ما خواستار لغو قانون اساسی حکومت اسلامی، انحلال نهادهای سرکوب برخاسته از آن، و استقرار حکومتی سکولار دموکرات در ايران هستيم

جنبش سکولار دموکراسی ايران، بر اساس آئين نامهء «عضويت، شاخه های کشوری و باشگاه های شهری» خود، عضو فعال می پذيرد

بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

شرح تصوير شير و خورشيد       نظرات خوانندگان       مکاتبه با سردبيرآرشيو

آرشيو کلی مقالات            فهرست نام نويسندگان و مطالب شان

آرشيو پرونده های ديداری ـ شنيداری          آرشيو عکس ها و طرح ها

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت                   جستجو

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

دوشنبه 4 آذر ماه 1392

25 ماه نوامبر 2013

آرشيو خبرهای جنبش مطالبه محوری در دانخل کشور

روضهء چينی و بقيهء سرگيجه ها

حمیدرضا رحیمی

توفیق تازهء برادران در این راستا، که البته به آمار توفیق های پیشین اضافه می شود، قالب کردن عزاداری، بعنوان جاذبهء توریستی ایران سابق است!.. فدوی در حاشیه تأکید و، اگر باور نمی کنید، جان مقام معظم رهبری، ضاعف الله اشراقه، را نیز ضمیمه می کند که این پدیدهء عجیب ساخته و پرداختهء کارگاه طنز او نیست و مأخذ خبری دارد که در پی می آورد: «جذب توریست‌های غربی با تشکیل هیات سینه‌زنی عاشورا مختص جهانگردان!» (ناظران- تیتر) و در ادامه و بنقل از همان منبع: «شاید عجیب باشد اما در مراسم عاشورای امسال در اصفهان دسته ای از سینه زنان خارجی! از کشورهای اروپا و چین که مسلمان نیز نبودند به چشم خوردند و البته روحانی ای که به زبان چینی برای توریست های چینی از «حسین» گفت!..» بر این پایه، روضهء چینی که مدتی نایاب بود، رسید!

گزارش مراسم یادبود فروهر ها در تهران

برخلاف توافقات قبلی که مجوز اجرای مراسم پانزدهمین سالگرد دشنه آجین شدن فروهر ها داده شده بود، و با وجود تلاش وزارت اطلاعات برای جلوگیری ازبرگزاری مراسم یاد بود فروهرها، مراسم با حضور حدود سی نفر از دوستان و یاران خانوادهء داریوش و پروانهء فروهر که توانسته بودند زودتر از بقیه خود را به خانهء خیابان هدایت برسانند برگزار شد. نیروهای امنیتی و انتظامی حوالی ساعت سه بعد از ظهر کوچه را بستند و اجازه ندادند تا افراد دیگر که حدود دويست نفر می شدند، از جمله دکتر محمد ملکی، دکتر باوند، عیسی خان حاتمی به داخل "خانهء آزادی"، قتلگاه فروهر ها، راه يابند.

سکولار دموکراسی تولید انبوه جهل نیست

در نقد و رد فلسفۀ پادشاهی و سلطنت در ایران

امیر حسین آمویی

درد نوشتن در مخالفت با تلاش دوستم نوری علا، که کوشیده است راهی به ظاهر دموکراتیک برای توجیه گزینۀ پادشاهی در رفراندومی آتی بیابد، دردی غم‌انگیز است؛ از آن که میل ندارم با نوشتار خویش هیچ گونه فاصلۀ اخلاقی و انسانی از کسانی بگیرم که می‌کوشند راهی در برابر ایرانیان برای آزادی قرار دهند. بهترین دوستان من همیشه کسانی بوده‌اند که با آنان اختلاف سلیقه یا اختلاف درک نسبتاً عمیقی در مسائل سیاسی داشته‌ام. اما اکنون، بدون این که بخواهم بیش‌ از این درازگویی کنم، مستقیم می‌روم بر سر اصل مطلب که همان اختلاف است. اختلاف بین "جمهوری سکولار دموکراتیک" و " پادشاهی سکولار دموکراتیک" یا به عبارت کاملا مختصر، «جمهوری» و «پادشاهی».

دخیل بستن به امامزاده اوباما!

شهباز نخعی

با توجه به روحیه و منش باراک اوباما، "زمان بیشتری" که او از آن سخن می گوید، می تواند تا 3 سال دیگر، یعنی پایان دورهء دوم ریاست جمهوری اش نیز به درازا بکشد تا او از زحمت گرفتن یک تصمیم دشوار رهایی یابد.  "خود کردهء بی تدبیر" نظام ولایت مطلقه فقیه این است که با نابخردی خود را گرفتار مخمصه ای کرده که عامل زمان در آن بی اندازه اهمیت دارد، در حالی که حریفان چنین محدودیتی ندارند و در واقع وضعیت دو طرف مانند کسی که گلویش فشرده می شود و کسی که گلو را می فشارد است، اولی برای رهاشدن از خفگی دست و پا می زند و دومی بی شتاب فشار را ادامه می دهد.

آیا فرانسه کارشکنی کرد؟

رضا حسین بر

بسیاری از کسانی که می خواهند رژیم جمهوری اسلامی به بقای همراه با کشتار خود ادامه دهد، سخت از رویکرد مذاکراتی فرانسه عصبانی هستند و آن کشور را متهم می کنند که با اسراییل و عربستان سعودی هم موضع شده است و این موضوع را طوری مطرح می کنند که انگار این دو کشور از جمهوری اسلامی هم بسیار بدترند. واقعیت این است که رژیم آخوندی یک خطر جدی برای مردم ایران و تمام جهان، منجمله اسراییل و عربستان سعودی، است. رژیمی که در زمان بهترین رییس جمهورش بیش از 50 نفر را در 10 روز اعدام می کند، و نیروهای نظامی اش بطور رسمی جشن مرگ بر امریکا و اسراییل را در زمان مذاکرات می گیرند، خطرناک بودن خود را بصورت وحشیانه ای به نمایش می گزارد.

درس های سیاسی یک کمپین حقوق بشر

دیوید اعتباری

ایرانیان داخل کشور هنوز امید دارند که ایرانیان  دارای آزادی بیان و تشکل خارج نشین، صدای حق خواهی ‌شان را  به یکدیگر و جهانیان برسانند. اما در مقابل گروه ها و شخصیت های مقیم خارج، رندانه مسئولیت اعتراضات را به گردن ایرانیان داخل کشور که از آزادی بیان و اجتماعات و تشکیلات برخوردار نیستند، می اندازند! بعضی‌ خارج کشوری ها مانند سردمداران حکومتی، میان ایرانیان درون و خارج کشور خط جدایی کشیده و برای هر کدام خط و نشان و فتوا ها و تکلیف های متفاوتی تعیین میوکنند، اصلاً مثل این که ایرانیان خارج از کره مریخ ارسال شده اند.

کشتن و تشویش ِ اذهان ِ عمومی

پ. مهرکوهی

انصاف دهید، آقایان ِ دکاتیر خدمتگذار ِ اسلام ِ عزیز به سامانمند کردنِ قاچاق ِ سیگار و مشروب های الکلی و سودهای کلان و حلال آن بپردازند؟، به پاییدن ِ چادر و روسری و پوشاک ِ زنان، که این یک سالانه چندین سد (صد) میلیارد هزینه روی دوش ِ کشور می گذارد، برسند؟، به وضع بندرها و جلو گیری از ورود و سوء استفاده های دیگر رقیبان رسیدگی کنند؟، و باز برای خدمت به اسلام ِ عزیز سازندگان موسیقی های زیر زمینی را دستگیر نمایند و دستگاه های صوتی اَشان را مصادره و در بازار ِ سیاه به فروش رسانند؟، به جلوگیری از مسیحی، زرنشتی و بهایی شدن ِ بچه مسلمان ها بپردازند و یا به کارهای کوچک ِ حاشیه ای مانند پاسداری از جان و مال مردم؟

در چند و چون موضع گيری های سکولار دموکرات ها

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

«مرحلهء افشاگری و مشروعيت زدائی»، بخودی خود، وافی به مقصود نيست چرا که تنها يک شرط لازم برای تحقق فرگشت انحلال حکومت را تأمين می کند و سکولار دموکرات ها ناگ زيرند آگاهانه مسير خود را از اين مرحله به مرحلهء «آگاهی رسانی و گفتمان سازی» برسانند. يعنی، تا زمانی که بر اکثريت مردم ناراضی از حکومت اسلامی آشکار نشود که تنها بديل يک حکومت ايدئولوژيک ـ مذهبی، حکومتی سکولار دموکرات است همهء کوشش ها اغلب يا به سرکوب جنبش های اعتراضی و مطالباتی می انجامد و يا بخش ديگری از حکومت را، که آشکارا اپوزيسيون دولت (و نه حکومت) اند، به قدرت می رساند و، در نتيجه، مشروعيت رژيم را، بجای کاهش، افزايش می دهد.

پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

هیچ بهانه ای برای خشونت مجاز و انسانی معتبر نیست

به مناسبت 25 نوامبر، روز جهانی حذف خشونت عليه زنان

شکوه میرزادگی

همهء بهانه های «مردانه»، یا «سالارانه»، ای که بر بنیاد آن انواع مختلف خشونت انجام می گیرد، «تفاوت های روانی و یا فیزیکی زن و مرد، و یا فرهنگ و نژاد و مذهب افراد جامعه» عنوان می شوند؛ يعنی شبیه برخی از بهانه های بی پایه ای که یک مستبد سياسی برای اعمال خشونت علیه یک ملت به کار می گیرد. طبیعی است که تا وقتی استبداد، و به ویژه قوانین زایندهء خشونت، در کشوری وجود دارد امکان حذف همهء اشکال تبعیض و نابرابری و خشونت از زندگی مردمان به طور اعم، و زنان به طور اخص، وجود نخواهد داشت. اما تلاش های فردی و گروهی طرفداران حقوق بشر و کنوانسیون های رفع تبعیض می تواند در تربیت و آماده کردن بخش هایی از مردمان مفید و موثر باشد و، از سوی ديگر، بر روی روند تغییر قوانین آینده اثر بگذارد.

پيش شرط های برپایی جامعه ای سکولار

کوروش اعتمادی

بسیار خوش باورانه است که پذیرفته باشیم، مسیر برقراری نظام حکومتی مدرن، دمکراتیک و سکولار همراه با آکتورهای سیاسیی هموار خواهد شد که هنوز باورمند به تأثیرگذاری مذهب و ایدئولوژی بر سیاست و حکومت میباشند. آنکس که دیندار است و دین را مقوله ای سیاسی و نه امر شخصی قلمداد میکند، بنیادگرای مذهبی است که هرگز باوری به دمکراسی و حقوق آحاد بشر ندارد. دین در حوزهء حکومت صرفا ً ابزار سرکوب و تحمیق اندیشه در دست کسانی است که مأمور اجرای این فرامین غیر دمکراتیک و تثبیت حکومت شریعتمداران هستند.

آیا ایران بار دیگر عقب می‌ماند؟ (بخش سوم)

وصل شدن ایران به ارابه پیشرفت غرب

کاظم علمداری

در بخش نخست نشان داده شد که ایران در سی و پنج سال گذشته هم از کشورهای همردیف خود عقب مانده است و هم رشد اقتصادی‌اش نسبت به قبل از انقلاب به شدت کاهش یافته است. برای این تفادت به دوعامل اشاره شد: یکی سلطه و مدیریت نهاد روحانیت و نظامی بر تمام ارکان جامعه، و دوم جدا افتادن ایران از ارابه پیشرفت تمدن مدرن، که این نیز ناشی از دینی شدن حکومت بود. عامل اول در بخش دوم توضیح داده شد، در این بخش فرایند وصل شدن ایران به ارابه پیشرفت غرب، و در بخش چهارم، در ادامه این مطلب، به عوامل و نتایج جدا شدن از پیشرفت‌های مدرن توضیح داده خواهد شد.

در دفاع از همه‌‌ء قربانیان رژیمِ کشتار

الاهه بقراط

در تاریخ مقاومت هیچ کشوری، هیچ کس هرگز این گستاخی را نداشته که برای توجیه یک رژیم سرکوبگر، قربانیان آنها را مسبب کشتار خودشان قلمداد کند، مگر از خود آن رژیم! هنوز که 68 سال از سقوط رژیم هیتلر می‌گذرد، جنایتکاران نازی دستگیر و محاکمه می‌شوند. اجرای عدالت عین نقطه پایان نهادن بر چرخه خشونت است. خوشبختانه تاریخِ امروز، امروز نوشته نمی‌شود! چه کسی جز خودشیفتگان دیندار و خودباختگان ایدئولوژیک می‌تواند تاریخ کشتار سیستماتیک و قربانیانش را در زمانی بنویسد که هنوز جریان دارد؟!

فروهرها: زبان گويای ملت ايران

سعيد بشيرتاش

داريوش و پروانه فروهر، که برجسته‌ترين رهبران طيف ملی محسوب می شدند، شخصيت‌هايی بودند که می‌توانستند جريانی سوم، مستقل از جريان‌های درون جمهوری اسلامی، در درون کشور ايجاد کنند. از زمان پايان جنگ ايران و عراق، داريوش و پروانه فروهر بي‌پروا و دليرانه همواره می‌کوشيدند که جو مرگبار و گورستانی حاکم بر کشور را بشکنند. آنان همهء مؤلفه‌های لازم برای تبديل شدن به نيرويی سوم و ارائهء راه حلی متفاوت را داشتند؛ و هدف جمهوری اسلامی از کشتن آنان حذف نيروی سوم و محدود نگاه‌داشتن صحنه سياسی کشور به بازی‌ها و صحنه‌آرايی‌هاي درون نظام بود.

قتل‌های زنجیره‌ای – و سراشیبی لغزندهء قتل و اعدام

حسین باقرزاده

آستانهء پانزدهمین سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای سال هفتاد و هفت، سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حقایق وحشتناکی از اسرار پشت پرده قتل‌ها و جنایت‌های عوامل رژیم در مقاطع مختلف را، از دههء هفتاد و سپس در وقایع پس از خرداد هشتاد و هشت، برای اولین بار فاش کرده است. او گفته است که قتل‌های زنجیره‌ای منحصر به موارد شناخته شده قتل فجیع فروهرها و مختاری و پوینده نبوده و این شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی اولین قربانیان آن نیز نبوده‌اند.  او هم‌چنین در عین  حال که سعید مرتضوی را مسئول انتقال دستگیر شدگان سال هشتاد و هشت به بازداشتگاه کهریزک، که منجر به قتل حد اقل سه تن از قربانیان شد، معرفی کرده از نقش پلیس و «نیروهای خودسر» در وقایعی مانند عبور اتومبیل پلیس از روی مردم در تظاهرات سال هشتاد و هشت و دستگیری خشونت ‌بار منجر به فوت ستار بهشتی سخن گفته و آن‌ها را تقبیح کرده است.

کارگران باید خود به صحنه بیایند

گفتگو با: منصور اسانلو، رهبر پیشین سندیکای شرکت واحد

گفتگوگر: صادق کارگر، برای سايت اخبار روز

ما تا وقتی که پراکنده باشیم، سازمان و انسجام نداشته باشیم، تا وقتی نتوانیم پشتوانه نیرومند برای مطالبات مان تدارک ببینیم، وضع ما هر کس که بیاید خیلی تغییر نخواهد کرد. آنان داوطلبانه موانع فعالیت های کارگری را بر نمی دارند. یعنی منافع آنها اجازه نمی دهد. هجده میلیون نفر در انتخابات به امید تغییر و بخاطر شعارهای آقای روحانی به ایشان رای داده اند. این نیرو، نیروی کمی نیست. روحانی اگر بخواهد می تواند به یاری آنها اوضاع را دگرگون کند. کسانی که به او به امید ایجاد تغییر رای داده اند، مسئول هستند که به صحنه بیایند و اجرای مطالبات شان را طلب کنند و برای پیشبرد خواست هایشان بکوشند. کسانی که مخالف جنگ هستند، مخالف تنش هستند، کسانی که خواهان افزایش دستمزد و لگام زدن به نیروهای افراطی هستند برای پیشبرد این امور به صحنه بیایند و اجازه ندهند کسانی که پول، قدرت و سلاح دارند و مسئولیت بحرانها را برعهده دارند، سپهر سیاست را در کنترل خود نگاه دارند.

در شرح رنج های خانواده ها و جامعهء بهايی های ايرانی

نامهء فريبا کمال آبادی از زندان اوين به نوهء به دنيا نيامده اش

در بندم و دستم از چاره کوتاه است. حتی اجازه ندارم به مادرت، دختر دلبندم، در لحظات حساس تولدت تلفن بزنم، صدايتان را بشنوم و از سلامتي تان مطلع گردم زيرا درخواست های مکررم برای تلفن همواره با مخالفت روبه رو شده است. نمی دانم چند روز پس از تولدت از آمدنت مطلع خواهم شد. می دانم هنگامی که قدم به جهان ما گذاری، رشد کنی و ببالی سوالاتی دائماً ذهنت را به خود فراخواهد خواند و خواهی پرسيد: چرا من در سرزمينی ديگر، به دور از وطنم، ريشه هايم، بستگانم و عزيزانم متولد شدم؟ چرا مانند بسياری از کودکان در بدو تولدم مادر بزرگم، پدر بزرگم و بستگانم را در کنارم نداشتم؟

بیانیه در پیوند با بازگشت «تبعیدیان»

انجمن قلم ایران در (تبعید)

انجمن قلم ایران در تبعید، به همه ایرانیان آزاده هشدار می دهد که بازی اهریمنی آخوندها برای بازگشت ایرانیان به کشور، پیش از آن که سیاستی واقعی باشد که نیست، ترفندی ست تکرای برای کاستن از حساسیت جامعه ایرانی برونمرز به اعدام های کور اخیر. از سوی دیگر، رژیم تلاش می کند که برای رهایی از تنگناهای همه جانبه سیاست های داخلی و بین المللی که سخت گرفتار آن هاست، با تهیه خوراک تبلیغاتی برای سرسپردگان سیاسی و فرهنگی خود، افکار همگانی را از پلیدی های سیاست خود، منحرف کند.

دانستنی های جنبش

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

ممکنات و موانع اتحاد عمل سازمان های سياسی

گفتگوی ويدئوئی عليرضا

 ميبدی با اسماعيل نوری علا

بخش اول    بخش دوم

تحليل شرايط سياسی روز

و مسئلهء مطالبه محوری

گفتگو با اسماعيل نوری علا،

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

hhhhhhh