سردبير: اسماعيل نوری علا                                            جمعه 10 تا يک شنبه 12 بهمن ماه 1393 ـ  30  ژانويه تا 1 ماه فوريهء 2015      

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت | باشگاه لوس آنجلس |  باشگاه هلسينکی  |  مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران |  کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد 1392 در شهر واشنگتن برگذار شد. دومين کنگره در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

چند ماه پس از برگزاری کنگرهء واشنگتن، با همراهی چند سازمان سياسی، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد.

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

جنایات بی مکافات!

شهباز نخعی

در هجدهم ژانویه، جسد "آلبرتو نیسمان"، دادستان مسئول رسیدگی به پروندهء بمب گزاری در مرکز همیاری یهودیان "آمیا" در آرژانتين که موجب کشته شدن هشتاد و پنج تن و مجروح شدن سيصد تن گردید، در حمام خانه اش، در حالی که یک گلوله به مغزش شلیک شده بود، پیدا شد.  او پیشتر از فشار و تهدیدهایی سخن گفته بود که هدف آنها سنگ انداختن در راه رسیدگی به این پرونده بوده است.  در فردای روز قتل، او قصدداشت در نشست ویژه کنگره اتهامات سنگینی را علیه رییس جمهوری و وزیرخارجه آرژانتین مطرح کند؛ اتهاماتی که در ارتباط با بهبود مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی و پنهان کردن شواهد نقش حکومت آخوندی در بمب گذاری "آمیا" بود. 

مجموعهء «چهره خانه»

برنامهء اول: محمود اعتمادزاده (به آذين) ـ قسمت اول

اسماعيل نوری علا، در گفتگو با عليرضا ميبدی

برنامهء «نگاه» از تلويزيون ايران فردا

دربارهء ششم بهمن و وضعيت اپوزيسيون

اسماعيل نوری علا در گفتگو با عليرضا ميبدی

برنامهء «ياران» از تلويزيون پارس

نوع بیماری: تیرباران!

دربارهء کتاب «ماجرای عدالت‌ خواهیِ من»

الاهه بقراط

بانو "پری‌دخت وحدت حق"، که اکنون هشتاد و سه سال دارد، مطالب این کتاب را ـ که ماجرای زیر پا نهادن حقوق وی و خانواده‌اش توسط مسئولان قضایی و امنیتی رژیم از همان آغاز تأسیس جمهوری اسلامی است ـ در طول سالیان گرد آورده و آنها را به شکل کپی و نامه به خارج می‌فرستاده. خودش هم در ایران یا برای آزادی همسرش، مهندس حسین وحدت حق، تلاش می‌کرده و یا برای آزادی خودش، که در پی عدالت ‌خواهی پیگیرانه ‌اش به زندان افتاده بود، و یا برای بازپس گرفتن اموال و خانهء‌ شخصی‌اش که سرانجام به جایی نرسید؛ هم همسرش را اعدام کردند، هم اموال اش را بردند و هم راه خودش و فرزندان اش برای ماندن و یا بازگشت به میهن بسته شد.

فاجعهء سينما رکس:

آتش انقلاب اسلامی

خبر انتشار يک کتاب

در آستانهء سالگرد شورش بيست و دوم بهمن و قدرت گرفتن اسلاميست های ايرانی، کتاب «فاجعهء سينما رکس: آتش انقلاب اسلامی» نوشتهء مجيد احمديان، بعنوان اثری تحقيقی در مورد واقعه ای که گام اول در پيروزی اين شورش بود منتشر شد. دکتر محمود مرادخانی، پزشک مفيم فرانسه، فرزند علی تهرانی، شوهر خواهر خامنه ای، و فعال سياسی سکولار دموکرات و انحلال طلب، که مسئوليت نشر اين کتاب را بر عهده داشته، بر آن مقدمهء جالبی نوشته است. برای ديدن تصوير بزرگ تر روی جلد و تهيهء اين کتاب می توانيد از پيوند زير استفاده کنيد.

http://www.cinemarexabadan.com/

ايرانيان به فساد عادت كرده اند؛ مثل آلودگي هوا، مثل سرطان

بهروز مینا

lمردم تهران یادگرفته اند که با آلودگی هوا زندگی کنند و تهران علیرغم آلودگی بزرگ و بزرگ تر شده است.  بنظر می رسد این روزها دولتمردان ایران می خواهند همزیستی مشابهی را با فساد گستردهء اداری در کشور بپذیرند. یکسال و نیم بعد از به قدرت رسیدن دولت حسن روحانی، که با وعده تدبیر و امید مردم را به پای صندوق های رأی کشاند، فساد اداری در ایران همچنان مهار نشده باقی مانده است و خبری از مبارزه با آن نیست. مسوولان دولت و اعضای قوهء قضاییه بیشتر مشغول انتقاد کردن از کسانی هستند که پرونده های فساد اداری را "رسانه ای" می کنند تا اعلام برنامه برای مبارزه با متخلسان و فاسدان مالی.

ريشه های بنيادگرائی امروز

دلسوز ايران

فکر میکنید بنیادگرایی شیعه خمینی اگر با مارکسیسم روسی پیوند نخورده بود و حمایت شوروی و چین را در صحنه های بین المللی به دنبال نداشت و بازی های دوگانهء برخی اروپایی ها، مثل آلمان، به آنها دل و جرأت نمی داد، می توانستند تا اینجا بیایند؟ آن هم در کشوری که مردمش کاملاً آمیخته با و عاشق فرهنگ غربی هستند و می توانند عاشورا را تبديل به کارناوال موزیک کنند؟

تعيين کنيد پرتقال فروش را!

حمیدرضا رحیمی

* دو شهروند: در حالی که آمریکای خبیث هر روز با تحریم‌های جدید ملت ما را در تنگنا قرار می‌دهد آقای ظریف، حالا به هر دلیلی، با کری در خیابان های محل مذاکره ژنو همانند دو دلداده به قدم‌ زنی می‌پردازند و آن غیرتی را که ولی امر مسلمین در آخرین سخنرانی خود فرمودند جلوه‌گر نمی‌کند. قدم زدن با کسی که خود و عوامل منطقه‌ای ‌اش، مثل آل سعود، در حال فشردن گلوی مردم شما هستند چه معنی دارد؟

فدوی: کجای کارید؟ بررسی های فرساینده نشان می دهد که این دو مدتها پیش از انقلاب شکوهمند، بقول امروزی ها، دوست پسر- دوست دختر همديگر بوده اند، لکن از آنجا که این بی ناموسی ها به ما نمی چسبد، "کری" حتماً دوست دختر بوده است، برادران شهروند!

معناهای کاربردی واژهء «سکولار»

اسماعيل نوری علا

در لفظ «سکولار»، ما با صفتی چند معنائی روبرو هستيم. هر يک از اين معانی کاربرد خاص خود را دارند و، بدون توجه به ترکيبات و متونی که اين صفت در آنها بکار گرفته می شود، نمی توان در مورد مقصود گوينده و بکار برنده قضاوت کرد. من، در اين مقاله، برای روشن شدن اين تفاوت های کاربردی در مورد صفت «سکولار» به توضيح تنها پنج کاربرد مهم آن اکتفا می کنم.

فايل صوتی       تصويری         فايل پی.دی.اف

سوگند نخست وزیر خدا ناباور یونان به شرف خود

دريافتی از: شکاک منطق

در کشورهای سکولار فرد می تواند به کتاب آسمانی یا به شرف خود قسم یاد کند. نخست وزیر جدید یونان هم که یک خداناباور است، اولین نخست وزیر تاریخ این کشور است که از این بخش از قانون اساسی سکولار کشور خود استفاده کرده و، همانطور که در ويدئوی ضميمه ديده می شود، در مراسم سوگند نخست وزیری، به جای قسم خوردن به انجیل، به شرافت انسانی خود سوگند یاد کرد. این امر در کشورهای اروپای غربی و شمالی، که دارای اکثریت جمعیت شان خداناباور و يا بی باور اند، امری عادی است؛ برای نمونه "فرانسوا اولاند" ریس جمهور فعلی فرانسه یک خداناباور است. ولی در کشورهای جنوب و شرق اروپا، مانند یونان که اکثریت مردم مذهبی هستند، چنین رخدادی خبرساز می شود.

داعش و خامنه‌ای بر سر یک بازار رقابت می‌کنند

حسین باقرزاده

نامهء خامنه‌ای خطاب به جوانان کشورهای غربی از عمق جهالت و بیگانگی او از نسل جوان و تصویر خود او در جهان غرب حکایت می‌کند. آیا او نمی‌داند که انگیزهء فرار میلیون‌ها جوان ایرانی به خارج کشور و مهاجرت به کشورهای غربی چیست و چرا غالب آنان برای رسیدن به این هدف خود را به آب و آتش می‌زنند و جان و زندگی خود و همسر و فرزندان خویش را در دریا و خشکی به خطر می‌اندازند؟ آیا اگر موعظه‌های او برای جوان امروزی در غرب جاذبه‌ای داشت، نباید در درجهء اول و به طریق اولی جوان ایرانی که زبان او را می‌فهمد مجذوب این سخنان می‌شد و آرزوی فرار از ایران را از سر بیرون می‌کرد و در بهشت ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی باقی می‌ماند؟

خامنه ای حرفش را زد؛ حرف و عمل پلورالیست ها چیست؟

وحيد آبان

خامنه ای، به صراحت علیه پلورالیسم و ضدیت آن با قرآن سخنرانی کرده و خط داده است. این مطالب البته جدید نیستند و از همان ابتدای قدرت گیری اسلامیون در همهء صحنه ها ـ به شکل حمله به دیگر گرایشات اجتماعی، آن هم با خشونت انحصار طلبانهء کامل ـ اجرا شده اند، اما تأکید مجدد خامنه ای بر ضدیت با پلورالیسم، سکولاریسم، دمکراسی و حقوق جهان شمول بشر، بخوبی نشان می دهد که این مجموعه می خواهد در مقابل جنبش مردم برای خواستاری آزادی های گوناگون انسانی، برابری، عدالت، پایان تبعیضات بیرحمانه، رفاه و ترقی کوتاه نيايد و، برای مقابله، دستجات سرکوبگر اسیدپاش و دشنه کش و تیراندازش را نیز آماده کرده است.

برخورد سکولاریسم سیاسی با مذهب

و التزام تبیین این گفتمان در قالب بومی

نگارندگان : محمد سرتیپی و محسن بهزاد کریمی

اگرچه سکولاریسم برای افرادی که اعتقادی به دین و مذهب ندارند حکم تضمين امنیت در قبال تندروی های دینی را دارد، اما بايد پذيرفت که برای دینداران سودمندتر است؛ چرا که بالاترین موهبت سکولاریسم سیاسی نصیب معتقدین و متدینین می شود. در جامعهء غیر سکولار همواره یک دین می تواند منشاء تعرض و آزار دیگر ادیان شود و ماهیت و پیروان معتقد به آنها را مورد تخاصم و تعارض قرار دهد؛ همانطور که در این سه دهه شاهد بوده ایم. لذا، تنها وجود یک سیستم سکولار و طرف است که می تواند تأمین کنندهء بقاء و امنیت تمامی ادیان مشترک ایرانیان باشد.

مشکل اصلی سکولارهای ایران
سام قندچی

اصلی روشنفکران ایران دقیقاً همین است که می خواستند، بجای طرحی مذهبی، مدینهء فاضلهء دیگری ارائه دهند؛ در صورتی که در غرب، سکولارها، چه طرفداران سرمایه داری و چه طرفداران سوسیالیزم، اهداف خود را کمتر بر مبنای مدینه فاضله ساخته اند و توان شان در تأثیر بر جامعه، بر اثر این بحران های مربوط به مدینه فاضله غیرمذهبی، کمتر آسیب دیده است.

چرا و چگونه «داعش» تأسیس شد؟

کوروش اعتمادی

ستيز قدرت مابین دو گروه اسلامگرای منطقه، شیعه و سنی، زمانی به اوج خود میرسد که نیروهای نظامی آمریکایی در سال 2011 تصمیم می گیرند خاک عراق را ترک گویند و «نوری المالکی» نخست وزیر شیعهء عراق که تحت نفوذ و کنترل ملایان در ایران می بود، تلاش می ورزد با پرونده سازی علیه وزرای سنی عضو کابینه خود به بهانه های واهی آنها را از دایره قدرت حذف کند. تلاش آمریکائیان جهت متقاعد کردن « نوری المالکی» و خودداری او از دستگیری اعضای سنی مذهب حکومت عراق راه بجایی نمیبرد و از این رو دولت «نوری المالکی» با اخراج و دستگیری سنی مذهبی های عضو دولت عراق موجب بحرانی میشود که امروز به جنگ خانمانسوزی مابین سنی ها و شیعیان در منطقه تبدیل شده است.

جبههء ملی ایران را دریابیم

بيژن مهر

اديب برومند، به عنوان رهبر جبههء ملی، میتواند و این حق را دارد جلسهء جبههء ملی را، با هر تعداد، رسمیت بخشد و شورا و هیئت رهبری را ترمیم کند؛ اما او جبههء ملی را متعلق به تمام اعضا می داند و با هرگونه اخراج و استعفا مخالف است. او بود که استعفای آقای زعیم از شورا و چهار عضو دفتر پژوهش ها را نپدیرفت و سعی در انسجام سازمانی کرد.

زنده ياد تختى و آقای اديب برومند

منوچهر برومند

تختی ممکن است، بر حسب فروتنى پهلوان منشانه و مبادى آداب اجتماعى، يا برای تشفى خاطر محزون ِ مخاطب ِ به شورا راه نيافته اش، آقای اديب برومند، گفته باشد که خودش هم بى خود انتخاب شده، ولى هرگز عنوان نمى كند كه او را مى بايست مأمور دفع چاقو كشان دولتى مى كردند! نسبت دادن اين نوع اظهارات به شخص والا منشى مانند زنده ياد تختى، كه دست اش از دار دنيا كوتاه است، واقعاً تاسف بار است.

دربارهء دلايل سقوط نظام پيشين

 (نامه اى به يك دوست قديمى)

جمشيد قرجه داغی

من آنچه را كه در ايران اتفاق افتاد يك طوفان «پيدايشى» از نوع سوم مي دانم كه از همكنشى و تأثير پذيرى متقابل پنج جريان بوجود آمد...

 

 

 

 

 

   

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 hhhhhhh

 

bbbbb