ما خواستار لغو قانون اساسی حکومت اسلامی، انحلال نهادهای سرکوب برخاسته از آن، و استقرار حکومتی سکولار دموکرات در ايران هستيم

جنبش سکولار دموکراسی ايران، بر اساس آئين نامهء «عضويت، شاخه های کشوری و باشگاه های شهری» خود، عضو فعال می پذيرد

 نظرات خوانندگان         مکاتبه با سردبير

پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

شرح تصوير شير و خورشيد

آرشيو کلی مقالات            فهرست نام نويسندگان و مطالب شان

آرشيو عکس ها و طرح ها

 آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت                   جستجو

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

سه شنبه 14 آبان ماه 1392

5 ماه نوامبر 2013

آرشيو خبرهای جنبش مطالبه محوری در دانخل کشور

طنين نام زندانيان سياسی ايران بر فراز کليمانجارو

كميته مبارزه براى آزادى زندانيان سياسى در ايران

نیاز کشور ما:

حکومتی متکی به مردم  و از آن همهء ایرانیان 

بیانیهء «اتحاد برای دموکراسی در ایران»

تجربه رویدادهای اخیر سیاسی در ایران نیز نشان داده که  بر زمینهء مجموعهء شرایط داخلی و بین المللی می توان حکومت را وادار به عقب نشینی کرد. در این راستا اهمیت دارد که از جایگاه دفاع از برقراری دموکراسی و دفاع از منافع دراز مدت مردم ایران، هر گام مثبت و حرکت واقعی اصلاحی مورد استقبال قرار بگیرد، اما در عین حال با فریبکاری، امید آفرینی کاذب و توهم پراکنی مقابله شود. هم اکنون بخشی از اصلاح طلبان حکومتی و عناصری در میان مخالفین حکومت تمام تلاش خود را به کار می برند که خواسته ها و مطالبات مردم را تا حد خواست یا توان روحانی پائین بیاورند.

شما اين ويدئو را چگونه تفسير می کنيد؟

مصاحبهء صدا و سيمای جمهوری اسلامی بجای بی.بی.سی

بن بستِ «خروج از بحران!»

کوروش اعتمادی

تداوم مبارزات «جنبش مطالبه محوری»، حتی در چارچوب های مدنی، لاجرم «مبارزه سیاسی» و «تقابل جامعه علیه باورها و عملکردهای سیاسی جمهوری اسلامی» محسوب می شوند و روند تکاملی همین مبارزات است که، همانند تجربیات بسیاری از جنبش های مدنی در جهان، منجر به تغییر ماهیت سیاسی حکومت دینی در ایران خواهد شد. آری «جنبش مطالبه محوری ِ» مردم، جنبشی اعتراضی و سیاسی علیه تماميت حاکمیت دینی در کشورمان است و، به ناگزير، یکپارچگی و تداوم آن می تواند موجودیت و هستی حکومت روحانیون و ولی فقیه را به چالش فرا بخواند.

واژه ای که از آن خون می چکد!

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

يک هفته پيش، روزنامهء بهار چاپ تهران، مقاله ای را در صفحهء اول خود منتشر کرد با عنوان: «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» و اين مطلب بلافاصله با عکس العمل وسيع اسلاميست ها (يا همان مسلمانان معتقد به برقراری حکومت مذهبی) مواجه شد و اعتراضات چنان بالا گرفت که روزنامهء بهار، با ظاهری داوطلبانه، خود را برای مدتی تعطيل کرد. من اين هفته می خواهم در مورد اين مقاله و مسائلی که در درون گفتمان مذهبی اسلامی بطور کلی، و شيعی بطور اخص، مطرح می کند مطالبی را عرضه بدارم.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟

دکتر علی‌اصغر غروی

دکتر علی اصغر غروی، عضو شورای مرکزی و مسئول شاخه اصفهان نهضت آزادی ایران است و اين مقاله در تاريخ 1 آبان 1392 در روزنامهء بهار چاپ تهران منتشر شده است. و در پی اعتراضات رسانه‌های افراطی به اين مقاله، روزنامهء بهار در روز شنبه 4 آبان 1392 اطلاعیه ای صادر کرده و انتشار خود را برای دو هفته متوقف نموده است. گفته می شود اين روزنامه به دستور مقامات بالای رژيم تعطيل شده است.

فلسفۀ تاریخ

فاضل غیبی

از دیرباز، یکی از مهم‌ترین مشغولیات فکری انسان «فلسفۀ تاریخ» بوده است؛ بدین امید که شاید اگر مسیر و هدف تاریخ بررسی شود، این نیز روشن گردد که بشر اصلاً چرا بوجود آمده است. با این همه، اندیشۀ فلسفی دربارۀ سیر تاریخ با فیلسوفان عصر روشنگری آغاز گردید. تا آنکه مارکس و انگلس تصویر جالبی از تاریخ بشر را نشان دادند...  در نوشتار حاضر اما نظریه‌ای مطرح می‌شود که بر اساس آن شاید بتوان سیر کلی تاریخ بشر را، با توجه به داده‌های علمی، توضیح داد.

* شیرکو معارفی، زندانی سیاسی کُرد، اعدام شد

* اعتصاب غذای عبدالفتاح سلطانی و چهار زندانی سیاسی دیگر

* خودداری زندانیان سیاسی عقیدتی رجایی شهر از پذیرش دیگ غذا

* سازمان بازرسی موجودی صندوق توسعه ملی را اعلام کرد

*  روحانی: دولت وارد کارزار مذاکراتی سخت شده است

* رهبر ایران: هیچکس نباید مذاکره‌ کنندگان را تضعیف کند

* الگوی مصرف مواد مخدر در ایران از «صنعتی» به «سنتی» باز می‌گردد

(آرشيو)

آموزش و پرورش در دارالخرافه

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: بنده از دولت سازندگی ثروتمندتر شدن ثروتمندان و فقیر شدن قشر محروم جامعه، از دولت اصلاحات به قربانگاه رفتن ارزش‌ها و اصول انقلاب و از دولت آقای احمدی‌نژاد به ثروت قارونی رسیدن فوتبالیست‌ها را فهمیدم. آیا در دولت اعتدال آقای روحانی نیز باید یاد بگیریم که در مقابل ارا‌ذل و اوباش سیاسی و امنیتی، سعهء صدر داشته باشیم و رهایشان کنیم تا اعتدال خود را حفظ کنیم؟

فدوی: تا اینجا که شاگرد خوبی بوده اید! دستور فرمودند که تشویق شوید، برادر شهروند.

شرایط موجود، همانی است که روزی در انتظارش بودیم

حشمت طبرزدی

شرایط موجود، همانی است که روزی در انتظارش بودیم، اما شرط کافی برای مبارزهء رهایی بخش را «مردم و تشکل های آزادیبخش» تعیین می کنند. مخالفت با اعدام، آزادی بی قید و شرط کلیهء زندانیان سیاسی و نه صرفاً زندانیان اصلاح طلب، و دفاع از حقوق اقتصادی- اجتماعی آحاد شهروندان و طرح جدی «مطالبات مردمی» از اولویت های کنونی ما است که باید همواره بر آن تاکید کرد. اگر چه اقداماتی که رفسنجانی و نیروهای همراه، در تغییر قانونن اساسی و مشروط کردن قدرت، به ویژه رهبری، انجام می دهند، یک گام به جلو است؛ اما به هیچ وجه خواست نهایی ما نیست. پس باید هشیار باشیم و شرایط تاریخی برای گام نهادن به مرحلهء دموکراسی سکولار را از دست ندهیم. زیرا در آن شرایط است که همهء تبعیض های ظالمانهء موجود رخت بر خواهند بست.

روحانی و تکرار بازی خامنه ای

پس از ده سال و یک روز

مجتبی واحدی

روحانی بیش از هرکس به استیصال خامنه ای واقف است و می داند در حال حاضر راهی برای او جز باز گذاشتن موقت دست رئیس دولت برای حل و فصل مشکلات با امریکا و قدرت های جهانی وجود ندارد. این مرحله، یک امتحان تاریخی برای روحانی است تا نشان دهد تحلیل برخی سیاستمداران در داخل و خارج ایران درست است که او را مأمور چرب زبان خامنه ای برای عبور رهبر از گردنهء خطرناک تحریم ها می دانند یا ادعای خود او که برای نجات کشور آمده است؟

روحانی! برای همهء وعده‌های غیرعملی، مچکریم!

فریبرز سروش

نزدیک به سه ماه از شروع به کار دولت می‌گذرد. تا به امروز اکثر وعده‌های حسن روحانی، عملی نشده؛ در عوض شرایط کشور به ویژه در حوزه حقوق بشر، بسیار وخیم گزارش شده است. از روز سیزدهم مرداد ماه گذشته که حسن روحانی رسما رییس جمهوری ایران شد، تا به امروز، اثر چندانی از عملی شدن وعده‌ های او به چشم نمی‌خورد. گروهی با راه‌اندازی سایتی تحت عنوان «روحانی سنج»  به بررسی و انعکاس وعده‌های رییس جمهوری ایران و میزان تحقق ‌شان پرداخته‌اند. این سایت که با حمایت وزارت خارجه کانادا راه‌اندازی شده، نتیجه‌ای چندان امیدوار کننده برای طرفداران حسن روحانی ندارد.

آیا ایران بار دیگر عقب می‌ماند؟

کاظم علمداری

هدف این مقاله، در حوزهء جامعه ‌شناسی توسعه، بررسی عوامل ساختاری و کلان ِ بازدارندهء رشد، پیشرفت، و نوگردانی جامعهء ایران است. امروز «جوامع در حال توسعه»، مانند مکزیک، برزیل، آرژانتین، کره جنوبی، اندونزی، هند، عربستان سعودی و ترکیه عضو  «جی.بيست»، یعنی بیست اقتصاد بزرگ جهان هستند. برخی از این کشور‌ها در زمان انقلاب پنجاه و هفت از ایران عقب‌تر بودند. پرسش این است که چرا ایران، با پتانسیلی گسترده‌تر از برخی از این کشور‌ها، و رشد اقتصادی ده و نیم درصدی قبل از انقلاب، امروز در ردهء این کشور‌ها نیست، و با رشد منفی پنج و چهار دهم روبرو شده است؟ پاسخ به این پرسش را می‌توان در شکل گیری حکومت دینی – نظامی، و جدا افتادن ایران از اقتصاد جهانی، دانست.

کاشت باد و دروی توفان!

شهباز نخعی

از فحوای بیانیه ای که "جیش العدل" منتشر کرده چنین بر می آید که درگیری اخير فراتر از حملهء یک گروه مسلح به یک پاسگاه مرزبانی و کشتار کارکنان آن است و منشاء آن را باید در جایی دیگر جستجو کرد. تارنمای حکومتی "تابناک" حکومت عربستان سعودی را مسئول این کشتار معرفی می کند. اگر این ادعای تارنمای "تابناک" درست باشد، انگیزهء آن واکنش به مشارکت حکومت آخوندی در جنایت های رژیم بشار اسد است و اگر نظام ولایت مطلقه فقیه از اندکی خرد برخوردار بود، در می یافت که با آشوبگری و شرکت در سرکوب و جنایت در سرزمین های دیگر نمی توان انتظار امنیت و آرامش در درون مرزهای خود را داشت.

اعدام غیر انسانی شانزده زندانی بلوچ

و دامی که برای جمهوری اسلامی پهن شده است

عبدالستار دوشوکی

به عقیدهء من، اعلامیه جیش العدل و بخصوص بیانیهء روشنگرانهء رهبر جیش العدل کاملاً واضح و روشن است. آنها می خواهند جنگ را از شاخه ها (سوریه، یمن، عراق، بحرین، لبنان) به ریشه (داخل ایران و بخصوص بلوچستان) سوق بدهند، و رژیم را در داخل مرزهایش مشغول نمایند؛ و در این راستا جوانان ســُـنی مذهب بلوچ و کـُـرد باید گوشت دم توپ شوند که حداقل شانزده تن بلوچ و دو تن کرد شدند. حماقت آمیخته با تعصب جنایتکارانهء مقامات جمهوری اسلامی، و ناآگاهی آنها از دام پهن شده، آنها را کور و کر کرده است و تعجب آور نیست که جیش العدل از اعدام بلوچ ها به نوعی استقبال می کند و آن را تبریک می گوید.

اعتدالی که می خواهد بلوچ ها را به آتش کشد

محسن ذاکری

می توان در قالب قانون اساسی حکومت، خواهان توضیح شد. می توان از دانشجویان پشتیبانی نمود. می توان همانقدر که برای آبها و آبزیست های کشور همت هست، برای اکراد و بلوچ ها و دیگر پاره های این بدن، ایران، همدردی و همصدایی را دریغ ننمود.  می توان با تشکلات و همدوشی های مسالمت آمیز از قانونمداران و حق طلبان حمایت نمود و تنهایشان نگذاشت. سکوت، در برابر این بیداد، هرگز روا نیست و آشوب نیز تنها راه نیست. ما بايد در نشان دادن نرمش قهرمانانه و اعتدال و تدبير بسا بيشتر از اين جانيان دروغ پرداز عمل کرده و آن شوخی ها را در عمل به جد مبدل سازيم.

دربارهء اعدام حبیب الله گلپری پور، زندانی کرد،

و شانزده زندانی بی دفاع بلوچ

بيانيهء دفتر برون مرزی جبهه دموکراتیک ایران

امید هایی که با بروی کار آمدن رئیس جمهور، آیت الله روحانی، در بخش هایی از مردم  کشور ما بوجود آمده بود با سریع تر شدن چرخ ماشین اعدام  و سرکوب دو باره بی ثمر شد. اعدام حبیب الله گلپور و شانزده زندانی بلوچ دیگر، که به تلافی  صورت گرفته است، نه نشانی از قدرت حکومتی است و نه نشانی از عدالت دارد. اصولاً پدیدهء اعدام پدیدهء ضد بشری است که در بسیاری از کشورهای جهان لغو گردیده است. این عمل شنیع ضد انسانی در کشور ما در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی در تمامیت خود نسبت به تضییع حقوق مادی مردم ایران و زیر پا گذاشتن حقوق انسانی آنها هر روز بر گسترهء تهاجمات خود نسبت به جامعه می افزاید...

دانستنی های جنبش

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمان ها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اولین سالگرد پرواز ستار بهشتی

  با حرف‌های محمد نوری‌زاد

گفتگوی عباس خرسندی

 نمايندهء برونمرزی

جبههء دموکراتيک ايران

با راديو فرهنگ

در خواست برای آزادی

فعالیت احزاب در ایران

علی تاجرنیا

با آمدن مجید توکلی جنبش دانشجویی زنده شد

تحليل شرايط سياسی روز

و مسئلهء مطالبه محوری

گفتگو با اسماعيل نوری علا، سخنگوی جنبش

سکولار دموکراسی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

پيام اسقف دزموند توتو

به مردم ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

r
   

   

   

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

hhhhhhh