سه شنبه 24 دی ماه 1392 ـ 14 ماه ژانويه  2014       

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   مکاتبه با سردبير   |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات      |      فهرست نام نويسندگان و مطالب شان    |   بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |   آرشيو عکس ها و طرح ها     |    جستجو در سايت

هنرمندان و قدرت

مهران جنگلی مقدم

چرا نباید هنرمندان به دیدار روحانی بروند؟ چرا اقتدار دولت را نپذیرند؟ چرا وقعی به رای اکثریت نگذارند؟ چرا به سازوکارهای دموکراتیک موجود در جمهوری اسلامی اعتماد نکنند؟ مگر نه آنکه عدالت، ثروت، آزادی و امنیت را دولت به نیابت از شهروندان تولید و توزیع می کند یا ناظر منصف و بی طرف بر تولید و بازتوزیع آنها از سوی جامعه است. وضعیت هنرمندانی که به دیدار روحانی رفتند در بهترین حالت بر چنین نگرشی استوار است. اما چرا بر رفتار هنرمندانی که به آغوش احمدی نژاد و خامنه ای غلتیدند خرده گرفته می شود؟ مگر آنها غیر از این می اندیشیدند؟

هنرمندان بنفش

حسن داعی

چند روز پیش گروهی از هنرمندان با حسن روحانی رئیس جمهور رژیم ایران دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، "اولین دیدار رسمی هنرمندان با حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان با بیان درخواست‌ها و با شعار «روحانی متشکریم» همراه شد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به حسن روحانی گفت: امروز جامعه‌ی بزرگ هنرمندان،در این محفل نمادین گرد آمده‌اند تا مهر تاییدی بر آشتی میان دولت و هنرمندان بگذارند و بار دیگر حمایت خود را از کشور نشان دهند."به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما به نمایندگی از سینماگران سخنرانی کرد، به روحانی اطمینان داد که هنرمندان بخشی از نظام و تحکیم کننده نظام هستند. نماینده هنرمندان، وجود سانسور و خط قرمز های نظام را طبیعی دانست و خطاب به روحانی گفت: "هنرمندان و اصحاب فرهنگ سرزمین ایران اسلامی در همین جامعه بالیده‌اند و زندگی می‌کنند. آنان جدای از نظام نیستند و خود بخشی از نظام و تحکیم‌کننده‌ آن‌اند. با اعتماد به آنان و رفع کدورت؛ بی‌اعتمادی که در این سال‌ها موجب رنجش‌شان شده را پایان بخشید و در مدیریت کشور با واگذاری امور و همفکری با آنان در تنظیم مناسباتِ کسب و کار شان، مشارکت‌شان دهید که اینگونه نظام پایدارتر و با اقبال و به پشتوانه مردمی هماره مستظهر خواهد بود... در هر جامعه‌ای با هر روشی، امری به نام سانسور و اصلاح وجود دارد.بالاخره هر نظامی خطوط قرمزی دارد. در کشور ما نیز هم ملاحظات اخلاقی و ارزشی و هم مناسبات سیاسی و اجتماعی وجود دارد که می‌بایست بدان اهتمام ورزید." حسن روحانی نیز که طی سی و پنج سال در مهمترین نهادهای امنیتی نظام ، نقش درجه اول در سرکوب و ترور داشته است، پشت تریبون قرار گرفت و در سخنرانی غرای خود، همچون ولتر و منتسکیو، رابطه آزادی و هنر در جامعه و اهمیتی که نظام آخوندی به خلاقیت هنری میدهد را برای حاضرین سراپا گوش تشریح کرد. بدنبال این ملاقات، شاهین نجفی در یک پیام ویدئوئی، به شدت از این هنرمندان انتقاد کره است. بلافاصله، گروهی از نویسندگان که عموما به اصلاح طلبان حکومتی گرایش دارند، در مقالات و مصاحبه های خود، شاهین نجفی را مورد حمله قرار داده اند که چرا با استفاده از واژه های تند، به هنرمندان کشور توهین کرده است.براستی، سخنرانی شرم آور نماینده هنرمندان در این دیدار، توهین به هنر و هنرمندان متعهد کشور نیست؟ آیا دوستی با رئیس جمهور حکومتی که در آن، جایگاه هنر، فرهنگ و انسانیت به دوران  بربریت بازگشته است، و آیا خرج کردن از اعتبار هنری برای مشروعیت بخشیدن به نظام آخوند- پاسدار ، توهین به هنر و به شرافت هفتاد میلیون ایرانی نیست؟

چرا من و فلونى راى نداديم

شعری از افشين بابازاده

رفيقم گفت: رأى ميدم. / سر برگرداندم / به ويسکى گفتم: فلونى! / جوهر تا كجا مي رود؟ / در يخ رقصيد / خنديد و گفت: / تو همين جا بنشين / به نيما، هدايت و  كسروى / تكيه بده. / بگذار بگذرد./ بعد / دستم را گرفت / رفتيم آن سوى ميزى بلند./ ويسکى در يخ ِ سماع مى چرخيد / عرفان واقعيت / شعرى بدون وزن و قافيه شد. / دست در دست فلونى رفتيم / با سپيدى واژه ها / تا جوهر آلوده به فقيه را / نجات دهيم.  

شلتاق مطهری و ديگر مصائب

حمیدرضا رحیمی

برادر علی(ع) مطهری، ندر آخرین حرکت خود، از گوشهء راست زمین، بشرح زیر، به دروازهء خودی شدیداً شوت کرده است!: «خبرگزاری مهر: زمانی که هیات هایی از کشورهای عربی میهمان مجلس هستند در متن خوشامدگویی که بر روی ال.سی.دی مجلس نقش می بندد باید از زبان عربی استفاده شود، در حالی که ما به زبان انگلیسی به عرب زبانان خوشامد می گوییم!..» فدوی با برادر علی(ع) مطهری در این باب اختلاف عمده ای ندارد جز اینکه از هیبت و لباس که بگذریم، به نظر او پس از انقلاب شکوهمند، عربی زبان اول ماست نه دوم!

فرمانفرمایی آخوندی و هیروشیمای جهان

اسماعيل خوئی

ویران شدن زیر ساخت اقتصادی و نهادهای فرهنگی ی ایران همانا کوتاه ترین راه را خواهد گشود برای به واپس رفتن هرچه شتابان ترِ مردمان ما به سوی ناداری و نادانی ی ازلی و "بی گناهی ی آغازین": و این به درستی کهٍ همان آرزویی ست که فرمانفرمایان آخوند، برای مردمان ایران و جهان، در سر می پرورانند: زیرا بر چنین دشت بری از هرچه درخت و گیاه دانش و توانش و آفرینشِ علمی و صنعتی و فرهنگی خواهد بود که می توان، دیگر بار، تخم "اسلام ناب محمدی" را کاشت و، در آینده های نزدیک و دور، خرمن خرمن باورمندی و "تسلیم" اسلامی و "ذوب شدگی در ولایت مطلقه ی فقیه" برداشت.

سپاه پاسداران در عصر پسا خامنه ای

سعید قاسمی نژاد

در مقابل «سپاه» ائتلافی به غایت گسترده شکل گرفته است؛ ائتلافی که یک سر آن به اصلاح طلبان می رسد و سر دیگر آن به محافظه کاران، سنگ بنای آن ائتلاف و ستون افراشته آن نیز اعتدال گرایان طرفدار رفسنجانی هستند. این ائتلاف گسترده «ائتلاف ناچاران» است؛ ائتلاف همهء آنان که سپاه خود را از آنان بی نیاز می بیند، همهء آنانی که در درون خیمه قدرت هستند اما نه تنها سهم شان از ثروت و قدرت بدان حدی نیست که انتظار دارند بلکه در قدرت گرفتن روزافزون سپاه پاسداران حذف تمام و کمال خود را نه فقط در عصر پساخامنه ای بلکه در همین آیندهء نزدیک می بینند. از همین روست که نبرد بر سر جانشینی مدت هاست که شروع شده است.

موش، موش زایید!

الاهه بقراط

این تیتر را درباره «پیش نویس لایحه احزاب» از سایت «اخبار روز» به عاریت گرفتم. یک سایت چپ‌گرا به سردبیری ف. تابان که وی را از زمانی که هر دو جوان بودیم و او در نشریه «کار» می‌نوشت می‌شناسم. از یک سو، دولتی که محدوده اختیاراتش از سوی رهبر و نهادهای نظامی و امنیتی تعیین می‌شود، قعطا نمی‌تواند «کوه» باشد تا همان روایت رایج را درباره‌اش به کار برد. از سوی دیگر، این پیش‌نویس «لایحه احزاب» درست مانند پیش‌نویس حقوق شهروندی، حقی فراتر از بی‌حقیِ مندرج در قانون اساسی برای تأسیس و فعالیت احزاب قائل نیست.

خط قرمز میان «اصلاح طلبی» و «نفی ولایت فقیه»

دنیز ایشچی

وظیفهء مرحله ای «اپوزیسیون سکولار دموکرات مسئول» نه دادن امیدهای واهی اصلاحاتی، نه تکرار هدایت کاروان تحول به سمت امید ها و سراب های نافرجام، بلکه تدوین برنامه های آرمانی مستقل مرحله ای گذر بر پایه های  کاربرد چالش ها در صف های مستقل، حضور سیاسی مستقل و متحد در صحنه، نفی ارزش ها و ساختارهای حکومتی نظام ولایت فقیه، برقراری پیوند ارگانیک با روانشناسی اجتماعی از طريق کاربرد دستاوردهای تکنولوژیک نوین اجتماعی، و بالاخره بسیج کردن افکار عمومی در راستای نفی تاریخی نظام ولایت فقیه می باشد. این است انتظار انسان قرن بیست و یکم از رهبران سیاسی اپوزیسیون ترقیخواه و حقوق بشری و آزاده ایران، نه سیر نزولی تسلسل وار انتخاب های میان بد و بدتر.

تغيير قبله، آميزه ای از دين و سياست!

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

ميانهء مسجد کوچک «صاحب دو قبله» ايستاده بودم و تاريخ صدر اسلام در برابر چشمم ورق می خورد. اختلاف های سياسی، جنگ ها، قتل عام يهوديان، به اسارت گرفتن زنان و کودکان شان، تغيير نام يثرب به «مدينه النتی»، نماز های مشتاقانهء مسلمانان، پشت به اورشليم و رو به خانهء خود در مکه... براستی اين وقايع به ديني که 23 سال پيش به محمد وحی شده بود چه ربطی داشت؟

قربانی سیاست بازی ها!

شهباز نخعی

دو هفتهء دیگر، گروهی سیاست پیشه که با عواطف انسانی چندان سازگار و آشنا نیستند، بار دیگر در ژنو گرد هم می آیند تا بلکه گره های کور کلاف سردرگم بزرگترین فاجعهء انسانی قرن بیست و یکم در سوريه را بگشایند و راه حلی بیابند تا جلوی کشتار روزانهء به طور متوسط 200 انسان گرفته شود و بر شمار میلیونی آوارگان و بی خانمان ها افزوده نگردد. باا توجه به ترکیب شرکت کنندگان در این کنفرانس و خیره سری جنایتکارانهء بشار اسد و حامیان اش، بعید به نظر می آید که این نشست نیز نتیجهء مثبتی داشته باشد اما، از آنجا که انسان به امید زنده است و به هر روزنه و کورسویی دل می بندد، امید است که کنفرانس ژنو 2 بتواند منشاء اثری مثبت شود و مردم دلیر و ستمدیدهء سوریه بیش از این قربانی سیاست بازی ها نشوند!

مشابهت ها و تفاوت ها در جنبش سکولار دمکراسی

کوروش اعتمادی

سکولاریسم، در مفهوم واقعی خود، به معنای نفی کامل هر نوع حاکمیت مذهبی و ایدئولوژیک است. اگر امروز می پذیریم که جنبش سکولار دمکراسی در داخل کشور بطور موقت، و یا به لحاظ تاکتیکی، از هدف اصلی و استراتژیک خود، که انحلال حکومت مذهبی است، پرهیز کند، اين امر صرفاً بدلیل شرایط سیاسی ویژه ای است که در داخل حاکم است که به شکل اختناق و سرکوب لجام گُسیختهء آزادیخواهان نمود پيدا می کند. لذا، ضروری است که این فرصت را برای جنبش سکولار دمکراسی در خارج جایز بدانیم که، برای رسیدن به هدف جنبش و انعکاس خواست عمومی جامعه، همچنان انحلال حکومت روحانیون را در دستور اصلی کار خود داشته باشد.

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh