سردبير: اسماعيل نوری علا                      چهارشنبه 11 و پنج شنبه 12 تير ماه 1393 ـ  2   و 3 ماه ژوئيه 2014   

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی     |    مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

بحث جوراب «ساپورت» خانم ها در مجلس شورای اسلامی

ایدئولوژی وارد بستر زناشوئی شد

مهرانگیز کار

این بار نه تنها با قانونگذاری بر بدن زنان بیش از پیش تاخته اند، که کنترل بدن مردان را زیر سلطهء قوانین، تابع خواسته های ایدئولوژیک خود کرده اند.  به همت اکثریت ذوب شده در ولایت مجلس، حق زنان و مردان بر بدن شان در حوزهء تولید مثل، در آستانهء تفویض شدن به حاکمیت( ولی فقیه) است. مصوبهء مجلس شورای اسلامی در صورت نهایی شدن، باید به تایید شورای نگهبان است تا نهائی و لازم الاجرا بشود، امری که بعید نیست. بنابراین به بهانهء ضرورت جوان شدن و افزایش جمعیت، این یک فقرهء باقیمانده از زندگی خصوصی، از ایرانیان  باز پس گرفته شد.

متن نهائی  نامه به دبيرکل سازمان ملل و رئيس جمهور امريکا

در مورد ساکنان اردوگاه ليبرتی، همراه با مجموعهء امضاء ها

دربارهء داعش و خلافت اسلامی

گفتگو با مهدی مظفری

در راديو صدای فرانسه

يک روز بخصوص در مجلس شورای اسلامی

جامعه شناسی آخونديسم ـ قسمت دوم

در گفتگو با فرامرز فروزنده ـ برنامهء همصدائی تلويزيون انديشه

(پيوند به قسمت اول)

دربارهء سکولار دموکراسی و کنگرهء بوخوم

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

فایل صوتی    فایل تصویری

ايراندخت دل آگاه، ملا، سولاخ!

ايراندخت دل آگاه

پيرزن با زبان تند پاسخ داد: «تو يكي هيچي نگو نصف ِ مرد! حتا راهت نميدن تا پشت در استوديوم! چرا؟ كه دختري! انگار زن ها طاعون دارن. خاك تو سرشون با اين مملكت داري شون. آخه چي چيه اين حكومت بوگندو مثل مملكت هاي ديگه س كه فوتبالش باشه. حرومزاده ها دُكون درست كردن واسه خودشون. گيرم كرور كرور خرج كنند و توي يك مسابقه اي هم ببرن. من و تو را چه مربوط؟ نون و آبش واسه شماها چيه؟ يك جو آبرو واسه تون مي خره؟ كه توي دنيا بگين ملت ايرون – ايران - هم قاطي آدم هاست. كجا راه تون ميدن؟ پولا تونو به باد ميدن و خونۀ پُرِش پرچم نكبت خودشون رو مي برن بالا..».

رفتار سکولار دموکراتیک

يا «ادب از که آموختی؟ از بی ادبان

اميرحسين آموئی

شگفتا که در عین حال گاه در این اوضاع اسفناک اتفاق‌های جالبی هم می‌‌افتد: هستند مردمی هم که، به شکلی کاملاً سنجیده و سکولار، احکام قصاص ماقبل قرون وسطایی و ارتجاعی را به مصداق مثل «ادب از که آموختی؟ از بی ادبان!»، به امری نو و اقدامی پسندیده و مفید برای تعالی روح جامعۀ ایرانی تبدیل می کنند. اين خلاصۀ خبر، که در روزنامۀ شرق آمده است، نمونه ای است از بلوغ فکری و نشانۀ نیرومند شکل گیری این رفتار فرهنگی سکولار دموکراتیک...

دعوتی بی آلایش به کنگره سکولار دموکرات های ایران

محسن ذاکری

جمهوری خواهان، پادشاهی خواهان، مجاهدین خلق و «مارکسیست» های اپوزیسیون سال هاست از همین جا، در برونمرز صف بندی کرده اند و می گویند که «فردا» از آن ماست و ما «بهترین» ایران، برای ایران هستیم. پس از سزارین بزرگ سیاسی درونمرز و خروج اصلاح طلبان نیز، این طیف هم به نیابت از سوی مردم ایران، خود را بهترین می خوانند و طبعن طبق قرائن در ایران طرفدار هم دارند. اقوام ایرانی نیز همیشه با نقد بر سیاست ها و مملکت داری «قوم فارس» بنوعی از درگیری و گفت و شنود با «فارس» ها دوری جسته اند. از این رو «گفتمان» تازه ای را که دبیر کل یک حزب با سابقهء اکراد کشورمان، حزب کوملهء کردستان ایران، مبنی بر همگرای و همسویی سازمان و شخصیت های سیاسی اپوزیسیون لازم می بیند، باید دلیلی و شاهدی بر  نیاز مبرم به دوران جدیدی در سپهر سیاسی ایران و یا همان «عصر نو» دانست.

در حاشیه فتوای آیت‌الله سیستانی

علی ناهید

برای تک‌تک گلوله‌هایی که سنیان و شیعیان به سوی هم شلیک می‌کنند، تدارک “فرهنگی” دراز مدت دیده شده است. هر شلیکی محصول سال‌ها وعظ و خطابه و سینه‌زنی است. به همین سایت “شیعه نیوز”، که فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی را منتشر کرده، سر بزنید. در پیشانی سایت یک نظر سنجی می‌بینید برای تبلیغ اینکه باید در قانون اساسی جمهوری اسلامی، در بند مربوط به مذهب رسمی، به تشیع با عبارت “مذهب حقه” اشاره شود؛ و این یعنی که بقیهء مذاهب “باطله” هستند. آیا این چیزی جز تدارک جنگ است؟

پرسش جغرافی

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مورد سوریه خودش می داند، لکن خوانندگان محترم ضد انقلاب که جغرافی شان بهتر است، بفرمایند که عراق، چندمین استان ایران است؟ که در این ارتباط (بنقل از برادر بی بی سی) برادر روحانی فرمود: «در زمینهء عتبات مقدسه، کربلای عزیز، نجف عزیز، کاظمین عزیز و سامرای عزیز به همهء ابرقدرت ها و مزدوران شان و آدم کشان و تروریست ها اعلام می کنیم ملت بزرگ ایران برای حراست از عظمت عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد».

من از خود آغاز کرده ام!

مسعود نقره کار

متن سخنرانی بمناسبت یکصدمین سالگرد تولد دکتر شاپور بختیار

من براین باورم که گام نخست این است که، علیرغم گذری 36 ساله از 16 دی ماه سال 1357، هنوز اما برای عذرخواهی از روشنفکر سیاسی و سیاستمداری نخبه و تیزبین که جهل ویرانگر و جنون و جنایت پیشگیِ آیت الله خمینی و ” دیکتاتوری نعلین” را پیش بینی و فریاد کرد، و رفع و دفع این تجلی جهالت و جنایت را با جایگزین های مدنی و دموکراتیک پیشنهاد کرد و در دستور کار قرار داد، دیر نشده است. این عذرخواهی و اعلام پذیرش خطا، هشداری پُر اهمیت برای افزایش هوشیاری نسل جوان میهنمان خواهد بود. من این کاررا از خودم شروع کردم.

جنگ در عراق: علت‌ها و راه‌ حل ما

همبستگی ملی جمهوری‌خواهان ایران (همجا)

ما باور داريم که جمهوری اسلامی ایران، که خود نظامی است مبتنی بر حاکمیت دین و مذهب، استقرار تبعیض و استبداد و فساد و تضیع حقوق مردم و اتلاف ثروت ملی، نیز در زمینهء اعمال قدرت در کشور عراق بی‌تأثیر نبوده است. از نظر ما جمهوری اسلامی که با سیاست‌های ماجراجویانه و دخالت گرایانه خود تا کنون حقوق مردم و امنیت سرزمین ایران را از نظر سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مورد مخاطره قرار داده است نه تنها حق بلکه هیچگونه مشروعیتی ندارد که بنام ایران و بجای مردم آن به این سیاست‌ها ادامه داده و در امور داخلی کشورهای  دیگر از جمله عراق دخالت کند.

تداوم نفوذ و دخالت سپاه در تمامی عرصه های کشور

اعلاميهء سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (شاخهء خارج کشور)

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن احترام و ابراز ارادت به انسان‌های پاک و شریفی که در سطوح و رده‌های مختلف سپاه پاسداران هدف و انگیزه‌ای جز جلب رضای خداوند و خدمت به مردم و کشور خود ندارند، به همهء دلسوزان هشدار می‌دهد روندی که سپاه پاسداران تحت فرماندهی مجموعه‌ای معدود و مدیریت و طراحی برخی مراکز قدرت خارج از سپاه طی می‌کند، در آینده نه چندان دور ایران را به مسیر تکرار تجربه‌های پرهزینه و نافرجام کشورهایی نظیر ترکیه و پاکستان در دهه‌های شصت و هفتاد دچار خواهد کرد. تجربه‌هایی که به علت سپری شدن دوران آن‌ها کشور را به سمت نابودی و فروپاشی خواهد کشاند.

گزارشی از «سمينار خواسته هاى ملت از قانون اساسى»

محمدرضا روحانی

سی و شش سال پيش، از 26 خرداد تا 6 تير 1358، به ابتکار «جمعيت حقوقدانان ايران»، سميناری تحت عنوان «خواسته های ملت از قانون اساسی» در باشگاه دانشگاه تهران برگزار شد. شرکت کنندگان از 48 گروه، جمعيت، حزب، شورا، جبهه و سازمان و... بودند. من عضوی از هيأت تدارکات اين سمينار بودم. ماه گذشته يک گرد همآئی از ايرانيان برای بزرگداشت جناب صارم الدين صادق وزيری، پيشکسوت بزرگوار وکلا و حقوقدانان ايرانی، در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد. اگرچه از نظر شکل و محتوا، زمان، مکان و شرائط برگزاری، آن سمينار 36 سال پيش با موضوع کنگرهء سکولار دموکرات های ايران در شهر بوخوم آلمان، تفاوت هائی دارد اما، سمت و سوی آن سمينار و اين کنگره هر دو آينده نگری و آينده پژوهی است، با اتکاء به حداکثر همبستگی ممکن. در سمينار تاريخی حقوقدانان نيز، که تجربهء بی نظيری ست در مبارزات ملی، مرزبندی های عقيدتی و ايدئولوژيکی مبنا نبود بلکه تلاش برای يافتن نقاط اشتراک هدف اصلی سمينار را تشکيل می داد. از اين حيث شايد مطالعه، نقد و ارزيابی دست آوردهای نادر آن سمينار برای گردهمآئی اين کنگره بکار آيد.

تصور نکنيد انفجار بزرگ نمی تواند رخ دهد

نامه ای به وزير اطلاعات دولت آقای روحانی

کورش زعیم

وزارتخانه شما، با سیاست های ضد ملی گرایی خود، بقای کسانی را تضمین کرده که بقای ایران برایشان بی ارزش بوده و فساد و تباهی را به نقطه اوج تاریخ چند هزار ساله ما رسانده اند. تمامیت ارضی ایران با زندانی کردن و اعدام بی محاکمهء یک مشت جوان ناراضی و ناامید از آینده که در حاشیه مرزی ایران در محرومیتی شرم آور زندگی می کنند تأمین نمی شود. جلوگیری از قاچاق گسترده مواد مخدر از افغانستان با تیراندازی به کولبران مستاصل و فقیر مرز کردستان انجام نمی شود. آنها که در راستای پاشیدگی ایران کار می کنند، از وزارتخانه شما نمی ترسند آیا زور شما فقط به وطن پرستان از خود گذشته که این خیانت ها و پلیدی ها را می بینند و انتقاد می کنند می رسد؟

دموکراسی اسلامی در ایران یک توهم و فرافکنی است

سياوش عبقری

برای شهروندان مسلمان شیعه که، از دینکاران و مراجع تقلید پیروی می کنند، و این مراجع به آنان دیکته می کنند که  چه چیز اخلاقی و خوب است، این امر یک گزینه و انتخاب شخصی آن پیروان است. آنان آزادند که در زندگی شخصی خود انتخاب کنند آنچه را که "الله"، برای آنان تعیین کرده و از دیدگاه آن فرقه ی مذهبی، اخلاقی است. اما، نمی توان و نباید این باورها را به دیگر خدا باوران و یا بی خدایان جامعه تحمیل کرد. این نقض اصل آزادی در یک سیستم دموکراسی و مردم سالار است. اصل آزادی، جهان شمول و سازش ناپذیر با فرامین فرا زمینی است.

در آزمون تيمور لنگ

اسماعيل نوری علا

مگر می شود با همديگر حرف نزد و در «خانه های ديوار بلند» خود ماند و، همزمان، کار اجتماعی و سياسی و فرهنگی کرد؟ متأسفانه، اگر به جمع اپوزيسيون رنگارنگ مان در خارج کشور نيک بنگريم می بينيم که براستی کسی با کسی حرف نمی زند اما همگی مدعی مبارزه عليه حکومتِ ـ بقول اسماعيل خوئی ـ پديده آورندهء خون جنونکدهء اسلامی هستيم... اما براستی اگر با هم گفتگو نکنيم و در «خانه های ديوار بلند» خود بمانيم حاصل کار چه خواهد بود جز گذراندن عمر به تشييع جنازهء همين چند تا آدم فعال، تا کی نوبت خودمان برسد؟

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صدا با صدای سعيد بهبهانی

«فروپاشی نظامی پوسیده»!

شهباز نخعی

اگرچه تک تک خسارات وارده از جانب حکومت اسلامی سنگین و کمرشکن است، اما، پرخسارت ترین آسیب چیزی است که ضرر و زیان اش حتی از مجموع خسارت های فوق نیز بیشتر است. این خسارت که جبران پیامدهای آن حتی درچند نسل نیز آسان نیست و می تواند خطراتی بزرگ برای موجودیت و یکپارچگی کشور داشته باشد، آسیبی است که حکومت آخوندی به روح و روان فرد و جامعه ایرانی وارد کرده است.

«جنبش سکولار دموکراسی ايران»، که اکنون يکی از مؤسسان «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» نيز محسوب می شود، در روز 13 مرداد 1392، بوجود آمد. در آن روز، طی آخرين جلسهء «نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران»، عده ای از حضار گرد هم آمده و بعنوان «هيئت مؤسس» تصميم گرفتند تا نهادی را با اين نام  پايه گزاری کنند. در همين جلسه اعضاء اولين «شورای دبيران جنبش» برگزيده شدند و نمودار تشکيلاتی جنبش نيز به تصويب رسيد. شورای دبيران بلافاصله، پس از انتخاب هيئت مشاورين خود، دست به کار نهائی ساختن اساسنامهء جنبش شده و با ايجاد «پايگاه رسمی جنبش» (که پيش روی شما است) اين اساسنامه را منتشر نمود.

 دفاتر ششگانهء جنبش

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

دفتر عضويت و نمايندگی

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه سکولار دموکراسی

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد در شهر واشنگتن برگذار شد. چند ماه پس از اين واقعه، با همرائی چند سازمان سياسی مختلف، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد. اين «مجمع»، بر بنياد اساسنامهء خود، تصميم دارد که هر ساله، در 14 مرداد و سالگرد انقلاب مشروطه کنگرهء ساليانهء سکولار دموکرات های ايران را بر پا دارد.

بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh                                                                                                                                                           00000000

 

0000000

ئئئئئئئئئ