمان بهزیستی” در ایران می‌گوید که این سازمان در پی تشکیل “شورای فقهی” در حوزه مهدهای کودک است... این اظهارات به دنبال سخنان ما‌ه‌ های اخیر شماری از چهره ‌های حکومتی درباره‌ء لزوم نظارت بیشتر بر آموزش کودکان بر مهدکودک‌ها صورت می‌گیرد... هاشم حسینی بوشهری، “مدیر حوزه‌های علمیه”، آموزش رقص و موسیقی به کودکان در مهد کودک های ایران را “فاجعه” خوانده و با ابراز تاسف از این مساله گفته بود: «باید مهد کودک‌ها بر اساس مکتب اهل بیت فعالیت کنند و الگوهای منطبق با ائمه را برای کوکان ترسیم کنند.»

 زهی خیال محال!

شهباز نخعی

کاش آقای نوری زاد دستکم به اندازهء شیخ مکار، حسن روحانی، واقع  بینی و رک گویی داشت که می گوید: «هرکجا پول، تفنگ و رسانه با هم جمع گردد فساد پیدا می شود» و کیست که نداند این نشانی ها دقیقاً ویژگی های قانون اساسی حکومت آخوندی است که همه و بیشتر از اینها را زیر سقف اصل صد و ده قانون اساسی جمع کرده و تا این سقف فرو نریزد با آمدن و رفتن صد ولی فقیه و هزار سپاه هم دگرگونی مثبت به دست نمی آید. 

نگاهی به روند شکل گیری بنیاد گرائی اسلامی

حمید حمیدی

در دوران کنونی، «بنیادگرایی اسلامی» مفهومی آشنا در علوم سیاسی، و اصطلاح جاافتاده ای در جامعه شناسی سیاسی است، که بازتاب دهنده آراء، اندیشه ها و آموزه های افراد و گروه هائی است که برای تفکر دربارهء سرنوشت سیاسی خویش از تعابیراسلامی استفاده می کنند. بنیاد گرایان واژگان نهایی خود را در متن دین جستجو می کنند، آینده سیاسی خویش را درآئینه اسلام می بینند، و از طریق خصومت و ضدیت باگفتمان مدرن، هویت خود را بیان می نمایند.

از آسمان بلا سنگ فتنه مى بارد  !

در اين بلبشوى «اسلامى»، آقای اردوغان به رقابت با ابوبكر بغدادى مشغول است. مى خواهد از او سبقت بگيرد و ميراث لائيسيتهء كمال آتاتورك را تبديل به احياى خلافت عثمانى كند. در اين صورت داعش (دولت اسلامى عراق وشام ) در امپراطورى او حل خواهد شد، که گفته اند: چون كه صد آمد نود هم پیش اوست! پاكستان، ليبى، مصر، فلسطين، لبنان، يمن، بحرين... در تهديد فورى «اسلام عزيز» هستند. شاخه هاى گوناگون اين مصيبت در اشكال حماس، جهاد اسلامى، داعش، حزب الله، جبهه النصرة، القاعدة، طالبان، بوكو حرام، اخوان المسلمين، سلفى ها، الشباب و... در سراسر جهان به زاد و ولد مشغولند.

کاهش داوطلبان رشته‌های اسلامی ‌شدهء علوم انسانی!

سايت راديو زمانه

«شورای تحول علوم انسانی» در مهر ماه 1388 به دستور رهبر حکومت اسلامی برای اسلامی کردن رشته های علوم انسانی در دانشگاه های ايران پديد آمد. غلامعلی حداد عادل که در کنار مناصب متععدش، رياست اين شورا را بر عهده دارد، در نشستی با رؤسای دانشگاه های قم از کاهش داوطلبان تحصيل در رشته های علوم انسانی ايران خبر داد. يکی از پيامندهای متعدد اين عمل بی کاری روزافزون دانش آموختگان رشته های علوم انسانی و بی علاقگی جوانان به اين رشته ها است.

روشنفکری و مخالفان آن در ایران معاصر

کامبیز باسطوت

از پس انقلاب مشروطه و پيروزی روشنفکر سکولار در گير آن، آخوندهائی در برابر روند گسترش سکولاريسم در ايران مقاومت کرده اند که عمری را در فقه مذهبی می گذرانند و جمع خود را، به تزوير، «علما» می خوانند. اين «علمای مذهبی!»، در واقع، شیادانی هستند که کارشان تحمیق مردم، دزدی شادی از مردم، و شکنجه دادن آنها با عزاداری و روضه خوانی و مصادره و غارت اموال شان بوده و هست. و در عصر ما ميدان اين تخالف عمدتاً در حوزهء علوم انسانی قرار داشته است.

سال نو، و فرصت صحبت

اسماعيل نوری علا

من در عصر ايدئولوژی زدگی و در ميان نسلی ايدئولوژی زده بدنيا آمده و رشد کرده ام. ديده ام که ايمان به آنچه بعقل جور در نمی آيد همراه با ايقان به ناکجاآبادی که در راه ساخته شدن اش فقط می توان شکنجه شد و شکنجه کرد و خون ريخت، بر جوانی هامان حکومت داشته است. ديده ام که همهء ادعاهای آزاديخواهانهء ايدئولوژی ها تنها برای کشتن آزادی آدمی بکار می آيند، و همهء مظلوم نوازی های لفظی برای کشتن رنگارنگی ها و متحد الشکل کردن آدميانی است که هيچ يک با ديگری همشکل نيست.

اقتصاد ايران و جهان در سال 2014

برنامهء اختصاصی تلويزيون من و تو

با حضور شاهين فاطمی و فريدون خاوند

تهيه کنندگان: شيدا هوشمندی ـ سام غفارزاده

آيندهء مذاکرات اتمی در 2015

مصطفی هجری

حکومت اسلامی در سال دو هزار و سيزده (پیش از آن نیز با مذاکره‌ء مخفیانه با آمریکا) با خواری و ذلت در ژنو به میز مذاکرات بازگشت. ما، در آن زمان و پیش از آغاز مجدد گفتگوها، با تحلیل اقتصاد متلاشی ایران، به این واقعیت اشاره نمودیم که رژیم از روی ناچاری به خواست‌های جامعه‌ء بین‌المللی تن خواهد داد و از غنی‌ سازی اورانیوم به منظور دستیابی به سلاح هسته‌ای دست خواهد کشید... به نظر می‏رسد که در این دور از مذاکرات نيز، حکومت اسلامی راه چاره‏ای ندارد جز اینکه کاملاً تسلیم خواسته‏های غرب در رابطه با برنامه‏ی هسته‏ای شود.

ضرورت مقابله با ناسيوناليسم ترک

گفتگو با محسن ابراهیمی

گفتگوگر: نشريهء انترناسيونال

اگر بتوان میان انواع باندها و دسته های ناسیونالیستی طبقه بندی کرد، بجرئت می توان گفت که ناسیونالیسم قوم پرست ترک از غلظت بالایی در ضدیت و خصومت و تحریکات فاشیستی علیه مردم منتسب به ملیت های دیگر برخوردار است... تبلیغ برای "اخراج کردها از آذربایجان" خود یک نمونهء آشکار است. همین که باندی، هر چقدر هم مهجور باشد، جرئت می کند از اخراج بخشی از مردم از محل زیست و کارشان حتی صحبت کند نشان می دهد که این ناسیونالیسم می خواهد پا در جا پای فاشیسم و نازیسم هیتلری بگذارد و دسته های پیراهن قهوه ای ترک در آذربایجان راه بیاندازد.

نقشهء راه برای توبه گیری از اصلاح طلبان!

منصور امان

در حالی که "اصلاح طلبان" حُکومتی با نگاه به نمایش انتخابات مجلس، برای بازگشت به زیر "خیمهء نظام" به دلبری از آقای خامنه ای همت گماشته اند، اخيراً حُجت الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات کابینهء آقای روحانی، تجدید حیات سیاسی جناح رقیب باند ولی فقیه را مشروط به برآوردن چهار شرط کرد. این پایور ارشد امنیتی شرط های مورد نظر را "قبول داشتن اسلام، فعالیت کردن در چارچوب نظام، قبول داشتن اصل ولایت فقیه و قبول رهبر مُعظم انقلاب در جایگاه ولی فقیه" اعلام داشت.

روابط ایران و آمریکا؛ قبض یا بسط ؟

ابراهیم یزدی

روابط ایران و آمریکا از آغاز شروع خود فراز و فرود‏ها داشته است. بی ‏هیچ تردید کارنامهء عملکرد دولت‏های آمریکا در ایران برای هیچ ایرانی متعهد به منافع و مصالح کلان ملی قابل قبول نیست.  یکی از ابعاد آرمان استقلال در انقلاب اسلامی ایران، پایان بخشیدن به سلطهء قدرت‏های خارجی، از جمله آمریکا، بر شئون داخلی کشورمان بود. اما تنها راه تحقق این هدف راهبردی استفاده از خشونت و جنگ و دعواهای سرچشمه گرفته از کینه ‏های گذشته و قهر و امتناع از دیدار و مذاکره نیست.

امنیتی های ضد امنیت!

بروید خانهء خامنه ای را بگرديد!

حشمت اله طبرزدی

شماها امنیتی هستید و به همهء این امور آگاهید، اما مامور هستید. می دانم! اما اگر به دنبال اسناد خیانت به این انقلاب، نظام، مردم و کشور هستید، به خانهء طبرزدی نریزید. علی را نبرید. من هم که اسیر خودتان هستم. به خانهء خامنه ای بروید. البته اصلاً آرزو نمی کنم برای اعضای خانواده اش، ایجاد هراس و یا حتا مزاحمت شود. به صورت قانونی احضار شود. اسنادی را که مجتبی خامنه ای مخفی کرده، پیدا کنید و ببینید دلارهای این مملکت در کجا هزینه می شود. عامل ترورها چه کسانی هستند.

 

از توافق چه خبر؟

منوچهر يزدی

مردم می گویند: چه خوب شد که توافق صورت نگرفت و تحریم ها برداشته نشد و سیل دلارهای بلوکه شده به کشور سرازیر نگردید، زیرا سابقه نشان داده که هرگاه پول باد آورده به دست دولت ها افتاده است، به دلیل فقدان مدیریت دلسوز و وجود مافیای اقتصادی، چیزی جز تورم، گرانی و بیکاری نصیب مردم نشده و از این سفرهء گسترده سهم تولید و خدمات رفاهی ناچیز بوده است.

انتخاب دشوار: بقای نظام یا بقای سپاه
کورش عرفانی

نظر می‌رسد که با به پایان رسیدن فرصت‌های پیاپی تمدید مذاکرات و فرا رسیدن زمان عمل در این باره، نظام جمهوری اسلامی خود را در مقابل شرایط ویژه‌ای می‌بیند که تا به حال سابقه نداشته است. روند رویدادها به چه سمتی است؟ کنایه ‌های کلامی، تهدید های نیمه آشکار، عقب ‌نشینی ‌های آشکار و تهاجم‌های دوباره به چه مسیری میل می‌کند؟ این نوشتار به بررسی این پرسش‌ها می‌پردازد.

ايران سر انگشت زنان می گردد؟

مطلب وارده

ایران کشوری است که قدرت مطلق در دست زنان است و مردان اش انسان هایی منفعل و بی اراده هستند که هیچ نقشی در هیچ جا ندارند؟ چرا؟ به دلیل اینکه در ایران زن اگر حجاب نداشته باشد، مرد نمی تواند خود را کنترل کند و منحرف می شود !زن نباید تحصیل کند تا توازن جامعه برقرار باشد و مرد بدون منحرف شدن درس بخواند !زن نباید شاغل باشد تا بنیاد جامعه محکم باشد و مرد منحرف نشود !زن نباید استقلال مالی داشته باشد تا موجب صرفه جویی در خانه باشد و هزینه ی اضافی پیش نیاید تا مرد خانه منحرف نشود !زن باید لباس تیره و سه سایز بزرگتر، با کفش بسته و بدون پاشنه بپوشد تا مرد منحرف نشود !زن نباید به قهوه خانه و تریا برود و سیگار بکشد تا مرد منحرف نشود ! زن نباید با مرد همکلام و همکلاس بشود تا مرد منحرف نشود !زن آگر در محل کار (اگر بتواند کار بگيرد!) با مدیر حرف بزند، ریشه ی کار فاسد می شود چون مرد منحرف شده است !زن نبايد به جشن و مهمانی و دکتر و... برود تا مرد منحرف نشود !زن نبايد لاک و عینک بزند چون مرد منحرف میشود و بنیان جامعه از هم می پاشد !زن نبايد رانندگی کند تا مرد منحرف نشود !زن در تلویزیون هم باید کاملاً پوشیده و ساده باشد تا مرد منحرف نشود  زن خبرنگاری و نویسندگی و عکاسی نکند تا دستگیر نشود و مرد منحرف نشود !زن مهریه نگیرد تا به مرد فشار نیاید و بناچار او را طلاق بدهد و یکی دیگر بگیرد تا منحرف نشود! زن دوچرخه سواری نکند تا مرد منحرف نشود !و بالاخره، مانکن های فروشگاه ها نيز باید بی سر و بدون برجستگی و و با حجاب باشند تا مرد منحرف نشود !چنانکه ملاحظه می شود، در ايران مردان کلاً فاقد قدرت و اراده و فکر هستند و کشور در دست زنان است و زنان می توانند با کمی شل کردن گره شال خود تمام نظام اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه را در دست بگیرند!

 

 

 

 

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 hhhhhhh

 

bbbbb