29 اسفند ماه 1392 ـ  20 ماه مارچ  2014                                             سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

    |       آرشيو عکس ها و طرح ها       |       جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی

بهار حافظ

نـفـــس بــاد صبـا مشـک فشـان خواهـد شد

عـالــم پـیـر دگــربــاره جــوان خـواهــد شــد

ارغـوان جـام عقـیقـی بـه سمـن خـواهد داد

چشـم نـرگس به شقـایق نـگران خواهد شد

زیـن تطاول کـه کشـید از غـم هـجران بـلبـل

تـا سـراپردهء گــل نـعـره زنـان خـواهـد شـد

گر ز مســجد به خــرابات شـدم خـرده مـگیر

مجلس وعظ دراز است و، زمـان خواهد شد

ای دل ار عـشرت امــروز بــه فــردا فـکنــی

مـایـهء نـقـد بـقـا را کـه ضـمان خواهد شد؟

مـاه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید

از نـظـر تـا شـب عـید رمــضان خـواهـد شـد

گـل عـزیز است غـنیمت شمرید اش صحبت

که به باغ آمد از این راه و، ازآن خواهد شد

مطربا مجلس انس است غزل خوان و سرود

چند گویی که چنین رفت و چنان خواهد شد؟

1393، سال «بزرگداشت جشن های ایرانی» ست

بنیاد میراث پاسارگاد

امسال نهمین سالی است که بنیاد میراث پاسارگاد، در آستانهء نوروز، این مهم ترین جشن وسال نوی ايرانيان، برای سالی که از راه می رسد نامی را پیشنهاد می کند. این بنیاد به دلیل این که بی توجهی های عمدی سازمان های دولتی ايران از یک سو، و خشم و ستیز بی دلیل برخی از متعصبین مذهبی نسبت به جشن های ملی و ایرانی ما، از سویی دیگر، بيش از پيش شده است، سال 1393 خورشیدی را «سال بزرگداشت جشن های ایرانی» نام می نهد.

آشنائی با برندگان جايزهء نوروز بنياد ميراث پاسارگاد

در رشته های ميرات طبيعی، ميراث فرهنگی ناملموس،

و فعاليت های هنری

ضعف وطن دوستی از دلایل اجرای طرح های طبیعت ستیزانه است

گفتگو با دکتر حسین آخانی

برندهء جايزهء نوروز بنياد ميراث پاسارگاد

گفتگوگر: سپهر سليمی

تکامل اجتماعی راه خودش را می رود. الان محیط زیست دغدغهء همه شده است. شاید هر دو هفته در ایران یک همایش در مورد محیط زیست تشکیل می شود. حتی مخربان محیط زیست هم در این همایش ها و نمایشگاه ها شرکت جدی دارند و ژست محیط زیستی می گیرند. شاید این گردهمایی ها خیلی نتواند کارآیی داشته باشد، ولی حداقل آن این است که فرهنگ سازی می شود و در آینده حجم مطالبات اجتماعی را بالا می برد. الان مشکلات کلان محیط زیست مانند خشک شدن دریاچه ارومیه و زاینده رود، ریزگردها و آلودگی به حدی عمومی شده که مسئولین چاره ای ندارند در مورد آنها فکر کنند..

آن که از آتش می گذرد زيباست!

شکوه میرزادگی

چهارشنبه سوری يکی از  چند گوهر بازمانده از فرهنگ دوران های دور سرزمينی است که در آن زندگی می کنيم و حس داشتن آن ها بر تن و جان ما نشسته است. هر چه هست در اين جشن نشانه ای از بکن نکن های مذهبی، قومی، نژادی، جنسی و جنسيتی نيست. و از آنجا که زمينی است يا زمينی شده است  با روحيه و مردمان اين زمانه خوانانی دارد. اما می بينيم که در سی سال گذشته به بهانه های مختلف از «همزمان شدن با عزاداری های اسلامی» گرفته تا «آتش پرستی» و «بيهوده بودن و مضحک بودن آن » و تا  «خطر آتش سوزی» و غيره به شدت از سوی حکومت موجود درايران با آن مخالفت می شود.

آسیدعلی، مواظب سلامتی خود باشید!

محمدرضا روحانی

آسیدعلی! بدون سلام، تعارفات، تقدیم احترامات معمول و غیرمعقول، در عالم دشمنی صریح و آشتی‌ناپذیر، برای شما آرزوی سلامتی و طول عمر دارم. سنجاق کردن توده‌‌ای کلمات قلمبه سلمبه، القاب و سیرداغ به نعلین، عبا و عمامه شما کار سختی نیست. عیب کار آنست که باد کردن ولی‌ مطلقه فقیه یا هر نوع رهبر دیگری تنها کمکی است به فروبردن بیشتر او در لجنزاری که برایش خلق‌ شده است. بر عفونت وجودش بیش از پیش می‌افزاید. گندابی که او را فراگرفته بدبوتر و آزاردهنده‌تر خواهد کرد: فکر می‌کنم کسی جرأت ندارد آئینه‌ای در مقابل شما بگیرد تا بتوانید سلف تاریخی خود را در «اخبار» ببینید. من این خدمت را با شوق می‌‌پذیرم.

فراز از ضجه

حمیدرضا رحیمی

يک شهروند: بهترین و ماندگارترین نوع پذیرایی، که ان‌شاءالله از زائران نوروزی در دو هزار امامزاده جلیل‌القدر صورت خواهد گرفت، ارائهء یک برنامه تعالیم اسلامی است که مسئولین محترم اوقاف و امور خیریه با چاپ و توزیع رایگان یا با قیمت پایین کتابچه‌های حاوی دستورات قرآنی و احادیث چهارده معصوم(ع)، زائران را به فیض کامل برسانند.

فدوی: مراتب به آگاهی زائران نوروزی رسید؛ قدری متغیر شده و گریبان او را گرفتند که اولاً به تو چه! ثانیاً آنان مسافران نوروزی اند، نه زائران نوروزی! ثالثاً اگر آن زبان بستگان بخواهند در این نوروز اندکی از ضجه و شیون و اهل قبور دور باشند، چه کسی را باید ببینند؟

تضاد نوروز ايرانی با اسلام و تشيع

گفتگوگر: حسين حجازی ـ در برنامهء حد هفتم ـ راديد پرشين

رهبری و آلترناتیو سازی در برون مرز

کفتگوگر: رضا گوهرزاد ـ در برنامهء چالش تلويزيون انديشه

دمکراسی و حقوق بشر هدف نیست، وسیله است!

الاهه بقراط

امروز جامعه ایران از هم گسسته و در خود فرو پاشیده است. چنین جامعه‌ای، آن گونه که تاریخ و تجربه نشان داده است، همیشه آمادگی آن را دارد که برای پشتیبانی از یک جریان و اندیشه افراطی بسیج شود. اما این ظرفیت غریب را هم دارد که بر زمینه پیشینه معاصر خود، گامی بزرگ به سوی دمکراسی بردارد چرا که تفاوت ایران با دیگر کشورهایی که تجارب مشابه را در زمینه روی کار آمدن حکومت‌های بدتر از پیش از سر گذرانده‌اند، در این است که ایران با همبستگی گسترده به گسست رسید و آن کشورها از گسست به همبستگی رسیدند!

توتالیتاریسم شرقی چیست؟

مهدی مظفری

تا کنون نظر غالب آن بوده که توتالیتاریسم صرفاً یک پدیدهء غربی است که پس از جنگ اول جهانی در اروپا در شکل‌های عمدتاً سه‌گانهء فاشیسم، بلشویسم و نازیسم واقعیت تاریخی پیدا کرده، سپس با مرگ استالین، یا حداکثر با فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی، دوران توتالیتاریسم به سر آمده است. در این راستا، چین پس از مائو را رژیم پساتوتالیتاریسم می‌توان نامید. در این نوشته، من نظریه غالب را به چالش می‌کشم، با این استدلال که هیچ دلیلی وجود ندارد که توتالیتاریسم منحصر به فرهنگ اروپایی، یا به تعبیر دیگر «بی‌فرهنگی»ی اروپایی، باشد. هر کجا شبیه همان شرایطی که موجد توتالیتاریسم در اروپا شده‌اند وجود پیدا کنند، طبعاً توتالیتاریسم هم به وجود می‌آید.

استانداردهای مکتب مصدق و تئوری حکومت ملى

فرهنگ قاسمی

چه زيباست وقتی که می‌بينيم بسياری از چپ و راست  و حتی همکاران سابق جنایتکار بزرگ حمهوری اسلامی خود را به مصدق و مصدق را به خود متعلق می‌دادند و چه دلخراش است وقتی مشاهده می‌شود که عده‌ای پی نام خيزان به طور نامشروع از نام مصدق سوء استفاده می‌کنند. اما قابل توجه است که بدانيم اخلاق سياسی و دکترين مصدق برای بسياری از کوشندگان راه مصدق به اندازه کافی روشن نيست.

«حلقۀ مفقودۀ» انقلاب پنجاه و هفت

فاضل غیبی

سی و پنج سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و گرچه دست اندرکاران و تحلیل‌گران پرشماری بدان پرداخته‌اند، اما هنوز کسی توضیح قانع کننده‌ای برای این پدیدۀ شگرف نیافته است! در فروردین پنجاه و هفت رِژیم شاه هنوز از چنان ثباتی برخوردار بود که هیچکس سقوط آن را در‌‌ همان سال پیش ‌بینی نمی‌کرد. حوادث این سال و قدرت ‌یابی غیرمنتظرۀ نیروهای مذهبی چنان چرخشی بود که تمامی تئوری‌ها و نظریه‌های گروه های مخالف شاه را درهم نوردید... آیا امروز، پس از سی و پنج سال، ممکن است به کمک دانش نوین و سرانگشت اندیشه، انقلابی را توضیح داد که به‌صورت رؤیایی شیرین آغاز شد، اما بزودی به کابوسی بلند بدل گشت؟

منشاء سیاسی مطرح شدن شعارهای مطالبه محور

کوروش اعتمادی

اکنون صحنه گردان های سناریوی طرح شعارهای مطالبه محور ترجیح می دهند، کارزار تبلیغ مطالبات حداقل مردم از بین دسته بندی های گوناگون «اپوزیسیون» به سر منشاء اصلی خود، یعنی به درون بخش هایی از حاکمیت منتقل شود. روشن است در یک چنین شرایط  سیاسی بغرنج، وظایف سنگین تری پیش رو جنبش سکولار دمکراسی انحلال طلب و جامعه شهروندی قرار می گیرد تا در مقابل این چرخش سیاسی، روش مبارزاتی را برگزینند که مغایرتی با پرنسیپ ها و آرمان های استراتژیک جنبش سکولار دمکراسی نداشته باشد. 

مشاوران جديد جنبش

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

هيئت مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

نخستين بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
   

   

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh