سردبير: اسماعيل نوری علا                                              دوشنبه 29 تا سه شنبه 30 دی ماه 1393 ـ  19 تا 20 ماه ژانويهء 2015      

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت | باشگاه لوس آنجلس |  باشگاه هلسينکی  |  مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران |  کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

جنبش سکولار دموکراسی ايران

تاريخچه

اساسنامه

نمودار تشکيلاتی

شورای دبيران

سخنگو

هيئت مشاوران

بيانيهء تحليلی

برگ تقاضای عضويت

کنگرهء سکولار دموکرات ها ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد 1392 در شهر واشنگتن برگذار شد. دومين کنگره در تاريخ 18 مرداد 1393 در شهر بوخوم آلمان برگزار شد. هم اکنون رايزنی برای برگزاری کنگرهء سوم ادامه دارد.

مجمع سازمان های سکولار دموکرات

چند ماه پس از برگزاری کنگرهء واشنگتن، با همراهی چند سازمان سياسی، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد.

انديشگاه سکولار دموکراسی ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

گردهمایی کبريت های بی خطر!

احسان مهرابی

شايد همایش روز پنج‌ شنبه اصلاح ‌طلبان به نگرانی‌های اصول گرایان و نهادهای امنیتی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی دامن نزند، اما نگرانی آنان از این همایش از سنخ همان عبارت «رحم اجاره‌ای اصلاح ‌طلبان» است که روزنامهء کیهان دربارهء دولت حسن روحانی به کار برده است. آنان می‌ترسند که احزابی مانند حزب مشارکت در رحم این اصلاح ‌طلبان پرورش پیدا کنند و، همزمان با انتخاباتی دیگر، پا به عرصه سیاست بگذارند.

برای جلوگيری از سرگيجه

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: آقای رئیس جمهور! منافع ما در حفظ اصول و آرمان هایمان است. سانتریفیوژ به آرمان های ما وصل است چون به خون سرخ شهدای هسته‌ای ما بسته است. مردم ما این طور می‌ خواهند.

فدوی: مراتب در اوقات شرعی به سمع و نظر رئیس آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م) کلیدالاسلام والمسلمین، حسن(ع) روحانی رسید. در پاسخ، بعدالتحیه والسلام، قدری متغیر شده و فرمودند: «بابا سه سه بار به نُه بار!» و افزودند که منظور شان این بوده که اگر آرمان مان به سانتریفیوژ وصل باشد، سرش شدیداً گیج رفته و بحال تهوع می افتد و حالش، از این هم بد تر می شود، برادر شهروند!

با لامپ های سوخته نمی توان اتاق اپوزیسیون را روشن نمود!

(مطالبی خطاب به شاهزاده رضا پهلوی)

نيک جعفرزاده

شاهزاده [در برنامهء «افق ایران» خود] گفتند: «اگر کسانی حرف حالی شان نیست و قصد کشتن ما را دارند بهتر است خودشان زودتر بمیرند. ما با کسی شوخی نداریم. ما آنها را باید جلوتر هلاک کنیم چون زبان دیگری نمی فهمند!» اما در بحبوحهء خیزش های خرداد 88، و حتی خیزش های پیش از آن، مردم فوج فوج از ایران زنگ می زدند که «شاهزاده! باید یک اقدام عملی بکنیم؛ جمهوری اسلامی کشتار می کند و ما نمی توانیم تنها با حرکت مدنی با آن مقابله کنیم». و شاهزاده می گفتند: «نخیر! من مخالف هرگونه خشونت هستم!».. من یک ایرانی هوادار پادشاهی پارلمانی هستم و در راه ایران خیلی چیزها از دست داده ام و انتظاری هم از کسی ندارم. همهء همرزمان، و حتی خود شما، مرا خوب می شناسید. اما بدانید که باید در مورد «تغییرات در نظرتان» و این جریانات پشت پرده توضیح بدهید.

پیامدهای ترور پاریس و وظایف ایرانیان

دکتر حسن کیانزاد، کوروش اعتمادی، جهانگیرلقایی و مانی

در میزگرد رادیومانی

تفاسير و قرائت هاي ديني و سكولار از ترور شارلي هبدو

فریدون احمدی- مهرداد درویش پور- حسن یوسفی اشکوری

در برنامهء تلويزيونی پويش به مديريت سیروس ملکوتی

کاربرد استراتژی «ذوب کردن»

هوشنگ اميراحمدی

برای دولت روحانی، این شیوه کمک می کند تا امتیازات داده شده از دید افراطی های داخلی پنهان بماند، در حالی که، به صورت همزمان، به امتیازات ناچیزی که از آمریکا به دست آورده می شود شکوه و عظمت داده شود. برای دستگاه اجرایی اوباما نيز این شیوه کمک می کند تا فشار اعمال شده از طرف کنگره و شرکایی مانند اسرائیل و عربستان سعودی، که تقاضای اقدامات شدیدتر علیه ایران را دارند، به حداقل برسد.

گاوها و مقدسات!

ايراندخت دل آگاه

از خود مي پرسم آخر چگونه مي شود به بهانهء مقدسات خون انسان ها را ريخت؟ بياييد فرض كنيم همگان آزادند تا در صورت اهانت به مقدسات شان كشتار كنند. در اين صورت چگونه است كه همين مسلمانان هر سال هزاران «گاو» زبان بسته را به مناسبت عيد قربان در خيابان ها و كوي و برزن كشورهاشان قرباني مي كنند و اصلاً هم كك شان نمي گزد كه اين حيوان بي گناه جزء «مقدسات» يك عده انسان ديگر بر روي زمين است كه بيشترشان در كشور «هند» زندگي مي كنند. آيا بايد باورمندان به تقديس و تقدس «گاو» بريزند بر سر مسلمان ها و به قصد كشت بزنندشان؟

نامهء سر گشاده به آقای عبدالعلی برومند

جمال درودی؛ عضو شورای مرکزی جبههء

استاد گرامی! بار دیگر خواستم از سوز درون و بنا به وظیفه ملی سخنی با شما داشته باشم. زیرا براین باورم که ما هردو می توانیم حرف یکدیگر را بهتر درک کنیم. چون از دوران نوجوانی  و از روز نخست تأسیس دانشگاه مصدق در آن حضورداشتیم  و درس آزادگی و میهن دوستی و سیاست آموختیم و هر دو در یک مسیر گام برداشتیم. تنها تفاوت در نگرش ما بود. من از ابتدا متواضعانه خود را یک سرباز جبههء ملی دانستم و شما بزرگ بینانه خود را مافوق مصدق می دانستید و براین اعتقاد بودید و هستید که: «جبههء ملی به من بهائی نیافزود. این من بودم که به جبههء ملی بها افزودم.» تنها اختلاف من و شما در این نکته نهفته بود.

بازهم کنفرانس وحدت مذاهب اسلام در تهران!

محمد علی مهرآسا

سال هاست حکومت اسلامی ایران هر سال این کنفرانس را تشکیل می دهد و هزینه ای گزاف بر روی دوش ملت می گذارد؛ و قدرتی خدا علیرغم این گونه جلسات و آن همه سخنان در ظاهر فریبنده و درواقع بی ارزش، میزان کینه و دشمنی پیروان این دو آئین نسبت به هم، مرتب بیشتر می شود و حاصل ش پیدایش دسته های «القاعده و طالبان و داعش» و دیگر دسته های تندرو سنی از یک سو، و حمله ی متعصبان شیعی و سنی در پاکستان و افغانستان و عراق به اجتماعات همدیگر و کشتار از دو طرف از دیگر سو است.

اعلام جنگ تروریست های بنیاد گرا محکوم است

بیانیهء جمعی از زندانیان زندان گوهردشت

 جنگ تروریست های بنیادگرا علیه انسان های بیگناه و ارزش های دمکراتیک، از منطقه خاورمیانه به درون خیابان های پاریس و علیه شهروندان فرانسوی کشانیده شد. این پدیدهء شوم از سی و پنج سال پیش و توسط تروریزم حکومتی در ایران پایه گذاری شد. ب

هشدار به وزارت خارجه

نامه ای از کورش زعیم

برخلاف گفته ساده اندیشانه آقای حسن قشقاوی در مورد «امنیت گردشگران» و اینکه «ایران جزیره امن و ثبات برای گردشگران خارجی است و در چند سال گذشته هیچ‌گونه اتفاقی برای گردشگران ورودی به ایران نیفتاده است و در این زمینه اطمینان کامل داریم»، من هشدار می دهم که ناامنی زیر پوست کشور است و این اظهارات بسیار ساده اندیشانه و عاری از دوراندیشی امنیتی است. شما در حال حاضر بهتر است فقط گردشگران را با روادید کمتر سختگیرانه فرابخوانید تا دستکم آنان که به کشور وارد می شوند شناسایی شده باشد؛ دروازه های باز پیشکش.

خروج از تنگنا

محمد نوری زاد

من می خواهم در این فیلم با رهبر صحبت کنم. به او بگویم که شما این روزها در تنگنای ژرفی گرفتار شده اید. تنگنایی که شما را از هر طرف محاصره کرده و شما را درست به همان سمتی می برد که برایتان طراحی کرده اند... این شما بودبد که سیاست طنز «شیعه گستری» را سامان دادید و باعث ظهور طالبان، القاعده و داعش شدید. پیش از ظهور انقلاب اسلامی مگر از این خبرها بود؟ شیعه گستری… شیعه گستری… شیعه گستری!

برگزاری مراسم روز جهانی «وکلای در خطر» شهر نورنبرگ آلمان

بيانيهء شمارهء 11 چند تن از وکلای پايه يک دادگستری

روز بيست و چهارم ژانويه برنامه اى به ابتكار "عفو بين الملل" و "كانون وكلاى دادگسترى شهر نورنبرگ آلمان" در روز جهانی "وکلای در خطر" تحت عنوان  "وکیل بدون حقوق" در آن شهر بر گزار مى شود. در اين نشست، به عنوان نمونه، به وضعيت خطرناك  همكار بيمار در بند و دلير ما آقاى عبدالفتاح سلطانى وكيل پايه يك دادگسترى نيز خواهند پرداخت... در اين روز هاى سياه، براى حفظ حيثيت انسانى، حق دفاع، حكومت قانون و دستاورد هاى حقوقى بيش از دو قرن مردم، به هميارى همگى نيازمنديم. امید است هموطنانی که امکان حضور در برنامهء 24  ژانويه در نورنبرگ را دارند، صدای مظلومیت ملت "بی حقوق" ایران باشند و به سرکوبی "وکلای در خطر ایران» اعتراض کنند.        

چرا لائیسیته یا سکولاریسم؟

محمد حسین صدیق یزدچی

راه حّل رهائی سرزمین ایران از چنگال اسلام سیاسی مسلط و پایان دادن به ویرانیهای ناشی از آن، گذر به نظام سیاسی لائیک/ سکولار است. می دانیم که استقرار لائیسیته/ سکولاریسم در جامعهء استبداد زدهء ایران که مظاهر بیشمار استبدادهای دینی/ اسلامی را دارد، کاری ست بس دشوار و نیازمند کار و کوششی گسترده و پیچیده. اما ویرانی استبدادهای حاکم را باید از جائی ممکن آغازید...

روايت «آرمان ‌خواهان چپ سال‌های پنجاه»

معرفی يک کتاب

علیرضا بهتویی

"آرمان خواهان  چپ سال‌های پنجاه شمسی” به جای سکولاریسم (جدایی مذهب ازحکومت)، به اشتباه، دشمنی با مذهب را می‌فهمیدند. این اندیشه (که هنوز هم در گروهی از طبقهء متوسط تحصیل‌کرده ایرانی غالب است) به نظر می‌رسد بازماندهء تبلیغات تند دورهء پهلوی اول بر ضد مذهب باشد. ناگفته نگذارم که سوی دیگر سکه هم نگاه افراطی و تند برخی معتقدین مبارز مذهبی به چپ‌ها بود که همه آن‌ها را ضد دین و دشمن خویش می‌دیدند. از پیشرفت‌های بزرگ سی سال گذشته در ایران، به گمان من، تغییر در هر دو سوی ماجرا است.

«شارلی ابدو» و همپوشانی آزادی و اختيار

اسماعيل نوری علا

آيا امتناع برخی از رسانه های دنيا از بازنشر کاريکاتورهای ضد اسلام «شارلی ابدو» واقعاً از سر ترس زدگی و محافظه کاری است يا به موضع گيری مهم تری مربوط می شود که بر اساس باور به همجواری گريز ناپذير «آزادی بی حد و حصر بيان» و «اختيار در گزينش راه و روش بيان» اتخاذ می گردد؟ یعنی، آيا نمی توان، در عين باورمند نبودن به مقدسات و ملزومات هر دين و مذهب و ايدئولوژی، و قرار گرفتن در جبههء خواستاران آزادی بی حد و حصر بيان برای همهء آدميان، در مورد راه و روش بيان خود به «اختيار»ی ناشی از همان «آزادی» دست زد؟

فايل صوتی       تصويری         فايل پی.دی.اف

اسلام‌هراسی: «فوبيا» يا ترسی معقول و منطقی؟

مسعود نقره‌کار

واکنشس وحشت زدگان در برابر انديشه و کردار اسلام سياسی را «فوبيا» تعريف کردن، نادرست و نارواست. سر بريدن، گردن زدن، سنگسار کردن، حلق‌آويز کردن، مثله و کارد آجين کردن، قتل عام کردن و شکنجه کردن در ملاء عام ترس آفرين‌اند. اسلام‌هراسی «فوبيا» يا ترسی غيرمعقول و غيرمنطقی نيست، ترس و وحشتی واقعی و معقول و منطقی‌ست، واکنشی عادی و طبيعی در برابر جهل و جنون و جنايت گسترده و عريانی که ميراث اسلام سياسی‌ست.

شارلی، شیخ حارث النظاری، و استبداد زیر پرده دین

همنشين بهار

يکی از «آیات عظام یمنی، «شیخ حارث النظاری»، با گرامی ‌داشت و مبارک باد به ترور پاریس (که بهترین هدیه به راسیست ها و نئوفاشیست ها بود در پیامی بر روی يوتيوب به نکات مهمی اشاره نموده‌ و از وقایع آینده پرده برداشته‌است. سخنان و پیام‌های وی، همانند امثال «محمد عدنانی» و «ابوبکر بغدادی»، نشان می‌دهد که اين «ائمهء قاتلین» به لحاظ معرفت دینی هم در سطح بسیار بسیار نازلی هستند و در دنیای پیچیده و پر از توطئهء امروز حرفی جز دشنه و کینه ندارند و تنها می‌توانند احکام عصر شترچرانی را به نام دین خدا به خورد «مکلفین» و اهل تکلیف بدهند و با آن نسق‌گیری کنند. آنان با جوهر و مضمون پیام انبیاء بیگانه بیگانه‌اند.

یادداشت دربارهء کشتار «شارلی ابدو»

اسلاوی ژیژک

برگردان از یاسر گلی

راسخ بودن تروریست ها در اشتیاق شان، خود نشانی از فقدان اعتقادی حقیقی داست. چقدر باید باور یک مسلمان شکننده باشد که به باد یک کاریکاتور مزخرف، که در یک هفته ‌نامهء فکاهی منتشر شده، بلرزد؟ خشونت بنیادگرایانه نه ناشی از ایمان تروریست ها به برتری شان، و نه در جهت حفاظت از هویت مذهبی- فرهنگی شان در مقابل هجوم تمدن مصرف گرای جهانی است. مشکل بنیادگرایان تروریست در این نیست که ما آنها را پست تر از خود می پنداریم، بلکه آنها خود در خلوت شان به فرومایگی خویش اعتقاد دارند.

آقایان، تاریخ را نمی توانید بکشید!

شکوه ميرزادگی

يکی از اشخاص ذينفع در مصاحبه‌ای با روزنامه ی «غرب» فرموده است: «اینکه می گویند تخت جمشید آثار باستانی با ارزشی دارد حرف غلطی است. آنجا چهار تا دیوار خرابه است و چند تا کنده کاری است که ما با استفاده از هنرمندان تحصیل کرده در سوئیس و مشورت یک شرکت ایتالیایی می‌توانیم مجسمه‌هائی به مراتب قشنگ ‌تری را جایگزین این خرابه‌ها کنیم».

چالش دین و دولت در ایران

کوروش اعتمادی

اين پرسش در سپهر آیندهء سیاسی ایران مطرح است که یک حکومت سکولار و دمکراتیک برای پیشبرد و استقرار دمکراسی و مقابله با اندیشه های سیاسی غیردمکراتیک که در آمیخته با آئین ها و دستورالعملل های دینی می باشند، چه راهکارهای عملی را میبایست برگزیند تا آزاد اندیشی نهادینه شود و از توسل به زور و خشونت علیه هر تفکری پرهیز گردد؟ به ویژه آنکه می دانیم اسلامگرایی، بمثابه اندیشه ای سیاسی، همیشه در صحنهء سیاست ایران حضوری جدی و غیر دمکراتیک داشته است و دارد، و همچون هر دستگاه ایدئولوژیک غیردمکراتیک در طول تاریخ در جنایت علیه بشریت یدی طولانی داشته است.  این پرسشی است روشن و دشوار، بویژه پیش روی هر جنبش و حکومتی سکولار دمکرات که قصد دارد آزاد اندیشی را بنا به سرشت سکولاریسم در کشور پهناور ایران فرا گستر کند.

جنگ ارزش‌ها: بربریت علیه مدنیت

فرهنگ قاسمی

براستی که خمینی و جمهوری اسلامی در آنچه که در دهه‌ های اخیر در جهان به نام اسلام و علیه انسانیت روی می‌دهد تأثیر  و سهم فراوانی داشته‌اند. امروز داعش و سایر دستجات افراطی اسلامی چیزی غیر از زاییدهء کشتارهای خمینی و خطاهای اروپا و آمریکا نیستند. فرمان ابوبکر بغدادی که می‌گوید "از همهء ابزارها برای کشتن کافران استفاده کنید" در واقع ترجمان افکار خمینی در فرمان حکم قتل سلمان رشدی به نام اسلام است که مستقیماً آزاد اندیشیدن انسان‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. آنچه را که خمینی در ارتباط با قتل سلمان رشدی بیان می‌کند فرمان اختناق و سکوت و بازگشت به افکار قرون وسطایی در برابر  آزادی انتقاد و دگراندیشی است.

داعش سنی و داعش شیعه هر دو یک راه را طی می کنند

روزنامه نگار زندانی؛ حشمت اله طبرزدی

من، به عنوان قدیمی ترین روزنامه نگار زندانی در ایران، با آگاهی دقیق از شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر ایران، اعلام می دارم: ریشه ی همه ی این ترورها و وحشی گری ها در قدرت گیری گروه های جزم اندیش اسلامی در منطقه ی خاور میانه است. در واقع خطر اصلی از ناحیه ی اسلام سیاسی است.  شوربختانه شروع این پدیده ی شوم با به قدرت رسیدن خمینی و روحانیون شیعی در ایران بوده و سایر گروه های افراطی اسلامی، از چنین الگویی کپی برداری کردند.

بازتاب شیعه گری در نگرش «روشنفکران» ایران

سعید کرامت

نوشتهء حاضر قصد دارد یاد آور شود که شیعه محوری و شیعه گری، به موازات تجددخواهی، همیشه یکی از ستونهای فکری و ارزشی الیت فکری ایران در ۱۵۰ سال اخیر را شکل داده است. علت شیعه گرائی الیت سیاسی ایران به این امر بر میگردد که ناسیونالیسم ایرانی، تقریبا مانند ناسیونالسیم اسرائیلی بر دو رکن مذهب و زبان استوار است. در ایران ارزشهای ناسیونالیستی ترکیبی از مذهب شیعه و زبان فارسی است...

 

 

 

 

 

 

 

   

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 hhhhhhh

 

bbbbb