پیشنویس «منشور حقوق شهروندی» روحانی، صرف نظر از این که چیزی بیش
از بازگویی حقوق مشروط و تبعیض آمیز مندرج در قانون اساسی و
قوانین موضوعهء
جمهوری اسلامی ندارد،
به بحثهای حقوق بشری و شهروندی در جامعه مدنی دامن زده است، و این
به نوبهء
خود بر مطالبات جامعهء
مدنی از دولت خواهد افزود و فشارهای بیشتری را متوجه او خواهد کرد.
مجموعهء
این عوامل به احتمال زیاد روحانی را وا خواهد داشت که به اقداماتی
در زمینهء
آزادیهای سیاسی و مطبوعاتی دست بزند و خامنهای را نیز به پذیرش
این تحولات تا حدی قانع کند.
سبزهای زيادی هستند که دولت حسن روحانی را برآمده از جنبش اعتراضی
خود میدانند و با وعده حسن روحانی برای پايان دادن به حبس خانگی
ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و آزادی زندانيان سياسی به
او رای دادند. افرادی مانند مرتضی کاظميان معتقدند که اشتراک موضع
اصولگرايان و دولت حسن روحانی دربارهء
نهم
دی میتواند به ريزش بدنه اجتماعی حامی دولت منجر شود و درباره
تبعات اين مسئله هشدار میدهد.
بعد از اين كه مصدق سر كار آمد، نواب صفوی پيشنهاد چهار ماده کرد:
1-
نماز جماعت در ادارات و وزارتخانه ها اجباری شود. 2- حجاب در
سرتاسر كشور اجباری شود. 3- مشوربات الكلی ممنوع شود، 4- كارمندان
زن از ادارات اخراج شوند. مصدق گفت كه من دو ماده بيشتر در برنامه
حكومتم نيست كه به مجلس برده ام. يكی اجرای قانون ملی شدن نفت و
دوم اصلاح قانون انتخابات كه مردم بتوانند نمايندگان واقعی شان را
بفرستند به مجلس. تصميم فدائيان عوض شد به اين كه مصدق را نمی شود
ترور كرد. كسی كه مصدق را وادار می كند به اين كارها دكتر حسين
فاطمی است و بايد او را ترور بكنيم. بعد، سالگرد قتل محمد مسعود
(روزنامه نگار) كه قرار شد دكتر مصدق آنجا سخنرانی كند، عبدخدائی
كه آن موقع جوان پانزه ساله ای بود با اسلحه به طرف دكتر فاطمی
تيراندازی می كند و دكتر فاطمی از بين نمی رود اما عليل
می
شود.
(عبدخدائی اكنون دبيركل فدائيان اسلام در جمهوری اسلامی است).
به گزارش روز چهارشنبه
اول ماه ژانويهء 2014
خبرگزاری «تسنیم»،
آیت الله روحالله قرهی٬ مدیر حوزهء
علمیهء
امام مهدی در تازهترین سخنرانی خود گفته
است
که:
"روز به روز به جمال و کمال رهبر معظّم انقلاب افزوده میشود. ما
قائل به این هستیم که فتنه 88 را هم اگر خود آقا به تنهایی بودند،
اصلاً نمیتوانستند. ایشان مهره هستند و دستور میگیرند. کما اینکه
خودشان هم در نمازجمعه در نجوایی با حضرت حجّت صحبت کردند و بیان
کردند: تو صاحب این انقلابی، تو آبرو دادی و... معلوم است که از
ناحیه حضرت و خدا انتخاب میشوند و اصل قضیّه این است. ما قائل به
این هستیم که وقتی نظام، نظام مهدوی است، دیگر معلوم است رهبر این
نظام هم انتخاب شده از ناحیه حضرت حجّت است." به گفته وی،
اصولاً همهء
مراجع تقلید نیز از ناحیه الله انتخاب میشوند. وی گفت: "ما قائل
به این هستیم که مراجع هم مِن ناحیه الله انتخاب میشوند. احوالات
آیتالله العظمی خوئی را بخوانید. خود ایشان فرموده بودند: من یک
موقع در دوران طلبگی با دوستان کنار شطّ فرات رفته بودم و شنا
میکردیم. دوستان دیرتر آمدند، من خوابم رفت. در عالم رؤیا احساس
کردم لباسهایم را بردند، وحشت کردم. بعد خطابی شنیدم که به من
بیان کردند: آیتالله العظمی! و بعد وحشتزده از خواب بلند شدم،
دیدم اتّفاقاً لباسهایم که آن طرف بود را هم در کنارم آوردند. لذا
مرجع تقلید هم مِن ناحیهالله انتخاب میشود."
* حسینی:
در بعضی از ایستگاههای مترو بعضی از خانمهایی که در قسمت فروش
بلیت کار میکنند در رعایت حجاب بیتوجه هستند به طوری که قسمت
زیادی از موهای سر آنان از روسری بیرون است. چرا مدیریت مترو در
این امور نظارت و کنترل ندارد؟
فدوی: مراتب در فاصلهء بین دو قیلوله بعرض خاک نعلین عنبرآسایشان
رسید. بعدالتحیه و السلام فرمودند که اصلا ً نمی دانند که با خود
مترو لعنة الله علیه که از مصادیق بارز تهاجم فنی ست چه کنند؟!
حالا آن مختصر موی آن بلیط فروش نابکار دیگر جای خود دارد؛ علی
ایحال برای اینکه حال شما از این بدتر نشود، دستور فرمودند که یا
خواهران کچل را بکار بگمارند و یا، بانوان موجود و شاغل در آن
واحد، سرشان را از ته بتراشند، برادرحسین(ع)ی!
می
توان پرسيد که «آيا مشکل ما ايرانيان در مورد پذيرش مدرنيته (و لذا
عرف مداری و انسان مداری و سکولاريسم و دموکراسی) سنت های ما
هستند؟» و اگر چنين است «محل تقابل آن سنت ها با مدرنيته در کجا
است؟» يا «آيا سنت های ملی ايرانيان سد راه گسترش مدرنيته در آن
سرزمين اند يا سنت هائی اختصاصی (از خانوادگی گرفته تا مذهبی) که
از دل باورهای گروهی و جماعتی بر می آيند و از نسلی به نسل ديگر
منتقل می شوند؟»
پيوند برای شنيدن و دانلود
فايل صوتی
با صدای سعيد بهبهانی◄
با آن که به مصداق " آب که ازسرگذشت چه یک نی، چه صد نی"، کار نظام
پلید ولایت مطلقه فقیه از "رسوایی هراسی" گذشته، ولی شدت پس لرزه
های زلزلهء
سیاسی رسوایی مالی افشا شده در ترکیه چنان بوده
است
که نظام را به واکنشی ناشیانه و نسنجیده واداشته.
می گویم "ناشیانه و نسنجیده" زیرا این واکنش می تواند نتایجی کاملاً
عکس آنچه که نظام انتظاردارد به بارآورد. این واکنش اعلام دستگیری
بابک زنجانی، جوانی است که یک شبه ره صدساله پیموده و از دلالی ارز
با سود یک تومان درهردلار، به یک امپراتوری مالی چند ده میلیارد
دلاری مرکب از
هفتاد
شرکت و موسسه از تولید لوازم آرایش گرفته تا هواپیمایی، هتل داری،
بانک داری، بسازوبفروشی و دلالی نفت و... دست یافته است.
تفاوت های میان دو جامعه است که در زیباترین و شادترین روزها، من
و امثال من را به یاد مردمان شادمانی گم کرده ی سرزمین مان می
اندازد؛ یکی تلاش می کند تا نشان دهد که سرنوشت فردای انسان در دست
خود اوست، و اگر آزاد باشد می تواند به مقام بخشندگی و خلق کردن و
خدایی هم برسد و، به قول حلاج، فریاد زند که «خدا منم!»، و دیگری،
زیر سلطه ی قدرتی که از چوب و چماق و شکنجه و زندان ساخته شده،
کودکان بی گناهش از آغوش او گرفته می شوند تا به مسلخ بی دانشی،
عقب ماندگی، خشم و انتقامجویی کشانده و به قعر قرون وسطا، پرتاب
شوند. و دردناک تر اینکه هدفِ «طرح جديد» فقيرترین قشر جامعه است
که امکان فرستادن کودکانش را به مدارس خصوصی (که هنوز اندکی با
دانش امروز بشری آشنا هستند را ندارد.
ما به هیات پارلمانی گفتیم از اینکه دولت ایران یکی از بزرگترین
بحران های بین المللی اش را از طریق مذاکره حل کرده است و به طرف
توافقات بیشتر می رود خوشحالیم ولی همچنین خواهان آن هستیم دولت
ایران مشکلات داخلی اش را نیز از طریق مذاکره با مخالفان داخلی حل
کند . ما انتظار داریم زندانیان سیاسی هر چه زودتر آزاد شوند و در
حل مشکلات داخلی مورد مشورت و مذاکره قرار گیرند، تا هم خواسته
هایشان شنیده شود و هم در حل مشکلات داخلی از راهکارهایشان استفاده
شود.
شاید روحانی قوی تر از خاتمی و خوش شانس تر از هاشمی رفسنجانی
باشد. اما آیا اقدامی انجام داده که نشان از تغییر سیاست ایران
داشته
و
ما را نسبت
به حسن نیت رهبر و سپاه پاسداران قانع کند؟ آیا وعده های روحانی
حاوی انقلابی علیه فلسفهء
بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت الله خمینی،
و نيز
تاریخ و هوداران
اش
است؟ آیا نشانه هایی از تغییر وجود دارد؟ نه! به هیچ وجه. تنها
نشانهء
موجود
حرف هایی است که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه می زنند. تنها برای
یادآوری می گویم،
شمار کسانی که در دورهء
روحانی
ِ
خندان در ایران اعدام شده
اند،
بیش از شمار کسانی است که در مدت زمان مشابه در دورهء
احمدی نژاد اخمو اعدام شدند. در دورهء
ریاست جمهوری روحانی،
16
تن از معترضان بلوچ،
بدون برگزاری دادگاه های حقیقی، و تنها
بعنوان واکنش نسبت
به انفجارهای اخیر در استانی نا آرام، اعدام شدند. همچنین چهار تن
از معترضان عرب اهوازی اعدام شدند.
در
حالی که سال 2014 آغاز می شود، هیچ پرسشی مهم تر از این در جهان
دیپلماسی مطرح نیست: آیا ایران تغییر کرده است؟ حسن روحانی، رئیس
جمهور جدید ایران از زمان انتخاب اش در ماه ژوئن (24 خرداد)، موضع
میانه رو تری را از روابط بین المللی کشور اش به نمایش گذاشته است.
اما باید محتاط بود، چه حالا و چه در سال های پیش رو. دومین تولید
کننده بزرگ نفت، رهبر جهان شیعه و انقلابی مسلمان ضد غربی ( ایران)
نه تنها برای سعودی بلکه برای صلح و ثبات خاورمیانه و فراتر از آن
یک تهدید به شمار می رود! سعودی دو نگرانی عمده در مورد جمهوری
اسلامی دارد: تمایل به تولید سلاح هسته ای و مداخله در امور داخلی
همسایگان.