سردبير: اسماعيل نوری علا                                              دوشنبه 6 و سه شنبه 7 بهمن ماه 1393 ـ  26 و 27 ماه ژانويهء 2015      

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت | باشگاه لوس آنجلس |  باشگاه هلسينکی  |  مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران |  کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

جنبش سکولار دموکراسی ايران

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد 1392 در شهر واشنگتن برگذار شد. دومين کنگره در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

چند ماه پس از برگزاری کنگرهء واشنگتن، با همراهی چند سازمان سياسی، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد.

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

کاری از اميرحسين جاويد مهر ـ پيوند دانلود کتاب طرح های او

تعيين کنيد پرتقال فروش را!

حمیدرضا رحیمی

* دو شهروند: در حالی که آمریکای خبیث هر روز با تحریم‌های جدید ملت ما را در تنگنا قرار می‌دهد آقای ظریف، حالا به هر دلیلی، با کری در خیابان های محل مذاکره ژنو همانند دو دلداده به قدم‌ زنی می‌پردازند و آن غیرتی را که ولی امر مسلمین در آخرین سخنرانی خود فرمودند جلوه‌گر نمی‌کند. قدم زدن با کسی که خود و عوامل منطقه‌ای ‌اش، مثل آل سعود، در حال فشردن گلوی مردم شما هستند چه معنی دارد؟

فدوی: کجای کارید؟ بررسی های فرساینده نشان می دهد که این دو مدتها پیش از انقلاب شکوهمند، بقول امروزی ها، دوست پسر- دوست دختر همديگر بوده اند، لکن از آنجا که این بی ناموسی ها به ما نمی چسبد، "کری" حتماً دوست دختر بوده است، برادران شهروند!

ريشه های بنيادگرائی امروز

دلسوز ايران

فکر میکنید بنیادگرایی شیعه خمینی اگر با مارکسیسم روسی پیوند نخورده بود و حمایت شوروی و چین را در صحنه های بین المللی به دنبال نداشت و بازی های دوگانهء برخی اروپایی ها، مثل آلمان، به آنها دل و جرأت نمی داد، می توانستند تا اینجا بیایند؟ آن هم در کشوری که مردمش کاملاً آمیخته با و عاشق فرهنگ غربی هستند و می توانند عاشورا را تبديل به کارناوال موزیک کنند؟

گزیده هایی از سخنان پرزیدنت اوباما درباره امکان توافق جامع با ایران

(بخشی از متن ويدئوی منتشره از جانب وزارت خارجه امريکا

که دارای زيرنويس فارسی هم هست)

هيچ کس تمایلی به سندی ندارد که تحریم های ما را خدشه دار کند و به ایران این امکان را بدهد که به طور پنهانی، یا به مرور، توان سلاح اتمی‌ خود را افزایش دهد. ما اجازهء چنین چیزی را نخواهیم داد و هر کاری که می‌‌کنیم، و هر توافقی که به آن‌ دست یابیم - اگر به توافقی برسیم - مورد بررسی‌ همه جانبه قرار خواهد گرفت؛ نه فقط توسط اعضا کنگره، بلکه مهمتر، توسط افرادی که می‌‌دانند جوانب فنی برنامه اتمی‌ چگونه می‌‌توانند پیشرفت کنند... حتی اگر ما به توافق هسته‌ای برسیم و یقین حاصل کنیم که ایران سلاح اتمی‌ ندارد، هنوز مشکلات زیادی با ایران داریم: بر سر تروریسم دولتی، حرف هایشان در مورد اسرائیل، تأمین مالی‌ حزب‌الله. ما در مورد سوریه اختلافاتی داریم. اینطور نیست که ناگهان ما روابط خوبی‌ با ایران دارشته باشيم. این یک مشکل مشخص را حل می‌‌کند که فوریت دارد و آن‌ را از دیگر راه حل‌هایی‌ که ممکن است موجود باشند، بهتر حل می‌‌کند.

https://www.youtube.com/watch?v=8LGCepjqLJ4

چرا سفر این ژنرال روس به ایران اهمیت دارد؟

سايت انتخاب

ولاديمير ساژین، تحلیلگر مسائل بین المللی، می گويد: تحریم های بین المللی علیه ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، امکانات روسیه برای همکاری کامل فن آوری نظامی با ایران را محدود می سازد. بنابراین برداشتن تحریم ها امکان توسعهء همکاری فن آوری نظامی را به طور کامل ایجاد می کند. کارشناسان معتقدند که حجم همکاری ایران و روسیه ممکن است به يازده تا سيزده میلیارد دلار برسد... در این ارتباط سفر وزیر دفاع روسیه سرگی شایگو به تهران ممکن است به عنوان "مانوری برای پیشرفت" بوده و در جهت ایجاد میدانی برای توسعهء آینده و ناگهانی (پس از لغو تحریم ها) همکاری فن آوری – نظامی با ایران باشد.

معاون احمدی نژاد به زندان محکوم شد

خبرگزاری ايلنا

وکيل مدافع محمدرضا رحيمی، معاون احمدی نژاد، رئيس جمهور سابق حکومت اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: رحيمی، که ازسوی شعبه هفتاد و شش دادگاه کيفری استان تهران به پانزده سال حبس، دوميليارد و هشتصد و پنجاه ميليون تومان رد مال، و يک ميليارد تومان جزای نقدی محکوم شده بود، در مرحلهء تجديد نظر به ديوان عالی کشور به بيش از پنج سال حبس و پرداخت دو ميليارد و هشتصد و پنجاه ميليون تومان رد مال و يک ميليارد تومان جزای نقدی محکوم شده است، او ضمن تاييد وصول اين حکم، عنوان کرد: در قانون راه‌های فوق‌العاده برای اعتراض وجود دارد برای همين طی روزهای آينده درخواست اعاده دادرسی خواهيم کرد و اگر ديوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی ما را بپذيرد، پرونده به شعبه هم‌ارز خواهد رفت در غيراينصورت حکم اجرايی خواهد شد.

آسید ممد خاتمی، بهترین کاندیدا برای جایزه صلح نوبل!

عبید سن خوزانی

آسيد ممد دراین نامه گله از سازمان ملل کرده‌اند که پیشنهاد ایشان در مورد «گفتگوهای تمدن بزرگ» را جدی نگرفته‌اند وگرنه اگر این طرح پیاده می‌شد، اکنون دنیا از عدل و داد و مهربانی لبریز و عین خارجه شده بود. بهتراست شما خودتان نامه ایشان را بخوانید تا متوجه شوید که من به رقابت با دکتر، «فی الواقع»، نیست که این‌گونه غیرت‌ جوش شده و با این عریضه‌ای که خدمت سید ممد نوشته‌ام، از همان بان‌کی‌مون خواسته‌ام که او را به‌جای کاندید آن دیگری انتخاب کند که درخواست‌اش در اثر اشتباه پست‌چی محل، به سفیر سوئد رسانده شده است.

روزی که گرگ به معراج رفت!

بازخوانی یک داستان لطیف کودکانه

سيمين گلی

«رشد نوآموز» مجله‌ای‌ست که از سوی «دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ایران» در اختیار دانش آموزان کلاس‌های دوم و سوم دبستان قرار می‌گیرد. در یکی از شماره‌های این مجله داستانی با عنوان خال پادشاه چاپ شده که خواندن اش برای بزرگ سالان هم خالی از لطف نیست.

با لامپ های سوخته نمی توان اتاق اپوزیسیون را روشن نمود!

(مطالبی خطاب به شاهزاده رضا پهلوی)

نيک جعفرزاده

شاهزاده [در برنامهء «افق ایران» خود] گفتند: «اگر کسانی حرف حالی شان نیست و قصد کشتن ما را دارند بهتر است خودشان زودتر بمیرند. ما با کسی شوخی نداریم. ما آنها را باید جلوتر هلاک کنیم چون زبان دیگری نمی فهمند!» اما در بحبوحهء خیزش های خرداد 88، و حتی خیزش های پیش از آن، مردم فوج فوج از ایران زنگ می زدند که «شاهزاده! باید یک اقدام عملی بکنیم؛ جمهوری اسلامی کشتار می کند و ما نمی توانیم تنها با حرکت مدنی با آن مقابله کنیم». و شاهزاده می گفتند: «نخیر! من مخالف هرگونه خشونت هستم!».. من یک ایرانی هوادار پادشاهی پارلمانی هستم و در راه ایران خیلی چیزها از دست داده ام و انتظاری هم از کسی ندارم. همهء همرزمان، و حتی خود شما، مرا خوب می شناسید. اما بدانید که باید در مورد «تغییرات در نظرتان» و این جریانات پشت پرده توضیح بدهید.

مشکل اصلی سکولارهای ایران
سام قندچی

اصلی روشنفکران ایران دقیقاً همین است که می خواستند، بجای طرحی مذهبی، مدینهء فاضلهء دیگری ارائه دهند؛ در صورتی که در غرب، سکولارها، چه طرفداران سرمایه داری و چه طرفداران سوسیالیزم، اهداف خود را کمتر بر مبنای مدینه فاضله ساخته اند و توان شان در تأثیر بر جامعه، بر اثر این بحران های مربوط به مدینه فاضله غیرمذهبی، کمتر آسیب دیده است.

چرا و چگونه «داعش» تأسیس شد؟

کوروش اعتمادی

ستيز قدرت مابین دو گروه اسلامگرای منطقه، شیعه و سنی، زمانی به اوج خود میرسد که نیروهای نظامی آمریکایی در سال 2011 تصمیم می گیرند خاک عراق را ترک گویند و «نوری المالکی» نخست وزیر شیعهء عراق که تحت نفوذ و کنترل ملایان در ایران می بود، تلاش می ورزد با پرونده سازی علیه وزرای سنی عضو کابینه خود به بهانه های واهی آنها را از دایره قدرت حذف کند. تلاش آمریکائیان جهت متقاعد کردن « نوری المالکی» و خودداری او از دستگیری اعضای سنی مذهب حکومت عراق راه بجایی نمیبرد و از این رو دولت «نوری المالکی» با اخراج و دستگیری سنی مذهبی های عضو دولت عراق موجب بحرانی میشود که امروز به جنگ خانمانسوزی مابین سنی ها و شیعیان در منطقه تبدیل شده است.

جبههء ملی ایران را دریابیم

بيژن مهر

اديب برومند، به عنوان رهبر جبههء ملی، میتواند و این حق را دارد جلسهء جبههء ملی را، با هر تعداد، رسمیت بخشد و شورا و هیئت رهبری را ترمیم کند؛ اما او جبههء ملی را متعلق به تمام اعضا می داند و با هرگونه اخراج و استعفا مخالف است. او بود که استعفای آقای زعیم از شورا و چهار عضو دفتر پژوهش ها را نپدیرفت و سعی در انسجام سازمانی کرد.

زنده ياد تختى و آقای اديب برومند

منوچهر برومند

تختی ممکن است، بر حسب فروتنى پهلوان منشانه و مبادى آداب اجتماعى، يا برای تشفى خاطر محزون ِ مخاطب ِ به شورا راه نيافته اش، آقای اديب برومند، گفته باشد که خودش هم بى خود انتخاب شده، ولى هرگز عنوان نمى كند كه او را مى بايست مأمور دفع چاقو كشان دولتى مى كردند! نسبت دادن اين نوع اظهارات به شخص والا منشى مانند زنده ياد تختى، كه دست اش از دار دنيا كوتاه است، واقعاً تاسف بار است.

دربارهء دلايل سقوط نظام پيشين

 (نامه اى به يك دوست قديمى)

جمشيد قرجه داغی

من آنچه را كه در ايران اتفاق افتاد يك طوفان «پيدايشى» از نوع سوم مي دانم كه از همكنشى و تأثير پذيرى متقابل پنج جريان بوجود آمد. اين نظر، كه مطمئنا متأثر از جهان بينى خاص من است، هيچيك از اين جريانات را به تنهائى قادر به براندازى نظام ايران نمي داند ولى، از بخت بد، چگونگى زمانبندى، همبستگى و بازخوردهاى فزايندهء آنها يك طوفان كامل را بوجود آورد كه بهيچوجه قابل پيشگيرى نبود.

در اين سالگرد نقره ای

اسماعيل نوری علا

من اين هفته از خوانندهء مقالهء حاضر دعوت می کنم که کمی هم به مسائل و تجربيات شخصی و خصوصی زندگی من توجه کند و اجازه دهد که بحث های اجتماعی و سياسی و فرهنگی را، که در حد توان اندک خود هر هفته مطرح می کنم، به آينده محول سازم. و اگر حوصلهء آن را ندارد تا پای سخن مردی بنشينيد که می خواهد از زندگی شخصی و خصوصی اش بنويسد، حق دارد که همينجا بقيهء مطلب را رها کند. من که خبر نمی شوم. اما حتی اگر خبر شوم هیچ ناراحت و دلگير نخواهم شد. شايد اگر من نيز بودم وقتم را صرف حرف های خصوصی کسی که هر هفته به «جمعه گردی ها»ی عام خود می پردازد نمی کردم.

فايل صوتی       تصويری         فايل پی.دی.اف

دربارهء آزادی دگرانديش خواهی

اسماعيل نوری علا ـ اسفنديار منفرد زاده

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون «ميهن»

شارلی ابدو و موقعیت اسلام سیاسی بعد از تروردر پاریس

 علی جوادی ـ اسماعیل نوری علا

گفتگوگر: محمود احمدی از برنامهء تلويزيونی «رو در رو»

زبان موزون همچون رسانه ای کارآمد

اسمعيل نوری علا

در برنامهء تلويزيونی «ياران» ـ به مديريت عليرضا ميبدی

شش درس انقلاب که هنوز به خوبی نیاموخته‌ایم

مجید محمدی

پس از حدود چهار دهه که از انقلاب پنجاه و هفت می‌گذرد اکنون می‌توان از درس‌هایی که دولت‌ها، مردم، نهادها و گروه‌های مختلف می‌توانند از این رخداد بسیار پر هزینه و دهشتناک برای آینده‌ی ایران آموخته باشند یاد کرد. این درس‌ها عمدتاً در نقدهایی که به رفتار حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی شده نیز تلویحاً به چشم می‌خورد؛ درس‌ هایی که می‌آیند می‌توانند بالاخص امروز برای نسل جوان که تجربه‌ء انقلاب را از سر نگذرانده‌اند اما با پیامدهای آن مواجه‌اند در رسیدن به دمکراسی و آزادی و توسعه گرانقدر باشند. هر یک از درس‌ها به کار نهاد یا گروهی خاص می‌آیند.

توهین به مقدسات؛ بهانه برای تحمیل مقدسات

اقبال اقبالی

اکنون مجال خوبی است که در حد توان مان نگذاریم توهین به "مقدسات" بهانه ای برای تحمیل "مقدسات" گردد. بعنوان ایرانی؛ باجگیری سی و شش سالهء اسلامگرایان از ایرانیان را افشاء کنیم و در انظار جهانیان، نقد اسلام سیاسی را به نقد سیاسی تاریخ خونبار و ویرانگرانهء اسلامگرایان در ایران  پیوند زنیم. دنیا را با چهرهء اسلام سیاسی بیشتر آشنا کنیم و همدلی مردم دنیا را برای مبارزهء ملی، دمکراتیک و آزادیخواهانه ملت ایران جلب نمائیم.

وکالت از پشت میله‌ها!

پانته‌آ بهرامی

آيا دستگیری وکلا، مطابق قوانین خود حکومت اسلامی قانونی است؟ بر اساس اصل 35 اين قانون اساسی، مردم حق داشتن وکیل را دارند. پذیرش این حق به منزلهء داشتن وکیل، بدون محدودیت در دفاع، است و نمی‌توان و نباید وکیل را برای انجام وظیفهء دفاع مورد بازخواست قرار داد. همهء وکلای زندانی اما به وسیله نهاد‌های امنیتی متهم و در دادگاه‌ های انقلاب محکوم شده‌اند. این در حالی است که هیچ ‌کدام از آن‌ها مرتکب نقض قوانین کیفری نشده‌اند. وکلای زندانی نه تنها در بیرون از زندان تلاش کرده اند تا به وظیفهء خود، یعنی دفاع از موکلان عقیدتی یا سیاسی، عمل کنند بلکه در داخل زندان به‌خاطر آگاهی از قوانین قضایی در مقابل عدم رعایت قانون ایستاده‌اند.

برگزاری مراسم روز جهانی «وکلای در خطر» شهر نورنبرگ آلمان

بيانيهء شمارهء 11 چند تن از وکلای پايه يک دادگستری

روز بيست و چهارم ژانويه برنامه اى به ابتكار "عفو بين الملل" و "كانون وكلاى دادگسترى شهر نورنبرگ آلمان" در روز جهانی "وکلای در خطر" تحت عنوان  "وکیل بدون حقوق" در آن شهر بر گزار مى شود. در اين نشست، به عنوان نمونه، به وضعيت خطرناك  همكار بيمار در بند و دلير ما آقاى عبدالفتاح سلطانى وكيل پايه يك دادگسترى نيز خواهند پرداخت... در اين روز هاى سياه، براى حفظ حيثيت انسانى، حق دفاع، حكومت قانون و دستاورد هاى حقوقى بيش از دو قرن مردم، به هميارى همگى نيازمنديم. امید است هموطنانی که امکان حضور در برنامهء 24  ژانويه در نورنبرگ را دارند، صدای مظلومیت ملت "بی حقوق" ایران باشند و به سرکوبی "وکلای در خطر ایران» اعتراض کنند.        

 

 

 

 

 

 

 

   

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 hhhhhhh

 

bbbbb