جمعه 18 بهمن ماه 1392 ـ    7 ماه ژانويه  2014                                        سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی (از جمله مجمع سازمان های سکولار دموکرات)

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |    آرشيو عکس ها و طرح ها     |    جستجو در سايت

چرا چنین خوار شدیم؟!

شهباز نخعی

درمانده و نیازمند کردن مردم حرمت و عزت نفس آنان را از بین می برد.  در زمان بیان وعدهء آب، برق و اتوبوس مجانی توسط آیت الله خمینی، اگر مناعت طبع و عزت نفس بر خصلت ناپسند "رایگان طلبی" غلبه می کرد باید به او گفته می شد در کشوری که بر دریای ثروت های طبیعی – نفت، گاز، مس، سنگ آهن و... – قرار دارد، وظیفهء حکومت کارآمد تأمین آموزش، بهداشت و درمان و اشتغال برای مردم است و اگر به این وظیفه عمل کند، مردم کار می کنند و با حاصل کار خود از پس پرداخت بهای آب، برق و اتوبوس بر می آیند و نیازی نخواهد بود که حاکم آنها را برایشان "مجانی" کند.

چرا دست از سر خانواده ها برنمی دارید؟

محمد ملکی

آقای روحانی امروز در دانشگاه و در حضور دانشگاهیان پرسیده اند که چرا دانشگاه ساکت است و استادان سکوت کرده اند؟ آقای رییس جمهور؛ من در این سالها در برابر اعمال تشنج زا و خشونت آفرین مقامات حاکم که منجر به تحریمهای کمرشکن علیه ملت ما شد سکوت نکردم و اعتراض کردم. آقای رییس جمهور؛ من در برابر نقض حقوق بشر در کشورم و زندانی کردن فعالان سیاسی و عقیدتی سکوت نکردم و اعتراض کردم. آقای رییس جمهور؛ من در برابر موج بی رویه اعدام ها و ترویج خشونت در جامعه سکوت نکردم و اعتراض کردم. آقای رییس جمهور من یک دانشگاهی هستم و در این سالها سکوت نکردم و این وضعیتی است که برای خود و خانواده ام ایجاد کرده اند.

وزارت اطلاعات دیده‌بان نظام است

حسن روحانی

حسن روحانی صبح روز دوشنبه چهاردهم بهمن در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، این وزارت‌خانه را دیده‌بان نظام خواند و گفت «وزارت اطلاعات متعلق به ملت، متعلق به نظام، متعلق به راه امام و رهبری است». و به مقامات وزارت اطلاعات توصیه کرد تا تمام تحرکات «ضد انقلاب» را در خارج و داخل کشور زیر نظر داشته باشند. وی نظام را مانند قلعه‌ای دانست که «وزارت اطلاعات از فراز آن تحرکات دشمن را رصد کرده و البته نگاه لازم به داخل قلعه نیز دارد». روحانی تاکید کرد: «در جمهوری اسلامی ایران تنها یک پرچم و یک پرچم‌دار وجود دارد و آن مقام معظم رهبری است و همه باید تحت لوای همان پرچم حرکت کنند و این‌که پرچم دیگری در کشور باشد نه عقلی است و نه شرعی». روحانی مدعی شد که نظام با توطئه‌های داخلی و خارجی زیادی مواجه است و گفت: «شما ببینید به محض این‌که ما یک قدم برای تعامل با دنیا برداشتیم تا از این فشار ظالمانه و نابه‌حقی که علیه ملت ایران اعمال شده بکاهیم، دشمن تحرکات وسیع خود را برای خدشه وارد کردن به این حرکت آغاز کرد». وی هم‌چنین ادعا کرد که «اکنون دشمنان و بدخواهان، میلیاردها دلار و هزاران ساعت وقت برای توطئه علیه این نظام هزینه می‌کنند» و ادامه داد: «این شما سربازان گمنام و کارکنان زبده وزارت اطلاعات هستید که باید همه این تحرکات را زیر نظر داشته باشید. این شمایید که باید گزارش دهید که چقدر رژیم صهیونیستی از این حرکت ما عصبانی و خشمگین شده است، این شمایید که باید بگویید تا چه حد گروهک‌های ضد این نظام در خارج از کشور به تکاپو افتاده‌اند و روزانه با مقامات کنگره آمریکا و دیگران دیدار می کنند تا مانع از رسیدن این نظام به اهداف خود شوند». روحانی، وزارت اطلاعات مطلوب را «خانه امید ستم‌دیدگان» دانست و گفت: «دولت تدبیر و امید به اصول خدشه‌ناپذیری چون شفاف‌سازی و راست‌گویی به مردم به عنوان ولی نعمتان خود معتقد است و بر اصل نقد و سلیقه‌های مختلف در جامعه پای می‌فشارد و در این مسیر حمایت از حقوق شهروندی جز وظایف وزارت است».

لطفاً نام مرا از اين ليست خارج کنيد.

سيدعلی صالحی

پيرو تکاپوی مسوولان جايزه کتاب سال، که توسط "خانهء کتاب" (يکی از مؤسسات اقماری وزارت فرهنگ و ارشاد) اداره می‌شود، نام تنی چند از شاعران معاصر اعلام شده که گويا تازه ‌ترين آثارشان به مرحلهء دوم از اين جايزه راه يافته است. در رسانه‌ها خواندم که دفتر شعر من، يعنی «عاشقانه‌های بعد از گرگ» که توسط نشر مرواريد منتشر شده، نيز پسند داوران آمده است. لازم به اشاره است که من ابداً در جريان اين مساله نبودم. پيش‌تر از اين نيز اعلام کرده بودم (سر جايزه نيما) که هيچ تمايلی به شرکت و يا قبول اين‌گونه جوايز ندارم. اما حيرت اينجاست که مسوولان و داوران، خود می‌دانند که اين شکل از برخورد؛ اساساً کنشی حرفه‌ای به حساب نمی‌آيد. باری؛ من با پای خود به ضيافت کتاب نيامده‌ام که حالا انصراف دهم اما اين حق فرهنگی من است که اعتراض کنم. اين اقدامِ بی‌دعوت و بی‌اجازه؛ آن‌هم از کسی که مثل من مستقل است و بر کناره می‌رود؛ خطای هدفمندی‌ست که به آزمونش نمی‌ارزد. لطفاً نام مرا از اين ليست خارج کنيد. سيدعلی صالحی.

چرا دستورالعمل‌ها فقط براى پنج درصد از فيلمسازان است؟

جعفر پناهی

پيرو انتشار پیام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به مناسبت افتتاح سی و دومین جشنواره فیلم فجر، جعفر پناهی در نامه‌ای نوشته که آقای روحانی بجای پیام‌های تکراری بهتر است "به مردم قول بدهد که یک درصد به قول‌هاى زمان انتخابات وفادار بوده و با تدبیر دور از امید، نمى‌خواهد سانسورى تازه بنا کند... آقاى روحانى خوب مى‌داند که سالانه بیش از صد فیلم در ایران ساخته مى‌شود که نود و پنج درصد فیلم‌هایى است که تماماً اختصاص به همان نقطه‌هاى روشنى که ایشان می‌گویند دارد و فقط پنج درصد و یا کمتر است که تلاش مى‌کنند به مردم دروع نگوید و نقاط را آنگونه که هستند به تصویر کشند، که نود در صد درصد از این پنج درصد هم هرگز اجازه نمایش نمى‌یابند... چرا این دستورالعمل‌ها فقط براى آن پنج درصد است و هرگز به آن نود و پنج درصد ديگر گفته نمى‌شود که کنار نقاط فرمایشى از حقیقت واقعیت هم سخن بگویند. اصلا چرا باید هنرمند مجبور باشد نقاط فرمایشى و سفارشى ایشان یا هر سفارش دهنده دیگر را به تصویر کشد، اگر واقعا آقاى روحانى مى‌خواهند مردم با سینما آشتى کنند؛ اجازه بدهند، هنرمند خود انتخاب کند چه بسازد یا چه نسازد... شاید آقاى روحانى نمى‌دانند اگر فیلمسازى بخواهد فیلمش را حتى به همکاران خود در خانه سینما نشان دهد باید مجوزش را وزارت ارشاد صادر کند که در اکثر موارد براى همان پنج درصد چنین مجوزى صادر نمى‌شود."

گزارش حبيب الله پيمان به آيت الله خمينی در مهر 57

کیومرث روشن

مجلهء «اندیشه پویا» در شمارهء ویژه بهمن و اسفند امسال خود نامه‌ء منتشر نشده‌ای از حبیب‌الله پیمان، دبیرکل «جنبش مسلمانان مبارز» را به آیت‌الله خمینی چاپ کرده است که در مهر ماه سال پنجاه و هفت برای وی در پاریس فرستاده شده بود. آقای پیمان در این نامه ضمن تحلیل صف‌بندی نیروهای سیاسی در آستانه انقلاب بهمن آن سال، به ضرورت شکل‌گیری جنبشی فرا‌تر از احزاب اشاره کرده و در ادامه، توصیف خود از شخصیت و کارنامه مهدی بازرگان، اعضای نهضت آزادی ایران و سایر نیروهای ملی ارائه کرده است. مجلهء «اندیشه پویا» در مقدمه اشاره کرده است که ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی، این نامه را در اختیار آن‌ها گذاشته است. با این حال، به نظر می‌رسد که آقای یزدی آن بخش از نامه دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز را که احتمالا درباره خود او نیز گزارش داده بود، سانسور کرده است چون در هیچ جای نامه اشاره‌ای به وی نشده است.

منافع ملی، در سالگرد انقلاب اسلامی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

به نظر من، در موارد حادی از آنگونه که در مورد کشور ما پيش آمده، امر «داوری تعيين کنندهء سود و زيان ملت» حالت متمرکز خود را از دست داده و تابع سود و زيان گروه های مختلف شده است و، در اين ميان، از آنجا که در برابر حکومت و دولتی غاصب و سرکوبگر و استبدادی، که «مصالح رژيم» را بر «منافع ملی» ترجيح می دهند، اين «مخالفان» حکومت و دولت اند که موظف اند بصورت «داور تعيين کنندهء سود و زيان ملت» نيز عمل کنند، کوشش در اجماع نظر «اپوزيسيون حکومت» در اين موارد از اهميت بسياری برخوردار می شود و يک اپوزيسيون مسئول نمی تواند «همهء» آنچه را که در حوزهء «دولت» و «حکومت» پيش می آيد، بخاطر آنکه از حکومتی استبدادی و ضد منافع ملی سر زده، يکسره زيان بخش ببیند.

پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

توافق اسلام گرایان و سکولارهای تونس: پیروزی زنان

گزارش ناوینا کوتور ـ خبرنگار بی بی سی در تونس

قانون اساسی جدید تونس با تصویب ماده ای در مورد برابری تعداد نمایندگان زن و مرد در مجالس قانونگذاری کشور و موازینی که برای دفاع از زنان در برابر خشونت در نظر گرفته است می تواند آغاز گر تغییرات تعیین کننده ای برای زنان این کشور باشد. تونس اولین کشور عربی است که چنین موادی را در دفاع از حقوق زنان در قانون اساسی خود می گنجاند. لبنا جربی که تصویب قانون اساسی جدید را تا صبح روز بعد جشن گرفته بود می گوید: "این ماده قانون اساسی به تنهایی یک انقلاب است. یک گام بزرگ تاریخی است و فقط برای زنان تونسی نیست."

در سوریه ما به آتش ‌بس از هر نوعی نیاز داریم

گفتگوی فرانکفورترآلگماینه با محمدجواد ظریف

برگردان از الاهه بقراط

صحبت ما بر سر آنهایی است که با پول و سلاحی که از خارج به سوریه می‌آید دست‌شان به خون آلوده است. این توهم را که می‌توان بدون اسد راه حلی یافت باید یک بار برای همیشه به خاک سپرد. . آنهایی را که این فکر را هنوز ترویج می‌کنند باید به خاطر خونریزی در سوریه به محاکمه کشاند.  ما باید نیروهای خودمان را روی هم بگذاریم تا یک آتش‌بس برقرار شود و نه اینکه درباره این صحبت کنیم که چه کسی باید بر سوریه حکومت کند. من نمی‌گویم که بلافاصله یک انتخابات می‌تواند برگزار شود ولی ما باید راه را برای یک انتخابات آزاد باز کنیم نه اینکه توجه‌مان را روی یک نفر متمرکز کنیم.

حال این روزهای خامنه‌ای چگونه است؟

تیم خلیج فارس

محمد قائد در یادداشتی که برای توصیف خمینی نوشت از واژه‌ی «دژم»، به معنى خشم همراه با ناامیدى و اندوه، به‌عنوان قید براى رفتار و نیز توصیف حالت فرد بهره برد و نوشت که خمینی در روزهای پایانی عمرش «دژم» بود. حال حکایت حال احوال علی خامنه‌ای، سیدی که زمانی در خراسان ملقب به «سیدعلی گدا» بود و ناگهان امواج زمانه او را به‌سوی «سلطان» و «ولی‌فقیه» رهنمون شد نیز همین است. خامنه‌ای هم این روزها «دژم» است. او از شرایط ناراضی است، رهبری که دوست داشت «رهبر مسلمین جهان» نامیده شود (و اساسا در عمل هم باشد)، اینک، واداده، تسلیم شده، نومید و تنها، «در سنگر سکوت» خزیده است.

آسيب شناسی اپوزيسيون   (1)     (2)

در برنامهء «پويش» تلويزيون روژهلات، بمديريت سيروس ملکوتی

با شرکت ناصر کاخساز ـ فرهنگ قاسمی ـ اسماعيل نوری علا

گردهمايی اعتراضی جامعه مدنی عليه بنزين قاتل و هوای آلوده

مدرسه فمينيستی

«دست به دست هم دهيم تا معضل آلودگی هوا را حل کنيم» اين توصيهء «مه لقا ملاح» مادر محيط زيست ايران و بنيادگذار «سازمان زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست» است که در همايش اعتراض شهروندان به آلودگی هوا ابراز کرد. در اين همايش که به فراخوان «کانون شهروندی زنان» در روز پنجشنبه دهم بهمن ماه 1392 برگزار شد بيش از يکصد و سی تن از پژوهشگران، کارشناسان، روزنامه نگاران، کنشگران مدنی، هنرمندان، آموزگاران، حقوق دانان، فعالان دانشجويی، کارگری، زيست محيطی و جنبش زنان، شرکت داشتند.

وضعيت فرهنگی کشور

از ديد سيد علی صالحی، محمد بقائی ماکان و يونس تراگمه

با گذشت پنج ماه، نه تنها اتفاق قابل توجهی در حوزه‌ء نشر رخ نداده، بلکه تصميمات و انتصابات جديد در معاونت فرهنگی ارشاد بذر نااميدی را در دل بخشی از فعالان نشر و اهالی قلم کاشته است. آنچنان که دست ‌اندر کاران نشر اطمينان يافته اند که انتصابات اخير تنها در حد جابجا کردن مديران دولت‌ پيشين و صدور احکامی‌ بوده که طبق آن مهمترين مناصب حوزه‌ء کتاب به مديرانی که اتفاقاً در دولت‌های پيشين مورد انتقاد بوده‌اند؛ واگذار شده است. خبرنگار سايت ايلنا، در گفتگو با دست ‌اندر کاران نشر، به سراغ سه صاحب قلم رفته است تا بپرسد: "آيا شما می‌دانيد در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چه می‌گذرد؟"

توان و خواست جامعهء ایرانی

تقی رحمانی

جریانی که قدرتمندان در ایران را نگران می کند جامعهء مدرن شهری و حتی روستایی ایران است که با سیاست های حکومت در کشور همراه نیست. این عدم همراهی همان زیست متفاوت مدنی و نحوهء تفسیر زندگی است. چرا مدل زیست و سفارشی حکومتی به جامعه ایران پاسخ نگرفته است؟ ...در عین حال این گرایش مدنی، در رفتار خود، محافظه کارانه است و به دنبال روزنه ای برای اعمال سلائق و تحقق خواسته های خود می گردد؛ حال خاتمی نشد، روحانی. روحانی نشد خلاصه فرد دیگر. به عبارت دیگر در هر حال کسی را پیدا می کند تا نشان دهد که چه می خواهد، چگونه و با چه هزینه ای هم می خواهد.

روند سکولار شدن جامعهء ایران

کاظم ایزدی

چالش دین و حکومت در ایران، که جوانه‌های اولیه‌ء خود را در نهضت مشروطه نمایان کرده و در دوره‌ء حکومت رضاشاه و محمدرضا شاه ریشه دوانده است، با آمدن آیت‌الله خمینی به ایران و نشستن در جایگاه یگانه‌ء قدرت و آلوده شدن مذهب شیعه به فساد، ریا و تزویر و... عملکرد تأسف ‌بار سی‌ و اندی سالهء حکومت ولایت مطلقه‌ی فقیه، به ‌تدریج خواست جدائی دین از امور حکومتی، ریشه‌های خود را از پائین محکم کرده است.

دستِ دین از مدارس کوتاه!

حمید آقایی

تفاهم نامه اخیر وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی با حوزهء علمیهء قم اما نماد آشکار دیگری از این واقعیت است که در زمینه فرهنگ و اندیشه، دشمن اصلی جمهوری اسلامی همانا سکولاریزم و آزاد اندیشی است. بی جهت نیست که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مداحان و نوحه خوانان از رشد سکولاریزم حتی در مراسم عاشورا ابراز نگرانی می کند و می گوید: “هیئت ها نمی توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار نداریم! “ و بی حکمت نیست که مقامات جمهوری اسلامی ایران، و بویژه آیت الله های حوزهء علمیهء قم، در مناسبت های مختلف از رشد سکولاریزم در جامعه ایران ابراز نگرانی می کنند و مطابق معمول آنرا به دشمنان جمهوری اسلامی نسبت می دهند.

سودای روحانیون برای حوزه ای کردن مدارس

سعید آگنجی

باید توجه داشت که انگیزه‌های دیگری هم پشت این طرح وجود دارد که کمتر در مورد آن بحث می‌شود که شاید بتوان آن را در مصاحبه‌ای از محمد حسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه، پی‌گرفت. «میانگین استعدادهای ورودی به حوزه پائین است، ما اگر مدارس با جاذبه راه ‌انداختیم که افراد مستعد در آن حضور یابند، آن‌ها را تشویق به حضور در حوزه خواهیم کرد با اجرای درست این طرح، بسیاری از ضایعات موجود در شیوه فعلی پذیرش، جذب یا طرد افراد، برطرف می‌شود ما الان کار را در دبیرستان و راهنمایی آغاز کرده‌ایم، اما معتقدیم لازمه کار تربیتی جامع این است که از روز اول تربیت، وارد معرکه شویم؛ یعنی اعتقاد به راه‌اندازی این مراکز آموزشی در مقاطع پیش دبستانی نیز داریم…».

آغاز بکار وبلاگ

باشگاه لوس انجلس

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
          

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh