دوشنبه 7 و سه شنبه 8 بهمن ماه 1392 ـ  27 و 28 ماه ژانويه  2014                                        سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   مکاتبه با سردبير   |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات      |      فهرست نام نويسندگان و مطالب شان    |    بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |    آرشيو عکس ها و طرح ها     |    جستجو در سايت

اعلاميهء جمعی از سازمان های مستقل سکولار دموکرات انحلال طلب

در مورد زندانيان سياسی و جريان های موازی ساز در خارج کشور

بدون شرح

عرايض و غرايز

حمیدرضا رحیمی

* خانم فرهادی: بی‌صبرانه منتظر فرمایش حضرت آقا در مورد سفر به نیویورک دولت بودیم که آب پاکی روی دست همه ریختند و همچون گذشته فرمودند که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند ما نیز هم صدا با رهبری به دولت عرض می‌کنیم اگر سعادت دو دنیا را می‌خواهند بر اساس منویات و خواسته‌های رهبر فرزانه و مقتدر و امید ملت گام بردارند نه جلو بزنند و نه عقب بیفتند.

فدوی: فدوی هم رجاء واثق دارد که مقام معظم رهبری، اعزالله انصاره، زحمت این یک فقره را هم بخواهند کشيد. از قدیم هم گفته اند "کار را آن کرد که تمام کرد"، خواهر فرهادی.

اندرعشق و طمع آخوند بدرجه دکتری علمی!

سايت ديگربان

میرزاخانی، رئیس حوزهء ارتباطات شورای عالی قرآن، در یک نشست خبری گفت: «درجهء دکتری٬ کار‌شناسی ارشد٬ کار‌شناسی و کاردانی به قاریان قرآن اعطای می گردد و این مدارک پس از برگزاری آزمون قرآنی به قاریان برگزیده اعطا خواهد شد». سازمان اوقاف و امور خیریه از مدت‌ها پیش طرح تربیت ده تا پانزده میلیون حافظ قرآن در ایران را به دستور علی خامنه‌ای آغاز کرده است، این طرح دست‌کم پانزده سال طول خواهد کشید و به گفتهء مقام‌های مسئول به پانزده هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. سازمان اوقاف سالانه هزار و ششصد و شصت و چهار مسابقه قرآنی با حضور نهصد هزار قاری از سراسر جهان برگزار می‌کند که بودجهء برگزاری این مسابقات نیز مشخص نیست. سازمان اوقاف یکی از ثروتمند‌ترین نهاد‌های مذهبی در ایران است که زیر نظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود و هیچ گزارشی از میزان درآمد‌های هنگفت آن از امامزاده‌ها و اماکن مذهبی در دست نیست. براستی، با توجه به ضدّیت آشکار آخوند ها با دانشگاه، عشق، طمع و اشتهای آنها به عنوان دکترای دانشگاهی در چیست؟ دکتر بهشتی، دکتر مطهری، دکترمفتح، دکتر کدیور، آیت الله دکتر... استاد حوزه و دانشگاه و دکتر..... قاری قرآن!؟ بیچاره شاهنامه ایرانیان!

عمرم گهی به هجر و گهی در سفر گذشت...

هشتادمین سالمرگ عارف قزوینی

بهمن سقایی

یکم بهمن ماه، هشتادمین سالروز درگذشت عارف قزوینی، آوازه خوان، ترانه سرا و آهنگساز برجسته ایران دوران مشروطیت بود. عارف قزوینی نخستین هنرمند معاصر ایران است که از ترانه برای طرح مشکلات اجتماعی سیاسی روز بهره گرفته، ترانه را که از دیرباز در فرهنگ ایران زبان گویای مصایب مردم بود، به جایگاه واقعی اش بازگرداند. عارف می گوید: «وقتی شروع به ساختن تصنیف و سرودهای ملی کردم، مردم خیال می کردند تصنیف برای ... درباری یا ببری خان، گربه شاه شهید است.»

نگاهی به تحولات روابط روشنفکران ايرانی با قدرت (1)

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: حسين حجازی در راديو پرشين 

بازگشت نسرین ستوده به زندان؟

نوشتهء «فـِرد» در ايرون دات کام

دورهء شش ماهۀ توافقنامهء موقت هسته­ای جهان با فاشیست های "اصلاح طلب" و غیرۀ ایرانی کُش و ایران ویران کُن رسماً آغاز شده است. همزمان، از عدم آزادی دانشجویان در اسارت، برنگرداندن همۀ دانشجویان اخراجی "ستاره دار" و استادان به دانشگاه ها گرفته تا افزایش آمار هول انگیز اعدام های روزانه، دادن وعده وعیدهای سر خرمنی و دواندن ایرانیان در پی نخود سیاه در سفرهای استانی و دیگر از ایندست حقایق وحشت انگیز، شواهد دروغ محض بودن "اعتدال"  توسط امنیتچی، که از سوی رهبر مادام العمر، قدر قدرت و غیر منتخب ایرانیان به "ریاست جمهوری" منتصب شده، و در باغ سبز و امیدهای واهی او  به مردم  یکی یکی آشکار می شوند. آخرین از ایندست اخبار، بازگرداندن حشمت الله طبرزدی به اسارتگاه و، پشتبند آن، احمد زید آبادی می باشد. حالا که نیاز تبلیغاتی برآورده شده، به نازنیان مستقر در خارج، چپولان کاپوچینو نوش و شیفته جات "اصلاح" فاشیسم توصیه می شود خود را برای براه انداختن قشقرق موضعی و اشک تمساح ریختن هماهنگ شده، پس از شنیدن خبر احتمالی بازگرداندن بانو نسرین ستوده به اسارتگاه، آماده کنند. همواره امید است روزی برسد که این نازنینان و لابیگران فاشیست ها، مانند لابی نایاک، که از مانورهای تبلیغاتی فاشیست ها بعنوان نشانۀ  "اصلاح پذیری" آنان استفاده می کنند، به همان میزان در اعلام بیزاری از دروغ بودن آن حرکات تبلیغاتی و طعمه قرار دادن ایرانیان اسیر  شوق و شور و شدت و حدت پیدا کنند.

آیا ایران بار دیگر عقب می‌ماند؟

بخش ششم: عوامل بازدارندهء توسعه در جمهوری اسلامی

کاظم علمداری

در بخش نخست، آمار عقب ماندگی ایران نسبت به کشورهای همردیف، و قبل از انقلاب بررسی شد. در بخش دوم تجربه سلطه نهاد روحانیت و نظامیان بر ساختار قدرت توضیح داده شد. در بخش سوم، نظریه‌ای که ورود صنعت مونتاژ به ایران را مغایر با رشد و پیشرفت صنعت مستقل می‌دانست، و به جای مبارزه با دیکتاتوری، مقابله با سرمایه‌داری و نفوذ غرب در ایران را هدف قرار داده بود نقد گردید. بخش چهارم الگوی توسعه ژاپن، و فازهای توسعه ایران قبل از انقلاب ارزیابی شد. در بخش پنجم زمینه پیداش انقلاب، ازجمله مثلث هویت فرهنگی و بحران ناشی از آن، و همچنین عوامل برانگیزنده انقلاب توضیح داده شد. در این بخش عوامل بازدارنده ذهنی و بینشی رهبران جمهوری اسلامی در توسعه تشریح می‌گردد.

اعمال محدودیت‌‌های شدید بر مذاهب از سوی حکومت ایران

برگرفته ای از سايت رادیوفردا

گزارش جدید موسسه مطالعاتی "پیو"، با موضوع «خصومت‌های مذهبی»، نشان می‌دهد که ایران در شمار کشورهایی قرار دارد که حکومت آن محدودیت‌های «بسیار شدیدی» در رابطه با مذاهب اعمال می‌کند. این گزارش در عین حال حکایت از آن دارد که جامعهء ایران کمتر از حکومت جمهوری اسلامی درگیر خصومت‌های دینی است و از این نظر یک پله پایین‌تر از حکومت ایستاده و در شمار کشورهایی قرار گرفته است که خصومت اجتماعی در آن «بالا» است، نه «بسیار بالا»... نام ایران در جدولی که به رابطهء سخت‌گیرانه حکومت‌ها نسبت به مذاهب می‌پردازد قید و تاکید شده که حکومت این کشورها محدودیت‌های شدیدی را علیه مذاهب اعمال می‌کنند. پیش از این کمیسیون آزادی مذهب، در گزارش سالیانه خود، ایران را به همراه 14 کشور دیگر در شمار بزرگ ‌ترین ناقضان مذهب معرفی کرده بود که ادعای آن ناظر بر رفتار و سیاست‌های جمهوری اسلامی است. هفتهء گذشته نیز سازمان بین‌المللی «درهای باز» اعلام کرد که ایران از نظر اذیت و آزار مسیحیان در میان ده کشور اول جهان قرار دارد.

روند جهانی شدن و سرآغاز پيدايش تمدن جهانی

مهدی مظفری

جهان امروزی با آهنگی تند به سوی "جهانی شدن" يا به عبارت متداول "گلوباليزاسيون" در حرکت است؛ حرکتی که پيدايش دورنمای "تمدّن جهانی" را نويد می‌دهد. يعنی عصر ما عصر جهانی شدن است. حال، اين "جهانی شدن" چيست که جهان به سوی آن سير می‌کند؟ در يک تعريف ساده و فشرده، می‌توان "جهانی شدن" را در يک کلام به "تقليل حدّاکثری فاصلهء زمان و مکان" تعبير کرد. با اينترنت، با توئيتر، با فيس بوک، با همهء اين ماهواره‌ها که بر فراز سر ما در حرکتند، معنای واژه‌های "دور" و "نزديک"، دگرگون شده است.

اعدام: آموزش و «وولگاریزاسیون» خشونت

فرهنگ قاسمی

متأسفانه، جوامع بشری برای به دست آوردن و اعمال قدرت و تحمیل دین و مذهب و ایدئولوژی توسط مستبدین و دیکتاتورها، همین طور بنا بر مستندات تاریخی، غالبا، در روند انقلابات اجتماعی همواره از خشونت و جنگ و اعدام استفاده کرده اند. در دین اسلام قصاص به عنوان یکی از عقب مانده ترین ابزار ترمیم بی‌عدالتی به شمار می‌رود که متعلق به زندگی قبیله‌ای چهارده قرن پیش می‌باشد در حالی که از نظر تحقیقات علمی به اثبات رسیده است که حکم اعدام نه تنها جنایتی را ترمیم یا پاک نمی‌کند بلکه بدون تردید به ویژه به شکلی که در جوامع اسلامی اعمال می‌شود باعث آموزش و اشاعه وسیع و حرفه ای طاعون خشونت در جامعه انسانی می‌گردد. جمهوری اسلامی ایران یکی از نظام‌هایی به شمار می‌رود که با اتکا به قوانین اسلامی در اجرای این جنایت سر شده است.

بيانيه در مورد جلوگیری از برگزاری جلسه‌

هنوز جوهر گزارش‌ها و عکس‌هایی که روزنامه‌ها از  دیدار رسمی رییس قوه‌ی مجریه با شماری از نویسندگان و هنرمندان چاپ کرده بودند خشک نشده بود، هنوز صداهایی به باور خوش بشارت امیدواری از آن جلسه را می‌پراکندند که خبر رسید بار دیگر ماموران امنیتی از برگزاری جلسه‌ی ماهانه‌ی جمع مشورتی کانون نویسندگان ایران جلوگیری کرده‌اند. این جلسه قرار بود سه‌شنبه بيست و چهارم دی ماه در منزل یکی از اعضای کانون برگزار شود اما روز یک‌شنبه ماموران در تماس تلفنی ضمن احضار صاحب‌خانه به یکی از ادارات وزارت اطلاعات وی را وادار می‌کنند جلسه را منتفی کند.

ويروس های دست ساخت رژيم

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

تئوری «تبعيت خارج از داخل» نمی تواند دست پروردهء چند فعال سياسی خوش نيت و ساده لوح باشد، و به ناگزير بايد ريشه های آن را در اطاق های فکر رژيمی يافت که ويروس های بيمارساز خود را بصورتی پنهان وارد تفکر و گفتمان سکولار دموکراسی می کنند تا آن را از درون ضعيف ساخته و به بی عملی بکشانند. اما، در عين حال، اميدوارم که سخنان من «دائی جان ناپلئونی» و بی پايه و مايه باشد و اين نظريه که عمال رژيم احمق و بی خرد و کند هوش هستند درست از آب درآيد و رژيم نتواند با استفاده از اين پريشانی ها صفوف تازه به همگرائی رسيدهء سکولار دموکرات ها متفرق سازد.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

دیپلوماسی واقعیت گریز و روان پریش!

شهباز نخعی

از مقام معظم رهبری، که همگان از حال و روزش آگاهی دارند، تا شیخ حسن روحانی که هفته پیش در خوزستان گفت "قدرت های غربی در برابر جمهوری اسلامی تسلیم شدند"، و حجت الاسلام علی شیرازی، نمایندهء ولی مطلقه فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران، که چنين درفشانی می کند: "جهان اسلام پشت سر جمهوری اسلامی قرارگرفته است"، همه و هر یک به درجه ای مبتلا به واقعیت گریزی، توهم و روان پریشی هستند و شگفت انگیز نیست که دستگاه دیپلوماسی شان هم واقعیت گریز و روان پریش باشد!

گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی

اکبر سیف

بحث بر سر «گذار ِ» صرف از نظام دینی به هر قیمتی و با هر مقصد ناروشنی نیست؛ بحث بر سر رسیدن به نظامی است دموکراتیک، با تمامی مختصات اصلی آن. در عین حال نباید فراموش کردکه گذار به دموکراسی در ایران ذیل سیطرهء ج ا چیزی نیست که بنا به میل ما و در پی تکرار مکرر یک رشته اصول دموکراتیک، در باب ضرورت و اجتناب ناپذیری گذار، جامهء عمل پوشد. گذار امری است سیاسی- عملی و برای تحقق آن جمع و ترکیب یک رشته عوامل، آن هم در جریان وقوع تحولات سیاسی گام به گام و اغلب غیرقابل پیش بینی، که حاصل کنش و واکنش کارگزاران مختلف و متضاد المنافع و زور آزمایی میان آنهاست، تحقق می یابد.

همراه با نظر آقای اميرحسين آموئی

صحنه گردان های بازی قدرت در نظام ولائی

کوروش اعتمادی

از ابتدا هم روشن بود که مذاکرات هسته ای رژیم، پس از کنفرانس ژنو 3، موجبِ انشقاق بیشتر در رأس هرم قدرت نظام و تشدید تقابلِ باندهای حکومتی علیه یکدیگر می شود؛ آن هم پس از برملا شدن گفتگوهای پشت پردهء هیئت منتخب بیت رهبری با آمریکائیان که از یکسال پیش، جهت دست یافتن به راهکار عملی برای حل بحران هسته ای رژیم با غرب، در کشور امارات متحده عربی آغاز شده بود. امّا گستردگی تقابل باندهای حکومتی در ابن ابعاد دور از انتظار می بود، بگونه ای که امروز رهبر حکومت ناچار است، برای مهار ِ تنش ِ این نزاع ِ بی وقفه، نقش میانجی را ایفا کند.

تحریف تاریخ؛ فرش قرمزِ ایرانی برای روس‌ها!

قاسم توکلی ـ در سايت «فرارو»

فرش قرمزی که برخی رسانه های اصول گرا برای روس ها پهن می کنند و دستکش سفیدی که به دستان آلوده و ناپاک این کشور می پوشانند برای چیست؟ آیا اینان ایدئولوگ های همان دولتی نیستند که وزیر امور خارجه اش سهم ایران را از دریای خزر 11 درصد عنوان کرد و تعجب همگان (حتی روس ها) را برانگیخت؟ غرض نگارنده از گشودن این مبحث تاریخی یادآوری نقش مخرب روس ها (و همپالگان قجری و غیرقجری آنها) در تاریخ چند سده اخیر است، نه برای آگاهی بخشی عمومی که برای بیدار نمودن وجدان و حافظه تاریخی نویسندگانی که به نام اصولگرایی و از موضع «مقاومت تلاش می کنند تا کارنامهء سیاه روس ها را تحریف و به جای آن بر نقش مخرب آمریکایی ها تاکید کنند.

انقلاب 57، پیروزى جهل بر ظلم بود

ابراهیم یزدی

یکی از تحلیلگران انگلیسی مقاله ای در این باره نوشت و در پایان چنین جمعبندی کرد که: «انقلاب ایران پیروزی جهل بر ظلم است». وقتی مقاله و تحلیل این نویسنده‌ی انگلیسی را خواندم بسیار ناراحت و عصبانی شدم و با خود گفتم این غربی‌ها – به خصوص انگلیسى‌ها، نمیخواهند یا نمیتوانند ما را درک کنند؟ این چه نوع قضاوتی در مورد انقلاب ایران است. پس از پیروزی انقلاب هر روز شاهد رویدادهای مختلف و نه چندان مطلوبی، در سطوح متفاوت بودیم. انگیزه یا علت همه ی این رویدادها، یکسان نبود – هرکدام علت یا علل خاص خود را داشت. اما به تدریج یک علت در این رویدادها شاخص شد و آن جهل و نادانی بود.

هرگز دههء شصت را فراموش نکنید!

الاهه بقراط

تفکری که ما را به فراموشی دههء خونین شصت ترغیب می‌کند، همان تفکری است که از یک سو در شکل‌گیری رژیم کشتار و وقوع جنایات پس از انقلاب اسلامی نقش داشته و از سوی دیگر،  این بنیه انحصارطلب و ویرانگر را دارد که مشابه همان جنایات را در جامه نو و به نامی دیگر تکرار کند. همین تفکر است که به جای پیگیری جنایات سیستماتیک، که نه فقط یک امر سیاسی بلکه یک موضوع حقوقی و قضایی است، در کمال بی‌مسئولیتی سیاست «فراموش و ولش کن!» را تبلیغ می‌کند؛ سیاستی که احمدی‌نژاد نیز درباره جنایات هیتلر به آلمانی‌ها توصیه کرده بود!

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
       

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh