نسرين
ستوده
و
سحر
عشقی،
همراه با رضا خندان و بنيامين عشقی
در ديدار با مادر زنده ياد ستار بهشتی
اخراج به دلیل پرسش از سنت
حامد زارع
در
مصاحبهء چهارشنبه، 7 آبان، سایت عصر ایران با احمد بخشایش
اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای
اسلامی، نکاتی از سوی نامبرده دربارهء جواد طباطبایی، فیلسوف و
نظریه پرداز مشهور، مطرح شد که جای نقد و بررسی بسیار داشت. در
پاسخ به سخنان این نمایندهء مجلس شورای اسلامی، یادداشتی به قلم
یکی از روزنامهنگاران و شاگردان نزدیک دکتر جواد طباطبایی، برای
عصر ایران ارسال شد. توضیح این که نوشتار حاضر، نفیاً یا ایجاباً
ارتباطی با اندیشه های جواد طباطبایی ندارد ضمن آن که فرصت پاسخ
احتمالی را نیز حق احمد بخشایش اردستانی می دانیم و برای انتشار آن
آمادگی داریم.
*
جمهوری اسلامی بر سر دوراهی شعار "مرگ بر آمریکا"
*
اصرار بر گفتن "مرگ بر آمریکا" کار دستمان داد
*
واکنش جواد ظریف به تصاویر حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه
*
پژوهشی دربارهی ارتش سایبری ایران
*
پارسینه:
دلایل کم شدن آمار فرزند آوری وکاهش جمعیت کشور
*
تجمع مردم زنجان در اعتراض به آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه سرب و
روی
*
وزیر امور خارجه ایران حضور نظامی در سوریه را دوباره انکار کرد
*
کشته شدن 5
پاسدار "پژاک" به آتش بس با تهران پایان داد
فلسفۀ
تاریخ
فاضل غیبی
از
دیرباز، یکی از مهمترین مشغولیات فکری انسان «فلسفۀ تاریخ» بوده
است؛ بدین امید که شاید اگر مسیر و هدف تاریخ بررسی شود، این نیز
روشن گردد که بشر اصلاً چرا بوجود آمده است. با این همه، اندیشۀ
فلسفی دربارۀ سیر تاریخ با فیلسوفان عصر روشنگری آغاز گردید. تا
آنکه مارکس و انگلس تصویر جالبی از تاریخ بشر را نشان دادند... در
نوشتار حاضر اما نظریهای مطرح میشود که بر اساس آن شاید بتوان
سیر کلی تاریخ بشر را، با توجه به دادههای علمی، توضیح داد.
سه
جنبش ساختگی و چهار جنبش اصیل اجتماعی
مجید محمدی
سخن این
نوشته این نیست که جنبشهای اصیل ضد جنگ، ضد تحریم یا ضد تروریسم در
ایران ممکن نیستند. سخن این است که سه حرکتی که امروز از آنها سخن گفته
میشود جنبش اصیل نیستند و جنبش معرفی شدن آنها باعث ساختگی جلوه
شدنشان میشود. همچنین سخن نویسنده این نیست که سه حرکت فوق دولت
ساختهاند بلکه سخن این است که جنبش اجتماعی نیستند. در مقابل، چهار جنبش
محیط زیست، کارگری، زنان، و دانشجویی در ایران درونزا و اصیلاند چون
ویژگیهای پنج گانهٔ فوق را دارند.
دشواریهای به حاشیه راندن سپاه پاسداران از ساختار قدرت
کورش عرفانی
پرونده
اتمی ستون بقای سپاه در درون نظام است، هم به دلیل آن که زیر مدیریت سپاه
قرار دارد و هم به این دلیل که در صورت بن بست در مذاکرات و احتمال حمله
نظامی، سپاه باید از موجودیت نظام دفاع کند و به واسطه این کارکرد حیاتی
میتواند باز هم باج بیشتری طلب کند. شاید درست در این نقش دوگانه باشد
که سپاه بخواهد نقش حیاتی خویش را حفظ کرده و به دولت روحانی اجازه ندهد
که از خطوط قرمز این نهاد چندجانبه فراتر رود. برای این منظور نیز برای
سپاه تداوم حالت بنبست در پرونده اتمی است که میتواند سودمند باشد،
زیرا که این امر سایه جنگ را بر کشور حفظ میکند و به سپاه نقشی برجسته
و حیاتی میدهد.
بحث دربارهء جنبش سکولار دمکراسی، ضرورتی هم اکنونی
کوروش اعتمادی
آنجا که جنبش سکولار دمکراسی همنوا و همساز با حکومت و هواداران آن
میگردد، تبدیل به ابزار قدرت خواهد شد و جامعه برای تحقق مطالبات
حداقل خود ابزار فشار را از دست خواهد داد. بدیهی است در یک چنین
شرایط سیاسی نامتعارف، ماندگاری اقتدارگرایان حکومتی بر سر قدرت
تضمین خواهد شد و باز تکرار تراژدی اقتدارگرایی که نتیجه محتوم این
طرز تفکر است... جنبش سکولار دمکراسی بواسطه ماهیت عرفیگرایی خود
نمیتواند با حکومت ها و تشکل های دینی و ایدئولوژیک و یا نیروهایی
که در خدمت حفظ چنین نظام های غیر دمکراتیک ایدئولوژیک می باشند، هم
صدا و هم پیمان شود.
شماها چقدر سادهاید
امین موحدی
نه
اینکه فقط شما ساده باشید، خود من هم سادهام، همهء ما سادهایم؛
از پرفسور و دکتر و مهندسمان گرفته تا آن تحلیلگری که به جای
تحلیل سیاسی نقش محلّل شرعی را بازی میکند تا یک جوری ساده
اندیشی خود را توجیه کند.
|
روحانی!
برای همهء وعدههای غیرعملی، مچکریم!
فریبرز سروش
نزدیک به
سه ماه از شروع به کار دولت میگذرد. تا به امروز اکثر وعدههای حسن
روحانی، عملی نشده؛ در عوض شرایط کشور به ویژه در حوزه حقوق بشر، بسیار
وخیم گزارش شده است. از روز سیزدهم مرداد ماه گذشته که حسن روحانی رسما
رییس جمهوری ایران شد، تا به امروز، اثر چندانی از عملی شدن وعده های او
به چشم نمیخورد. گروهی با راهاندازی سایتی تحت عنوان «روحانی سنج» به
بررسی و انعکاس وعدههای رییس جمهوری ایران و میزان تحقق شان
پرداختهاند. این سایت که با حمایت وزارت خارجه کانادا راهاندازی شده،
نتیجهای چندان امیدوار کننده برای طرفداران حسن روحانی ندارد.
آیا
ایران بار دیگر عقب میماند؟
کاظم علمداری
هدف این
مقاله، در حوزهء جامعه شناسی توسعه، بررسی عوامل ساختاری و کلان ِ
بازدارندهء رشد، پیشرفت، و نوگردانی جامعهء ایران است. امروز «جوامع در
حال توسعه»، مانند مکزیک، برزیل، آرژانتین، کره جنوبی، اندونزی، هند،
عربستان سعودی و ترکیه عضو «جی.بيست»، یعنی بیست اقتصاد بزرگ جهان
هستند. برخی از این کشورها در زمان انقلاب پنجاه و هفت از ایران عقبتر
بودند. پرسش این است که چرا ایران، با پتانسیلی گستردهتر از برخی از این
کشورها، و رشد اقتصادی ده و نیم درصدی قبل از انقلاب، امروز در ردهء این
کشورها نیست، و با رشد منفی پنج و چهار دهم روبرو شده است؟ پاسخ به این
پرسش را میتوان در شکل گیری حکومت دینی – نظامی، و جدا افتادن ایران از
اقتصاد جهانی، دانست.
واژه
ای که از آن خون می چکد!
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
يک هفته
پيش، روزنامهء بهار چاپ تهران، مقاله ای را در صفحهء اول خود منتشر کرد
با عنوان: «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» و اين مطلب بلافاصله با
عکس العمل وسيع اسلاميست ها (يا همان مسلمانان معتقد به برقراری حکومت
مذهبی) مواجه شد و اعتراضات چنان بالا گرفت که روزنامهء بهار، با ظاهری
داوطلبانه، خود را برای مدتی تعطيل کرد. من اين هفته می خواهم در مورد
اين مقاله و مسائلی که در درون گفتمان مذهبی اسلامی بطور کلی، و شيعی
بطور اخص، مطرح می کند مطالبی را عرضه بدارم.
پيوند برای شنيدن و دانلود
فايل صوتی
با صدای سعيد بهبهانی
◄
امام؛
پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟
دکتر علیاصغر غروی
دکتر علی اصغر غروی، عضو شورای مرکزی و مسئول شاخه اصفهان نهضت
آزادی ایران است و اين مقاله در تاريخ 1 آبان 1392 در روزنامهء
بهار چاپ تهران منتشر شده است. و در پی اعتراضات رسانههای افراطی
به اين مقاله، روزنامهء بهار در روز شنبه 4 آبان 1392 اطلاعیه ای
صادر کرده و انتشار خود را برای دو هفته متوقف نموده است. گفته می
شود اين روزنامه به دستور مقامات بالای رژيم تعطيل شده است.
اعدام
غیر انسانی شانزده زندانی بلوچ
و دامی که برای جمهوری اسلامی پهن شده است
عبدالستار دوشوکی
به
عقیدهء من، اعلامیه جیش العدل و بخصوص بیانیهء روشنگرانهء رهبر جیش العدل
کاملاً واضح و روشن است. آنها می خواهند جنگ را از شاخه ها (سوریه، یمن،
عراق، بحرین، لبنان) به ریشه (داخل ایران و بخصوص بلوچستان) سوق بدهند، و
رژیم را در داخل مرزهایش مشغول نمایند؛ و در این راستا جوانان ســُـنی
مذهب بلوچ و کـُـرد باید گوشت دم توپ شوند که حداقل شانزده تن بلوچ و دو
تن کرد شدند. حماقت آمیخته با تعصب جنایتکارانهء مقامات جمهوری اسلامی، و
ناآگاهی آنها از دام پهن شده، آنها را کور و کر کرده است و تعجب آور نیست
که جیش العدل از اعدام بلوچ ها به نوعی استقبال می کند و آن را تبریک می
گوید.
کاشت
باد و دروی توفان!
شهباز نخعی
از فحوای
بیانیه ای که "جیش العدل" منتشر کرده چنین بر می آید که درگیری اخير
فراتر از حملهء یک گروه مسلح به یک پاسگاه مرزبانی و کشتار کارکنان آن
است و منشاء آن را باید در جایی دیگر جستجو کرد. تارنمای حکومتی "تابناک"
حکومت عربستان سعودی را مسئول این کشتار معرفی می کند. اگر این ادعای
تارنمای "تابناک" درست باشد، انگیزهء آن واکنش به مشارکت حکومت آخوندی در
جنایت های رژیم بشار اسد است و اگر نظام ولایت مطلقه فقیه از اندکی خرد
برخوردار بود، در می یافت که با آشوبگری و شرکت در سرکوب و جنایت در
سرزمین های دیگر نمی توان انتظار امنیت و آرامش در درون مرزهای خود را
داشت.
اعتدالی
که می
خواهد بلوچ ها را به آتش کشد
محسن ذاکری
می توان
در قالب قانون اساسی حکومت، خواهان توضیح شد. می توان از دانشجویان
پشتیبانی نمود. می توان همانقدر که برای آبها و آبزیست های کشور همت هست،
برای اکراد و بلوچ ها و دیگر پاره های این بدن، ایران، همدردی و همصدایی
را دریغ ننمود. می توان با تشکلات و همدوشی های مسالمت آمیز از
قانونمداران و حق طلبان حمایت نمود و تنهایشان نگذاشت. سکوت، در برابر
این بیداد، هرگز روا نیست و آشوب نیز تنها راه نیست. ما بايد در نشان
دادن نرمش قهرمانانه و اعتدال و تدبير بسا بيشتر از اين جانيان دروغ
پرداز عمل کرده و آن شوخی ها را در عمل به جد مبدل سازيم.
دربارهء اعدام حبیب الله گلپری پور، زندانی کرد،
و شانزده زندانی بی دفاع بلوچ
بيانيهء دفتر برون مرزی جبهه دموکراتیک ایران
امید
هایی که با بروی کار آمدن رئیس جمهور، آیت الله روحانی، در بخش هایی از
مردم کشور ما بوجود آمده بود با سریع تر شدن چرخ ماشین اعدام و سرکوب
دو باره بی ثمر شد. اعدام حبیب الله گلپور و شانزده زندانی بلوچ دیگر، که
به تلافی صورت گرفته است، نه نشانی از قدرت حکومتی است و نه نشانی از
عدالت دارد. اصولاً پدیدهء اعدام پدیدهء ضد بشری است که در بسیاری از
کشورهای جهان لغو گردیده است. این عمل شنیع ضد انسانی در کشور ما در حالی
صورت می گیرد که جمهوری اسلامی در تمامیت خود نسبت به تضییع حقوق مادی
مردم ایران و زیر پا گذاشتن حقوق انسانی آنها هر روز بر گسترهء تهاجمات
خود نسبت به جامعه می افزاید...
مردم
به اعدامهای در ملاء عام پشت کنند
گفتگو با رامين جهانبگلو
گفتگوگر: کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران
نبايد
همين طور منتظر بمانيم. من فکر می کنم دو مکانيزم عملی وجود دارد.
مکانيزم بين المللی که منظورم البته مکانيزم هايی نيست که باعث رنجش و
آزار مردم ايران می شود و منظورم مکانيزم هايی است که موجب می شود جامعه
ای که خودش را مهمان جوامع بين المللی نمی بيند به اين موضوع فکر کند که
من چگونه می توانم در يک شرايط بهتری قرار بگيرم که مهمان جوامع بين
اللملی قرار بگيرم و چه بسا که سربلند اين جريان شوم. مکانيزم دوم بايد
از سوی ايرانيان در جامعه خود ايران صورت بگيرد.
|