ما خواستار لغو قانون اساسی حکومت اسلامی، انحلال نهادهای سرکوب برخاسته از آن، و استقرار حکومتی سکولار دموکرات در ايران هستيم

جنبش سکولار دموکراسی ايران، بر اساس آئين نامهء «عضويت، شاخه های کشوری و باشگاه های شهری» خود، عضو فعال می پذيرد

بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

شرح تصوير شير و خورشيد       نظرات خوانندگان       مکاتبه با سردبيرآرشيو

آرشيو کلی مقالات            فهرست نام نويسندگان و مطالب شان

آرشيو پرونده های ديداری ـ شنيداری          آرشيو عکس ها و طرح ها

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت                   جستجو

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

چهارشنبه 29 آبان ماه 1392

20 ماه نوامبر 2013

آرشيو خبرهای جنبش مطالبه محوری در دانخل کشور

کشتن و تشویش ِ اذهان ِ عمومی

پ. مهرکوهی

انصاف دهید، آقایان ِ دکاتیر خدمتگذار ِ اسلام ِ عزیز به سامانمند کردنِ قاچاق ِ سیگار و مشروب های الکلی و سودهای کلان و حلال آن بپردازند؟، به پاییدن ِ چادر و روسری و پوشاک ِ زنان، که این یک سالانه چندین سد (صد) میلیارد هزینه روی دوش ِ کشور می گذارد، برسند؟، به وضع بندرها و جلو گیری از ورود و سوء استفاده های دیگر رقیبان رسیدگی کنند؟، و باز برای خدمت به اسلام ِ عزیز سازندگان موسیقی های زیر زمینی را دستگیر نمایند و دستگاه های صوتی اَشان را مصادره و در بازار ِ سیاه به فروش رسانند؟، به جلوگیری از مسیحی، زرنشتی و بهایی شدن ِ بچه مسلمان ها بپردازند و یا به کارهای کوچک ِ حاشیه ای مانند پاسداری از جان و مال مردم؟

در چند و چون موضع گيری های سکولار دموکرات ها

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

«مرحلهء افشاگری و مشروعيت زدائی»، بخودی خود، وافی به مقصود نيست چرا که تنها يک شرط لازم برای تحقق فرگشت انحلال حکومت را تأمين می کند و سکولار دموکرات ها ناگ زيرند آگاهانه مسير خود را از اين مرحله به مرحلهء «آگاهی رسانی و گفتمان سازی» برسانند. يعنی، تا زمانی که بر اکثريت مردم ناراضی از حکومت اسلامی آشکار نشود که تنها بديل يک حکومت ايدئولوژيک ـ مذهبی، حکومتی سکولار دموکرات است همهء کوشش ها اغلب يا به سرکوب جنبش های اعتراضی و مطالباتی می انجامد و يا بخش ديگری از حکومت را، که آشکارا اپوزيسيون دولت (و نه حکومت) اند، به قدرت می رساند و، در نتيجه، مشروعيت رژيم را، بجای کاهش، افزايش می دهد.

پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

با این همه کشتار چه راهی برای

بلوچستان، کردستان و خوزستان باز می شود؟

رضا حسین بر

با این همه کشتار و فقر در بلوچستان ، کردستان و خوزستان و محرومیت کامل آنها  از حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سرکوب مداوم و توافق مخالفین نظام با نظام برای نهادینه کردن این سیاست ها، آیا هنوز می شود ادعا کرد که امیدی برای بقای ایران به همین شکل فعلی وجود دارد؟ بخصوص که بسیاری از مخالفان رژیم بر سر سیاست های قومی و ملی با رژیم مخالفت چندانی ندارند، گر چه سعی می کنند که توافق خود را بارژیم بصورت های مختلف بپوشانند.

انتخابات و اسلام

عطا هودشتیان

برخی از متفکران اسلامی ‌در ایران هنوز بر اعتبار مفهوم و کارکرد انتخابات در اسلام پای می‌فشارند و به نام "بومی‌کردن مدرنیته" بر آنند که می‌توان و می‌بایست مفاهیم مدرنیته غربی را در درون فرهنگ ایرانی، سنت و خصوصاً دین بازیافت و آنها را به‌روز کرد تا از این طریق فهم و تحقق مقولات مرتبط به مدرنیته برای جامعه ساده‌تر جلوه کند. در این نوشته به اختصار هم ممکن بودن و هم لازم بودن چنین تلاشی را مورد تردید قرار گرفته است.

مذاکرات کرها!

شهباز نخعی

دلیل اصلی دور بودن دیدگاه های دو طرف مذاکرات ژنو را باید در ذات و سرشت آنان جستجو کرد... نظام ولایت مطلقه فقیه حکومتی است که ذات اش با فریبکاری و دغلبازی عجین است و از آنجا که تاکنون توانسته بخشی از مردم ایران را مکرر با ترفندهای گوناگون بفریبد، می پندارد که این فریبکاری و دغلبازی "حق مسلم" اش است و حتی زمانی که بر اثر تحریم های فلج کننده گلویش گرفته شده و به نفس تنگی افتاده، هنوز هم انتظار دارد که حریفان در دام ترفند بازی هایش بیفتند و وقتی این انتظار برآورده نمی شود، فغان برمی آورد و به خروش می افتد.

محروم كردن زندانى از درمان يعنی اعدام!

شيوا محبوبى

رژيم خود واقف است كه نمي تواند اعدام هاى سال 67 را تکرار كند. هر بار يك زندانى سياسي را اعدام مي كند مانند دو هفته اخير با خشم و اعتراض مردم روبرو مي شود و به همين دليل در برابر هر يك زندانى سياسي كه علناً به اعدام محكوم ميكند، صدها زندانى سياسي را به «اعدام خاموش» محكوم مي كند. زندانى را از دارو و درمان محروم مي كند تا جان اش را از دست بدهد چرا كه اين نوع كشتن محسوس و در مقابل چشم جهانيان نيست، تعداد زيادي به اين نوع كشتن اعتراض نمي كنند، چرا كه در تعريف عمومى، زجر كش كردن زندانى از طريق محروم كردن اش از دارو و درمان رسما اعدام محسوب نمي شود.

نقش راهبردهای پیشرو در هویت سیاسی

حمید آقایی

در کادر هویت سیاسی "پیشرو اندیش"، دیگر جایی برای مرزبندی های سخت و غیر قابل عبوری مانند مذهبی و غیر مذهبی یا چپ و راست وجود نخواهد داشت. و اصول و مبانی مرز ساز همانا فقط آزادی، حقوق بشر و حق برخورداری برابر از همه امکانات و شانس ها خواهند بود. این قانونمندی طبیعتاً در مورد اپوزیسیون جمهوری اسلامی و بویژه نیروهای سیاسی خارج از حاکمیت نیز صادق است. راهبرد "حمایت و انتقاد" از حاکمیت جمهوری اسلامی، راهبردی پیشرو و مترقی نمی تواند باشد، زیرا پایش در هنگام مبارزه با نظم موجود و بهم زدن بساط قوانین ظالمانه این نظام همواره لرزیده و لنگیده است.

بازگشت قهرمانانه به عهد حجر

حمیدرضا رحیمی

يک شهروند: قدیم‌ترها تقریباً تمام مردم ایران لباس‌هایشان از نوع عبا، ردا و چوخا بود. روی سر خود نیز معمولاً دستار یا کلاه داشتند ولی متأسفانه هر چه جلو آمدیم این سنت فرهنگی را از دست دادیم و به شکل غربی لباس می‌پوشیم. می‌خواهم عرض بکنم آیا ما ایرانیان از سرخپوست های آمریکا هم کمتریم که به فرهنگ گذشته خویش پایبند هستند و لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند و در مجامع حاضر می‌شوند و به میراث فرهنگی خود افتخار می‌کنند؟

فدوی: با توجه به ارادتی که فدوی به ابوی شما داشت، پیش از آنکه عریضه تان را به جریان بیندازد و کار از کار بگذرد، به شما توصیه می کند بکوشید که فقط یک روز، خودتان را به دست آورد های علمای خودمان، کثرالله امثالهم، محدود،و همزمان، از دست آورد های علمای خاج پرست، لعنة الله علیهم اجمعین، محروم کنید؛ ضمناً آن دندان تان هم که بفرمایش حضرت ابوی شدیداً درد می کرد، با انبردست بکشید و تا پایان روز اگر زنده ماندید، فدوی را خبر کنید تا عریضه تان را به جریان انداخته و شما را به عصر طلائی حجر برگرداند، برادر شهروند!

در شرح رنج های خانواده ها و جامعهء بهايی های ايرانی

نامهء فريبا کمال آبادی از زندان اوين به نوهء به دنيا نيامده اش

در بندم و دستم از چاره کوتاه است. حتی اجازه ندارم به مادرت، دختر دلبندم، در لحظات حساس تولدت تلفن بزنم، صدايتان را بشنوم و از سلامتي تان مطلع گردم زيرا درخواست های مکررم برای تلفن همواره با مخالفت روبه رو شده است. نمی دانم چند روز پس از تولدت از آمدنت مطلع خواهم شد. می دانم هنگامی که قدم به جهان ما گذاری، رشد کنی و ببالی سوالاتی دائماً ذهنت را به خود فراخواهد خواند و خواهی پرسيد: چرا من در سرزمينی ديگر، به دور از وطنم، ريشه هايم، بستگانم و عزيزانم متولد شدم؟ چرا مانند بسياری از کودکان در بدو تولدم مادر بزرگم، پدر بزرگم و بستگانم را در کنارم نداشتم؟

آیا فرانسه کارشکنی کرد؟

رضا حسین بر

بسیاری از کسانی که می خواهند رژیم جمهوری اسلامی به بقای همراه با کشتار خود ادامه دهد، سخت از رویکرد مذاکراتی فرانسه عصبانی هستند و آن کشور را متهم می کنند که با اسراییل و عربستان سعودی هم موضع شده است و این موضوع را طوری مطرح می کنند که انگار این دو کشور از جمهوری اسلامی هم بسیار بدترند. واقعیت این است که رژیم آخوندی یک خطر جدی برای مردم ایران و تمام جهان، منجمله اسراییل و عربستان سعودی، است. رژیمی که در زمان بهترین رییس جمهورش بیش از 50 نفر را در 10 روز اعدام می کند، و نیروهای نظامی اش بطور رسمی جشن مرگ بر امریکا و اسراییل را در زمان مذاکرات می گیرند، خطرناک بودن خود را بصورت وحشیانه ای به نمایش می گزارد.

آن چه که در صد روز اول روشن شد!

تقی روزبه

پرسیدنی است که دولت روحانی با تشکیل چندین و چندین گروه کار و صرف کلی انرژی برای تهیه بیلان صد روزه چه چیزی را می خواهد گزارش کند؟ اگر او نخواهد به چشم مردم خاک به پاشد، قاعدتاً باید به واقعیت های فوق و تشکیل ستاد بحران و سرکوب اشاره کند. اما از آن جا که بخشی لاینفک از نظام بوده و لابی گری در بالا تاکتیک اصلی اوست، بعیداست که بخود چنین جرئتی بدهد. پس آیا بهترنیست که لااقل از خیر گزارشی که جز تحریف و ردیف کردن ادعاهای نادرست برای روسفید کردن چهره نظام و دولت تدبیر و امید و دادن امیدها و وعده های کاذب چیزدیگری نخواهد بود، بگذرد؟ تا لااقل با عدم گزارش خود نارضایتی ضمنی اش را از کارشکنی ها و سیروقایع رویدادها نشان داده باشد. دریک کلام، آزادی هم چنان در ُکماست و عدالت هم چنان زخمی است!

اگر ديگران می توانند...

دلسوز وطن

کسی واقعاً هوادار مذاکره و سیاست عملگرایانه است که صریحاً از دولت روحانی بخواهد غنی سازی و همهء فعالیت های اتمی را (مثل آفریقای جنوبی) موقتاً متوقف کند تا رفع سوء ظن غرب شود؛ سوء ظنی که ناشی از پنهان کاری و دروغ گویی مقامات ج.ا. و سیاست های ماجراجویانه در منطقه و جهان است. او باید صریحاً از دولت روحانی بخواهد تا از ماجراجویی و حمایت از اسد و کاسهء داغ تر از آش شدن برای اعراب دست بردارد و باید برای برقراری رابطه نه فقط با امریکا بلکه با اسرائیل نيز تلاش کند. شتر سواری دولا دولا نمی شود.

بیانیه در پیوند با بازگشت «تبعیدیان»

انجمن قلم ایران در (تبعید)

انجمن قلم ایران در تبعید، به همه ایرانیان آزاده هشدار می دهد که بازی اهریمنی آخوندها برای بازگشت ایرانیان به کشور، پیش از آن که سیاستی واقعی باشد که نیست، ترفندی ست تکرای برای کاستن از حساسیت جامعه ایرانی برونمرز به اعدام های کور اخیر. از سوی دیگر، رژیم تلاش می کند که برای رهایی از تنگناهای همه جانبه سیاست های داخلی و بین المللی که سخت گرفتار آن هاست، با تهیه خوراک تبلیغاتی برای سرسپردگان سیاسی و فرهنگی خود، افکار همگانی را از پلیدی های سیاست خود، منحرف کند.

رژیم کشتار، اکبر گنجی و مرحوم ماکس وبر

کوروش عرفانی

گویی عده ای بر آن هستند تا پیش از آن که زمان رسیدگی حقوقی به جنایت های آمران و عاملان قتل و شکنجه و کشتار فرارسد، خون را از دست جلادان بشویند تا رد و اثر کمتری از انسان کشی ایدئولوژیک، سیستماتیک، فکر شده، نظریه بندی شده و برنامه ریزی شدهء «رژیم کشتار» باقی بماند. آن کسانی که زمانی، خواسته یا ناخواسته، در جبههء بد بوده اند باید بدانند که نمی توانند چرخ تاریخ را به عقب بازگردانند، نمی توانند تفسیر اخلاق انسانی از یک عمل ناشایست انسانی را تحریف کنند، نمی توانند با یک تعبیر دستکاری شده واقعیتی زشت را به امری پسندیده تبدیل کنند. جنایت جنایت است و رژیم جمهوری اسلامی نشان داده که بنیادش، بقایش و بودنش را بر روی حذف فیزیکی مخالفان قرار داده است.

سکولاریسم خزنده

داریوش آشوری

چگونه اسلام، انقلابی شد و انقلاب "اسلامی"؟ آیا امکانی تاریخی برای وحدت ‌بخشی بین سکولاریسم و دین‌شیدایی وجود دارد؟ به کلام دیگر، آیا انقلاب اسلامی، به لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بازگشتی قدرتمند به شیوهء زندگی و اندیشهء قرون وسطایی است یا، برخلاف - تحت فشار نیروهای مسلطِ اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی هم در مقیاس‌های بومی هم جهانی- حرکت خزندهء دردناک و پرهزینه ای به سوی تحقق یک شکل سکولار و مدرن از دولت و جامعه در ایران است؟

ترکیه، هفتاد و پنج سال پس از آتاتورک

گزارش صدای آلمان

نهم نوامبر سال جاری هفتاد و پنج سال از درگذشت آتاتورک بنیان‌گذار جمهوری ترکیه می‌‌گذرد. دولت اسلام‌گرای این کشور تلاش ‌می‌کند نقش آتاتورک را در جامعه کاهش دهد. این تلاش‌ها تاکنون چه نتیجه‌ای داد و امروز آتاتورک چه نقشی دارد؟ دولت اسلام‌گرای ترکیه مبارزهء سختی را برای از بین بردن نظام سکولار آتاتورک آغاز کرده است. این مبارزه به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی، که دو حوزه مهم یک نظام سکولار است، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.

مردم سالارى به عنوان یک ارزش جهانى

آمارتیا سن

در اين مقالهء مربوط به سال 1999 ميلادى (1378 خورشيدی)، آمارتيا سن تعريف واژه "دموكراسى،" مزاياى آن و پايه هاى این ايده كه "دموكراسى ارزش جهاني ست" را تحليل مى كند. پس از اين كه نويسنده دلايلى كه چرا ارزش هاى اسلامى و آسيايى غير دموكراتيك هستند را مرور می كند، مى گويد كه هيچ فرهنگی بر اساس اعتقادات كاملاً همگن تأسيس نمى شود و به اين نتيجه مى رسد كه دموكراسى در هر نوع فرهنگى مى تواند موفق باشد.

تقابل ارزشی هنجاری جمهوری اسلامی ايران و نظام بين الملل

مصطفی حته

تغيير استراتژی يا تغيير ارزش ها وهنجارها در يک نظام، پديده ای است که در کشورهای چين و شوروی در دهه های گذشته صورت گرفت. در واقع اين سياست را می توان "سياست سهل و ممتنع" ناميد زيرا که طراحی يک استراتژی جديد و فراگير که به کشورها فرصت می‌دهد تا بتوانند تهديدهای پيش رو را کاهش دهند يا پاسخگوی نظام بين الملل باشند، عليرغم ممکن بودن آن، بسی دشوار است. مشکل از آنجا نشأت می گيرد که برای برطرف نمودن تهديدها و نگرانی‌ها و همچنين ارائهء راه حل جداگانه برای هر معضل، جوامع را با پيچيدگی های زيادی روبرو خواهد ساخت؛ زيرا که «پيوستگی» از خصايص اصلی تحولات در روابط بين الملل است.

تجربه آفریقای جنوبی، فراموشی جنایات گذشته؟

رها بحرینی

اجرای عدالت یا گذار مسالمت‌آمیز به دموکراسی؟ ترویج کین توزی و انتقام‌ جویی یا تمرین بخشش و گذشت؟ این ها دو نمونه‌ کلیدی از دوگانه‌های انتزاعی هستند که بسیاری از فعالان سیاسی ایرانی از جمله اکبر گنجی، عبدالرضا تاجیک و مرتضی کاظمیان به طور دائم می‌سازند تا از این ادعای اصلی دفاع کنند که «در مبارزه برای رسیدن به یک ایران دموکراتیک شاید نیاز باشد که جنایات گذشته را به دست فراموشی سپرد» یا «جامعه را تمرین بخشش و گذشت از خطاها» داد. این دوگانه ها عموما از طریق توسل به روایتی به ظاهر یک دست و بی تنش از تجربه‌ء عفو در آفریقای جنوبی توجیه می گردند.

دانستنی های جنبش

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

ممکنات و موانع اتحاد عمل سازمان های سياسی

گفتگوی ويدئوئی عليرضا

 ميبدی با اسماعيل نوری علا

بخش اول    بخش دوم

آزادگان بشنوند

سيامک مهر

(محمدرضا پور شجری)

از زندان دربارهء وضعيت خود سخن می گويد

تصنيف «خوشه چين»

ترانه خوان: مهديهء محمدخانی

گروه موسيقی مجيد درخشانی

در تظاهرات مريوان:

کردستان را اعدام نکنيد!

شما اين ويدئو را

چگونه تفسير می کنيد؟

مصاحبهء صدا و سيمای  اسلامی

بجای بی.بی.سی

طنين نام زندانيان سياسی ايران

بر فراز کليمانجارو

كميتهء مبارزه براى آزادى

زندانيان سياسى در ايران

اولین سالگرد پرواز ستار بهشتی

  با حرف‌های محمد نوری‌زاد

گفتگوی عباس خرسندی

 نمايندهء برونمرزی

جبههء دموکراتيک ايران

با راديو فرهنگ

در خواست برای آزادی

فعالیت احزاب در ایران

علی تاجرنیا

تحليل شرايط سياسی روز

و مسئلهء مطالبه محوری

گفتگو با اسماعيل نوری علا،

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

پيام اسقف دزموند توتو

به مردم ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
   

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

hhhhhhh