سردبير: اسماعيل نوری علا                         دوشنبه 19 و سه شنبه 20 خرداد ماه 1393 ـ  9  و 10 ماه ژوئن 2014   

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی     |    مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

گلی که پژمرده می شود

امروز تصمیم گرفتم برای اولین بار بدون روسری از یک فروشگاه خرید کنم. بهترین جایی که به نظرم رسید گل فروشی بود. فروشنده تا من را دید گفت «خانم چیکار می‌کنی؟ نمایشگاه ما را می‌بندند». من هم روسری‌ام را دور گل‌ها پیچیدم و خارج شدم، بدون روسری. فروشنده به من گفت «این گل‌ها با این روسری زود پژمرده می‌شوند».

(برگرفته از فيس بووک)

دو روايت از زندگی و آثار يک «راحل منحوس» ديگر!

محمد خاتمی: حضرت آیت الله مهدوی کنی از چهره‌های انقلاب هستند، قبل از انقلاب رنج کشیده‌اند و زندان رفته‌اند، بعد از انقلاب در همه صحنه‌ها حضور داشتند، در دولت شهید رجایی بعد از شهادت شهید رجایی و شهید باهنر بودند تا استقرار دولت منتخب که به ریاست رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس جمهور منجر شد، ایشان ریاست دولت را بر عهده داشتند در هر کجا ایشان در خدمت انقلاب و امام بودند. علاوه بر تمام این سوابق و خدمت‌ها، یک خدمت بزرگ فرهنگی به کشور کردند و آن ایجاد دانشگاه امام صادق(ع) بود که در سال هزاران نفر از جوانان ما را در رشته‌های مختلف تربیت می‌کند، ایشان برای تحقق این امر واقعا همت کردند از اول هم بیش از اینکه به امور سیاسی بپردازند به این کار بزرگ فرهنگی پرداختند، حال نیز به عنوان ریاست مجلس خبرگان مشغول فعالیت هستند و امیدوارم خداوند به ایشان که از چهره‌های ارزنده انقلاب هستند و همه مرضای مسلمین شفا عنایت کند

مهدی خزعلی: خبر کوتاه بود، امّا حکایت هشتاد و سه سال عمر بی حاصل؛ هشتاد و سه سال دلبستگی به مال و منال و جاه و جلال. او برای حفظ دنیایش تن به هر کاری داد، او خفت و خواری را به جان خرید، او به دست بوسی حاکمان عادت داشت،  او حلال خدا را حرام و حرام اش را حلال کرد تا بر ریاست خویش باقی بماند. او خود را خوار و ذلیل ساواک کرد تا آزاد شود، و پس از آزادی دم فروبست و دیگر سخنی - که شاه را خوش نیاید - بر زبان نراند و به زعم خود زندگی کرد و شاهد شهادت و رشادت مردان خدا بود، دوستانا ش شهید و زندانی و تبعیدی شدند و او در کنار والده سعید آقا خوب زندگی کرد! انقلاب شد، در کمیته ها خشونت را به حد اعلا رساند تا جایی که گاهی فرزندان دوستان اش را به کام مرگ فرستاد! و باز خوب خورد و خوب زندگی کرد! دانشگاه امام صادق (ع) – که واقف وصیّت کرده بود آیت الله منتظری متولی وقف باشد و پس از او هر که را آیت الله منتظری تعیین فرمود متولی باشد - را به نا حق ملک طلق خویش کرد و همهء فرزندان و همسران شان را در آنجا پست و مقام و رسیاست بخشید و همسرش را نیز ریاستی خاص داد! 

کاسهء داغ تر از آش

حمیدرضا رحیمی

فدوی همزمان که به تصویری از مثلاً انتخابات سوریه نگاه می کرد، در عین حال همینطور ارّه به ماتحت نیز مانده بود که برادر اسد و توابع، بعنوان مسلمانان حرفه ای و حتا متولی گنبد و بارگاه برخی از اهل بیت، صلوات الله علیهم اجمعین، که امور شان نیز به اهتمام مقام معظم رهبری، ضاعف الله اشراقه، از محل لولهء ارز فشار قوی تهران دمشق، و از جیب ملت مفلس دیری ست که دایر شده است، چرا، به استناد عکس ضميمه، رعایت حجاب و عفاف را نمی فرمایند؟! آیا اسلام برادر اسد، از انواع اسلامی مانند اسلام آمریکائی ست که برادران بعنوان برچسب، چپ و راست بر پیشانی ملت سابق ایران کوبیده و آنان را روانهء اماکن مخوف برادران می کنند؟...

امروز ورزش ایران، قهرمان ملی ندارد!

سیاوش لشگری

مجسم کنید در یکی از روزهای مهم مانند بازی تیم ملی با یک تیم خارجی یا بازی مهمی بین استقلال و پرسپولیس بازیکنان همه دست در دست مادران خود بخواهند وارد استادیم شوند که بازی کنند چه اتفاقی رخ می‌دهد آیا رژیم می‌تواند جلوی مادران بچه‌ها را بگیرد؟ که اگر بگیرد آنها به میدان نمی‌روند؛ و رژیم ناچار می‌شود برای جلوگیری از اغتشاش و آشوبی که تماشاچی‌ها براه خواهند انداخت به آن زن‌ها اجازه ورود بدهد و این طلسم مسخره شکسته شود. افسوس که ورزشکاران ایران ارزش خود را نمی‌دانند و خون ملی در رگ ندارند.

وضعیت اقتصادی در حکومت اسلامی و بررسی ابعاد فساد مالی

حسن اعتمادی، وفا آذربهاری و عباس خرسندی

در برنامهء تفسير خبر تلويزيون ايران فردا

هراس از حملهء نظامي و تجزيه: عوامل اصلی پراكندگی اپوزيسيون

سخنرانی عبدالله مهتدی در کنفرانس استکهلم

دربارهء مشروطيت و مشروطه

گفتگو با الاهه بقراط و اسماعيل نوری علا

در برنامهء ياران با عليرضا ميبدی ـ تلويزيون پارس

بر میهن ام چه رفته است؟

مينا انتظاری

هنوز بعد از سالیان، صدای حداد، دادیار وقت اوین (قاضی حداد کنونی)، در گوشم زنگ می‌زند که روز قبل از خروجم از زندان سرم داد می‌زد و می‌گفت: «من این حکم را امضاء نمی‌کنم و نمی‌گذارم این منافق پدر سوخته‌ که هفت سال این جا جلوی ما ایستاده، همین جوری قِسِر در بره!». و یک سال بعد، درست در همان روز و ساعاتی که من موفق به فرار از جهنم خمینی شدم، خمینی، آن روح پلید شیطان، مُرد و رهسپار همان جهنمی شد که طی یک دهه، دجالانه، با لهیب آتش گدازان آن، بناحق و بنام خدا، مردم ستمزدهء ایران، و بخصوص نسل ستم ستیز ما را، عذاب داد و سوزاند و مرتکب بسیاری جنایت ها شد که چه بسا فراتر از حافظه تاریخی بشریت معاصر باشد...

اتحادی نامقدس علیه شرافت و شهامت مردی بنام شاپور بختیار

حمید صدر

خشم ناشی از ناتوانی و ضعف و زبونی، دشمنان بختیار را در برابر گسترش محبوبیت او باید فهمید. می بینند با وجود قتل او و توسل به اشاعهء دروغ، قادر نیستند ذره ای از احترام عموم را نسبت به وی، بخصوص در بین جوانان نسل های بعد از انقلاب، از بین ببرند. آنها نمی دانند که علت ناکامی شان در کجاست. اگر نگاهی کوتاه به خود و به آنچه که با آوردن حکومت اسلامی بر سرِ این کشور و ملت ستمدیده آن آورده اند بیاندازند، خواهند دید که یکی از علل گسترش محبوبیت دکتر بختیار در میان مردم گذشتهء ننگین خود آنهاست.

نامه ای برای دو عليرضا!

اسماعيل نوری علا

آقايان عزيز، عليرضا نوری زاده و عليرضا ميبدی! شما درست می گوئيد؛ هيچ کشوری هنوز نظام سياسی خود را «سکولار دموکرات» نخوانده است؛ اما هر کشور دموکراتی بصورتی بر سکولار بودن نظام خود تأکيد داشته است. امريکا نظام خود را بر مبنای جدائی کليسا (يا مذهب) از حکومت تعريف می کند و بی اين «جدائی» دموکراسی را تحقق يافتنی نمی داند؛ فرانسه هم حکومت خود را «لائيک» می داند؛ و تنها در کشورهائی که برای دستيابی به دموکراسی دچار انقلاب يا جنگ داخلی نبوده اند است که صفت «دموکراتيک»، بصورتی بديهی اما تلويحی، از سکولار بودن حکومت نيز حکايت دارد و در آنجا ضرورتی بر تأکيد وجود نداشته است.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صدا با صدای سعيد بهبهانی

نظرات خوانندگان سايت گويا نيوز دربارهء اين مقاله

کلید داران بهشت و جهنم نگران چه هستند؟!

محمد مجتهد شبستری

پرسشی که برای من و بسیاری دیگر از ناظران این اوضاع و احوال قرون وسطایی پیش آمده این است که آیا این کلید داران بهشت و جهنم، که فریضهء امر به معروف و نهی از منکر را نیز دستاویز خود قرار داده‌اند واقعاً نگران از دست رفتن شریعت و «جهنمیدن» مردم! و بسته شدن درهای بهشت هستند؟ آیا آن‌ها واقعاً غمخوار «معروف» و «منکر» اند؟ در پشت صحنه این گرد و غبار بپا کردن‌ها چه نهفته است؟! صاحب این قلم پرداختن به این پرسش‌ها را برای شفاف ساختن فضای روانی، سیاسی جامعه ما یک وظیفهء اخلاقی می‌داند...

اعداد بی پایه و اساس و مغایر منافع ملی!

شهباز نخعی

عملکرد وزارت نفت در این مسابقهء بی لیاقتی و ناکارآمدی – و البته فساد و دزدی و غارت – جایگاهی ویژه دارد. اگر در آینده امکانی برای دسترسی به پرونده های نفتی ایجاد شود و گروهی کارشناس صالح آنها را بررسی کنند، روشن می شود که این ثروت عظیم مردم ایران، که به حق می بایست صرف سرمایه گذاری، اشتغال و رشد اقتصادی و رفاه مردم می شد، چگونه دستمایه سوء استفادهء گروهی غارتگر فاسد شده و به باد فنا رفته است. به عنوان مشت نمونه خروار، می توان از پرونده های شرکت های «استات اویل» نروژ و «کرسنت» امارات متحده نام برد.

انتخابات پارلمان اروپا، زمین لرزه و پی آمدها!

تقی روزبه

دیگر صعود جهش وار یک حزب شبه فاشیستی به جایگاه حزب اول فرانسه با کسب 25% آراء یک رؤیا پردازی نیست، واقعیتی است که سیاستمداران احزاب سنتی رسماً آن را بیش از "یک هشدار"، "شوک کننده"، "شگفت انگیز"، "زلزلهء سیاسی" و "رویدادی دردناک" توصیف کرده اند. گرچه، برخلاف آنگونه که وانمود می شود، به اعتبار نظرسنجی ها، این رخداد همچون رعدی غافلگیر کننده در آسمان بی ابر نبود و حتی، فراتر از آن، باید آن را درو کردن محصولی دانست که طی این سال ها "عالماً و عامداً" در حال ِکشت آن بوده اند.

پديدهء قدرت و خشونت در جمهوری اسلامی

حمید آقایی

شايد بر مبنای نظريهء هانا آرنت بهتر بتوان واکنش های نظام جمهوری اسلامی، بويژه نيروهای امنيتی آن، را در برابر منتقدان و مخالفين اش فهميد. تا زمانی که يک منتقد و دگرانديش به صفت شخصی و به اندازهء توانائی‌های فردی خويش از درِ مخالفت با سياست رهبری درآيد، و پشتوانه‌های جدی و بالفعل اجتماعی نداشته باشد، ميزان تحمل نيروهای امنيتی ولايت فقيه بالا خواهد بود. اما زمانی که مخالفت‌های کسانی که قصد عبور از خطوط قرمز نظام را دارند، نشانه‌هايی از تبديل شدن به يک جريان اجتماعی، صنفی و فرهنگی را داشته باشد به سرعت با خشونت‌های عريان اين نظام مواجه و سرکوب می‌شوند.

توصیه اصلاح طلبان به مردم:

بهترین کار، سکوت و خفه شدن است

حسن داعی

بهزاد نبوی از رهبران "اصلاح طلب"، پس از آزادی از زندان، به عیسی سحرخیز، که نگران نقض گسترده حقوق بشر و بی عملی روحانی است، گفته: «بهترین کار برای ما در شرایط کنونی "خفه شدن" است». محمد خاتمی نیز توصیه کرده که نباید خواهان آزادی موسوی و کروبی شد و "فکر زندگی‌شان باشیم و بگذاریم معالجه‌شان صورت بگیرد". محمد رضا خاتمی هم با طلبکاری گفته: "من نمي دانم كجا و كدام اصلاح طلب گفته است كه نظام بايد عوض شود يا ولايت فقيه برافتد؟»

حکومت نامتمرکز (فدرال) و یکپارچگی ایران

کوروش اعتمادی

از جمله ادراکات ناصحیحی که برخی از نُخبگان جامعۀ سیاسی در طرح و بیان مفاهیم و مقولات معین سیاسی خود مطرح می سازند به برداشتی ناروا در مورد مفهوم «حکومت نامتمرکز» (یا «فدرال») مربوط می شود. فدرالیسم، یا سيستم حکومت نامتمرکز، از سوی برخی کنشگران جامعهء سیاسی ایران، نظام مطرود و تقبیح شده ای است که، بی اقامهء هرگونه استدلال و منطق، معادل زمينه سازی برای تجزیۀ کشور گرفته می شود. بنظر می رسد که اين کنشگران به تجارب دیگر ملل جهان در این راستا کمتر می اندیشند و در نمی يابند که «حق حاکمیت ملی» و «پایدار ماندن یکپارچگی کشور»ها تنها با تقسیم عادلانۀ قدرت سیاسی مابین شهروندان ساکن مناطق مختلف کشور قابل حصول است.

«جنبش سکولار دموکراسی ايران»، که اکنون يکی از مؤسسان «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» نيز محسوب می شود، در روز 13 مرداد 1392، بوجود آمد. در آن روز، طی آخرين جلسهء «نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران»، عده ای از حضار گرد هم آمده و بعنوان «هيئت مؤسس» تصميم گرفتند تا نهادی را با اين نام  پايه گزاری کنند. در همين جلسه اعضاء اولين «شورای دبيران جنبش» برگزيده شدند و نمودار تشکيلاتی جنبش نيز به تصويب رسيد. شورای دبيران بلافاصله، پس از انتخاب هيئت مشاورين خود، دست به کار نهائی ساختن اساسنامهء جنبش شده و با ايجاد «پايگاه رسمی جنبش» (که پيش روی شما است) اين اساسنامه را منتشر نمود.

 دفاتر ششگانهء جنبش

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

دفتر عضويت و نمايندگی

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه سکولار دموکراسی

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد در شهر واشنگتن برگذار شد. چند ماه پس از اين واقعه، با همرائی چند سازمان سياسی مختلف، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد. اين «مجمع»، بر بنياد اساسنامهء خود، تصميم دارد که هر ساله، در 14 مرداد و سالگرد انقلاب مشروطه کنگرهء ساليانهء سکولار دموکرات های ايران را بر پا دارد.

بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh