ما خواستار لغو قانون اساسی حکومت اسلامی، انحلال نهادهای سرکوب برخاسته از آن، و استقرار حکومتی سکولار دموکرات در ايران هستيم

جنبش سکولار دموکراسی ايران، بر اساس آئين نامهء «عضويت، شاخه های کشوری و باشگاه های شهری» خود، عضو فعال می پذيرد

بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

شرح تصوير شير و خورشيد       نظرات خوانندگان       مکاتبه با سردبير

آرشيو کلی مقالات            فهرست نام نويسندگان و مطالب شان

آرشيو پرونده های ديداری ـ شنيداری          آرشيو عکس ها و طرح ها

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت                   جستجو

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

جمعه 8 آذر ماه 1392

29 ماه نوامبر 2013

آرشيو خبرهای جنبش مطالبه محوری در دانخل کشور

چرا با فتوا اشخاص ترور می‌شوند؟

به ياد سالروز شهادت دکتر کاظم سامی

محمد جعفری

آن‌هایی که خيال می‌کنند که بعضی زعمای جمهوری اسلامی که امروز دست‌شان از بخشی از قدرت کوتاه شده، مردمی شده و دل‌شان به جان و مال و ناموس مردم می‌سوزد، به کج‌راهه می‌روند زيرا همین‌ها برای حفظ قدرت از قتل نزديک‌ترين افراد هم خم به ابرو نمی‌آورده‌اند. وقتی مرحوم لاهوتی در سال شصت در زندان اوين با سم استريکنيک کشته می شود. آقای هاشمی هم برای اينکه اين راز فاش نشود، دختران و دو داماد خود که پسران شهيد لاهوتی هستند را جمع می کند و به آنها می گويد: «شما به خاطر انقلاب، سکوت کنيد.» و «آنها هم آدم‌های باهوشی بودند و موقعيت را فهميدند» و سکوت اختيار کردند!

نگارگری و چهره‌آرايی، يک تصميم سياسی

فريدون احمدی

کدام نظام توتاليتر، کدام حکومت ايدئولوژيک و کدام جنبش ارتجاعی توده ای را می شناسيد که با باورهای نيک برپا دارندگان آن که "صادقانه و صميمانه" در راه پيشبرد اهداف خود می کوشيده اند همراه نبوده است؟ تقريباً همواره راه جهنم با نيات خير فرش شده است. فاشيست های هيتلری و ده ها مليون آلمانی هم در آن زمان راه سعادت ملت آلمان را در ناسيونال سوسياليسم (نازيسم) می دانستند. اين توده گرايی و شيفتگی به "مليون" ها در خود انقلاب و پس از آن نيز به انحرافات بزرگ ره سپرد. "باورهای نيک اسلامی" در عرصه حکومت گری يعنی چه ؟ نشاندن ولايت فقيه به جای حاکميت ملی؟ نشاندن قوانين فقه و شريعت به جای قوانين مدنی مبتنی بر خرد انسان امروزين؟ برپايی نظام تبعيض بر اساس نگاه فقاهتی به انسان؟ برپائی قوانين جزائی قصاص و ديه مبتنی بر فرهنگ باديه نشينان چهارده قرن ييش؟ خوشا به حال مردم مصر که نگارگران و "ايماژ" سازانی اين چنين ندارند و بيست و سه مليون نفر آنها به خيابان می آيند تا فرياد کنند آرزوهای نيک اسلامی شما "اخوان المسلمينی ها" را نمی خواهيم.

گرامیداشت یاد بیدار غلامحسین ساعدی

با قطعهء «علیه فراموشی» از محمد بهارلو

به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد درگذشت غلامحسین ساعدی، به دعوت همسر و دوستان او، گروهی از یاران و دوستداران این نویسندۀ بزرگ ایران، در ساعت 15 روز شنبه  2 آذر / 23 نوامبر بر مزار  او در پاریس (گورستان پِرلاشِز، قطعۀ 85) حضور یافتند. بر روال هرساله،  به این مناسبت یکی از اهل قلم نیز درین مراسم سخن گفت و امسال انجام این مهم بر عهدۀ نویسنده و پژوهندۀ  گرامی محمد بهارلو بود که اکنون به دعوت انجمن بین المللی قلم در فرانکفورت (آلمان) بسر می برد. بزرگداشت یاد بیدار ساعدی با سخنان کوتاه ناصر پاکدامن آغاز  شد...

پيش شرط های برپایی جامعه ای سکولار

کوروش اعتمادی

بسیار خوش باورانه است که پذیرفته باشیم، مسیر برقراری نظام حکومتی مدرن، دمکراتیک و سکولار همراه با آکتورهای سیاسیی هموار خواهد شد که هنوز باورمند به تأثیرگذاری مذهب و ایدئولوژی بر سیاست و حکومت میباشند. آنکس که دیندار است و دین را مقوله ای سیاسی و نه امر شخصی قلمداد میکند، بنیادگرای مذهبی است که هرگز باوری به دمکراسی و حقوق آحاد بشر ندارد. دین در حوزهء حکومت صرفا ً ابزار سرکوب و تحمیق اندیشه در دست کسانی است که مأمور اجرای این فرامین غیر دمکراتیک و تثبیت حکومت شریعتمداران هستند.

آیا ایران بار دیگر عقب می‌ماند؟ (بخش سوم)

وصل شدن ایران به ارابه پیشرفت غرب

کاظم علمداری

در بخش نخست نشان داده شد که ایران در سی و پنج سال گذشته هم از کشورهای همردیف خود عقب مانده است و هم رشد اقتصادی‌اش نسبت به قبل از انقلاب به شدت کاهش یافته است. برای این تفادت به دوعامل اشاره شد: یکی سلطه و مدیریت نهاد روحانیت و نظامی بر تمام ارکان جامعه، و دوم جدا افتادن ایران از ارابه پیشرفت تمدن مدرن، که این نیز ناشی از دینی شدن حکومت بود. عامل اول در بخش دوم توضیح داده شد، در این بخش فرایند وصل شدن ایران به ارابه پیشرفت غرب، و در بخش چهارم، در ادامه این مطلب، به عوامل و نتایج جدا شدن از پیشرفت‌های مدرن توضیح داده خواهد شد.

سکولار دموکراسی تولید انبوه جهل نیست

در نقد و رد فلسفۀ پادشاهی و سلطنت در ایران

امیر حسین آمویی

درد نوشتن در مخالفت با تلاش دوستم نوری علا، که کوشیده است راهی به ظاهر دموکراتیک برای توجیه گزینۀ پادشاهی در رفراندومی آتی بیابد، دردی غم‌انگیز است؛ از آن که میل ندارم با نوشتار خویش هیچ گونه فاصلۀ اخلاقی و انسانی از کسانی بگیرم که می‌کوشند راهی در برابر ایرانیان برای آزادی قرار دهند. بهترین دوستان من همیشه کسانی بوده‌اند که با آنان اختلاف سلیقه یا اختلاف درک نسبتاً عمیقی در مسائل سیاسی داشته‌ام. اما اکنون، بدون این که بخواهم بیش‌ از این درازگویی کنم، مستقیم می‌روم بر سر اصل مطلب که همان اختلاف است. اختلاف بین "جمهوری سکولار دموکراتیک" و " پادشاهی سکولار دموکراتیک" یا به عبارت کاملا مختصر، «جمهوری» و «پادشاهی».

روضهء چينی و بقيهء سرگيجه ها

حمیدرضا رحیمی

توفیق تازهء برادران در این راستا، که البته به آمار توفیق های پیشین اضافه می شود، قالب کردن عزاداری، بعنوان جاذبهء توریستی ایران سابق است!.. فدوی در حاشیه تأکید و، اگر باور نمی کنید، جان مقام معظم رهبری، ضاعف الله اشراقه، را نیز ضمیمه می کند که این پدیدهء عجیب ساخته و پرداختهء کارگاه طنز او نیست و مأخذ خبری دارد که در پی می آورد: «جذب توریست‌های غربی با تشکیل هیات سینه‌زنی عاشورا مختص جهانگردان!» (ناظران- تیتر) و در ادامه و بنقل از همان منبع: «شاید عجیب باشد اما در مراسم عاشورای امسال در اصفهان دسته ای از سینه زنان خارجی! از کشورهای اروپا و چین که مسلمان نیز نبودند به چشم خوردند و البته روحانی ای که به زبان چینی برای توریست های چینی از «حسین» گفت!..» بر این پایه، روضهء چینی که مدتی نایاب بود، رسید!

وقتی شيمی درمانی متوقف شود

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

چندی پيش، آقای دکتر محمدرضا نيکفر، طی يک سخنرانی بمناسبت کشتارهای 67، رژيم اسلامی حاکم بر ايران را «رژيم کشتار» خواند و در پی آن آه از نهاد برخی از "مدعيان مخالفت با حکومت اسلامی" برآمد که «آقا، بی انصافی هم حدی دارد و اين رژيم اگرچه استبدادی است اما کشتارگر نيست و فقط در مقابل حمله برای از ميان برداشتن اش دست به کشتار متقابل می زند». در اين مجادله ديگرانی نيز مطلب را از زوايای مختلف ديگری مورد بحث قرار داده اند و من نيز می خواهم از اين فرصت استفاده کرده و موضوع را از زاويهء ديگری، که بر يک تشبيه مربوط به بيماری سرطان استوار است، مورد اشاره قرار دهم.

جرعه اول...

حسین باقرزاده

اکنون معلوم شده که تصمیم به تغییر جهت سیاست رژیم در قبال آمریکا از مدتی قبل از انتخابات از سوی خامنه‌ای گرفته شده است، و انتقادات صریح در مناظره‌های تلویزیونی از سیاست هسته‌ای جلیلی (از سوی سایر نامزدها)، دعوت خامنه‌ای از مخالفان نظام برای شرکت در انتخابات و حمایت او از اقدامات روحانی و ظریف در عین حمله به آمریکا در همین راستا قابل توضیح است. برای بسیاری این امر یادآور سال شصت و هفت و «جام زهر»ی است که آیت الله خمینی سر کشید. ولی اگر این مقایسه را بپذیریم، توافق ‌نامهء اخیر را باید تنها نوشیدن «جرعه اول» آن دانست...

برندگان و بازندگان «انرژی هسته ای حق مسلم ماست»!

حمید صدر

در ته این لیست بازندگان با 666 هزار الکی خوشی نیز سرو کار پیدا می کنیم که در صفحهء فیسبوک ظریف به وی بخاطر پیروزی در ژنو «لایک» زده اند. کجا باید آنها را جا بدهیم، نمی دانم. به نظر من بد نیست آنها را جزو گروهی قلمداد کنیم که برای پیشواز به فرودگاه رفته و خطاب به ظریف شعار داده اند: «صل الی محمد، دکتر مصدق آمد.» و اسم این گروه را بگذاریم مشنگ ها! براستی چرا وقتی خامنه ای می تواند به این راحتی با ایجاد بحران های مصنوعی بقا حکومت خود را تامین کند، و به این آسانی ملتی را سر کار بگذارد، چنین شیوه ای را ادامه ندهد؟

موافقت در  ژنو و نقش آيندهء اپوزيسيون

گفتگوی هفته ـ برنامه ای از کورش عرفانی در تلويزيون انديشه

با شرکت اسماعيل نوری علا و رضا تقی زاده

تسلیم رژیم به یک قرارداد ننگين

رضا حسین بر

از همان سالی که شاه اعلام کرد: "اگر دست مرا ببرند من قرارداد نفت را امضا نمی کنم." تبلیغات علیه او شروع شد و به انقلاب منجر گردید. کلیهء رجالی که چیزی از نفت می دانستند یا کشته شدند و یا مجبور به مهاجرت گردیدند. در زمان خمینی ما، آن قرارداد امضا شد و تاکنون هیچ کس از متن و محتوای آن خبر ندارد. اما اخیراً معاون زنگنه اظهار داشت که در آینده قرارداد هایی با شرکت های نفتی امضا خواهند کرد که راه را برای سرمایه گزاری آنها باز می کند. اکنون به نظر می رسد که توقف ظریف در امریکا، بعد از جلسهء روحانی در سازمان ملل، در راستای توافق برای قراردادهای نفتی در مقابل کمک به بقای رژیم بوده است.

انتظارات مردم پس از توافق ژنو

پارسا محمدی

کارگر شرکت ما موقع کار چرت می‌زد، بهش می‌گویم فلانی از نظر من مسئله‌ای نیست ولی می‌روند، می‌فروشنت؛ به مشکل بر می‌خوری. به من میگه: “دیشب دیر خوابیدم، صبح هم زود بلند شدم ببینم مذاکرات چی میشه! ” کل دریافتی این آدم پانصد و سيزده هزار تومان است؛ الان امید داره بعد از این مذاکرات ارزانی بشه. فقط امید داره، همین. اینها بی‌سواد هستن، تقصیری ندارند اما کسانی که اسم خودشان را گذاشته‌اند فعال سیاسی چرا؟ اطلاع دقیق از ماجرا ندارند و برنامه هم ندارند. اگر مذاکرات شکست می‌خورد هیچ برنامه‌ای نداشتند و حالا که توافق شده است هم برنامه ندارند. به این آدم‌ها باید گفت این مسابقه فوتبال تمام شده و هنوز ما داخل ایران زندگی می‌کنیم و نظام هم سر جای خودش است. کار سیاسی برنامه‌ می‌خواهد.

درس هایی از سرنوشت شورای ملی ایران

محسن ذاکری

بسیارند هموطنانی که سال ها در جوامع مدرن زیسته اند و دیده اند و اندیشیده اند، اما گویی همه چیز برای آنها «شبح» است. آموختنی در کار نیست و «حرف مرد یکی است». این گروه یا در قالب  خود زندانی می مانند و یا اینکه سر به «شورش» بر می دارند و، چون روش کارشان «مدرن و علمی» نیست، متاسفانه شورش شان نیز تخریبی است. شورای ملی ایران، اینگونه که از دید من «ناظر» و از قرائن بر می آید، بدست مهره های کم انعطاف و خود رأی اداره شد و می شود. در بین مهره های این سازمان تناقض های ایدئولوژیک و پس زمینه ای ِ فاحشی دیده می شد و می شود.

هیچ بهانه ای برای «خشونت مجاز و انسانی» معتبر نیست

به مناسبت 25 نوامبر، روز جهانی حذف خشونت عليه زنان

شکوه میرزادگی

همهء بهانه های «مردانه»، یا «سالارانه»، ای که بر بنیاد آن انواع مختلف خشونت انجام می گیرد، «تفاوت های روانی و یا فیزیکی زن و مرد، و یا فرهنگ و نژاد و مذهب افراد جامعه» عنوان می شوند؛ يعنی شبیه برخی از بهانه های بی پایه ای که یک مستبد سياسی برای اعمال خشونت علیه یک ملت به کار می گیرد. طبیعی است که تا وقتی استبداد، و به ویژه قوانین زایندهء خشونت، در کشوری وجود دارد امکان حذف همهء اشکال تبعیض و نابرابری و خشونت از زندگی مردمان به طور اعم، و زنان به طور اخص، وجود نخواهد داشت. اما تلاش های فردی و گروهی طرفداران حقوق بشر و کنوانسیون های رفع تبعیض می تواند در تربیت و آماده کردن بخش هایی از مردمان مفید و موثر باشد و، از سوی ديگر، بر روی روند تغییر قوانین آینده اثر بگذارد.

در دفاع از همه‌‌ء قربانیان رژیمِ کشتار

الاهه بقراط

در تاریخ مقاومت هیچ کشوری، هیچ کس هرگز این گستاخی را نداشته که برای توجیه یک رژیم سرکوبگر، قربانیان آنها را مسبب کشتار خودشان قلمداد کند، مگر از خود آن رژیم! هنوز که 68 سال از سقوط رژیم هیتلر می‌گذرد، جنایتکاران نازی دستگیر و محاکمه می‌شوند. اجرای عدالت عین نقطه پایان نهادن بر چرخه خشونت است. خوشبختانه تاریخِ امروز، امروز نوشته نمی‌شود! چه کسی جز خودشیفتگان دیندار و خودباختگان ایدئولوژیک می‌تواند تاریخ کشتار سیستماتیک و قربانیانش را در زمانی بنویسد که هنوز جریان دارد؟!

دخیل بستن به امامزاده اوباما!

شهباز نخعی

با توجه به روحیه و منش باراک اوباما، "زمان بیشتری" که او از آن سخن می گوید، می تواند تا 3 سال دیگر، یعنی پایان دورهء دوم ریاست جمهوری اش نیز به درازا بکشد تا او از زحمت گرفتن یک تصمیم دشوار رهایی یابد.  "خود کردهء بی تدبیر" نظام ولایت مطلقه فقیه این است که با نابخردی خود را گرفتار مخمصه ای کرده که عامل زمان در آن بی اندازه اهمیت دارد، در حالی که حریفان چنین محدودیتی ندارند.

دانستنی های جنبش

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

ممکنات و موانع اتحاد عمل سازمان های سياسی

گفتگوی ويدئوئی عليرضا

 ميبدی با اسماعيل نوری علا

بخش اول    بخش دوم

تحليل شرايط سياسی روز

و مسئلهء مطالبه محوری

گفتگو با اسماعيل نوری علا،

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

hhhhhhh