چهارشنبه 14 و پنج شنبه 15 اسفند ماه 1392 ـ  5 و 6 ماه مارچ  2014                                                     سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی (از جمله مجمع سازمان های سکولار دموکرات)

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |       آرشيو عکس ها و طرح ها       |       جستجو در سايت

فرا رسيدن روز واقعی زن ايرانی با انحلال حکومت اسلامی همزمان است!

بيانيهء سازمان های سکولار دموکرات و انحلال طلب ايران

آوازه ‌خوان نه آواز:

شرم رقیه دانشگری و مسئولیت فردی

مهدی اصلانی

جان‌ مایه‌ء این نوشته خودخالی کردن و تطهیر خود است. در مقابلِ متن دانشگری خلع سلاح نمی‌شوم، اما تکلیف با کادری قدیمی که در رده‌ی اعضای اصلی اکثریت بوده و امروز خود را اکثریتی نمی‌داند چیست؟ تکلیف با سیاست ‌ورزی که جوانی را به ناز ِ سازمانی بخشیده که با عفونتِ خمینی و شقاوتِ قدرت هم‌بستر شده چیست؟ و آن همه معصومیت‌ که کنار دست‌مان پرپر شد؟.. آیا ارتکاب به هر عملی را می‌توان به «خطا و کژروی سیاسی» فرو کاست؟ رقیه دانشگری از تمامی کارنامه‌ی سیاسی‌اش بر دورانی مکث می‌کند که «چندی به سیاهی آلود» و مراد از این چندی همانا فاصله‌ی سال‌های پنجاه و نه تا شصت و يک می‌باشد. تمامی دعوا و موضوع نزاع از قضا همین فاصله است. رقیه دانشگری که دکتر داروساز است، طریق درمان را تیغ بر صورت کشاندن می‌داند تا عفونت خمینیسم از تن خارج کند.

مسئولیت فردی

رقیه دانشگری

رسم است در هر سالگشتی به بررسی پرداخت. به چند و چون، به آراء و آرزوها. این مهم را به پژوهش گران و تاریخ نگاران دلسوز وا می گذارم و به نگاهی بر کارنامهء سیاسی ام از سال 1359 تا 1361 بسنده می کنم؛ کارنامه ای که در پی یک دهه رزم علیه دیکتاتوری شاه و حامیان امپریالیست اش و به راه آزادی، انسانیت، عدالت اجتماعی، استقلال ملی و سوسیالسم، چندی به سیاهی آلوده شد؛ سیاهی باور به شب پرستان که دست در خون آزادی مردمان شستند و نان از سفره ها ربودند.

بررسی وجوه تشابه و تفاوت جنبش ۸۸ و جنبش اوکراين

ژاله وفا

ما مردم ايران نبايد از ياد ببريم که انعطاف ناپذيری ضعف بزرگ هر رژيم استبدادی است. چون قادر نيست خودش را با واقعيت تطبيق بدهد، هر گاه مردم روی آنچه که مربوط به حقوق آنهاست بايستند رژيم سقوط می کند؛ همانگونه که با مقاومت مردم شاه در ايران سقوط کرد، هونکر در آلمان شرقی، مبارک در مصر، بن علی در تونس و يانوکوويچ در اوکراين و فردا… شادی پيروزی در چهره و نگاه مردم اوکراين تداعی برق نگاه جوانان مصمم ايرانی است که در جنبش 88 فرياد برمی آوردند: «نترسيم نترسيم – ما همه با هستيم». مردم هيچگاه تنها نمي شوند. اين ديکتاتورها هستند که در تنهايی سقوط می کنند.

با جوانانِ میهن ام، ایران

اسماعیل خوئی

سکون، پسآمدِ خو کردن است، درنگرید:

فروشکستن ِ آن دفع ِ این خمار ِ شماست.

به پاک سازی ی آب اش عبث چه می کوشید؟!

که رودتان لجن آگین ز چشمه سار ِ شماست.

بسی بتر شود آینده ی شما زامروز،

از آنچه در سرِ شیخ ِ فریبکار ِ شماست.

چو گوسفند، به صُلّابه می کشد همه را:

چرا که شاهدِ رفتارِ گلّه وار ِ شماست.

چهره ای ايرانی، با قلبی بيگانه

افشين بابازاده

بى گمان اشتباه نمی کنم

خودت هستی:

چهره اى ايراني

با قلبي بيگانه!

جنگ در اوکراین و صلح در تونس

شاهین فاطمی

تاثیر رویدادهای سیاسی میان کشورها بی‌شباهت به قانون ظروف مرتبطه در علم فیزیک نیست. در سیاست و امور بین‌المللی نیز هرگونه رویداد دور یا نزدیک سرانجام در کشورهای دیگر تاثیر‌گذار خواهد بود. میزان این تاثیر مسلماً یکسان نیست و در ارتباط با زبان، فرهنگ و فاصله کشورها با یکدیگر متغیر است. مسلماً اتفاقات یک کشور در دیگر کشورها عیناً قابل تکرار نیست و در تاریخ کمتر نمونه‌ای در رد این اصل یافت می‌شود. رویداد‌های مشابه در کشورهای عرب زبان طی چند سال گذشته یک نمونه گویا از این مدعاست. در حالیکه حوادث تونس در مصر، لیبی و سوریه مؤثربودند دیدیم که هر یک مسیری متفاوت را پیمودند.

اقتدار و عرصۀ ناخودآگاه

كريم قصيم

اين مقاله سي و پنج سال پيش (1358) نوشته شد؛ زماني كه آخونديسم / لومپنيسم ِ به قدرت رسيده مي رفت، همچون توفان شن، «بهارآزادي ايران» را تيره و تار كند و انقلاب 57 را - در لشگركشي به گنبد و كردستان / در پاره آجر پرتاب كردن به تظاهرات نيروهاي دموكراتيك / در بستن روزنامهء آيندگان / در پايمال كردن حقوق و آزادي هاي مردم / در بگير و ببند و حتي تيرباران مبارزان صديق ملت ايران و... جلوي چشم ناباور همهء آزاديخواهان قلب ماهيت كرده به يك نظام ارتجاعي و قرون وسطايي تبديل كند... در سي و ششمین سالگرد آن انقلاب مصادره شده، آن نوشته را با تغييراتي جزيي باز نويسي و تقديم خوانندگان مي كنم. (ك. ق)

همه رضایت دادند الا صدا و سیما!

سايت عصر ایران

اوکراین نه متحد سیاسی ماست نه اشتراک زبانی و آیینی با آنها داریم و تنها حلقه وصل مان روس هایند. پس این سوال شکل می گیرد که صدا و سیمای ایران چرا این قدر از تحولات اوکراین ناراضی است و اصرار دارد اتهام تیماشنکو را نه مانند افکار عمومی بسیاری از کشورها «سیاسی» که «مالی» بداند تا رفتارهای سه سال گذشته با او را توجیه کند؟ در شکل عادی باید  پاسخ این باشد که صدا و سیما در تحولات خارجی موضع رسمی وزارت خارجه را باز می تاباند اما نه جواد ظریف و نه خانم افخم هیچ یک این لحن را درباره اوکراین به کار نبرده اند. پس این سیاست از کجا آب می خورد؟

طرح نوين  آقای سازگارا

پیرامون جنبش همبستگی

کوروش اعتمادی

بارزترين نمود تلاش های اصلاح طلبانه اخيراً بصورت کوشش برای محدود ساختن شعارهای مبارزاتی به چهار خواست معين جلوه گر شده است: نه به اعدام، آزادی زندانیان سیاسی، رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم و لغو حجاب اجباری؛ خواست هائی که آفرينندگان اش از نشان دادن اين نکته که در صورت تحقق شان حکومت فرو خواهد پاشيد خودداری می کنند. اما در عين حال اين خواست ها در يک «چهارچوب مبارزاتی» عنوان می گردند که تلاش می شود آن را برگرفته و بر اساس شباهت هايش با مبارزات پيروزمند مردم اروپای شرقی عليه حاکميت های دست نشاندهء اتجاد جماهير شوروی سابق معرفی کنند.

