شنبه 14 و يکشنبه 15 دی ماه 1392 ـ 4 و 5 ماه ژانويه  2014       

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   مکاتبه با سردبير   |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات      |      فهرست نام نويسندگان و مطالب شان    |   بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |   آرشيو عکس ها و طرح ها        |   جستجو در سايت

نگذار به آرامی بميری!

شعری از پابلو نرودا

ترجمه‏ء احمد شاملو

اگر سفر نکنی / اگر کتابی نخوانی / اگر به اصوات زندگی گوش ندهی / اگر از خودت قدردانی نکنی / به آرامی آغاز به مردن می‌کنی. // زمانی که خودباوری را در خودت بکشی / وقتی نگذاری دیگران به تو کمک کنند / به آرامی آغاز به مردن می‌کنی. // اگر بردهء عادات خود شوی / اگر همیشه از یک راه تکراری بروی / اگر روزمرّگی را تغییر ندهی / اگر رنگ های متفاوت به تن نکنی / یا اگر با افراد ناشناس صحبت نکنی / تو به آرامی آغاز به مردن می‌کنی. // اگر از شور و حرارت / از احساسات سرکش / و از چیزهایی که چشمانت را به درخشش وامی‌دارند / و ضربان قلبت را تندتر می‌کنند / دوری کنی / تو به آرامی آغاز به مردن می‌کنی. // اگر هنگامی که با شغلت،‌ یا عشقت شاد نیستی، آن را عوض نکنی / اگر برای مطمئن در نامطمئن خطر نکنی / اگر ورای رویاها نروی / اگر به خودت اجازه ندهی / که حداقل یک بار در تمام زندگیت / ورای مصلحت ‌اندیشی بروی... // امروز زندگی را آغاز کن! / امروز مخاطره کن! / امروز کاری کن! / نگذار که به آرامی بمیری! شادی را فراموش نکن!

ایران در سال 2014

حسین باقرزاده

پیش‌نویس «منشور حقوق شهروندی» روحانی، صرف نظر از این که چیزی بیش از بازگویی حقوق مشروط و تبعیض ‌آمیز مندرج در قانون اساسی و قوانین موضوعهء جمهوری اسلامی ندارد، به بحث‌های حقوق بشری و شهروندی در جامعه مدنی دامن زده است، و این به نوبهء خود بر مطالبات جامعهء مدنی از دولت خواهد افزود و فشارهای بیشتری را متوجه او خواهد کرد. مجموعهء این عوامل به احتمال زیاد روحانی را وا خواهد داشت که به اقداماتی در زمینهء آزادی‌های سیاسی و مطبوعاتی دست بزند و خامنه‌ای را نیز به پذیرش این تحولات تا حدی قانع کند.

چرا حسن روحانی و دولت اش از نهم دی تقدیر کردند؟

محمد رضا یزدان پناه

سبزهای زيادی هستند که دولت حسن روحانی را برآمده از جنبش اعتراضی خود می‌دانند و با وعده حسن روحانی برای پايان دادن به حبس خانگی ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و آزادی زندانيان سياسی به او رای دادند. افرادی مانند مرتضی کاظميان معتقدند که اشتراک موضع اصولگرايان و دولت حسن روحانی دربارهء نهم دی می‌تواند به ريزش بدنه اجتماعی حامی دولت منجر شود و درباره تبعات اين مسئله هشدار می‌دهد.

فدائيان اسلام و دولت دکتر مصدق

برگرفته از کتاب «تاريخ شفاهی انقلاب اسلامی»

بعد از اين كه مصدق سر كار آمد، نواب صفوی پيشنهاد چهار ماده کرد: 1- نماز جماعت در ادارات و وزارتخانه ها اجباری شود. 2- حجاب در سرتاسر كشور اجباری شود. 3- مشوربات الكلی ممنوع شود، 4- كارمندان زن از ادارات اخراج شوند. مصدق گفت كه من دو ماده بيشتر در برنامه حكومتم نيست كه به مجلس برده ام. يكی اجرای قانون ملی شدن نفت و دوم اصلاح قانون انتخابات كه مردم بتوانند نمايندگان واقعی شان را بفرستند به مجلس. تصميم فدائيان عوض شد به اين كه مصدق را نمی شود ترور كرد. كسی كه مصدق را وادار می كند به اين كارها دكتر حسين فاطمی است و بايد او را ترور بكنيم. بعد، سالگرد قتل محمد مسعود (روزنامه نگار) كه قرار شد دكتر مصدق آنجا سخنرانی كند، عبدخدائی كه آن موقع جوان پانزه ساله ای بود با اسلحه به طرف دكتر فاطمی تيراندازی می كند و دكتر فاطمی از بين نمی رود اما عليل می شود. (عبدخدائی اكنون دبيركل فدائيان اسلام در جمهوری اسلامی است).

خامنه ای مهره امام زمان است؟

ادعای آیت الله قرهی

به گزارش روز چهارشنبه اول ماه ژانويهء 2014 خبرگزاری «تسنیم»، آیت الله روح‌الله قرهی٬ مدیر حوزهء علمیهء امام مهدی در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است که: "روز به روز به جمال و کمال رهبر معظّم انقلاب افزوده می‌شود. ما قائل به این هستیم که فتنه 88 را هم اگر خود آقا به تنهایی بودند، اصلاً نمی‌توانستند. ایشان مهره هستند و دستور می‌گیرند. کما اینکه خودشان هم در نمازجمعه در نجوایی با حضرت حجّت صحبت کردند و بیان کردند: تو صاحب این انقلابی، تو آبرو دادی و... معلوم است که از ناحیه حضرت و خدا انتخاب می‌شوند و اصل قضیّه این است. ما قائل به این هستیم که وقتی نظام، نظام مهدوی است، دیگر معلوم است رهبر این نظام هم انتخاب شده از ناحیه حضرت حجّت است." به گفته وی، اصولاً همهء مراجع تقلید نیز از ناحیه الله انتخاب می‌شوند. وی گفت: "ما قائل به این هستیم که مراجع هم مِن ناحیه ‌الله انتخاب می‌شوند. احوالات آیت‌الله العظمی خوئی را بخوانید. خود ایشان فرموده بودند: من یک موقع در دوران طلبگی با دوستان کنار شطّ فرات رفته بودم و شنا می‌کردیم. دوستان دیرتر آمدند، من خوابم رفت. در عالم رؤیا احساس کردم لباس‌هایم را بردند، وحشت کردم. بعد خطابی شنیدم که به من بیان کردند: آیت‌الله العظمی! و بعد وحشت‌زده از خواب بلند شدم، دیدم اتّفاقاً لباس‌هایم که آن طرف بود را هم در کنارم آوردند. لذا مرجع تقلید هم مِن ناحیه‌الله انتخاب می‌شود."

دشواری تعامل با غرب بدون جلب رضایت سپاه

کوروش اعتمادی

پس از برکشيده شدن حسن روحانی در انتخابات، «تفاهمنامه» ژنو 3، بصورتی بالقوه می تواند آغاز  فصل تازه ای از تعامل غرب با حکومت اسلامی بحساب آید، اگر همهء شروط گفته و ناگفتهء مندرج در آن تحقق یابند. و به نظر می رسد که يکی از شروط نانوشتهء آن جمع کردن دست و پای سپاه پاسداران و جلوگيری از دخالت آنان در کار حکومت، و در نتيجه پايان دادن به ماجراجوئی های شان در منطقه است، واقعيتی که سخت سرداران سپاه را به اضطراب افکنده است.

دربارهء روابط داخل و خارج

مصاحبهء حشمت طبرزدی با تلويزيون رهائی

نگاهی به سال پيش رو

با شرکت اسماعيل نوری علا ـ عليرضا نوری زاده

در برنامهء ياران تلويزيون پارس، به مديريت عليرضا ميبدی

مدرنيته، سنت و مذهب؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

می توان پرسيد که «آيا مشکل ما ايرانيان در مورد پذيرش مدرنيته (و لذا عرف مداری و انسان مداری و سکولاريسم و دموکراسی) سنت های ما هستند؟» و اگر چنين است «محل تقابل آن سنت ها با مدرنيته در کجا است؟» يا «آيا سنت های ملی ايرانيان سد راه گسترش مدرنيته در آن سرزمين اند يا سنت هائی اختصاصی (از خانوادگی گرفته تا مذهبی) که از دل باورهای گروهی و جماعتی بر می آيند و از نسلی به نسل ديگر منتقل می شوند؟»

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

سرباز کوچک و جسور ولایت و جرثومه فساد!

شهباز نخعی

با آن که به مصداق " آب که ازسرگذشت چه یک نی، چه صد نی"، کار نظام پلید ولایت مطلقه فقیه از "رسوایی هراسی" گذشته، ولی شدت پس لرزه های زلزلهء سیاسی رسوایی مالی افشا شده در ترکیه چنان بوده است که نظام را به واکنشی ناشیانه و نسنجیده واداشته. می گویم "ناشیانه و نسنجیده" زیرا این واکنش می تواند نتایجی کاملاً عکس آنچه که نظام انتظاردارد به بارآورد. این واکنش اعلام دستگیری بابک زنجانی، جوانی است که یک شبه ره صدساله پیموده و از دلالی ارز با سود یک تومان درهردلار، به یک امپراتوری مالی چند ده میلیارد دلاری مرکب از هفتاد شرکت و موسسه از تولید لوازم آرایش گرفته تا هواپیمایی، هتل داری، بانک داری، بسازوبفروشی و دلالی نفت و... دست یافته است.

من بر آن عاشقم که رونده است

یادداشتی در آستانهء سال 2014 جهانی

تفاوت های میان دو جامعه  است که در زیباترین و شادترین روزها، من و امثال من را به یاد مردمان شادمانی گم کرده ی سرزمین مان می اندازد؛ یکی تلاش می کند تا نشان دهد که سرنوشت فردای انسان در دست خود اوست، و اگر آزاد باشد می تواند به مقام بخشندگی و خلق کردن و خدایی هم برسد و، به قول حلاج، فریاد زند که «خدا منم!»، و دیگری، زیر سلطه ی قدرتی که از چوب و چماق و شکنجه و زندان ساخته شده، کودکان بی گناهش از آغوش او گرفته می شوند تا به مسلخ بی دانشی، عقب ماندگی، خشم و انتقامجویی کشانده و به قعر قرون وسطا، پرتاب شوند. و دردناک تر اینکه هدفِ «طرح جديد» فقيرترین قشر جامعه است که امکان فرستادن کودکانش را به مدارس خصوصی (که هنوز اندکی با دانش امروز بشری آشنا هستند را ندارد.

خواسته های ما از دولت

گفتگو با نسرين ستوده

گفتگوگر: آرش کيخسروی

ما به هیات پارلمانی گفتیم از اینکه دولت ایران یکی از بزرگترین بحران های بین المللی اش را از طریق مذاکره حل کرده است و به طرف توافقات بیشتر می رود خوشحالیم ولی همچنین خواهان آن هستیم دولت ایران مشکلات داخلی اش را نیز از طریق مذاکره با مخالفان داخلی حل کند . ما انتظار داریم زندانیان سیاسی هر چه زودتر آزاد شوند و در حل مشکلات داخلی مورد مشورت و مذاکره قرار گیرند، تا هم خواسته هایشان شنیده شود و هم در حل مشکلات داخلی از راهکارهایشان استفاده شود.

باز هم چشمک زدن های ایران

عبدالرحمن الراشد

شاید روحانی قوی تر از خاتمی و خوش شانس تر از هاشمی رفسنجانی باشد. اما آیا اقدامی انجام داده که نشان از تغییر سیاست ایران داشته و ما را نسبت به حسن نیت رهبر و سپاه پاسداران قانع کند؟ آیا وعده های روحانی حاوی انقلابی علیه فلسفهء بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت الله خمینی، و نيز تاریخ و هوداران اش است؟ آیا نشانه هایی از تغییر وجود دارد؟ نه! به هیچ وجه. تنها نشانهء موجود حرف هایی است که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه می زنند. تنها برای یادآوری می گویم، شمار کسانی که در دورهء روحانی ِ خندان در ایران اعدام شده اند، بیش از شمار کسانی است که در مدت زمان مشابه در دورهء احمدی نژاد اخمو اعدام شدند. در دورهء ریاست جمهوری روحانی، 16 تن از معترضان بلوچ، بدون برگزاری دادگاه های حقیقی، و تنها بعنوان واکنش نسبت به انفجارهای اخیر در استانی نا آرام، اعدام شدند. همچنین چهار تن از معترضان عرب اهوازی اعدام شدند.

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh