بیانیه
در پیوند با بازگشت «تبعیدیان»
انجمن قلم ایران در (تبعید)
انجمن قلم ایران در تبعید، به همه ایرانیان آزاده هشدار می دهد که
بازی اهریمنی آخوندها برای بازگشت ایرانیان به کشور، پیش از آن که
سیاستی واقعی باشد که نیست، ترفندی ست تکرای برای کاستن از حساسیت
جامعه ایرانی برونمرز به اعدام های کور اخیر. از سوی دیگر، رژیم
تلاش می کند که برای رهایی از تنگناهای همه جانبه سیاست های داخلی
و بین المللی که سخت گرفتار آن هاست، با تهیه خوراک تبلیغاتی برای
سرسپردگان سیاسی و فرهنگی خود، افکار همگانی را از پلیدی های سیاست
خود، منحرف کند.
رژیم
کشتار، اکبر گنجی و مرحوم ماکس وبر
کوروش عرفانی
گویی عده ای بر آن هستند تا پیش از آن که زمان رسیدگی حقوقی به
جنایت های آمران و عاملان قتل و شکنجه و کشتار فرارسد، خون را از
دست جلادان بشویند تا رد و اثر کمتری از انسان کشی ایدئولوژیک،
سیستماتیک، فکر شده، نظریه بندی شده و برنامه ریزی شدهء «رژیم
کشتار» باقی بماند. آن کسانی که زمانی، خواسته یا ناخواسته، در
جبههء بد بوده اند باید بدانند که نمی توانند چرخ تاریخ را به عقب
بازگردانند، نمی توانند تفسیر اخلاق انسانی از یک عمل ناشایست
انسانی را تحریف کنند، نمی توانند با یک تعبیر دستکاری شده واقعیتی
زشت را به امری پسندیده تبدیل کنند. جنایت جنایت است و رژیم جمهوری
اسلامی نشان داده که بنیادش، بقایش و بودنش را بر روی حذف فیزیکی
مخالفان قرار داده است.
سکولاریسم
خزنده
داریوش آشوری
چگونه اسلام، انقلابی شد و انقلاب "اسلامی"؟ آیا امکانی تاریخی
برای وحدت بخشی بین سکولاریسم و دینشیدایی وجود دارد؟ به کلام
دیگر، آیا انقلاب اسلامی، به لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بازگشتی
قدرتمند به شیوهء زندگی و اندیشهء قرون وسطایی است یا، برخلاف -
تحت فشار نیروهای مسلطِ اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی هم در مقیاسهای
بومی هم جهانی- حرکت خزندهء دردناک و پرهزینه ای به سوی تحقق یک
شکل سکولار و مدرن از دولت و جامعه در ایران است؟
ترکیه،
هفتاد و پنج سال پس از آتاتورک
گزارش صدای آلمان
ن
هم
نوامبر سال جاری هفتاد و پنج سال از درگذشت آتاتورک بنیانگذار
جمهوری ترکیه میگذرد. دولت اسلامگرای این کشور تلاش میکند نقش
آتاتورک را در جامعه کاهش دهد. این تلاشها تاکنون چه نتیجهای داد
و امروز آتاتورک چه نقشی دارد؟ دولت اسلامگرای ترکیه مبارزهء سختی
را برای از بین بردن نظام سکولار آتاتورک آغاز کرده است. این
مبارزه بهویژه در عرصههای فرهنگی و سیاسی، که دو حوزه مهم یک
نظام سکولار است، ابعاد تازهای به خود گرفته است.
در اين مقالهء
مربوط به سال
1999
ميلادى (1378
خورشيدی)،
آمارتيا سن تعريف واژه "دموكراسى،"
مزاياى آن و پايه هاى این ايده كه
"دموكراسى
ارزش جهاني
ست" را تحليل مى كند. پس از اين كه نويسنده دلايلى كه چرا ارزش هاى
اسلامى و آسيايى غير دموكراتيك هستند را مرور می كند، مى گويد كه
هيچ فرهنگی بر اساس اعتقادات كاملاً
همگن تأسيس نمى شود و به اين نتيجه مى رسد كه دموكراسى در هر نوع
فرهنگى مى تواند موفق باشد.
تقابل ارزشی هنجاری جمهوری اسلامی ايران و نظام بين الملل
مصطفی حته
تغيير استراتژی يا تغيير ارزش ها وهنجارها در يک نظام، پديده ای
است که در کشورهای چين و
شوروی در دهه های گذشته صورت گرفت. در واقع اين سياست را می توان
"سياست سهل و ممتنع" ناميد زيرا که طراحی يک استراتژی جديد و
فراگير که به کشورها فرصت میدهد تا بتوانند تهديدهای پيش رو را
کاهش دهند يا پاسخگوی نظام بين الملل باشند، عليرغم ممکن بودن آن،
بسی دشوار است. مشکل از آنجا نشأت می گيرد که برای برطرف نمودن
تهديدها و نگرانیها و همچنين ارائهء راه حل جداگانه برای هر معضل،
جوامع را با پيچيدگی های زيادی روبرو خواهد ساخت؛ زيرا که
«پيوستگی» از خصايص اصلی تحولات در روابط بين الملل است. در اين
بحث به بررسی اين نکته پرداخته می شود که آيا نظام حاکم در جمهوری
اسلامی ايران، قصد تغيير در ارزش ها وهنجارها خود دارد؟