تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 12 تا يکشنبه 14 امردادماه 1397

 3 تا 5 ماه اگوست 2018

آرشيو تاريخی صفحات اول سايت

جستجو در سايت جنبش

پيوند به سايت های ديگر

برنامهء مهستان در يکشنبه

14 امرداد 1397 - 5 اگوست 2018 بمناسبت سالگشت

پيروزی انقلاب مشروطهء ايران

و ششمين سالگشت تأسيس

جنبش سکولار دموکراسی ايران

 بخش اول:

نگاهی ديگر به انقلاب مشروطه

سخنران: دکتر احمد اشرف

مدير نشست: حسن اعتمادی

بخش دوم:

مشروطه، تجدد، سنت و مذهب

سخنران: دکتر اسماعيل نوری علا

مدير نشست: منوچهر يزديان

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

پيوند به آرشيو برنامه ها

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

     

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

بيانيه های مشترک

حزب سکولار دموکرات ايرانيان و

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

امسال «مهستان» ميزبان کنگرهء ششم است:

 وعده گاه ديدار سکولار دموکرات های ايران

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

سايت کنگره ششم به روز شد

پيوند به ويدئوی کوتاهی در مورد کنگره سکولار دموکرات های ايران ◄

توجه: شماره جديد نشريهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان منتشر شد

خجسته باد 112 مين سالگشت پيروزی

انقلاب مشروطه

دو مقاله از دکتر احمد اشرف:

چهار روایت از انقلاب مشروطه

ملاحظاتی درباره انقلاب مشروطه

قانون اساسی و نخستین قانون‌های مشروطه

محمد رضا خوبروی پاک

با صاحب رأی شدن مردم و تشکیل مجلس شورای ملی: حاکمیت ملی پدید آمد، وضع قوانین بر عهدهء نمایندگان مردم گذاشته شد؛ دگرگونی استبداد فردی و گسست در حقوق الهیِ پادشاه رخ داد، دولت خودکامه دگرگشت و شهروند جای رعیت را گرفت. مهم‌تر از همه آنکه فرد به رسمیت شناخته شد و حقوق اساسی مردم، مانند حق مشارکت در ادارهء امور خود با تشکیل انجمن‌های ایالتی و ولایتی، و از این راه ایجاد جامعه مدنی، نیرومند شد. تعیین حدود حکام ایالات و ولایات صورت گرفت.

جنبش مشروطه و بنیادهای ساختار قانون اساسی آن

بهزاد کشاورزی

اصل طراز اول، یا اصل دوم متمم قانون اساسی، بوسیلۀ حاج شیخ فضل الله نوری به متمم قانون اساسی تحمیل شد. این اصل در حقیقت اختیار «وتو» به پنج تن از روحانیان طراز اول می‌داد که بر طبق آن می‌توانستند کلیۀ قوانینی را که در مجلس شورای ملی طرح می‌شد، قبل از تصویب مورد بررسی قرار دهند. اگر چنانچه آنان قوانین مطروحه را موافق شرع اسلام تشخیص نمی‌دادند، مجلس اجازۀ تصویب آن را نداشت... فقط تقی زاده، و یکی دو تن دیگر از آذربایجانیان، بودند که به تصویب این امر تن در نمی‌دادند. در این میان فریاد تقی زاده بود که در تالار مجلس در مخالفت با آن اصل پیچید... ولی نه تقی‌زاده و نه هر کس دیگری توان مقابله با جوّ مذهبی مجلس را نداشت.

حاج آقا مسئلتن!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که عرّ و تیزهای برادران، و در رأس آنان حضرت آقا(ضرپ) و نیز مش قاسم سلیمانی، در پیوند با معرکهء اخیر آمریکا، که دارند جنود ظفر ورود ممالک محروسهء امریک را، شدیداً، تشویق به حمله به تتمهء ایران سابق می فرمایند؛ آیا در آن لحظه که خاج پرستان دعوت ایشان را بناگزیر اجابت می کنند،آیا خودشان در کنار  مردم همیشه در خاک و خون هستند، یا به برادر خاوری ملحق و در عتبات عالیات کانادا،مجاور می شوند!؟

نامه‌های زندان نلسون ماندلا

تیم آدامز، در روزنامهء «گاردین»

نسلون ماندلا،‌ رهبر درگذشتهء جنبش انقلابی ضدآپارتاید آفریقای جنوبی و رئیس ‌جمهور این کشور، صدسال پیش به دنیا آمد. امسال، در سالگرد تولدش،‌ مجموعه‌ای از نامه‌های زندان او به ویراستاری سام ونتر،‌ روزنامه‌نگار هم‌وطن او، منتشر شده که دربردارندهء دويست و پنجاه و پنج نامه است که تا کنون تنها نیمی از آنها منتشر شده بود.

در دومين کنفرانس شورای دمکراسی خواهان

جای ایران خالی بود!

بدیعی، ذوالفقاری، صمیمی، ضرغامی

بی آنکه بخواهیم از اهمیت برآورده شدن حقوق اقلیت های قومی و اقلیم های گسترده شده در پهنهء ایران بکاهیم ضروری می بینیم که ما در وهلهء اول به ایرانی آزاد و مستقل فکر بکنیم که شالوده اش بر اساس حقوق شهروندی، حفظ تمامیت ایران و وحدت مردمان اش نهاده شده باشد. آنگاه مجلس مؤسسان، متشکل از آحاد مردمان ایران، می تواند در مشورت با کارشناسان و صاحب نظران به حقوق حقۀ مردمان ایران در چهارچوبی درست جامۀ عمل بپوشاند.

خط پایانِ سیاست تغییر رفتار یک رژیم اصلاح‌ناپذیر

برزو فارسی

گروهی در اپوزیسیون معتقدند توقعی که پمپئو در مورد سخنرانی کالیفرنیا ایجاد کرده بود برآورده نشد... جناحهای حکومت در داخل و بیرون ایران سخنرانی وزیر خارجه آمریکا را بخشی از یک بستهی بزرگ مهندسی شده برای «براندازی رژیم» میدانند... اصلاحطلبانی که تلاش می‌کنند تا «براندازی» و «سقوط» یک رژیم انحصارطلب و سرکوبگر و جنگ‌افروز را مترادف خشونت و جنگ قرار دهند وقتی حسن روحانی تهدید به بستن تنگه هرمز کرد و قاسم سلیمانی از او تقدیر نمود نام آن را «وحدت ملی» گذاشتند!

دیر رسیدن بهتر از اشتباهی رسیدن است!

محمد هادی

آخوندها بخوبی می دانند که در آستانهء چهلمین سالگرد بهمن پنجاه و هفت، گویی «بهمنِ» عظیم تری در راه است و، با فعال شدن شرایط بین المللی علیه آخوندها، تقریباً تمامی مواد و عناصر و پارامترهای سرنگونی رژیم آماده می باشند و تنها جرقه ای دنباله دار کافی است که هست و نیست آخوندها را در آتش خشم مردم بسوزاند! مردم در دی ماه، شاید دیر، ولی نهایتاً با خروج و شکستن طلسم اصلاح طلبی به آدرس درست مبارزه دست یافتند! با آدرس درست در دست، ای بسا دیر رسیدن بهتر از زود ولی اشتباهی رسیدن و یا اصلاً نرسیدن است!

سخنی درمورد اطلاعیهء مشترک دوحزب سراسری

سعيد سنندجی - در سايت عصر انارشيسم

هنگامی که آقای مصطفی هجری دبیر کل حزاب دمکرات کردستان ایران در اظهارت اش  سفر خود را بە  ایالات متحدە امریکا و نششت هایش با مقامات امریکایی را موفق قلمداد می کند ، این نشست ها می تواند هژمونی طلبی فرهنگ و زبان حاکم را بە خطر بیاندازد  بخشی از میکروسکوپ قدرت [حزب مشروطهء ایران (لیبرال دموکرات) و حزب سکولار دموکرات ایرانیان] در قالب کمیتەی مشترک قد علم کردە  ابتدا سعی در نامریی جلوە دادن ملت فارس نمودە سپس و بە خود اجازە می دهند بی شرمانە  خواست های ملت های جغرافیای سیاسی ایران را  سیاە نمایی کردە و با  توهین، افترا  و بی احترامی بە نمایندەگان بخشی از احزاب سیاسی ملت های جغرافیای سیاسی ایران، سعی در کوچک جلوە دادن  حق طلبی ها، خواست ها و موجودیت هویتی آنها  شوند.

همهء ما مجرمیم، آقای قاضی!

نفسیه آزاد

چند شب پیش برنامه‌ای از صدا و سیما پخش شد که در آن دختر بسیار جوانی با صدای بغض‌دار از انتشار ویدئوهای رقص خود بر روی اینترنت می‌گفت. انتشار این برنامه به فاصله کمی بازتاب بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت، از بسیاری از این بازتاب‌ها می‌شد برداشت کرد که در نظر مخاطبان بیشتر از آنکه دخترک رقصنده «مُجرم» باشد، دستگاهی که او را به چنین برنامه تلویزیونی‌ای رسانده محکوم است. پس از آن و به فاصله چند ساعت بسیاری از کاربران فضای مجازی ویدئوهای رقصیدن خود را با هشتگ «برقص تا برقصیم» منتشر کردند.◄

معاملات تهاتری نفت در برابر...

کشورهای وارد کننده نفت از حکومت اسلامی تحریم های جدید بانکی و قطع سوئیفت را بهانه کرده و از تسویه حساب بدهی خود با ارزهای معتبر خودداری می کنند و خواستار پرداخت بدهی خود با کالا و محصولات کشاورزی هستند! مثلاً گفته شده هندوستان تصمیم دارد بجای بدهی خود تمر و جوز هندی به ایران بدهد! البته در اين تبادلات جدید اقتصادی و تجاری، چین هم کماکان چادر نماز و تسبیح شاه مقصود و مهر و جانماز در برابر دریافت نفت تحویل خواهد داد. اما کار روسيه از بقيه شيرين تر است...

ایران، گرگ قبرستان می‌خواهد!

مجتبی لشکربلوکی

«...روزی خانمی ثروتمند و زیبا به یکی از رمال ها مراجعه می‌کند و می‌گوید که شوهرم مرا خیلی دوست دارد اما من او را دوست ندارم و می‌خواهم طلاقم بدهد! رمال که نمی‌خواسته چنین مشتری پولداری را زود از دست بدهد روی کاغذ چیزی نوشته و به خانم می‌دهد تا در یکی از شب‌های تاریک، کاغذ را در قبرستانی دفن کند اما در زمان دفن کردن، نباید اصلا به "گرگ" فکر کند چرا که، در این صورت، نوشته تاثیری نخواهد داشت. خانم، کاغذ را مدام به قبرستان می‌برده اما بلافاصله به یاد گرگ می‌افتاده و نمی‌توانسته کاغذ را دفن کند و ناچار بر می‌گشته...»

حق مشارکت مجاهدین

بر اساس موازین لیبرال دمکراسی!

نادر زاهدی - عضو حزب مشروطه ايران

اگر نگاهی به گروه‌های طرفدار پادشاهی رضا پهلوی بیاندازیم به این مهم پی می‌بریم که نماد پادشاهی ایران همواره تأکید بر آن نهاده است که همه ایرانیان سهم مساوی در ایرانی بودن دارند و هیچ‌ کس حق بزرگ‌تری و برتری در ایران آینده نخواهد داشت. در فردای براندازی هر شخص یک رأی برای انتخاب سرنوشت کشور خواهد داشت. قابل‌توجه است که در این شرایط حتی گروهی چون مجاهدین خلق با پرونده خود هم از این قاعده مستثنا نیست.

لزوم اتحاد نیروهای دموکرات و سکولار

فرستادهء هموطنی از داخل ایران

در چند ماه اخیر، که شاهد تحرک زیاد وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا علیه رژیم اسلامی تهران هستیم، شایسته بوده و هست که سیاسیون و روشنفکران مخالف رژیم از حداکثر توان و انرژی خود برای بهره برداری از فرصت نادر و مغتنمی که ایجاد شده استفاده کنند و رژیم را در موضع تدافعی و ضعف قرار دهند؛ اما متاسفانه، در کمال ناباوری و حیرت، آنها نيز کاملاً همسو با سیاست های تفرقه افکنانه نظام جنایتکار و قاتل مآب رژيم اسلامی رفتار نمودند و همانند ایام آغازین انقلاب پنجاه و، با چشم ها و گوش های بسته و دهان های تا حلق باز، و با طرح نابجا و بی مورد واژه هایی نظیر امپریالیسم، بورژوازی، بیگانگان … علیه سیاست های کاملا همسوی آقای ترامپ با خواسته های ضد رژیم مردم ایران  اخلال ایجاد کردند.

بر آمدن رهبری ملی نیازمند ابتکار پیروان ملی است

حمید اکبری

جامعهء ملتهب و خروشان ایران دیربازی است که از نداشتن رهبری ملی در رویارویی با نظام سراسر فاسد و فرسودهء استبداد دینی رنجور است. می شنویم و می گوییم که اگر یک رهبری ملی بود – و البته با سازماندهی و استراتژی لازم  – کار نظام جمهوری اسلام تمام می شد. در این مقاله به کلام موجز می کوشم تا استدلال کنم که «رهبری ملی» کمابیش موجود است ولی برآمدن آن نیازمند ابتکار پیروان ملی در تمیز، شناسایی و نیرو بخشیدن به این رهبری است. در شفاف کردن و تمیز «رهبری ملی»، نخست ویژگی های کلی رهبری «غیر ملی» با آن مقایسه می شود.

چرا رژيم قادر به مذاکره به شیوه ترامپ نیست؟

رضا تقی زاده

حسن روحانی خوب می‌داند که حکومت اسلامی فرصت داشت با استفاده از گشایش‌ها و مزایای به دست آمده بعد از توافق اتمی تنش‌های خارجی را کاهش داده و مشکلات داخلی را آسان‌تر سازد و از این راه، دشمنان حربی و براندازان را به دشمن بی‌خطر، دشمنان بی‌خطر را به مخالف، مخالفان را به رقیب، و رقیبان را به یار غار و رفیق راه خود تبدیل کند، حال آنکه در یک ترقی معکوس، و استفاده سوء از فرصت، طی دو سال سیاه بعد از توافق، رفیقان راه خود را، حتی در داخل نظام، به دشمنان قسم خورده تبدیل کرد و امروز ناگزیر است یا جام زهر تازه‌ای بنوشد و یا در انتظار فروپاشی محتوم بنشیند.

فرخ نگهدار و کدیور: میراث برانِ کیانوری وخوینی ها
سام قندچی

درست قبل از حمله عراق به ایران، فیلی هوا کردند بنام «دانشجویان خط امام» که در برابر آن، همهء فریبکاری هائی همچون رؤیت عکس امام در ماه در زمان انقلاب رنگ باخت و نه تنها دولت بازرگان ساقط شد، بلکه نورالدین کیانوری رهبر حزب توده در میان سکولارها، و سید محمد موسوی خوئینی‌ها در میان مذهبیون، جنبش سیاسی ایران را به مسلخ بردند... امروز نیز سناریوی مشابهی در دست اجرا است و رهبری آن در دست آقایان فرخ نگهدار و محسن کدیور قرار دارد؛ و پیاده نظام آن هم، بجای دانشجویان خط امام در داخل ایران، تشکیلات نایاک در خارج کشور است.

پیشنهادهائی به هیئت حاکمهء اسلامی

از جانب جبههء ملی ایران

جمهوری اسلامی میتواند با برداشتن این چند گام، خود و ملت ایران را از بن بست‌ها و آینده مبهم و نا مطلوب برهاند: سریعا آشتی با ملت را اعلام کرده و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی را در سراسر کشور آزاد نماید و از اعمال خشونت نسبت به مردم معترض وجان به لب رسیده ایران دست بردارد. / هرچه زودتر آزادی‌های سیاسی مانند آزادی احزاب و اجتماعات و آزادی بیان وقلم را به شکلی حقیقی محقق نماید. / یک انتخابات آزاد و بدون دخالت نهادهای حکومتی برگزار کند...

جمهوری خواهی در برابر جمهوری طلبی

و پادشاهی خواهی در برابر سلطنت طلبی

همایون نادری فر

اینکه نظام آینده ایران بایستی بر اساس دمکراسی و سکولاریسم و بر پایه اصول منشور حقوق بشر باشد، حرفی نیست و جزو شعارهای همه طیف های سیاسی اپوزیسیون محسوب می گردد... در حقیقت آنچه مهم است جمهوری خواهی و باور داشتن به جمهور مردم از سوی تمامی طیف های سیاسی اپوزیسیون مخالف رژیم دیکتاتوری اسلامی ایران است و نه جمهوری طلبی از سوی به ظاهر جمهوری خواهان، و سلطنت طلبی از سوی به ظاهر پادشاهی خواهان.

آلترناتیو بالقوه و آلترناتیو بالفعل

محمود آشوری

اکثریت نسبی مردم، از همان دههء شست، می دانستند که چه نمی خواهند. آنها با مبارزات گسترده و مقاومت جانانه و بی نظیر، «نخواستن» خود را عملاٌ و با صدایی بلند به تمام جهانیان اعلام کردند، و با گذشت زمان و بریده شدن طیف های دیگر مردم از رژیم، این اکثریت نسبی به اکثریت قریب به اتفاق تبدیل شد. اکنون مدتی طولانی است که مردم به رژیم اسلامی «نه» گفته اند و برای جایگزین کردن آن با سیستمی که خود می خواهند انگیزه بسیاری دارند. این همه نشانهء وجود آلترناتیوی بالقوه در ذهن مردم برای تغییر است؛ يعنی نیروی عمده ای که شرط اول برای تغییر هر سیستمی ماست.

به کدام سو می رویم؟

محمود عاشوری

دوستان عزیز؛ در نوشته قبلی ام تحت عنوان "آلترناتیو بالقوه و آلترناتیو بالفعل" به بررسی زیربنایی آلترناتیو بالقوه، که همانا هادی جنبش های مختلف در «داخل ایران» می باشد، پرداختم. حال، در این نوشته، به بررسی سناريوهای دوگانه محتمل، و شناخت نیروهای مختلف اپوزیسیون «خارج از کشور»، که احتمال یا امکان نزدیکی بعضی از آنها برای تشکیل یک آلترناتیو نسبتاً قوی وجود دارد، می پردازم. امیدوارم در این بررسی بتوانم مطلب را جمع و جور کنم، بطوری که، علیرغم تفرق فراوان این نیروها، بحثی برایتان قابل استفاده باشد.

دربارهء سخنان آقای پمپئو

سام قندچی

همهء آنچه آقای پمپئو بیان کرده آن است که ایالات متحده از «رهبران نرمال» - مانند گورباچف - ​​در ایران حمایت خواهد کرد. او نگفته که آن رهبران چه کسانی هستند. واقعیت این است که رهبران اصلاح طلبان و اعتدال گرایان اسلامی ایران، بر خلاف گورباچف ​​که میل خود را به روشنی برای زندگی در دموکراسی های شبيه غرب ابراز کرده بود، همچنان به حمایت از حکومت اسلامی - البته از مدل خود - ادامه می دهند. با این وجود، هیچ اشکالی ندارد که وزیر امور خارجه ایالات متحده، حسن نیت آمریکا را برای خوشامدگویی به رهبران "نرمال" در ایران بیان کند و اظهار امیدواری کند که چنین رهبرانی وجود داشته باشند و نرمال عمل کنند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6