در خوب و بد راديکاليسم

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

يکی از «مفهوم/واژه» هائی که در زبان و انديشهء سياسی ما بصورتی کج و معوج مورد استفاده قرار می گيرد «راديکاليسم» و صفت منشعب از آن، يعنی «راديکال»، است و ما اغلب آن را چنان بکار می بريم که امری باشد لزوماً نابهنجار و ناستوده که بايد از آن پرهيز کرد. در اين مقاله می خواهم کمی در مورد ريشه و معنا و کاربرد راديکاليسم توضيح داده و نشان دهم که اتفاقاً اين «مفهوم/ واژه» براحتی می تواند نشانگر امری اغلب ستوده و بهنجار باشد و، بجای پرهيز از به کار بردن اش، می توان آن را همچون نشانهء غرورانگيزی بر شناسه های سياسی خود افزود.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

خشنودیِ پس از سی و پنج سال!

محسن ذاکری

سی و پنج سال از انقلابی که هنوز بر سر آن در جامعه ی  ما «حرف» است گذشت. هنوز  از آقای حسن روحانی رییس جمهور، «شعار» می شنویم که «انقلاب ما امروز  بیش از هر زمان دیگر به اهداف خود نزدیک تر  شده و هست.»  اگر اهداف همان شعار ها باشند - که ضرورتاً نیستند - آزادی، استقلال و  جمهوریت خواسته های عموم مردم انقلابی ایران بودند. آیا اینها همان اهدافی  است که آقای حسن روحانی می گوید؟ اگر  جواب «نه» است، پس این اهداف کجا و چه  شدند؟  بی شک گروهی از نسل انقلابیون به اهداف و یا بخشی از اهداف خود رسیده اند - اما این ها چه کسانی هستند؟

ما کجائیم و لابی گران رژیم اسلامی کجا هستند؟

محمد پروین

احتمالاً از طریق حامیان رژیم و یا افراد نا اَگاه در مورد لایحه سنای 1881 زیاد شنیده اید. اما اَنچه که به احتمال زیاد نشنیده اید این است که برای اولین بار، لایحه 1881 سنای امریکا، از مرز محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران تنها در حرف، گذر کرده است و شرط زیر را در بخش 7A  خود اَورده است: "ایالات متحده باید تا زمانیکه نقض حقوق بشر در ایران ادامه دارد، اعمال تحریم را ادامه دهد."

تراژدی سی و پنج سالۀ ایران

فاضل غیبی

آیا پس از سی و پنج سال که از انقلاب می‌گذرد، وقت آن نرسیده که کینه‌ها را به دور اندازیم و از هر گروه و عقیده در راه نوسازی کشور بکوشیم؟ همان هایی که تا چند ماه پیش ایران اسلامی را «تروریست» می‌خواندند، اینک به گرمی دست سران حکومت را می‌فشارند و آماده‌اند به تحریم ایران خاتمه دهند. آیا همین چرخش بزرگ نباید مشوق همۀ ما ایرانیان در داخل و خارج کشور باشد تا دست در دست هم به اعتماد و اتحاد ملی دست یابیم؟ هرچند که تصور چنین آرزویی به هر میهن دوست ایرانی دلگرمی می‌دهد، اما چنانکه در این نوشتار خواهیم دید، متأسفانه در سایۀ حکومت اسلامی این بار هم به شکست و سرخوردگی محکوم است.

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

لغو عضويت سه تن در جنبش

آغاز بکار وبلاگ

باشگاه لوس انجلس

نخستين بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh