پيرامون
پیش نویس «منشور حقوق شهروندی»
پرتو نوری علا
در مرور بندها و بخش های این منشور و مقایسه آن با قانون اساسی
موجود در رژیم اسلامی، تفاوتی در جهت داشتن حقوقی جدید برای مردم
یا تسهیل زندگی آنان، بویژه زنان، مشاهده نمی شود. یعنی در اکثر
موارد، حقوق مندرج در این منشور همان هائی هستند که در قانون اساسی
برگرفته از قوانین مذهبی، آمده است. بنابراین علت تهیه این منشور
که قرار است یک ماه دیگر به تصویب برسد، برای بسیاری از ایرانیان
روشن نیست؛ یا می تواند در جهت تأکید و تقویت همان قوانین موجود
باشد، یا چیزی در حد بازیچه ای سرگرم کننده. جالب توجه است که حتی
برخی موارد که در قانون اساسی حکومت اسلامی هم آمده (مثلاً،
اصل
۲۷ قانون اساسی از مفاد منشور)
در منشور ذکر نشده است.
«جنبش تغییر قانون اساسی»؛ نخستین گام به سوی توسعه
گفتگو با
کاظم علمداری
گفتگوگر:
آرش حسننیا
ـ راديو فردا
لازمهء
کار
بوجود آمدن یک
«جنبش
تغییر قانون اساسی»
است که،
در قالب آن، مردم خواستار کسب این هدف شوند و بر حکومت فشار
بیاورند تا همانطور که پس از انقلاب، قانون اساسی را ساختند و آیت
الله خمینی گفت حق هر نسلی است که قانون اساسی خودش را تعیین کند،
امروز نسلی که بعد از انقلاب متولد شدهاند بیش از
هفتاد و پنج
درصد جمعیت ایران را تشکیل میدهد و این نسل و این جمعیت به قانون
اساسی کنونی، رأی
ندادهاند و مطابق سخنان آیت الله خمینی این افراد حق دارند قانون
اساسی خودشان را بنویسند و بگویند ما میخواهیم در این قانون
اساسی، ولایت فقیه باشد یا نباشد.
اسلام
سیاسی، جنسیت و جنس گونگی
نگاهی کوتاه به آخرین کتاب شهلا شفیق
اسد سیف
اسلامگرایی به عنوان جنبشی سیاسی در جهان معاصر چه هدفی را دنبال
می کند؟ آیا می خواهد با بسیج مسلمانان بر محور اصول و احکام
اسلامی دنیایی نو بنیان نهد و یا اینکه بازتابی است در برابر
مدرنیته؟ شهلا شفیق، نویسنده و جامعهشناس ساکن فرانسه، می کوشد در
آخرین اثر خویش، "اسلام سیاسی، جنسیت و جنسگونگی"، پاسخی برای این
پرسش بیابد. نویسنده که سعی دارد، با تکیه بر تجربهء ایران، و از
ورای مسئلهء جنسیت، به بحث و بررسی این موضوع در بُعدی جهانی
بپردازد، می کوشد تا ماهیت نظامی را بر خواننده آشکار کند که با
ویژگی توتالیتری خویش سعی در پنهان داشتن تناقضات خود دارد و، با
سرپوش گذاشتن بر تفاوتها، موضوع هویت جنسی را نیز همچون هویت
دینی، به «دیندار» و «بیدین» تقلیل دهد.
مرحلهء
مخفی
«نرمش
قهرمانانه»
در عمان
علی افشاری
رفتن به سمت مصالحهء
هستهای و کاستن از تنشها نتیجهء
پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نیست بلکه،
بر عکس،
رئیس جمهور شدن روحانی محصول تغییر نگرش تاکتیکی رهبری در زمینهء
برنامهء
هستهای است. نقش روحانی و ظریف تسهیلگری است و همچنین آنها
توانایی انجام مصالحه را داشتند. به نظر میرسد حضور سعید جلیلی در
رقابتهای انتخاباتی نیز صرفاً
با هدف پیروزی نبوده، بلکه اهداف گفتمانی را دنبال میکرده است.
آنها میخواستند نشان دهند که پرچم دیدگاه معتقد به مقاومت و
برخورد تقابلی با دنیا کماکان در حکومت و جامعه طرفدارانی دارد و
آنها بر موضع خود ایستادهاند.
اعدام
و قصاص در اسلام
حسین باقرزاده
در واکنش به اعتراض جهانی علیه موج وسیع اعدام که جمهوری اسلامی با
کمال بیرحمی و شقاوت به راه انداخته است، قاضی القضات کشور صادق
لاریجانی اظهار داشته که «مخالفت با اعدام در واقع مخالفت با حکم
اسلام است». این سخن البته تازه نیست، و مقامات نظام حاکم در موارد
متعددی آن را بیان کردهاند. آقای لاریجانی البته سعی دارد سیاست
آدمکشی سازمان یافته رژیم را همانند سایر سیاستها و اقدامات آن
با توسل به اسلام توجیه کند. او و سایر مقامات میدانند و بارها
تجربه کردهاند که میتوان با سوء استفاده از اعتقادات و احساسات
مذهبی مردم بسیاری از فسادها و جنایتها و تبعیضهای سازمان یافته
و نهادینه شده علیه زنان و دگرباشان مذهبی و عقیدتی و سلب حقوق
کودکان و آزارهای جنسی آنان را تحت نام اسلام توجیه کرد و
خشنترین و ضد انسانیترین نوع مجازاتها را در جامعه رواج داد.
تسویه
خرده حساب ها!
شهباز نخعی
در
کشورهای استبداد زده که ادارهء امور جامعه در کف – غالباً بی کفایت
ِ – یک فرد یا گروه خودکامه است، «واقع بینی» یا جایی ندارد و جای
آن را توهم و خود بزرگ بینی می گیرد و یا اگر هم وجود کمرنگی داشته
باشد، وزن مخصوص آن چنان پایین است که مانند پر کاه با کمترین نسیم
جابجا می شود و بر باد می رود. این دوری یا بریدگی از واقعیت، طبعا
به مردم و کشور آسیب های جبران ناپذیر می زند و زیان و خسارت های
فراوان به بارمی آورد. درحکومت آخوندی، که شوربختانه سی و پنج سال
است مانند بختک روی کشورمان افتاده، نمونه های این آسیب و زیان و
خسارت ها فراوانند.
تازهترین
تهاجم فرهنگی رژیم:
وابستگی مدارس به حوزه علمیه
الاهه بقراط
از
تأسیس مدارس وابسته به حوزههای علمیه تا غصب مدارس موجود، راه و
زمان طولانی نبود! از دو سال پیش که مجوز تأسیس مدارس وابسته به
حوزه علمیه صادر شد، دهها مدرسه زیر نظر ملایان شیعه که عمدتا
دانشآموزان لایههای فرودست جامعه را به خود جلب میکنند، در
سراسر ایران تشکیل شد. اینک حوزههای علمیه، مدارس دولتی را غصب
میکنند! این در حالیست که حضور مستمر طلاب و آخوندها در مدارس،
سبب نگرانی جدی برخی خانوادهها درباره فرزندانشان شده است.
چرا پروفسور امیر پور حقایق را کتمان می کند؟
مهدی رضائی ـ تازيک
در
ماه های اخیر
اغلب
جراید و رسانه ها بسیج شده اند
تا
به افکار عمومی بقبولاند که
"دولت
جدید روی کار آمده در ایران"
با
"دولت
قبلی"
فرق می کند و اهل تعامل،
گفتگو و سازش است. حتا گاهاً
سخن از مقایسه روحانی با گورباچف
به
ميان می آيد.
در
اين ميانه، مقدم بر هر کس، آنانی
می توانند چهرهء
اصلی این رژیم را نشان دهند و
ابعاد کاملاً
متفاوت
حکومت اسلامی
و سیستم سیاسی اش را توصیف و تحلیل کنند
که خود را «روشنفکر» می دانند اما، متأسفانه چنين نيست. برای
نمونه، در اين مقاله قصدم پرداختن به نوشته های يک روشنفکر
دانشگاهی به نام
خانم پروفسور کتایون
امير
پور
است.
امان
از روز قيامت و بقيهء مشکلات
حمیدرضا رحیمی
فدوی امشب در مرورخبرهای جراید شریفهء دارالخرافه، به تیترهای زیر
برخورد: «درخواست رسالت از هاشمی: موسوی و کروبی را از خر شیطان
پیاده کنید! و «احتمال بدهید روز قیامت آرا باز شماری شود!» (سايت
آفتاب) و در ادامه آمده است: «آیتالله هاشمی رفسنجانی احتمال
بدهند در روز قیامت در محضر خداوند، با حضور مقام معظم رهبری، شش
فقیه شورای نگهبان، شش حقوقدان شورای نگهبان و بیش از ششصد هزار
نفر از مجریان و ناظرین انتخابات، صندوقهای انتخابات ریاست جمهوری
خرداد هشتاد و هشت بازگشایی و بازشماری شود و همان نتایج اعلام
شود، لذا چه پاسخی برأی ضایع کردن حق الناس مردم خواهند داشت؟».
نظر فدوی را ملاحظه فرمائيد.